Die Pietverdriet kan het allemaal zo lekker vertellen, maar rekenen kan ie niet, ook al is het na dato.
1 kilo toen die topic werd geplaatst werd er geschreven 400 gram kost 1 euro 80. Een prijs voor een ons is dan 0,45 euro x 10 maakt 4,50 euro de kilo. Maar Piet als jij voor mij zaken kan doen, op een ander gebied weliswaar, dan hoe ik me van harte aanbevolen met die afrondingen naar beneden
Ik weet niet wat het paardenvlees nu kost per kilo, maar in Belgie, zei een in Nederland bekendste paardenslachter tegen me, dat het in Belgie 300 a 400 euro op moest brengen. Brengt in Belgie meer op dan in Nederland. Dat is ook waarvoor Nederlandse, Duitse en Franse paarden naar Belgie worden getransporteerd. Het is ook het 3de Europese land dat paardenvlees consumeert, maar Belgie haalt ook veel paarden uit Mexico en Zuid-Amerika en als ze dan aankomen zijn ze sterk vermagerd, uitdrogingsverschijnselen. Vroeger golden er ook geen invoerrechten met paarden uit Zuid-Amerika. Je zit nu wel met vliegkosten. Maar een vermagerd of uitgedroogd paard lijkt me helemaal niks op te kunnen brengen en vaak halen ze het eindpunt, dus Belgie niet. Ga het artikel maar eens lezen op http:gaia.be. Ik heb een ziekenhuisafspraak gemaakt in Belgie, omdat het hier te lang duurt, maar ik hoop niet dat mijn zo n lot wacht.
Ik draf nu misschien heel ver door en ben helemaal off topic, maar en nu gaat het helemaal komen, ik snap ook niet dat sommige You Tube filmpjes en dan heb ik het over mensen, de nieuwe neo-nazi s op internet worden toegelaten. Ik heb een smerig filmpje gezien en dat zijn net zulke filmpjes als uit Saoedi-Arabie met een onthoofding, maar met een bot mes iemand hals(slagaders) doorsnijden dat vind ik toch wel heel erg ver gaan en hem daarna in een gat in de grond trappen. Moest het ff kwijt.
Maar even terug op de paarden..
Velen doen ook net of ze de beenderen wegmikken, maar van botten wordt veelal lijm gemaakt. Zal de huid niet ergens voor gebruikt worden?
Wat niet voor humane consumptie door de beugel kan, dan wordt het verpulverd als katten- en hondenvoer. Een paard in goede conditie zou ook meer op moeten brengen, daarmee doel ik ook nog eens op een jong paard, dan een oud dier. Elke paardenslachter vertelt er weer een ander verhaal over.
Mijn paard mankeert niets, dus dat gaat het hem niet worden. Ik vind wel dat mensen moeilijk doen over de uiteindelijke opbrengst voor de consument als hij zijn beestje daar brengt. Als paard 500 kilo weegt, even een zijstraat, dan weet je met een bepaalde stokmaat toch wat hij opbrengt?
Deze meneer vertelde het mij wel, maar het is natuurlijk zwaar arbeidsintensief werk en als het aanbod groter is dan de vraag, dan weet je het wel. Ik heb ook geen behoefte, zoals ik die topics
hier zie om op een slachterij te gaan kijken.
Ik heb 1 paard af laten maken, sportpaard, en zelfs met opladen wilde ik er niet bijzijn. Tja, ieder mens is anders en ik heb er 2 maanden van wakker gelegen.
Er worden sommige excursies verzorgd en sommige mensen willen dat een keer zien en meemaken. Ik weet wel dat het zo gebeurt, maar als je lieveling aan een rail hangt, je ziet die pin en dat is nog het minste, want paard is meteen hersendood en dat is al echt als
die pin erop wordt gezet, dat is voor het beest een tel. Daarna wordt het paard onderste boven getakeld, zodat het bloed eruit kan lopen, daarna begint het snijwerk en het afstropen c.q. ontvellen. Zulk soort dingen wil ik niet in het echt zien, alhoewel ik wel respect heb voor mensen die dit wel kunnen. Was het uitbenen even vergeten.
Nee, ik heb als paardenliefhebber nog nooit paardenvlees gegeten, maar je moet wel weten dat paardenliefhebbers een paard niet voor niets kopen en ik daarom moeite heb met sommige reacties.
In november was volgens een Vlaams artikel 80 eurocent de kilo, echt schofterig!
Begrijp dat hier weinig mensen affiniteit met paarden hebben, maar die het wel hebben en een paard willen laten slachten, zorg dan wel dat je bij een goede terecht komt!