abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79965270
Mijn poes is zwanger (haha, grappen en grollen ), en aangezien dit voor mij nieuw is, en ik ook nooit eerder een nestje heb gehad, weet ik niet precies welke voorbereidingen ik allemaal moet treffen. Volgens mij heb ik het nodige op een rijtje, maar wellicht mis ik iets...

Zelf heb ik het volgende in mijn hoofd:

- Zolder dicht maken (is nu een open trap, niet handig met kleine beestjes..)
- 2 of 3 plekken (lees: doos met zachte doeken erin) maken voor de kat (waar ze zich terug kan trekken als ze moet bevallen), deze zullen in de woonkamer geplaatst worden (ergens anders wordt het of te druk, of veel herrie). Daarnaast wil ik ze graag op de begane grond houden, voor het geval ze de "trap" ontdekken naar beneden...

- Kittenvoer en kittenmelk halen.
- Is het verstandig om een tweede kattenbak te kopen?

Ben al bij de dierenarts geweest en een echo laten maken. Er zitten er zeker 2 in, misschien 3 of zelfs 4, dat kon ze niet met zekerheid zeggen. Zelf wil ik er 1tje houden, mijn zus wil er 1 hebben en een collega van mij. Mochten het er 4 zijn, dan ga ik uiteraard voor deze opzoek naar een ander thuis. Maar eerst eens kijken of ze allemaal gezond zijn.
pi_79965613
quote:
Op maandag 5 april 2010 13:35 schreef odebeijer het volgende:
Mijn poes is zwanger (haha, grappen en grollen ), en aangezien dit voor mij nieuw is, en ik ook nooit eerder een nestje heb gehad, weet ik niet precies welke voorbereidingen ik allemaal moet treffen. Volgens mij heb ik het nodige op een rijtje, maar wellicht mis ik iets...

Zelf heb ik het volgende in mijn hoofd:

- Zolder dicht maken (is nu een open trap, niet handig met kleine beestjes..)
- 2 of 3 plekken (lees: doos met zachte doeken erin) maken voor de kat (waar ze zich terug kan trekken als ze moet bevallen), deze zullen in de woonkamer geplaatst worden (ergens anders wordt het of te druk, of veel herrie). Daarnaast wil ik ze graag op de begane grond houden, voor het geval ze de "trap" ontdekken naar beneden...

- Kittenvoer en kittenmelk halen.
- Is het verstandig om een tweede kattenbak te kopen?

Ben al bij de dierenarts geweest en een echo laten maken. Er zitten er zeker 2 in, misschien 3 of zelfs 4, dat kon ze niet met zekerheid zeggen. Zelf wil ik er 1tje houden, mijn zus wil er 1 hebben en een collega van mij. Mochten het er 4 zijn, dan ga ik uiteraard voor deze opzoek naar een ander thuis. Maar eerst eens kijken of ze allemaal gezond zijn.
zo he , jij maakt je zorgen zeg

Bij ons ging dat altijd gewoon vanzelf, we zetten dan een doos ergens neer, en dan hoor je een week later gepiep onder je eigen bed in een heel andere doos die je er niet voor bedoeld had
Who is Sebastian Rooks?
  maandag 5 april 2010 @ 13:55:47 #3
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_79965969
Je kattebeest regelt dat allemaal netjes zelf. Bij ons kwam er gepiep uit de bak van de kinderwagen onder de kast. Ik heb moeder en kindjes toen verhuisd uit die bak naar een onderbak van een knaagdierenhok met een paar oude handdoeken erin. Een doos lekt namelijk wat door als de kleintjes hun urine laten lopen...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  maandag 5 april 2010 @ 15:36:55 #4
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_79968829
Ik heb eventueel een handleiding voor je (ik ben gastgezin van RedCat) waar alles in staat. PM me je email-adres even.
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
pi_79968972
Lief dat je zo druk bezig bent voor mams en baby's to be. En wat goed dat je al een paar huisjes hebt gevonden!

Handig is om op verschillende plekken (waar jij evt. baby's wilt hebben) een doos neer te zetten. Kan moeder zelf kiezen waar ze wil bevallen en kun je die plaats later nog meer kitten proof maken. De omgeving afzetten hoeft nu nog niet, als de doos net laag genoeg is voor mams om erin te kunnen springen gaan die kittens de eerste weken nog echt niet aan de wandel.
De woonkamer lijkt me erg druk voor moeders, vaak willen ze toch een rustig plekje, zeker de eerste weken. Of je moet een echte aandachtshoer als poes hebben. Maar ik zou haar - naast de 'kamer' doos- zeker een alternatief bieden. Of is je woonkamer de rustigste plek? Dan misschien op de bodem van een (open) kast of zo, heeft ze toch wat beschutting. Mijn poes koos haar eigen kraambed: ze is middenin de nacht bij mij op bed bevallen. En ik heb ook al eens meegemaakt dat een poes in de kast op een stel oude schoenen beviel.

Ik vang regelmatig moederpoezen op en heb nu een kleine plastic hondenmand gekocht: kost een euro of 15, herbruikbaar, goed schoon te maken en een ideale kraammand. Pak in ieder geval geen bananen- of andere fruitdozen. De resten insecticiden die daar nog in zitten zijn erg slecht voor kittens.

In de dozen leg je zachte doeken, geen handdoeken, want kittenklauwtjes kunnen verstrikt raken in de kleine lusjes. Als je van die wegwerp onderleggers kunt krijgen is dat helemaal ideaal.

Verder vast een kruikje zoeken, kun je de kleintjes eventueel mee opwarmen als moeders dat in eerste instantie niet zou doen, touwtje om de navelstreng mee af te binden en wat schone doeken voor na de bevalling, zodat het spul droog ligt. Maar waarschijnlijk zijn al deze voorzorgsmaatregelen niet nodig, de meeste moederpoezen weten precies wat ze moeten doen.

Kittenbrokjes eten ze de eerste weken nog niet, maar zou je wel vast aan moeders kunnen geven, omdat er veel voedingsstoffen inzitten en dat kan ze met haar zwangere lijf wel gebruiken.
De standaard kittenmelk is NIET goed voor heel jonge kittens! Mocht moeder geen of te weinig melk hebben en je moet bijvoeren, dan moet je KMR melk hebben. Dat is te krijgen bij de dierenarts en is qua samenstelling ongeveer gelijk aan moedermelk. En bereid je dan voor op een paar weken 8 maal per dag flessen... Nogmaals: zal niet nodig zijn, als moeder het verder goed doet.

Kittens leren van moeder de kattebak te gebruiken vanaf een week of 4/5. Een gewone kattebak is dan vaak nog te hoog, dus je zult een opstapje moeten maken. Of gebruik een lage plastic of glazen schaal als tijdelijk kitten kattebakje. Afhankelijk van hoeveel kittens je hebt zou ik niet meteen een tweede kattebak kopen. Kijk eerst hoe ze ermee omgaan en als je er eentje houdt die echt een eigen toilet wil, of moeder wordt lastig, dan heb je er zo eentje bij gekocht.
Kattebakulling: gebruik niet klontvormende korrels. Want kittens eten alles, ook kattebakvulling en je wilt geen klonten in kleine maagjes. Als ze een week of 10 zijn is de ergste eetlust wel verdwenen en kun je je eigen merk weer gebruiken. Zie je vanzelf wel tegen die tijd.

Succes met de voorbereidingen en houd ons op de hoogte!
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_79968990
quote:
Op maandag 5 april 2010 15:36 schreef Poeke het volgende:
Ik heb eventueel een handleiding voor je (ik ben gastgezin van RedCat) waar alles in staat. PM me je email-adres even.
En ik typ het hier uit.
Jij denkt duidelijk beter na dan ik.

Ga je dit jaar weer opvangen?
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  maandag 5 april 2010 @ 19:53:37 #7
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_79977257
quote:
Op maandag 5 april 2010 15:42 schreef Cat22 het volgende:

[..]

En ik typ het hier uit.
Jij denkt duidelijk beter na dan ik.

Ga je dit jaar weer opvangen?
Wellicht, mijn zusje heeft haar huis verkocht en moet er 1 jun uit. Als ze iets anders vind voor die tijd wel, anders weer helaas

Ik heb trouwens afgelopen vrijdag het eerste kitten van het seizoen gevonden voor RedCat
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
pi_79980496
quote:
Op maandag 5 april 2010 19:53 schreef Poeke het volgende:

[..]

Wellicht, mijn zusje heeft haar huis verkocht en moet er 1 jun uit. Als ze iets anders vind voor die tijd wel, anders weer helaas
Spannend!
quote:
Ik heb trouwens afgelopen vrijdag het eerste kitten van het seizoen gevonden voor RedCat
Hoe was het met het kleine ding?

Ik ben dit weekend een nachtje weg maar heb me voor de periode erna weer beschikbaar gesteld. Ik ben benieuwd hoe mijn veranderde huishouden de tijdelijke aanwinsten gaat vinden.

[/off topic]
pi_80014980
Kijjk aan, hele handleidingen komen tevoorschijn , hartelijk dank. De kans is inderdaad groot dat de kat ergens anders gaat bevallen dan wat ik in gedachte heb. Maar dat zie / merk ik dan vanzelf.

Haal overigens wel de gordijnen uit de woonkamer, anders hangen ze er zo in met z'n 4-n, dat is een grappig gezicht, maar net niet de bedoeling .

Heb er echt zin in, lieve kleine schattige poezels... .
pi_80057324
Oooooh ik wil ook had gehoopt dat ik tegen deze tijd een eigen huisje zou hebben om ook poezels op te vangen, maar ik moet hier maar braaf meelezen en zo alle leuke dingen meemaken!
♥ scars make us who we are ♥
pi_80896244
Nu staat ze bijna op ploffen.. Nog een paar dagen geduld en dan barst alles los hier . Uiteraard kom ik hier terug met de nodige foto's en vorderingen. Ben echt benieuwd wat er uit gaat komen qua (kleuren / vacht) combinaties...

Heb alles al achter de hand, het kraambed heb ik verplaatst naar de eerste verdieping, toch iets rustiger voor het poezebeest. Nu geduld hebben en afwachten wanneer madame gaat werpen .
pi_80896543
Spannend! Ik volg mee!
pi_80901676
Tvp voor kittens
  Moderator zaterdag 1 mei 2010 @ 15:06:38 #14
155227 crew  Guppy
dus
pi_80902584
Spannend! En goed dat je er zo goed over nadenkt, met het zoeken naar huisjes en zo.

Ga je de moeder na de bevalling laten helpen? Om nog meer nestjes te voorkomen?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_80902803
Ja, ik ga de moeder zeker laten helpen, anders heb ik zo weer een nestje te pakken en dat is niet de bedoeling...
  Moderator zaterdag 1 mei 2010 @ 15:24:41 #16
155227 crew  Guppy
dus
pi_80902944
Goed dat je je dat realiseert. Maar eigenlijk had ik dat ook wel verwacht bij iemand die zo goed bezig is
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  † In Memoriam † zaterdag 1 mei 2010 @ 15:26:38 #17
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_80902984
Terugvindpoesjespost
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_80918541
Je bent 30 minuten van huis weg en poes besluit maar even om te bevallen . Helaas was de afscherming van de zolder niet hoog genoeg en is ze er gewoon overheen gesprongen.

Vond het al vreemd toen ik terug kwam, en de kat riep, dat ze niet kwam.. Alle kamers afzoeken, eerst beneden en daarna boven.. Niets te vinden en ineens een hoop gepiep op zolder.. (en deze staat helemaal vol met rommel, dozen, ingepakte spullen noem het maar op . Maar uiteindelijk gevonden, eerst eens tellen hoeveel het er nu zijn... 4 stuks in totaal, allemaal grijs / zwart gestreept.

Uiteindelijk maar de doos waar ze in had moeten liggen naar zolder gehaald en naast haar neer gezet, toen kroop ze de doos in zonder kittens.. Dus die heb ik voorzichtig opgepakt en in de doos gelegd, daarna de moeder en haar kersverse kroost naar beneden verhuist met doos en het droogmaken van de beestjes mocht beginnen, heel voorzichtig in een handdoek, en schoonwrijven maar. Moederpoes kwam af en toe kijken waar de kleintjes waren, even bij de neus houden en ze vond het prima.

Kruikje warm gemaakt, in een handdoek gerold en ernaast gelegd, beestjes waren best koud . Maar nu gaat het al een stuk beter, en ik laat de kachel ook aan vannacht, wel zo prettig voor de beestjes. Foto's komen morgen in de loop van de dag.. Weltrusten allen .
pi_80919058
Poesjes

TVP'tje voor de foto's...
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_80925662
Na een nieuwe headcount bleken er ineens 5 poesjes te liggen ipv 4.. Of ik heb gisteren niet goed geteld of er is er vannacht nog 1 bijgekomen.. Ondertussen geprobeerd om de doos waar ze in liggen van nieuwe doeken te voorzien, maar daar is moederpoes het niet mee eens... Gaat blazen en grommen en doen . Dus ik laat ze zo maar even liggen, en onderneem straks nog een poging.. Hoeveel gram zouden kittens aan moeten komen per dag? Er staat mij iets van bij dat dat ongeveer 15 gr zou moeten zijn...
pi_80925844
Haha! Eigenwijze moederpoes, toch op een andere plek bevallen! (told ya so )

Feli met de nieuwe aanwinsten! Als je mij of Poeke een PM stuurt met je mailadres kunnen wij je een excelletje sturen waarin je de gewichtjes bij kunt houden (made by Poeke ). Ik heb er altijd veel aan.
Vuistregel is dat ze in de eerste week ongeveer 10 gram per dag aan moeten komen.
pi_80925935
Ow, en laat haar deze eerste dagen maar zoveel mogelijk met rust. Schone doeken is leuk en aardig maar als ze er gestressed van raakt dan is het de moeite niet waard en kan het zelfs tegen je werken doordat moeder teveel stress krijgt en minder melk gaat geven.

Drinken de kittens goed en zijn ze inmiddels allemaal lekker warm?
pi_80930618
Nog een tip van een kennis:
quote:
De kruik is niet nodig als moederpoes genoeg bij de kittens is. Als ze het te warm krijgen drogen ze uit. Als de kittens het koud hebben beginnen ze vanzelf te piepen om moeder.

Mocht moeder teveel van het nest zijn dan zou een kruik kunnen, maar alleen als de kittens er zelf vandaan kunnen kruipen als het te warm wordt.
Ben ik het mee eens. Als moeder bij het nest blijft dan moet je je als baasje er niet teveel tegenaan bemoeien. Als kittens warm zijn en tevreden eruit zien (dus niet veel piepen) dan zijn de gewichtjes (een keer per dag, op dezelfde tijd wegen) een goede indicatie hoe het met de kittens gaat.

[ Bericht 3% gewijzigd door Cat-astrophe op 03-05-2010 18:40:45 ]
  zondag 2 mei 2010 @ 17:50:38 #24
97687 Lavenderlily
beroepslurker/muurbloem
pi_80939672
Gefeliciteerd met de kittens! Heerlijk he dat kleine grut.
Ik hoop dat er snel smeltfoto's komen.
pi_80939946
Kittens Lijkt me geweldig om een keer mee te maken, helaas is onze poes gesteriliseerd.
Ben benieuwd naar de foto's!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')