Dus brengen van mensen naar een kamer waarvan je weet dat hij straks vol staat met gifgas is iets anders dan het gas in die kamer gooien.quote:Op maandag 5 april 2010 21:29 schreef OeJ het volgende:
Het is best denkbaar dat ik Joden naar de gaskamer zou hebben gebracht, terwijl ik ertegen ben dat ze vergast worden. Mijn verantwoordelijkheid houdt op bij de handeling die ik verricht. Het resultaat van mijn handeling is dat er mensen in een kamer staan.
Een ander verhaal is het als ik de gaskranen open moet zetten. Dan heeft die handeling hele andere gevolgen. Dan ben ik opeens een moordenaar.
quote:Op maandag 5 april 2010 22:08 schreef maffemaniak het volgende:
Mag je hier alleen posten met een zwart/wit avater? Is dit een vorm van protest op de discriminerende aspecten van Hitler's werk?
Ja, ik ben alleen verantwoordelijk voor wat ik doe, niet wat een ander doet. Ik geloof ook nooit dat het de "bazen" waren die de kranen opendraaiden. Om die reden. Dat was vast een taak voor de ondergeschikten.quote:Op maandag 5 april 2010 22:17 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Dus brengen van mensen naar een kamer waarvan je weet dat hij straks vol staat met gifgas is iets anders dan het gas in die kamer gooien.
Die truc gebruiken ze in slachthuizen ook: de ene schiet een rund een pen in de kop, waardoor het beest verdoofd omvalt. De volgende takelt het beest op aan een achterpoot en laat het leegbloeden. De schuld aan de dood van het beest kunnen ze op elkaar afschuiven.quote:Op maandag 5 april 2010 21:29 schreef OeJ het volgende:
Het is best denkbaar dat ik Joden naar de gaskamer zou hebben gebracht, terwijl ik ertegen ben dat ze vergast worden. Mijn verantwoordelijkheid houdt op bij de handeling die ik verricht. Het resultaat van mijn handeling is dat er mensen in een kamer staan.
Een ander verhaal is het als ik de gaskranen open moet zetten. Dan heeft die handeling hele andere gevolgen. Dan ben ik opeens een moordenaar.
Als mijn post nog staat: nee hoor, ook heel levendige, kleurige en rondborstige avatars mogen.quote:Op maandag 5 april 2010 22:08 schreef maffemaniak het volgende:
Mag je hier alleen posten met een zwart/wit avater? Is dit een vorm van protest op de discriminerende aspecten van Hitler's werk?
die pen is niet voor de verdoving door het schietmasker moet je in principe precies de goede plek raken waardoor het beest opslag dood isquote:Op maandag 5 april 2010 23:41 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Die truc gebruiken ze in slachthuizen ook: de ene schiet een rund een pen in de kop, waardoor het beest verdoofd omvalt. De volgende takelt het beest op aan een achterpoot en laat het leegbloeden. De schuld aan de dood van het beest kunnen ze op elkaar afschuiven.
Nee hoor, dan nog ben je geen moordenaar. De slachtoffers ademen toch zelf dat gas in?
Immanuel Kant leefde in de achttiende eeuw, om even betweterig te zijn.quote:Op maandag 5 april 2010 19:40 schreef DeParo het volgende:
Gevonden na enige moeite:
[..]
Ik vind het nu al verbezingwekkend dat jij een achterhaald 19e-eeuwse filosoof erbij gaat halen die rustig de tijd nam om eens te beschrijven hoe mensen anders zijn maar in een weer anders-zijnde samenleving zichzelf kunnen ontwikkelen. Hij is een aanzet, Immanuel Kant, maar niet de conclusie.
Dat is bij menig groot denker. Ze waren een aanzet maar nooit het afgeronde geheel.
Zoals iemand ook al had gesteld is het neo-kantianisme volledig ten onder gegaan.
Ten tweede, kon ik het niet meer met je oneens zijn, Hitler draagt wel degelijk schuld, daar geef ik je zonder twijfel gelijk in, maar wat jij hier doet is tevens de verantwoordelijkheid bij de grote groep weghalen
en in de schoenen stoppen van het individu.
Je gaat aan het punt voorbij, door nu de smart ass uit te hangen.quote:Op maandag 5 april 2010 23:41 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Die truc gebruiken ze in slachthuizen ook: de ene schiet een rund een pen in de kop, waardoor het beest verdoofd omvalt. De volgende takelt het beest op aan een achterpoot en laat het leegbloeden. De schuld aan de dood van het beest kunnen ze op elkaar afschuiven.
Nee hoor, dan nog ben je geen moordenaar. De slachtoffers ademen toch zelf dat gas in?
Het beest mag niet dood zijn, want het hart moet nog kloppen om het goed te laten leegbloeden.quote:Op maandag 5 april 2010 23:45 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
die pen is niet voor de verdoving door het schietmasker moet je in principe precies de goede plek raken waardoor het beest opslag dood is
en er is ook geen schuld afschuiven nodig want je dood beesten geen mensen
Niet helemaal. Ik begrijp je punt wel degelijk, zie het eerste deel.quote:Op maandag 5 april 2010 23:55 schreef OeJ het volgende:
[..]
Je gaat aan het punt voorbij, door nu de smart ass uit te hangen.
Maar dat werkt zo toch niet helemaal. Ik heb zelf ook een voorbeeld van een verhaal, dat met onrecht te maken heeft en zich afspeelde op de werkplek.quote:Op dinsdag 6 april 2010 00:19 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Niet helemaal. Ik begrijp je punt wel degelijk, zie het eerste deel.
Ik geef je de kans om de schuld van tafel te schuiven.
Je hebt gelijk: ik begrijp het niet meer!quote:Op dinsdag 6 april 2010 08:48 schreef OeJ het volgende:
[..]
Maar dat werkt zo toch niet helemaal. Ik heb zelf ook een voorbeeld van een verhaal, dat met onrecht te maken heeft en zich afspeelde op de werkplek.
Ik werkte een periode in de zorg met verstandelijk gehandicapten. Eén client was zo gek om na het roken zijn sigaret op te vreten en mijn medebegeleiders accepteerden dat gedrag. Het compromis was: hij mag wel zijn eigen sigaret opvreten, maar niet die van een ander. Mijn gedachte: zijn die mensen hier wel goed? Ik heb gevraagd waarom ze dat toestonden en ik kon het antwoord zelf wel invullen eigenlijk: dan escaleert zijn gedrag niet. Ieder weldenkend mens kan aanvoelen dat klopt niet, waar ben je begeleider voor als je dat gedrag toestaat?
Ik dacht: ok, als ik daar zelf maar niet aan mee hoef te werken, hoewel ik het niet kon veranderen, ik was daar pas een paar weken in dienst. Dat niet aan mee hoeven doen hield voor mij letterlijk de handeling in: "hem geen sigaret aanreiken". (Dan heb je dezelfde situatie, als met het gas, want de client moet daarna immers zčlf...die sigaret in zijn mond stoppen). Maar goed: dat vond ik actief meewerken en dan voelt het ook zo.
Ik natuurlijk mijn mond houden en ik merkte gelukkig dat andere begeleiders hem altijd zijn sigaret brachten.
"Gek genoeg" was ik later toch niet zo geschikt bevonden voor de functie. Ik kan nooit bewijzen dat ik om die reden weg moest, want zoiets ligt gevoelig, maar mijn gedrag is achteraf bezien, wel typisch zo'n punt wat aangemerkt kan worden als: onaangepast.
Als je overal vertrekt waar misstanden zijn, dan kun je volgens mij nergens meer komen. Ik voel me ook niet schuldig; ik ben niet verantwoordelijk voor wat een ander doet. Ik kon er ook echt niks tegen doen, stel dat ik het eenmalig had verboden, dan was het resultaat hetzelfde: dan moest ik ook het veld ruimen, was er ook niks veranderd. Had ik het ergens anders aangekaart, dan was mij ongetwijfeld te verstaan gegeven dat dit "wordt toegestaan in het belang van de client". Wat ik daarbij denk doet niet ter zake.quote:Op dinsdag 6 april 2010 10:27 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk: ik begrijp het niet meer!
Je wurmt je onder een verantwoordelijkheid uit door de andere kant op te kijken of toevallig iets anders te doen te hebben en voelt je dan niet schuldig meer? Ik zou hetzelfde doen, maar dat toch wel als drogreden doorzien.
Je kunt niks veranderen in zo'n situatie, dat is waar. Maar als je blijft, maak je er toch deel van uit.
Oei, dat klinkt wel heel streng. En pessimistisch.quote:Op dinsdag 6 april 2010 10:35 schreef OeJ het volgende:
[..]
Als je overal vertrekt waar misstanden zijn, dan kun je volgens mij nergens meer komen. Ik voel me ook niet schuldig; ik ben niet verantwoordelijk voor wat een ander doet. Ik kon er ook echt niks tegen doen, stel dat ik het eenmalig had verboden, dan was het resultaat hetzelfde: dan moest ik ook het veld ruimen, was er ook niks veranderd. Had ik het ergens anders aangekaart, dan was mij ongetwijfeld te verstaan gegeven dat dit "wordt toegestaan in het belang van de client". Wat ik daarbij denk doet niet ter zake.
Ja, of realiteit.quote:Op dinsdag 6 april 2010 11:02 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Oei, dat klinkt wel heel streng. En pessimistisch.
Met alle respect maar hoeveel waarde hecht je aan de filosofen? Je gaat toch niet zo ver te beweren dat filosofen de aanstichters zijn geweest van de Tweede Wereldoorlog? Hitler had nauwelijks belangstelling voor filosofie en waar hij dat had was dat om zijn gefrustreerde wereldbeeld luister bij te zetten. Misschien hebben er wel gedeelde ervaringen aan ten grondslag gelegen zoals een gevoel van vervreemding, de verwarring als gevolg van de "dood van God", de Westerse cultuurcrisis, etc. Dat zijn zaken die door filosofen, schrijvers en kunstenaars geduid zijn maar m.i. niet geďnstigeerd.quote:Op maandag 5 april 2010 23:54 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Los daarvan vind ik het onzinnig om je af te vragen of Hitler nu slecht was, of vooral zijn volgelingen. Het ene kan hier niet zonder het andere. Het zou in dat licht dan eerder nog interessant zijn om te gaan kijken welke ontwikkelingen in de Duitse filosofie samenhangen met de opkomst van de nazi's. En uiteraard komen dan gelijk o.a. Heidegger, Jünger en Nietzsche om de hoek kijken, zonder overigens aan de interessantere kanten van hun werk iets af te willen doen.
Wat ik zo interessant vind, is dat (natuurlijk) alle Duitse filosofie samenhangt. Filosoof A borduurt verder op B. Ik vraag me dan af: is de gang van de filosofie, de loop ervan, onvermijdelijk?
Los hiervan moet élk individu aangesproken worden op zijn/haar eigen verantwoordelijkheid. De nazisympathisant evengoed als de partijleider, of de beul, met oog voor alle concrete omstandigheden.
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |