abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80069580
Om maar gelijk met de hoofdvraag te beginnen: ‘Wat is voor mensen de hoofdreden om kinderen te nemen?’

Steeds meer mensen in mijn omgeving krijgen kinderen, of hebben het erover om in de toekomst kinderen te nemen. Ik gun het ze van harte, maar krijg nooit echt een bevredigend antwoord als ik vraag 'waarom precies'? Antwoorden die ik krijg: het is gewoon leuk; het hoort er een beetje bij als je langer bij elkaar blijft; anders ben je alleen als je oud bent; anders blijf je ook maar met zijn tweetjes in een relatie; het is leuk om samen met iemand van wie je houdt een kindje te maken. Kortom: men verwacht dat het leuk is, en ziet het als een logische stap in het leven als je een langere, serieuze relatie hebt.

In dit subforum zitten volgens mij aardig wat (aanstaande) ouders (understatement ) en ik ben oprecht geïnteresseerd in jullie reden om een kind te nemen. Probeer het eens onder woorden te brengen. Uit gesprekken met vrienden bleek dat dat nog aardig lastig was. (Het kan natuurlijk ook zijn dat ik in een compleet andere mindset zit en het gewoon niet wil of kan begrijpen - hoe dan ook: shoot.)

Noot: ik ben absoluut niet anti-kinderen (noch veroordeel ik mensen die kinderen nemen), ik ben enkel geïnteresseerd in de motivatie van mensen om kinderen te nemen. De vraag komt ook een beetje voort uit een gevoel dat mensen voor mijn gevoel wel es te lichtzinnig nadenken over het nemen van kinderen: ze weten hun keuze niet beter te motiveren dan 'het is toch leuk?!'

EDIT: Ik gebruik het werkwoord 'kinderen nemen', maar mocht dit pijnlijk / ongewenst voor je zijn, vul dan 'kinderen willen' in. Aub geen oeverloze discussie hierover beginnen, dat leidt alleen maar af van het onderwerp. De kinderwens staat centraal, of je hier nu 'kinderen nemen' of 'kinderen willen' voor gebruikt.

[ Bericht 9% gewijzigd door VonHinten op 08-04-2010 01:27:14 ]
pi_80069616
quote:
De vraag komt ook een beetje voort uit een gevoel dat mensen voor mijn gevoel wel es te lichtzinnig nadenken over het nemen van kinderen: ze weten hun keuze niet beter te motiveren dan 'het is toch leuk?!'
Dat zijn dezelfde mensen die een Labrador of een Golden Retriever als hond nemen.

Hele enge mensen zijn dat
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_80069658
Drang om de genen voort te zetten. Evolutie enzo.
  Donald Duck held donderdag 8 april 2010 @ 00:59:07 #4
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_80069692
Het is je biologische doel. Leven moet voortbestaan.
En het is ook een stuk persoonlijke voortzetting. Je hoopt toch heel wat van jezelf over te kunnen brengen op je kind.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_80069709
Hmmm neem je kinderen?
pi_80069724
toen ik vandaag bovenaan de trap zat met mijn nichtje van 2,5 jaar en ze in mijn oor fluisterde 'hoog hè'

ja, toen wist ik waarom ik later heel veel kinderen wil
pi_80069732
quote:
Op donderdag 8 april 2010 00:59 schreef __Saviour__ het volgende:
Het is je biologische doel. Leven moet voortbestaan.

Maar hoeveel mensen ken je die dit als reden noemen om kinderen te nemen? Is dit onbewust heel sterk aanwezig en zijn de genoemde redenen daarom (soms) zo vaag?
pi_80069774
quote:
Op donderdag 8 april 2010 01:00 schreef Rekkie het volgende:
Hmmm neem je kinderen?
Je bedoelt dit als 'je krijgt kinderen - je néémt ze niet'? Met alle voorbehoedsmiddelen van tegenwoordig kun je dit moeilijk vol blijven houden.
  donderdag 8 april 2010 @ 01:04:45 #9
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80069776
Voor een kind kies je niet met de achterliggende gedachte van "het is leuk" er is ook best veel niet leuk aan het hebben van kinderen..... (ik bedoel, een cavia is leuk, een kitten ook, maar een kind is iets heel anders) Gewoon al de verantwoordelijkheid waarvan je je nog geen idee kunt maken voor je echt kinderen hebt. Dat houdt niet op met 5, 10, 20 jaar; die verantwoordelijkheid blijf je altijd voelen.

