Lief dat je zo druk bezig bent voor mams en baby's to be. En wat goed dat je al een paar huisjes hebt gevonden!
Handig is om op verschillende plekken (waar jij evt. baby's wilt hebben) een doos neer te zetten. Kan moeder zelf kiezen waar ze wil bevallen en kun je die plaats later nog meer kitten proof maken. De omgeving afzetten hoeft nu nog niet, als de doos net laag genoeg is voor mams om erin te kunnen springen gaan die kittens de eerste weken nog echt niet aan de wandel.
De woonkamer lijkt me erg druk voor moeders, vaak willen ze toch een rustig plekje, zeker de eerste weken. Of je moet een echte aandachtshoer als poes hebben. Maar ik zou haar - naast de 'kamer' doos- zeker een alternatief bieden. Of is je woonkamer de rustigste plek? Dan misschien op de bodem van een (open) kast of zo, heeft ze toch wat beschutting. Mijn poes koos haar eigen kraambed: ze is middenin de nacht bij mij op bed bevallen.

En ik heb ook al eens meegemaakt dat een poes in de kast op een stel oude schoenen beviel.
Ik vang regelmatig moederpoezen op en heb nu een kleine plastic hondenmand gekocht: kost een euro of 15, herbruikbaar, goed schoon te maken en een ideale kraammand. Pak in ieder geval geen bananen- of andere fruitdozen. De resten insecticiden die daar nog in zitten zijn erg slecht voor kittens.
In de dozen leg je zachte doeken, geen handdoeken, want kittenklauwtjes kunnen verstrikt raken in de kleine lusjes. Als je van die wegwerp onderleggers kunt krijgen is dat helemaal ideaal.
Verder vast een kruikje zoeken, kun je de kleintjes eventueel mee opwarmen als moeders dat in eerste instantie niet zou doen, touwtje om de navelstreng mee af te binden en wat schone doeken voor na de bevalling, zodat het spul droog ligt. Maar waarschijnlijk zijn al deze voorzorgsmaatregelen niet nodig, de meeste moederpoezen weten precies wat ze moeten doen.
Kittenbrokjes eten ze de eerste weken nog niet, maar zou je wel vast aan moeders kunnen geven, omdat er veel voedingsstoffen inzitten en dat kan ze met haar zwangere lijf wel gebruiken.
De standaard kittenmelk is NIET goed voor heel jonge kittens! Mocht moeder geen of te weinig melk hebben en je moet bijvoeren, dan moet je KMR melk hebben. Dat is te krijgen bij de dierenarts en is qua samenstelling ongeveer gelijk aan moedermelk. En bereid je dan voor op een paar weken 8 maal per dag flessen... Nogmaals: zal niet nodig zijn, als moeder het verder goed doet.
Kittens leren van moeder de kattebak te gebruiken vanaf een week of 4/5. Een gewone kattebak is dan vaak nog te hoog, dus je zult een opstapje moeten maken. Of gebruik een lage plastic of glazen schaal als tijdelijk kitten kattebakje. Afhankelijk van hoeveel kittens je hebt zou ik niet meteen een tweede kattebak kopen. Kijk eerst hoe ze ermee omgaan en als je er eentje houdt die echt een eigen toilet wil, of moeder wordt lastig, dan heb je er zo eentje bij gekocht.
Kattebakulling: gebruik
niet klontvormende korrels. Want kittens eten alles, ook kattebakvulling en je wilt geen klonten in kleine maagjes. Als ze een week of 10 zijn is de ergste eetlust wel verdwenen en kun je je eigen merk weer gebruiken. Zie je vanzelf wel tegen die tijd.
Succes met de voorbereidingen en houd ons op de hoogte!