Sinds een aantal maanden ben ik helemaal in de ban van het gleufje. Sterker nog, het gaat hier om één van de belangrijkste gleufjes in mijn leven: het gleufje van de betaalautomaat.
Zoals iedereen inmiddels weet is pinnen tegenwoordig helemaal hot. Waar je ook komt, wat je ook doet, er is altijd wel een vriendelijke betaalautomaat in de buurt om mijn bankrekening ongegeneerd te plunderen.
Nou kan je bij de ING je bankpas prachtig oppimpen. De chillste designs en de hotste foto's lachen je toe vanaf hun website. Natuurlijk ben ik daar vet ingetrapt, zodat ik sinds twee maanden de gelukkige eigenaar ben van een kekke zelfontworpen bankpas.
Tot zover geen vuiltje aan de lucht, ware het niet dat de nieuwe generatie bankpassen voor heel wat betaalautomaten te dun zijn. Sindsdien ben ik helemaal in de ban van het gleufje. Ik durf zelfs te beweren dat ik een echte gleufjesdeskundige ben.
Zodra ik mijn - werkelijk prachtige - bankpas door de gleuf haal, voel ik al nattigheid: foute gleuf! Dat vreselijke alarmpiepje dat venijnig gilt dat mijn bankpas niet geschikt is, heeft mij ondertussen al hete en heftige nachtmerries bezorgd.
De mooiste momenten zijn tijdens het zaterdagochtendboodschappenspitsuur in de supermarkt. Inmiddels heb ik daar al de meeste foute gleuven ontdekt, dus die vermijd ik. Maar af en toe word ik toch weer genaaid en is er weer zo'n kutautomaat die geheel tegen mijn pasje is. Het is werkelijk weergaloos om dan zeker 20 keer die pas door de gleuf te halen terwijl de rij achter je gestaag groeit.
Uiteraard zijn er heel wat collegabankpasslachtoffers die vol medeleven mij goedbedoelde tips geven. Helaas, vergeefse moeite. Zodat ik mij vervolgens weer met rozerode kaken - die overigens uitstekend kleuren bij mijn mooie nieuwe bankpas - moet melden bij de klantenservice. Gelukkig dat het daar dan na 30 pogingen uiteindelijk wel lukt.
Ik heb nu het stadium bereikt dat ik gleufjesvermijdingsgedrag begin te vertonen. Sommige winkels ga ik gewoon niet meer binnen: hun gleufje wil mij namelijk toch niet!
Maar het goede nieuws is dat er nieuwe betaalautomaten zijn die zonder enige aarzeling mijn kekke zelfontworpen bankpas wèl accepteren. Ik ben daarom weer enigszins gerustgesteld: er zijn gelukkig ook nog GOEDE gleuven op deze wereld.
Tot zover mijn bankpassen story
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.