Oeh, moet ik naar de macro. Enig idee wat ze er aan paardenvlees hebben? Alleen stoofvlees of ook biefstuk?quote:Op zaterdag 10 april 2010 18:38 schreef SeaOfLove het volgende:
hier ook een slager beneden die paardenvlees verkoopt. lekker! bij de makro is het ook vol op te krijgen en erg voordelig
wat dat betreft heb ik mazzel dat ik alleen maar de lift naar beneden hoef te nemen om een lekker paardenbiefstukje te halenquote:Op zaterdag 10 april 2010 19:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Had vroeger een paardenslager, die is er mee uit gescheden.
Helaas.
Ik eet graag paardenvlees, errug lekker. Biefstuk is eigenlijk nog lekkerder dan rund.
Alleen, kom er maar eens aan.
Das 2,50 de kilo, dat is idd goedkoop.quote:Op zaterdag 10 april 2010 19:40 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
wat dat betreft heb ik mazzel dat ik alleen maar de lift naar beneden hoef te nemen om een lekker paardenbiefstukje te halenbij de makro hebben ze in ieder geval stoof en biefstuk, maar volgens mij ook andere delen van het beestje. en echt rete-goedkoop. Stoof had ik laatst 4 ons voor nog geen 1.80
Daar kun je nog eens een stoofpotje voor maken
Recentelijk nog in het nieuws, hier een opiniestuk naar aanleiding hiervan:quote:Op zaterdag 10 april 2010 18:00 schreef Mr.Houdoe het volgende:
In before verhalen over wat er wel niet in frikandellen zit.
bronquote:En nu even serieus over paardenfrikandellen
En daar zijn ze weer. De dierenvrienden van Wakker Dier. Ditmaal om fabrikanten te vragen om alsjeblieft géén paardenvlees meer in de frikandellen te stoppen. Volgens een ‘undercover’ onderzoek in Brazilië en Mexico zou namelijk blijken dat het vlees afkomstig is van ondervoede en mishandelde paarden uit Latijns-Amerika. Even voor de goede orde: undercover onderzoek in Brazilië en Mexico???
Wakker Dier richt pijlen op snacks
Wakker Dier: paardenvlees in snacks
Frikandel bestand tegen crisis
Brazilië heeft een oppervlakte van ruim 8,5 vierkante miljoen kilometer! Is dat veel, vraagt u zich misschien af? Nou... Nederland heeft een oppervlakte van 41.500 vierkante kilometer. Reken maar uit: Brazilië is dus 200 (!) keer groter dan Nederland. Heel Europa past zelfs in Brazilië en dan nóg houd je land over.
Mexico heeft een oppervlakte van bijna twee miljoen kilometer, wat het land dus nog altijd 50 keer groter maakt dan Nederland.
Tromsø - Algiers
Waar heeft dat ‘undercover’ onderzoek dan precies plaatsgevonden? Laten we voor het gemak stellen 'ergens' in Brazilië. Maar tussen Zuid- en Noord-Brazilië ligt een afstand van 4.000 (!) kilometer. Dat is dezelfde afstand als van Tromsø (Noord-Noorwegen) naar Algiers in Afrika.
Goed, met dat gegeven in het hoofd: Stel: Wakker Dier voert ergens tussen Tromsø en Algiers een soortgelijk ‘undercover’ uit naar het welzijn van varkens en ergens er tussenin wordt een filmpje gemaakt van een paar schijnbaar mishandelde biggen, kun je zo’n 'onderzoek' dan serieus nemen? Denk het niet. Waarom wordt dit 'onderzoek' dan wel zo gepresenteerd?
Nog iets: Wakker Dier spreekt van ‘veel’ paardenvlees dat afkomstig is van mishandelde en ondervoede dieren. Hoezo veel? Hoeveel bedoelen ze precies? Brazilië en Mexico tellen miljoenen paarden. Welke van die paar miljoen zijn dan in die 8,5 miljoen vierkante kilometer met een undercover camera gefilmd?
Rotterdam
Daarnaast meldt Wakker Dier plompverloren dat Nederland jaarlijks 11 miljoen kilo paardenvlees importeert. Hiermee suggererend dat wij Nederlanders grootverbruikers zijn van paardenvlees. Da’s natuurlijk niet waar.
Wakker Dier ‘vergeet’ namelijk voor het gemak te vermelden dat Rotterdam doorvoerhaven is voor heel Europa. Dus féitelijk kloppen de cijfers wel, maar in de praktijk verdwijnt het meeste paardenvlees naar andere landen en belandt slechts een fractie in onze frikandellen. Wakker Dier goochelt echter graag met feiten. Er is toch bijna niemand die het nuanceert.
Gezond
Okay, al zou Nederland massaal paardenvlees verwerken, so what?
Paardenvlees is een van de meest gezonde vleesproducten. Het is rijk aan ijzer en mineralen. Vroeger schreef de dokter zelfs paardenvlees voor om zieke mensen aan te laten sterken. Paarden hebben daarnaast doorgaans een prima leven gehad en worden niet zoals varkens of runderen gefokt voor het vlees.
Laten we elkaar dus alsjeblieft niet de kop gek maken door een paar dierenactivisten uit Amsterdam die eigenlijk toewerken naar hun ultieme doel. En dat is dat we helemaal geen vlees meer eten.
