abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 april 2010 @ 18:23:36 #1
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_79974057
kutjepoep zeg, had ik daar ineens de Lapo
pi_79974117
Kaas toch!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 5 april 2010 @ 18:26:30 #3
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_79974149
Ik denk dat ik een blauw oog heb als ik de beeb wakker swaffel
pi_79974181
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:26 schreef kaasplankje het volgende:
blauwschimmelkaasplank dan
  maandag 5 april 2010 @ 18:27:38 #5
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_79974183
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:18 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Tja.. maar is dat dan zo erg?? moeten alle Limburgers dan ABN spreken? Of alle Drenten en Gronigers? ABN is eigenlijk ook maar gewoon een accent
Ben het er wel mee eens dat je als leerkracht zo accentloos als mogelijk les moet geven hoor.. maar het is natuurlijk nooit helemaal weg en dat is ook niet erg vind ik. Het hoort ook bij de identiteit van een streek/stad.
Het is meer het bewezen fenomeen dat allochtone sollicitanten - met een buitenlandse naam op het CV - minder snel aangenomen worden. Mensen met een Friese, Limburgse of Twentse naam hebben daar weinig last van.

Koppel je dit even terug naar accenten: dezelfde vooroordelen die mensen onbewust hebben bij het zien van een buitenlandse naam op een CV is er ook wanneer je iemand met een zwaar Noord-Afrikaans accent hoort praten. Je kunt zeggen dat dat rationeel fout is, maar vooroordelen op afkomst **zijn** er nu eenmaal. Als ze er niet waren zou ik vaak hele andere situaties hebben meegemaakt.
Confidence through competence
pi_79974254
En na het eten mag een vrolijke noot niet ontbreken

pi_79974278
Ik vind het sowieso niet erg aan te bevelen om je kind naar een islamitische school te laten gaan.
Het is gewoon geen goede afspiegeling van de maatschappij waarin je je bevindt.
  maandag 5 april 2010 @ 18:30:40 #8
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_79974295
quote:
Als je hard genoeg swaffelt heeft zij ook een blauw oog.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_79974307
quote:
Was het haar laatste nacht?

Voor kaas
pi_79974351
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:30 schreef Bluezz het volgende:
Ik vind het sowieso niet erg aan te bevelen om je kind naar een islamitische school te laten gaan.
Als ik een kind zou hebben, zou ik het naar een protestantse school sturen. Ik ga niet naar de kerk, maar er zijn zoveel dingen van de Bijbel verweven in de maatschappij. Alleen al veel uitdrukkingen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 5 april 2010 @ 18:33:19 #11
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_79974380
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:27 schreef Stereotomy het volgende:

Het is meer het bewezen fenomeen dat allochtone sollicitanten - met een buitenlandse naam op het CV - minder snel aangenomen worden. Mensen met een Friese, Limburgse of Twentse naam hebben daar weinig last van.

Koppel je dit even terug naar accenten: dezelfde vooroordelen die mensen onbewust hebben bij het zien van een buitenlandse naam op een CV is er ook wanneer je iemand met een zwaar Noord-Afrikaans accent hoort praten. Je kunt zeggen dat dat rationeel fout is, maar vooroordelen op afkomst **zijn** er nu eenmaal. Als ze er niet waren zou ik vaak hele andere situaties hebben meegemaakt.
Ja, dat kan wel. Maar is het ook dat leerlingen een accent van de docent altijd kopiëren?
Wij hadden docenten met rare accenten, en daar staken we tot vervelens toe de draak mee, Driech het getal piech of onze docent op de basisschool met BBS die van de "z" een "s" maakte, somer of son
pi_79974398
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:32 schreef krakkemieke het volgende:

Als ik een kind zou hebben, zou ik het naar een protestantse school sturen. Ik ga niet naar de kerk, maar er zijn zoveel dingen van de Bijbel verweven in de maatschappij. Alleen al veel uitdrukkingen.
Mijn kinderen zijn naar een NH school gegaan, gekozen om deze redenen : Ik heb zelf op deze school gezeten , het was in de buurt, het was Jenaplan.
Het hele NH gebeuren namen we maar op de koop toe. Ze openden en sloten de week met wat godsdienst en dat was het eigenlijk.
  maandag 5 april 2010 @ 18:34:17 #13
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_79974408
Op openbare scholen wordt ook aandacht gegeven aan geloof en maatschappij. Ik zie niet in waarom een school gebaseerd moet zijn op religie en zie al helemaal niet in waarom dat beter zou zijn voor de opvoeding en educatie van een kind.
Wat mij betreft worden ALLE religieuze scholen verboden.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 5 april 2010 @ 18:36:02 #14
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_79974476
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:31 schreef Bluezz het volgende:

Was het haar laatste nacht?

Nee, nog eentje
pi_79974478
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:30 schreef Bluezz het volgende:
Tja.. dat geld m.i. ook voor de Joodse school en heel eerlijk alle andere vormen van 'bijzonder onderwijs' al zijn de gemiddelde christelijke en RK scholen tegenwoordig erg 'gewoon' en wel een afspiegeling. 'Scholen met de Bijbel' vind ik al weer wat meer twijfelachtig..
pi_79974627
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:34 schreef golfer het volgende:
Op openbare scholen wordt ook aandacht gegeven aan geloof en maatschappij. Ik zie niet in waarom een school gebaseerd moet zijn op religie en zie al helemaal niet in waarom dat beter zou zijn voor de opvoeding en educatie van een kind.
Als ik in een boeddhistisch land zou wonen, zou ik mijn kind misschien wel naar een boeddhistische school sturen. Omdat dat geloof daar bij de samenleving hoort. 'Ook' aandacht geven aan geloof is iets anders. En hoe je je kind opvoedt, ligt niet alleen aan de school. Ik ben dus niet bang voor christelijke indoctrinatie ofzo.
Ik vind het moeilijk om het goed uit te drukken wat ik bedoel.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_79974651
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:36 schreef Sunnythesun het volgende:

Tja.. dat geld m.i. ook voor de Joodse school en heel eerlijk alle andere vormen van 'bijzonder onderwijs' al zijn de gemiddelde christelijke en RK scholen tegenwoordig erg 'gewoon' en wel een afspiegeling. 'Scholen met de Bijbel' vind ik al weer wat meer twijfelachtig..
Eens, het ging nu ff om islamitisch omdat het een item op het nieuws was.
  maandag 5 april 2010 @ 18:40:38 #18
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_79974670
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:34 schreef golfer het volgende:
Dat vind ik een beetje overdreven, dat moet men zelf maar weten zolang het niet té extreem wordt. Religie is en blijft een belagrijk onderdeel van de samenleving en het is best belangrijk dat je daar iets van af weet dunkt me.
  maandag 5 april 2010 @ 18:42:23 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_79974730
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:40 schreef kaasplankje het volgende:

Religie is en blijft een belagrijk onderdeel van de samenleving en het is best belangrijk dat je daar iets van af weet dunkt me.
Dat kan ook prima op een openbare school geleerd worden met informatie-overdracht over alle religies en niet alleen het standpunt van de betreffende religieuze school.
Poef.....gone! ©golfer
pi_79974795
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:40 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Dat vind ik een beetje overdreven, dat moet men zelf maar weten zolang het niet té extreem wordt. Religie is en blijft een belagrijk onderdeel van de samenleving en het is best belangrijk dat je daar iets van af weet dunkt me.
In het curriculum van de Basisschool zit het vak 'geestenlijke stromingen' Ofwel: alle belangrijke godsdiensten zouden aan bod moeten komen. Maar ik zie zelf bij ons op school (een R.K. school) dat in veel groepen alleen enige aandacht aan het katholicisme gegeven word en de rest er wat bij in schiet. Nu hebben wij een godsdienstmethode waar andere geloven ook in aan bod komen hoor, maar het is miniem.
Ik denk dat openbare scholen wat dit betreft het 'eerlijkst' zijn en echt alles evenveel aan bod laten komen.
pi_79974809
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:42 schreef golfer het volgende:

[..]

Dat kan ook prima op een openbare school geleerd worden met informatie-overdracht over alle religies en niet alleen het standpunt van de betreffende religieuze school.
Op mijn middelbare christelijke school leerden we idd over andere religies.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 5 april 2010 @ 18:46:20 #22
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_79974894
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:42 schreef golfer het volgende:

Je zegt niets over mijn briljante woordspeling/typo
  maandag 5 april 2010 @ 18:48:37 #23
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_79974969
belagrijk? die vergeef ik je.
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 5 april 2010 @ 18:48:42 #24
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_79974973
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:33 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ja, dat kan wel. Maar is het ook dat leerlingen een accent van de docent altijd kopiëren?
Het is zeker waar dat kinderen de accenten *van hun omgeving* neigen te kopieren. Waarom denk je dat Marokkaanse jongeren die vaak met elkaar in groepjes hangen en zo opgroeien nog steeds een zwaar accent hebben? Accenten krijg je van je omgeving, niet van je genen.

Wanneer je een jongetje uit Swahili haalt en hem op laat groeien in een blank Nederlands autochtoon gezin + dito school, zal hij hun accent overnemen. Afkomst heeft niks met accenten te maken, omgeving wel.

Robin van Persie praat bijvoorbeeld ook Nederlands met een enorm Marokkaans accent.

Het gaat me erom dat ik wel zo'n idealist ben dat ik vooroordelen liever uitgeband zie worden, maar dat ik wel zo realistisch ben dat ik weet dat vooroordelen menselijk zijn (het is een verdedigingsmechanisme en 30.000 jaar evolutie veeg je niet zomaar uit) en dat ik dan vind dat je óók aan de kant van de school de kans op vooroordelen tegen de leerlingen later kunt minimaliseren door ze zoveel mogelijk ABN aan te leren ipv Nederlands met een Islamitisch accent. Er zit een wereld van verschil of een vrouwtje in hoofddoek in Nederlands met een zwaar Limburgs accent tegen je aan zit te lullen (een vriendin van mij doet dit, erg grappig ) of een Marokkaans accent. Het is allemaal perceptie en vooroordelen, en helaas zijn die menselijk en pakken die niet altijd even goed uit.

Ik heb mezelf er ook altijd over verbaasd hoeveel taal, hoe je uitspraak is, van belang is op de perceptie die mensen van je hebben.
Confidence through competence
pi_79975015
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:46 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Je zegt niets over mijn briljante woordspeling/typo
Op een islamitische school gezeten?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: