abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 april 2010 @ 23:29:59 #1
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_80145691
Tis geen ingewikkelde vraag...

ik moet morgen even een HR++ ruitje plaatsen. Hoe bepaal ik ook al weer welke kant aan de buiten kant moet en welke voor de binnenkant ?

Op een van de kanten zit een stikker, ik meende dat die altijd aan de buitenkant ruit zat, maar weet ut niet zeker meer...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_80145754
Zou het niet op de sticker staan?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Moderator vrijdag 9 april 2010 @ 23:32:26 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_80145791
Negen vd tien keer staat op die sticker (meestal in het duits; aangezien het meeste hr++ glas uit duitsland komt) wat de zonzijde van een raam is.

Of het er staat een zonnetje op de stikker
pi_80146183
je kan dit checken met een vlammetje.
Houd aan één kant van de ruit een brandende aansteker op ongeveer 10cm. Je ziet dan als het goed is 4 vlammen in de ruit. Eentje voor het glas, daarna twee bij de raakvlakken glas/spouw en dan een laatste aan de buitenzijde. Één van deze vlammetjes moet een andere kleur hebben, meestal blauw. Dit is de plek van de coating.

De coating moet zo dicht mogelijk naar binnen zitten, dus het tweede vlammetje als je van binnen naar buiten kijkt. Zeker leuk om te controleren
pi_80156094
Stickerzijde altijd buiten tenzij erop staat "deze zijde binnen".
pi_80156165
Een andere manier om te zien welke zijde buiten moet zitten is dat meestal de buitenste ruit iets dikker is dan de binnenste ruit.
Bij gelijke ruit dikten krijg je namelijk resonantie geluiden daarom is de ene ruit altijd dikker dan de andere, dit heeft dus niet te maken met de sterkere ruit buiten, maar om resonantie geluiden te voorkomen.
pi_80156358
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:35 schreef klipper het volgende:
Een andere manier om te zien welke zijde buiten moet zitten is dat meestal de buitenste ruit iets dikker is dan de binnenste ruit.
Bij gelijke ruit dikten krijg je namelijk resonantie geluiden daarom is de ene ruit altijd dikker dan de andere, dit heeft dus niet te maken met de sterkere ruit buiten, maar om resonantie geluiden te voorkomen.
Hoeft niet word vaak genoeg 4-4 gemaakt. meestal is het 4*56-5 maar 4*56-4 word ook gewoon gemaakt. Is maar net wat je besteld.

En als je coating ruit bv 6 is en je andere 4 dan zit hij dus verkeerd als je de dikke buiten doet.
pi_80156549
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 12:44 schreef nexcro het volgende:

[..]

Hoeft niet word vaak genoeg 4-4 gemaakt. meestal is het 4*56-5 maar 4*56-4 word ook gewoon gemaakt. Is maar net wat je besteld.

En als je coating ruit bv 6 is en je andere 4 dan zit hij dus verkeerd als je de dikke buiten doet.
Zie nu inderdaad bij diverse sites dat er inderdaad dubbelglas is met gelijke ruitdikten (werd vroeger toch sterk afgeraden)
Maar ze hebben het nog steeds allemaal over het feit dat bij verschillende ruitdikten de dikste ruit aan de buitenzijde moet.
pi_80157027
Het ligt helemaal aan de samenstelling van de ruit en de soort coating.
  zaterdag 10 april 2010 @ 19:23:25 #10
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_80166734
De ruit die erin moet is 18 mm dik. De andere die ik heb staan is 15 mm, daar heb je idd een dikkere en een dunnere ruit . Die van 18 mm heeft 2 gelijke ruitdiktes.

2 ruitjes? yep, voor alles is een eerste keer en dan kom je erachter dat als je gat een bepaalde maat heeft je niet een ruit moet bestellen die daar EXACT in past
Kortom, die ruit heb ik opnieuw besteld en wat ruimte rond om gelaten

maar goed, stikker aan de buitenkant dus. prima, gaan we dat doen.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  zondag 11 april 2010 @ 15:18:31 #11
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_80186995
ruitje ff gepakt. Zitten idd 2 stickers op. op de ene staat " Diese scheibe ist beschichtet" ( rooie sticker)

en op de ander, een witte met allerli info staat dat die kant unbeschichtet is.

Naar mijn beste duitst betekent dat dat de rode sticker kan t een coating heeft en dat die aan de BINNENkant moet... toch ?
  Moderator zondag 11 april 2010 @ 17:38:16 #12
92034 crew  Vonkenboer
pi_80192785
quote:
Op zondag 11 april 2010 15:18 schreef klusfoobje het volgende:
ruitje ff gepakt. Zitten idd 2 stickers op. op de ene staat " Diese scheibe ist beschichtet" ( rooie sticker)

en op de ander, een witte met allerli info staat dat die kant unbeschichtet is.

Naar mijn beste duitst betekent dat dat de rode sticker kan t een coating heeft en dat die aan de BINNENkant moet... toch ?
Even het woordenboek erbij gepakt.

DE: beschichtet, lamellenförmig, lamelliert, geschichtet,
NL: gelamelleerd,
Definitie: (Nederlands) uit lagen opgebouwd, gelaagd

De kant die beschichtet is de gelaagde / gecoate kant van het glas is.
  zondag 11 april 2010 @ 20:23:52 #13
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_80199371
quote:
Op zondag 11 april 2010 17:38 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Even het woordenboek erbij gepakt.

DE: beschichtet, lamellenförmig, lamelliert, geschichtet,
NL: gelamelleerd,
Definitie: (Nederlands) uit lagen opgebouwd, gelaagd

De kant die beschichtet is de gelaagde / gecoate kant van het glas is.
heb jij nog een woorden boek ?

Gossie...

ik heb het ff op google gemikt en kwam tot het zlefde... rode stikkertje is gecoat en dus binnenkant.

:-)
pi_80201828
Handig topic, vroeg me ook al zoiets af. Hier (studentenappartementje, huur) is een paar weken terug een nieuwe ruit geplaatst (unitop energiegewinnglas) omdat bij de vorige een gat in de buitenste laag zat.

Nu zat er op de buitenkant een sticker met oa diese seite nach innen verglasen! en als je een aansteker in de buurt houdt is het één na buitenste vlammetje rood. Dat is dus verkeerd om?

en belangrijker; scheelt dat nou echt veel in isolatie?
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
  Moderator zondag 11 april 2010 @ 22:09:52 #15
92034 crew  Vonkenboer
pi_80205791
quote:
Op zondag 11 april 2010 20:23 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

heb jij nog een woorden boek ?

Gossie...

ik heb het ff op google gemikt en kwam tot het zlefde... rode stikkertje is gecoat en dus binnenkant.

:-)
Staat stiekem naast de NEN1010 en NEN3140
pi_80208093
quote:
Op zondag 11 april 2010 21:05 schreef Cerbie het volgende:
Handig topic, vroeg me ook al zoiets af. Hier (studentenappartementje, huur) is een paar weken terug een nieuwe ruit geplaatst (unitop energiegewinnglas) omdat bij de vorige een gat in de buitenste laag zat.

Nu zat er op de buitenkant een sticker met oa diese seite nach innen verglasen! en als je een aansteker in de buurt houdt is het één na buitenste vlammetje rood. Dat is dus verkeerd om?

en belangrijker; scheelt dat nou echt veel in isolatie?
Van buitenaf is het veel lelijker, zeker als er witte gordijnen achter hangen, zit de ruit verkeerd dan lijkt het net of er veel gerookt wordt in je huis, zit het raam goed dan zijn de gordijnen van buitenaf gezien gewoon wit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')