Frikandelletje iemand?
quote:Op zaterdag 10 april 2010 19:51 schreef Mylene het volgende:
[..]
Recentelijk nog in het nieuws, hier een opiniestuk naar aanleiding hiervan:
[..]
bron
Als nog niet duur...quote:
Leverig smaken is een bloedsmaak, dat is een teken dat het beest veel gelopen heeft.quote:Op zaterdag 10 april 2010 22:56 schreef kabouter.muts het volgende:
Hier heb je ook gewoon in de supermarkt vacuum verpakt paardenvlees.
Paardenlappen en paardenbiefstuk.
Vomar trouwens.
Geen idee of het goed vlees is. Ik vond de biefstuk erg "leverig" smaken.
Lijkt op kummel.quote:Op zaterdag 10 april 2010 23:17 schreef Erasmo het volgende:
<
Ben ook met iets thuisgekomen wat ik nog nooit heb gemaakt, karwij...
Karwij ken ik als een zaad van een schermbloemige, lekker gemalen of heel op zoutjes bijvoorbeeld.quote:
1 ons = 100 gramquote:Op zaterdag 10 april 2010 19:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Das 2,50 de kilo, dat is idd goedkoop.
Prijs vind ik trouwens minder een item, wil gewoon goed spul hebben.
Binnenkort maar eens naar de Macro in Arnhem
Als je wel eens een kroket eet, is de kans enorm dat je wel eens paard hebt gegeten. Overigens niets mis mee.quote:Op zaterdag 10 april 2010 20:46 schreef polariteit het volgende:
nooit paard gegeten, zou het zeker nog eens willen proberen. toch maar eens bij de makro kijken als ik er weer eens ben.
quote:Op zondag 11 april 2010 21:17 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb wel eens paardenbiefstuk gehaald toen ik het bij de lokale C1000 zag liggen. Vond 't best lekker.
Overigens: http://www.paardeworst.nl/
Vooral niet per ongeluk http://www.paardenworst.nl/ (dus met tussen-n) tikkenNSFW!
waarom dat dan?quote:Op zondag 11 april 2010 21:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Slagers die paardenvlees verkopen moeten aan meer eisen voldoen en speciale vergunningen hebben trouwens.
Om er voor te zorgen dat ie niet paardenvlees als rundvlees verkoopt.quote:
ah okéquote:Op zondag 11 april 2010 21:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Om er voor te zorgen dat ie niet paardenvlees als rundvlees verkoopt.
Stoofvlees, van rond de ribben als ik het goed had.quote:Op zondag 11 april 2010 18:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Karwij ken ik als een zaad van een schermbloemige, lekker gemalen of heel op zoutjes bijvoorbeeld.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Karwij
Waar heb jij het over?
Om de breedbekkikker te citeren, nooit van gehoord.quote:Op zondag 11 april 2010 23:01 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Stoofvlees, van rond de ribben als ik het goed had.
De schrijver van dat opiniestuk is duidelijk niet gehinderd door enige kennis.quote:Op zaterdag 10 april 2010 19:51 schreef Mylene het volgende:
[..]
Recentelijk nog in het nieuws, hier een opiniestuk naar aanleiding hiervan:
[..]
bron
een behoorlijke post is het anders hoor als topickick.quote:
Quote doe je door je muis rechts boven de post te doen, dan verschijnt er een icoontje " en als je daar op drukt kan je quoten.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 18:19 schreef watvoornaammoetikkiezen het volgende:
Haha, die leip van een RickoKun.
Al het vlees wat ouder wordt is taai en niet mals,
dat geldt in principe voor elk dier. Daarom is lamsvlees
veel duurder dan volwassen schapenvlees. Weet je wel
dat broodje shoarma bij een goede grillroom?
Weer OFF TOPIC!
Sorry guys and girls
Alleen worst.quote:Op vrijdag 1 april 2011 23:40 schreef Erasmo het volgende:
Kick!
Wisker bezorgt tegenwoordig! http://www.slagerijwisker.nl/home.php
Het is natuurlijk wel handig voor de mensen die er niet in de buurt wonen. Het is voor mij iets omrijden, ik vind het altijd wel leuk om er even langs te gaan.quote:Op zaterdag 2 april 2011 00:06 schreef golfer het volgende:
Ik blijf wel gewoon bij hem langsgaan. Zit op 10 minuten van ons huis.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh.... Morgen gelijk even kijken bij de slager. ben nu wel benieuwd eigenlijkquote:Op zaterdag 2 april 2011 00:15 schreef CrashO het volgende:
Hmmmm, paardenworst![]()
Had vanmiddag nog een stuk opgepikt bij de lokale keurslager
Ik lust ook geen kangoeroe, maar slang vind ik ook echt heerlijk.quote:Op zaterdag 2 april 2011 00:35 schreef Re.active het volgende:
Ik heb nog nooit paard gegeten![]()
Maar herten vlees vond ik echt heerlijk
En?quote:Op zaterdag 2 april 2011 00:36 schreef Re.active het volgende:
[..]
Oh.... Morgen gelijk even kijken bij de slager. ben nu wel benieuwd eigenlijk
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |