abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 april 2010 @ 18:23:36 #1
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_79974057
kutjepoep zeg, had ik daar ineens de Lapo
pi_79974117
Kaas toch!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 5 april 2010 @ 18:26:30 #3
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_79974149
Ik denk dat ik een blauw oog heb als ik de beeb wakker swaffel
pi_79974181
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:26 schreef kaasplankje het volgende:
blauwschimmelkaasplank dan
  maandag 5 april 2010 @ 18:27:38 #5
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_79974183
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:18 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Tja.. maar is dat dan zo erg?? moeten alle Limburgers dan ABN spreken? Of alle Drenten en Gronigers? ABN is eigenlijk ook maar gewoon een accent
Ben het er wel mee eens dat je als leerkracht zo accentloos als mogelijk les moet geven hoor.. maar het is natuurlijk nooit helemaal weg en dat is ook niet erg vind ik. Het hoort ook bij de identiteit van een streek/stad.
Het is meer het bewezen fenomeen dat allochtone sollicitanten - met een buitenlandse naam op het CV - minder snel aangenomen worden. Mensen met een Friese, Limburgse of Twentse naam hebben daar weinig last van.

Koppel je dit even terug naar accenten: dezelfde vooroordelen die mensen onbewust hebben bij het zien van een buitenlandse naam op een CV is er ook wanneer je iemand met een zwaar Noord-Afrikaans accent hoort praten. Je kunt zeggen dat dat rationeel fout is, maar vooroordelen op afkomst **zijn** er nu eenmaal. Als ze er niet waren zou ik vaak hele andere situaties hebben meegemaakt.
Confidence through competence
pi_79974254
En na het eten mag een vrolijke noot niet ontbreken

pi_79974278
Ik vind het sowieso niet erg aan te bevelen om je kind naar een islamitische school te laten gaan.
Het is gewoon geen goede afspiegeling van de maatschappij waarin je je bevindt.
  maandag 5 april 2010 @ 18:30:40 #8
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_79974295
quote:
Als je hard genoeg swaffelt heeft zij ook een blauw oog.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_79974307
quote:
Was het haar laatste nacht?

Voor kaas
pi_79974351
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:30 schreef Bluezz het volgende:
Ik vind het sowieso niet erg aan te bevelen om je kind naar een islamitische school te laten gaan.
Als ik een kind zou hebben, zou ik het naar een protestantse school sturen. Ik ga niet naar de kerk, maar er zijn zoveel dingen van de Bijbel verweven in de maatschappij. Alleen al veel uitdrukkingen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 5 april 2010 @ 18:33:19 #11
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_79974380
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:27 schreef Stereotomy het volgende:

Het is meer het bewezen fenomeen dat allochtone sollicitanten - met een buitenlandse naam op het CV - minder snel aangenomen worden. Mensen met een Friese, Limburgse of Twentse naam hebben daar weinig last van.

Koppel je dit even terug naar accenten: dezelfde vooroordelen die mensen onbewust hebben bij het zien van een buitenlandse naam op een CV is er ook wanneer je iemand met een zwaar Noord-Afrikaans accent hoort praten. Je kunt zeggen dat dat rationeel fout is, maar vooroordelen op afkomst **zijn** er nu eenmaal. Als ze er niet waren zou ik vaak hele andere situaties hebben meegemaakt.
Ja, dat kan wel. Maar is het ook dat leerlingen een accent van de docent altijd kopiëren?
Wij hadden docenten met rare accenten, en daar staken we tot vervelens toe de draak mee, Driech het getal piech of onze docent op de basisschool met BBS die van de "z" een "s" maakte, somer of son
pi_79974398
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:32 schreef krakkemieke het volgende:

Als ik een kind zou hebben, zou ik het naar een protestantse school sturen. Ik ga niet naar de kerk, maar er zijn zoveel dingen van de Bijbel verweven in de maatschappij. Alleen al veel uitdrukkingen.
Mijn kinderen zijn naar een NH school gegaan, gekozen om deze redenen : Ik heb zelf op deze school gezeten , het was in de buurt, het was Jenaplan.
Het hele NH gebeuren namen we maar op de koop toe. Ze openden en sloten de week met wat godsdienst en dat was het eigenlijk.
  maandag 5 april 2010 @ 18:34:17 #13
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_79974408
Op openbare scholen wordt ook aandacht gegeven aan geloof en maatschappij. Ik zie niet in waarom een school gebaseerd moet zijn op religie en zie al helemaal niet in waarom dat beter zou zijn voor de opvoeding en educatie van een kind.
Wat mij betreft worden ALLE religieuze scholen verboden.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 5 april 2010 @ 18:36:02 #14
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_79974476
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:31 schreef Bluezz het volgende:

Was het haar laatste nacht?

Nee, nog eentje
pi_79974478
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:30 schreef Bluezz het volgende:
Tja.. dat geld m.i. ook voor de Joodse school en heel eerlijk alle andere vormen van 'bijzonder onderwijs' al zijn de gemiddelde christelijke en RK scholen tegenwoordig erg 'gewoon' en wel een afspiegeling. 'Scholen met de Bijbel' vind ik al weer wat meer twijfelachtig..
pi_79974627
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:34 schreef golfer het volgende:
Op openbare scholen wordt ook aandacht gegeven aan geloof en maatschappij. Ik zie niet in waarom een school gebaseerd moet zijn op religie en zie al helemaal niet in waarom dat beter zou zijn voor de opvoeding en educatie van een kind.
Als ik in een boeddhistisch land zou wonen, zou ik mijn kind misschien wel naar een boeddhistische school sturen. Omdat dat geloof daar bij de samenleving hoort. 'Ook' aandacht geven aan geloof is iets anders. En hoe je je kind opvoedt, ligt niet alleen aan de school. Ik ben dus niet bang voor christelijke indoctrinatie ofzo.
Ik vind het moeilijk om het goed uit te drukken wat ik bedoel.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_79974651
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:36 schreef Sunnythesun het volgende:

Tja.. dat geld m.i. ook voor de Joodse school en heel eerlijk alle andere vormen van 'bijzonder onderwijs' al zijn de gemiddelde christelijke en RK scholen tegenwoordig erg 'gewoon' en wel een afspiegeling. 'Scholen met de Bijbel' vind ik al weer wat meer twijfelachtig..
Eens, het ging nu ff om islamitisch omdat het een item op het nieuws was.
  maandag 5 april 2010 @ 18:40:38 #18
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_79974670
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:34 schreef golfer het volgende:
Dat vind ik een beetje overdreven, dat moet men zelf maar weten zolang het niet té extreem wordt. Religie is en blijft een belagrijk onderdeel van de samenleving en het is best belangrijk dat je daar iets van af weet dunkt me.
  maandag 5 april 2010 @ 18:42:23 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_79974730
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:40 schreef kaasplankje het volgende:

Religie is en blijft een belagrijk onderdeel van de samenleving en het is best belangrijk dat je daar iets van af weet dunkt me.
Dat kan ook prima op een openbare school geleerd worden met informatie-overdracht over alle religies en niet alleen het standpunt van de betreffende religieuze school.
Poef.....gone! ©golfer
pi_79974795
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:40 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Dat vind ik een beetje overdreven, dat moet men zelf maar weten zolang het niet té extreem wordt. Religie is en blijft een belagrijk onderdeel van de samenleving en het is best belangrijk dat je daar iets van af weet dunkt me.
In het curriculum van de Basisschool zit het vak 'geestenlijke stromingen' Ofwel: alle belangrijke godsdiensten zouden aan bod moeten komen. Maar ik zie zelf bij ons op school (een R.K. school) dat in veel groepen alleen enige aandacht aan het katholicisme gegeven word en de rest er wat bij in schiet. Nu hebben wij een godsdienstmethode waar andere geloven ook in aan bod komen hoor, maar het is miniem.
Ik denk dat openbare scholen wat dit betreft het 'eerlijkst' zijn en echt alles evenveel aan bod laten komen.
pi_79974809
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:42 schreef golfer het volgende:

[..]

Dat kan ook prima op een openbare school geleerd worden met informatie-overdracht over alle religies en niet alleen het standpunt van de betreffende religieuze school.
Op mijn middelbare christelijke school leerden we idd over andere religies.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 5 april 2010 @ 18:46:20 #22
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_79974894
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:42 schreef golfer het volgende:

Je zegt niets over mijn briljante woordspeling/typo
  maandag 5 april 2010 @ 18:48:37 #23
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_79974969
belagrijk? die vergeef ik je.
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 5 april 2010 @ 18:48:42 #24
55709 Stereotomy
pi_79974973
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:33 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ja, dat kan wel. Maar is het ook dat leerlingen een accent van de docent altijd kopiëren?
Het is zeker waar dat kinderen de accenten *van hun omgeving* neigen te kopieren. Waarom denk je dat Marokkaanse jongeren die vaak met elkaar in groepjes hangen en zo opgroeien nog steeds een zwaar accent hebben? Accenten krijg je van je omgeving, niet van je genen.

Wanneer je een jongetje uit Swahili haalt en hem op laat groeien in een blank Nederlands autochtoon gezin + dito school, zal hij hun accent overnemen. Afkomst heeft niks met accenten te maken, omgeving wel.

Robin van Persie praat bijvoorbeeld ook Nederlands met een enorm Marokkaans accent.

Het gaat me erom dat ik wel zo'n idealist ben dat ik vooroordelen liever uitgeband zie worden, maar dat ik wel zo realistisch ben dat ik weet dat vooroordelen menselijk zijn (het is een verdedigingsmechanisme en 30.000 jaar evolutie veeg je niet zomaar uit) en dat ik dan vind dat je óók aan de kant van de school de kans op vooroordelen tegen de leerlingen later kunt minimaliseren door ze zoveel mogelijk ABN aan te leren ipv Nederlands met een Islamitisch accent. Er zit een wereld van verschil of een vrouwtje in hoofddoek in Nederlands met een zwaar Limburgs accent tegen je aan zit te lullen (een vriendin van mij doet dit, erg grappig ) of een Marokkaans accent. Het is allemaal perceptie en vooroordelen, en helaas zijn die menselijk en pakken die niet altijd even goed uit.

Ik heb mezelf er ook altijd over verbaasd hoeveel taal, hoe je uitspraak is, van belang is op de perceptie die mensen van je hebben.
pi_79975015
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:46 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Je zegt niets over mijn briljante woordspeling/typo
Op een islamitische school gezeten?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 5 april 2010 @ 18:51:24 #26
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_79975078
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:49 schreef krakkemieke het volgende:

Op een islamitische school gezeten?
Wát je moederrr
  maandag 5 april 2010 @ 18:51:47 #27
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_79975095
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:48 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Ik heb mezelf er ook altijd over verbaasd hoeveel taal, hoe je uitspraak is, van belang is op de perceptie die mensen van je hebben.
Absoluut, bepaald sowieso in belangrijke mate de eerste indruk.
"The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
pi_79975132
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:48 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Het is zeker waar dat kinderen de accenten *van hun omgeving* neigen te kopieren. Waarom denk je dat Marokkaanse jongeren die vaak met elkaar in groepjes hangen en zo opgroeien nog steeds een zwaar accent hebben? Accenten krijg je van je omgeving, niet van je genen.

Wanneer je een jongetje uit Swahili haalt en hem op laat groeien in een blank Nederlands autochtoon gezin + dito school, zal hij hun accent overnemen. Afkomst heeft niks met accenten te maken, omgeving wel.

Robin van Persie praat bijvoorbeeld ook Nederlands met een enorm Marokkaans accent.

Het gaat me erom dat ik wel zo'n idealist ben dat ik vooroordelen liever uitgeband zie worden, maar dat ik wel zo realistisch ben dat ik weet dat vooroordelen menselijk zijn (het is een verdedigingsmechanisme en 30.000 jaar evolutie veeg je niet zomaar uit) en dat ik dan vind dat je óók aan de kant van de school de kans op vooroordelen tegen de leerlingen later kunt minimaliseren door ze zoveel mogelijk ABN aan te leren ipv Nederlands met een Islamitisch accent.

Dan nog vallen mij de grammaticale fouten mij meer op dan het eventueel marokkaanse accent. Dat accent, welk accent dan ook, vind ik niet het probleem.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 5 april 2010 @ 18:53:38 #29
55709 Stereotomy
pi_79975156
Over eerste indrukken en vooroordelen gesproken: kent iemand het programma Take me Out met Eddy Zoey?
pi_79975161
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:51 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Wát je moederrr
Je gaat me niet dissen he!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 5 april 2010 @ 18:54:20 #31
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_79975184
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:51 schreef TAV74 het volgende:

Absoluut, bepaald sowieso in belangrijke mate de eerste indruk.
Taalfouten in een CV ook.
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 5 april 2010 @ 18:55:23 #32
55709 Stereotomy
pi_79975207
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:52 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Dan nog vallen mij de grammaticale fouten mij meer op dan het eventueel marokkaanse accent. Dat accent, welk accent dan ook, vind ik niet het probleem.
Ik denk dat het voor een eerste indruk meer richting het accent neigt, en dat gaandeweg je elkaar beter leert kennen, dat het grammaticaal foutloze dan de overhand neemt.

Dit is hetzelfde effect dat iedereen een hekel lijkt te hebben aan Marokkanen maar dat hun Marokkaanse buurman wél een goede Marokkaan is.... heeft weer met vooroordelen en net even de moeite nemen om iemand te leren kennen ipv op eerste indrukken af te rekenen te maken.
  maandag 5 april 2010 @ 18:55:46 #33
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_79975220
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:54 schreef golfer het volgende:

zeer scherp
pi_79975221
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:53 schreef Stereotomy het volgende:
Over eerste indrukken en vooroordelen gesproken: kent iemand het programma Take me Out met Eddy Zoey?
Nou, ja, dat ken ik als het geen waar ik snel bij wegzap nadat Over de Kook is afgelopen
  maandag 5 april 2010 @ 18:55:49 #35
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_79975224
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:52 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Niet een probleem, maar als ik op TV iemand zie met bijvoorbeeld een zwaar Twents schat ik zo iemand toch niet direct heel intelligent in. Het slaat nergens op, maar het gebeurd toch. Gek genoeg is de setting heel belangrijk, want als iemand me in Twente op straat in het Twents aanspreekt beïnvloed dat mijn oordeel weer niet.
"The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
pi_79975230
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:53 schreef Stereotomy het volgende:
Eddy is leuk, dat programma is toch met die figuren waar je doorheen moet zien te springen?
pi_79975234
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:55 schreef TAV74 het volgende:

Niet een probleem, maar als ik op TV iemand zie met bijvoorbeeld een zwaar Twents schat ik zo iemand toch niet direct heel intelligent in. Het slaat nergens op, maar het gebeurd toch. Gek genoeg is de setting heel belangrijk, want als iemand me in Twente op straat in het Twents aanspreekt beïnvloed dat mijn oordeel weer niet.
Boerrrrrrrrrre
  maandag 5 april 2010 @ 18:56:46 #38
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_79975249
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:54 schreef golfer het volgende:

[..]

Nooit geweten dat dit mijn CV was
pi_79975270
quote:

[..]

maar dat is niet enkel bij Twents, dat heb ik ook bij mensen met een plat haags/rotterdams accent. Krijg dan altijd zo'n Tokkie indruk.
  maandag 5 april 2010 @ 18:57:58 #40
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_79975289
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:57 schreef cybermans het volgende:

[..]

maar dat is niet enkel bij Twents, dat heb ik ook bij mensen met een plat haags/rotterdams accent. Krijg dan altijd zo'n Tokkie indruk.
Er staat niet voor niets bijvoorbeeld
  maandag 5 april 2010 @ 18:58:05 #41
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_79975291
quote:

Dat vind ik vrij kortzichtig, want intelligentie omvat meer dan gevoel voor taal alleen
pi_79975295
Weer hardgelopen

Nog een keer 4 x 2 minuten hard met 2 minuten wandelen ertussen (eerste week van drie keer was elke keer hetzelfde), maar merk wel duidelijk verbetering!

In de tweede week zit 5x2 om 2 en 5x3 om 2.
  maandag 5 april 2010 @ 18:58:30 #43
55709 Stereotomy
pi_79975306
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:55 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Eddy is leuk, dat programma is toch met die figuren waar je doorheen moet zien te springen?

Nee, dat is het programma dat een jongeman / man / gozert zichzelf mag voorstellen aan 30 vrouwelijke kandidaten. En zij kunnen hem dan wegstemmen.

Zoooooo primair reageren die vrouwen altijd op de mannen, zo enorm op eerste indruk! Superfascinerend om te zien is dat. Heel mooi de primaire, beestachtige kant van mensen in beeld gebracht.
pi_79975309
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:57 schreef TAV74 het volgende:

[..]

Er staat niet voor niets bijvoorbeeld
  Trouwste user 2022 maandag 5 april 2010 @ 18:59:16 #45
7889 tong80
Spleenheup
pi_79975324
Ik las swaffelen in de TT.

Klik op het topic en het eerse dat ik lees is dat Golfer hier post.

Heeft het één met het ander te maken ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_79975350
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:55 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Ik denk dat het voor een eerste indruk meer richting het accent neigt, en dat gaandeweg je elkaar beter leert kennen, dat het grammaticaal foutloze dan de overhand neemt.

Dit is hetzelfde effect dat iedereen een hekel lijkt te hebben aan Marokkanen maar dat hun Marokkaanse buurman wél een goede Marokkaan is.... heeft weer met vooroordelen en net even de moeite nemen om iemand te leren kennen ipv op eerste indrukken af te rekenen te maken.
Nee, bij mij is het echt andersom. Het kan mij niet schelen dat Pedro van Raamsdonk een zwaar limburgs accent heeft, hij spreekt goed Nederlands. Maar ook veel autochtone jongeren spreken gewoon slecht nederlands. 'Die meisje....'
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_79975364
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:58 schreef Stereotomy het volgende:

Nee, dat is het programma dat een jongeman / man / gozert zichzelf mag voorstellen aan 30 vrouwelijke kandidaten. En zij kunnen hem dan wegstemmen.

Zoooooo primair reageren die vrouwen altijd op de mannen, zo enorm op eerste indruk! Superfascinerend om te zien is dat. Heel mooi de primaire, beestachtige kant van mensen in beeld gebracht.
Zegt me niks

Ik zit even in een een paar hotelkamers rond te kijken
  maandag 5 april 2010 @ 19:00:34 #48
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_79975370
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:58 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Dat vind ik vrij kortzichtig, want intelligentie omvat meer dan gevoel voor taal alleen
Top dat jij jezelf nooit betrapt op vooroordelen
  maandag 5 april 2010 @ 19:01:00 #49
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_79975386
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:58 schreef Stereotomy het volgende:

Ik kijk er graag naar, geweldig programma lekker marginaal
  maandag 5 april 2010 @ 19:01:03 #50
55709 Stereotomy
pi_79975387
quote:

[..]

Niet een probleem, maar als ik op TV iemand zie met bijvoorbeeld een zwaar Twents schat ik zo iemand toch niet direct heel intelligent in.
Dát.

Iemand met een heel boers accent heeft op mij een hele andere eerste indruk dan een ABN'er. Heel stom, maar zo diep geworteld ergens....

Mijn professoren hier kunnen enorm Brabants of Limburgs uit de hoek komen, en ik had daar in het eerste jaar best veel moeite mee, hoewel ze 100x slimmer zijn dan ik. Of mijn oom, die is prof. aan de UCLA in Californië (Asian History) en hij praat Engels met zo'n enorm zwaar Chinees accent dat ik soms echt moeite heb om hem serieus te nemen.

Fascinerend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')