abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 april 2010 @ 18:07:17 #1
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_80051666
Haha, ik zei stijf.

Een recept wat ik al jaren maak en altijd goed ging, lukt de laatste weken niet meer omdat de gelatine niet wil opstijven. Het blijft een dunne massa. Ik ben al de dubbele hoeveelheid gaan gebruiken en een paar dagen werkte dat, en nu is dat ook alweer blubberdun.

Ik gebruik gewoon de pakjes uit de supermarkt van Dr Oetker, en verder heb ik niks veranderd. Het is ook niet dat hij niet goed oplost, want er zitten geen klodders of hompen gelatine in.

Is de gelatine soms veranderd? Lijkt me niet dat dat kan toch? Of weet iemand een ander merk waar ik wel goede kan vinden, want dit is gewoon zonde en niet leuk meer dat alles mislukt.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  woensdag 7 april 2010 @ 18:09:44 #2
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_80051774
Óf, en dat schiet me nu te binnen, doet de watertemperatuur er echt toe? Het is nu natuurlijk wel warmer dan van de winter, maar vorig jaar lukte het wel altijd..
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
pi_80052514
Gewoon goed laten opstijven in de koelkast, toch?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 7 april 2010 @ 18:36:10 #4
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_80052753
quote:
Op woensdag 7 april 2010 18:09 schreef 08gnoT. het volgende:
Óf, en dat schiet me nu te binnen, doet de watertemperatuur er echt toe? Het is nu natuurlijk wel warmer dan van de winter, maar vorig jaar lukte het wel altijd..
Ijskoud water gebruiken inderdaad.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
  woensdag 7 april 2010 @ 18:50:22 #5
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_80053229
Dan zal ik het eens met water uit de koelkast proberen. Ik laat het altijd 24 uur opstijven in de koelkast dus dan weet ik morgenavond wel meer.
  woensdag 7 april 2010 @ 19:02:05 #6
156451 nexus-pilot
Slapend horror
pi_80053653
Mag ik de ingrediënten weten van je recept?
Misschien zitten er gelatine afbrekende-enzymen in 1 van je ingrediënten die er voorheen niet waren.
Ik zie daar 2 dwergen staan en ze zijn dronken ;[.
pi_80054088
quote:
Op woensdag 7 april 2010 19:02 schreef nexus-pilot het volgende:
Mag ik de ingrediënten weten van je recept?
Misschien zitten er gelatine afbrekende-enzymen in 1 van je ingrediënten die er voorheen niet waren.
Misschien heeft 'ie wel nieuwe keukenkastjes.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 7 april 2010 @ 19:20:15 #8
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_80054389
Ingredienten is niks met actinidine, want daar ben ik zelf allergisch voor Dus geen kiwi, ananas, of papaya.

Zit sowieso niks aparts in, gewoon melk en de 'smaak' doe ik er pas bij als het klaar is, fruit, siroop of chocolade of wat dan ook. Dus niks chemisch of bewerkts.
pi_80054638
Je zou eventueel agar agar kunnen gebruiken. Maar het is een beetje vreemd dat de gelatine ineens niet meer werkt.
pi_80057956
ja dat enzymen verhaal is scherrup
maar kiwi en ananas ..... je kan er alsnog een bavroise van maken maaar hij valt na 1 dag uit elkaar
dus in het begin is het wel gegeleerd en deze word helemaal niet stijf?

je kan beter je recept posten

gelatine heeft ook tijd nodig niet alleen ijskoude temperatuur
JAWEL!
pi_80061895
Er bestaat A en B gelatine, er zijn daarin dan nog wel verschillende typen (bijvoorbeeld koudoplosbaar). Het zou wel altijd moeten opstijven, mits je het spul vooraf hebt geweekt en daarna boven de 40 graden hebt verwarmd. De ene gelatine zal bij andere zuurgraad net even wat beter werken dan de ander. Ook de sterkte kan verchillen. Dus misschien heeft dr oetker wel een slappere gelatine in de oakjes gedaan, maar dat lijkt me sterk..

Je had al gezegd dat je geen enzymhoudende vruchten gebruikt.

EVen voor het idee, wat voor recept lukt niet? Is het heel zuur, of juist niet?
Whatever...
  woensdag 7 april 2010 @ 22:08:54 #12
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_80063411
Zoals ik al zei gebruik ik alleen melk en gelatine, de rest voeg ik pas toe als alles klaar is. Het is dus vrijwel ph-neutraal.

Ik week de gelatine een minuut of 10 (soms langer als ik het vergeet ) in koud kraanwater en dan los ik het op in water wat van de kook af is (graad of 80) waarna ik het met koude melk aanvul. Dan in de koelkast in een plastic bak en ik kijk de volgende avond pas weer als ik hem ga opeten (en eventueel zure dingen ga toevoegen).

Agar agar heb ik ook wel eens gehad, maar dat is alleen bij de toko een half uur verderop te koop, dus daar kom ik bijna nooit.
pi_80070890
ik zou later geen producten toevoegen aan je compositie.... dan is je receptuur anders
gelatine kan je ook gewoon in warme melk oplossen
jekan eventueel gelei suiker gebruiken ipv gewone (mocht er suiker in je receptuur zitten)

je hebt geen dure texturas hiervoor nodig
JAWEL!
pi_80074602
quote:
Op donderdag 8 april 2010 04:01 schreef Snellekok het volgende:
ik zou later geen producten toevoegen aan je compositie.... dan is je receptuur anders
gelatine kan je ook gewoon in warme melk oplossen
jekan eventueel gelei suiker gebruiken ipv gewone (mocht er suiker in je receptuur zitten)

je hebt geen dure texturas hiervoor nodig
Echt slim van El bulli om al die zo verfoeide E-nummers in een trendy potje als culinaire ingredienten op de markt te zetten. Het zijn helaas gewoon dezelfde stabilisatoren en verdikkingsmiddelen als de industrie gebruikt...

Maargoed, het probleem van de gelatine lijkt erop alsof er structuur afgebroken wordt, ik ben geen verdikkingsmiddelen expert, maar zou hieraan nu eens een mailtje aan dr Oetker wijden. Want tenzij je proteases toevoegt (die actinidinen uit papaya enzo) zou gelatine wel heel moeten blijven. Als het helemaal niet opstijft heb je het wellicht niet goed genoeg geweekt of is de zuurgraad niet goed, maar dat mag uiteindelijk geen waterige boel opleveren....

Ik ben benieuwd naar het antwoord van dr oetker.
Whatever...
pi_80111701
Lepel afgelikt en daarna teruggezet in de melk?
Speeksel breekt ook gelatine af (zegt mijn kookboek).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 9 april 2010 @ 10:46:16 #16
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_80115480
Nee ook niet. De lepel is ook geen ander materiaal of zo.

Het was met ijskoud water nog steeds niet zoals ik hoopte gisteren dus ik heb Dr Oekter eenmailtje gestuurd, maar ik weet uit ervaring dat zij met een brief reageren dus dat kan wel even duren.
pi_80139141
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 10:46 schreef 08gnoT. het volgende:
Nee ook niet. De lepel is ook geen ander materiaal of zo.

Het was met ijskoud water nog steeds niet zoals ik hoopte gisteren dus ik heb Dr Oekter eenmailtje gestuurd, maar ik weet uit ervaring dat zij met een brief reageren dus dat kan wel even duren.
Eh, duitse degelijkheid.
Whatever...
pi_80150557
zeker slim van el bulli
mooie van de bulli texturas is dat je gegeleerde producten warm mee kan geven.
bijvoorbeeld een bavroise kan tot 70 graden ofzo voordat het uiteenvalt
gelatine kan tegen de (heb geen flauw idee maar weinig graden)
JAWEL!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')