Op een gegeven moment kan het gevoel er ineens zijn dat je graag een kind wilt. En soms is dat gevoel moeilijk onder woorden te brengen. Dat kan echt een sterk innerlijk gevoel zijn. En vaak hangt dat wel samen met de partner die je dan hebt. Dat je echt met die partner samen een kind wilt en niet "zomaar" een kind wilt omdat dat er nou eenmaal bij hoort. Ik vind de term "een kind nemen" ook een beetje vreemd; een kind is geen puppy wat je besteld bij de fokker. Op het moment dat je besluit/ voelt dat je aan kinderen toe bent, moet je nog maar helemaal afwachten of dat ook allemaal wel zal gaan zoals jij wilt.
pi_80069799
quote:
Op donderdag 8 april 2010 01:01 schreef JoPiDo het volgende:
toen ik vandaag bovenaan de trap zat met mijn nichtje van 2,5 jaar en ze in mijn oor fluisterde 'hoog hè'

ja, toen wist ik waarom ik later heel veel kinderen wil
En dat is? Opnieuw verwonderd worden over de wijde wereld? Zorg dragen voor een klein kind? Bovenaan de trap zitten met kleine mensen?
pi_80069802
quote:
Op donderdag 8 april 2010 01:04 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Je bedoelt dit als 'je krijgt kinderen - je néémt ze niet'? Met alle voorbehoedsmiddelen van tegenwoordig kun je dit moeilijk vol blijven houden.
Ja dat kan ik prima..... het is niet iedereen gegeven om kinderen te krijgen.
Zelfs die het heel graag willen niet.
pi_80069832
quote:
Op donderdag 8 april 2010 01:06 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Ja dat kan ik prima..... het is niet iedereen gegeven om kinderen te krijgen.
Zelfs die het heel graag willen niet.
Dat is een detail. We hebben het hier over de kinderwens. Of mensen met die kinderwens nu vruchtbaar of onvruchtbaar zijn maakt even niet zoveel uit voor het onderwerp van dit topic.
  donderdag 8 april 2010 @ 01:09:12 #13
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_80069838
quote:
Op donderdag 8 april 2010 01:00 schreef Rekkie het volgende:
Hmmm neem je kinderen?
Verreweg de meeste mensen kunnen inderdaad kinderen nemen. Lullig voor mensen bij wie het niet gaat of moeilijk gaat, maar het is niet anders.
pi_80069858
quote:
Op donderdag 8 april 2010 01:09 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Verreweg de meeste mensen kunnen inderdaad kinderen nemen. Lullig voor mensen bij het niet gaat of moeilijk gaat, maar het is niet anders.
  donderdag 8 april 2010 @ 01:12:09 #15
242879 Onnoman
The On And Only
pi_80069861
quote:
Op donderdag 8 april 2010 00:51 schreef VonHinten het volgende:
Om maar gelijk met de hoofdvraag te beginnen: ‘Wat is voor mensen de hoofdreden om kinderen te nemen?’

om de balans tussen 3ewereldlanders/chinezen/allochtonen minder extreem te maken.. ik bedoel maar..
wij westerse mensen zijn tevreden met max 2.. terwijl de andere doorfokken..
wij westerlingen dreigen de macht kwijt te raken. dus neem ajb kinderen.. een stuk of 15..
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_80069864
De antwoorden die je krijgt zijn ook wel een beetje inderdaad. Voor mijn gevoel wil ik ooit ook wel kinderen. En dat wil ik omdat het mij een uitdaging lijkt om een mens op te voeden tot een 'goed' persoon. Ik denk ook dat een band die je kan hebben met je eigen kind een van de sterkste, zo niet de sterkste band is die je ooit kan hebben.

Het is wel een belangrijk besluit om een kind te nemen. Het is namelijk ook een flinke aanslag op je vrijheid en er komt veel verantwoordelijkheid bij kijken. Een kind nemen omdat het je 'leuk lijkt' of omdat het nou eenmaal de 'volgende stap in de relatie is' vind ik dan ook erg raar.
pi_80069869
quote:
Op donderdag 8 april 2010 01:04 schreef childintime het volgende:
Voor een kind kies je niet met de achterliggende gedachte van "het is leuk" er is ook best veel niet leuk aan het hebben van kinderen..... (ik bedoel, een cavia is leuk, een kitten ook, maar een kind is iets heel anders) Gewoon al de verantwoordelijkheid waarvan je je nog geen idee kunt maken voor je echt kinderen hebt. Dat houdt niet op met 5, 10, 20 jaar; die verantwoordelijkheid blijf je altijd voelen.
Dit onderschrijf ik helemaal.
quote:
Op een gegeven moment kan het gevoel er ineens zijn dat je graag een kind wilt. En soms is dat gevoel moeilijk onder woorden te brengen. Dat kan echt een sterk innerlijk gevoel zijn. En vaak hangt dat wel samen met de partner die je dan hebt. Dat je echt met die partner samen een kind wilt en niet "zomaar" een kind wilt omdat dat er nou eenmaal bij hoort.
En dáár ben ik dus geïnteresseerd in
quote:
Ik vind de term "een kind nemen" ook een beetje vreemd; een kind is geen puppy wat je besteld bij de fokker. Op het moment dat je besluit/ voelt dat je aan kinderen toe bent, moet je nog maar helemaal afwachten of dat ook allemaal wel zal gaan zoals jij wilt.
Ik kies voor die term omdat ik 'een kind krijgen' zo naïef vind klinken. Als je voorbehoedsmiddelen gebruikt krijg je over het algemeen geen kinderen.

Ik heb over dit laatste punt hierboven ook al op een andere user gereageerd, laten we alsjeblieft niet gaan discussiëren over het 'krijgen/nemen' onderscheid. Ik denk dat iedereen het met mij eens is dat als je géén kinderen wilt (en dus voorbehoedsmiddelen gebruikt), je ze over het algemeen ook niet krijgt.
pi_80069870
quote:
Op donderdag 8 april 2010 01:06 schreef VonHinten het volgende:

[..]

En dat is? Opnieuw verwonderd worden over de wijde wereld? Zorg dragen voor een klein kind? Bovenaan de trap zitten met kleine mensen?

de onvoorstelbare onschuld van een klein meisje, de fantasie, de liefde, ...

een ervaring die ik absoluut niet wil missen
pi_80069880
ik heb 2 kinderen, maar ik kan die vraag heel eerlijk gezegd niet beantwoorden.
pi_80069891
Kuddevolk. That's all.
A perfect mimic of a normally functioning person.
  donderdag 8 april 2010 @ 01:15:49 #21
242879 Onnoman
The On And Only
pi_80069894
quote:
Op donderdag 8 april 2010 01:14 schreef Rekkie het volgende:
ik heb 2 kinderen, maar ik kan die vraag heel eerlijk gezegd niet beantwoorden.
en je kinderen hebben 2 vaders

Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_80069901
quote:
Op donderdag 8 april 2010 01:15 schreef Onnoman het volgende:

[..]

en je kinderen hebben 2 vaders

En jij hebt de homoziekte
  donderdag 8 april 2010 @ 01:18:53 #23
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80069925
quote:
Op donderdag 8 april 2010 01:12 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Dit onderschrijf ik helemaal.
[..]

En dáár ben ik dus geïnteresseerd in
[..]

Ik kies voor die term omdat ik 'een kind krijgen' zo naïef vind klinken. Als je voorbehoedsmiddelen gebruikt krijg je over het algemeen geen kinderen.

Ik heb over dit laatste punt hierboven ook al op een andere user gereageerd, laten we alsjeblieft niet gaan discussiëren over het 'krijgen/nemen' onderscheid. Ik denk dat iedereen het met mij eens is dat als je géén kinderen wilt (en dus voorbehoedsmiddelen gebruikt), je ze over het algemeen ook niet krijgt.
Maar dat is gewoon een gevoel. Dat gevoel kan zo sterk worden en kun je gewoon niet onder woorden brengen, ik denk idd een soort oergevoel. Als die tijd daar is, dan zie je meestal ook de nadelen er niet meer van. Dan wuif je de opmerkingen als dat je nooit meer zomaar uit kunt, misschien weleens dagen met een ziek kind thuis zit en alle financiele gevolgen ervan weg......Misschien net zoiets als verliefd zijn?

Ik vind het " willen" van kinderen iets netter klinken dan "nemen/ krijgen".
pi_80069979
Kinderen neem je niet , die krijg je. en als je geen kinderen wil kijg je ze niet, en geen kleinkinderen. simpel.

als je geen kinderen kunt krijgen is dat voor heel veel mensen een tragedie. en voor de ouders van die kinderen ook.
De Puta Madre
pi_80069982
quote:
Op donderdag 8 april 2010 01:18 schreef childintime het volgende:
Misschien net zoiets als verliefd zijn?
Goeie. Waarmee impliciet wordt aangegeven dat rationaliteit overboord wordt gezet.
Weegt je relatie tot (en visie op) je partner dan ook nog mee, of ben je vooral verliefd op het idee van een kind hebben/krijgen/nemen/willen. (En daarom wil ik dus geen ww-gezeur )
quote:
Ik vind het " willen" van kinderen iets netter klinken dan "nemen/ krijgen".
Vooruit, gebruiken we 'willen'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')