Das Weisse Band - Eine Deutsche KindergeschichteRedelijk goede film en dat komt vooral door het uitstekende acteerwerk van iedereen en de benauwende sfeer die geschapen wordt in het dorpje. Dit keer is Haneke gelukkig iets minder opzichtig met zijn politieke statements, al werd het gaandeweg wel duidelijk dat hij van mening is dat een autoritaire cultuur verantwoordelijk is voor twee Wereldoorlogen. Tsja, wederom typisch simplistisch Haneke, maar een voor mij niet al te storende boodschap, waarbij ik me wel overheen kan zetten. Cijfer: 7,5
Aelita![]()
Aelita is een vroege SF-film (1924) afkomstig uit de Sovjetunie. Een ingenieur, genaamd Los ontvlucht zijn overspelige geliefde door naar Mars af te reizen om daar de plaatselijke koningin (Aelita) te ontmoeten. De grote attractie van deze film zijn de ideeën die men toentertijd had over ruimtereizen en buitenaardse beschavingen.
Helaas komt dit niet meteen aan bod en wordt vooral gefocussed op een nogal conventioneel liefdesdrama afgewerkt met af en toe wat decors die voor Mars moeten doorgaan. In de tweede helft komt er eindelijk wat SF aan te pas: knullig natuurlijk, maar ook leuk om te zien welke ideeën men toen had over bijvoorbeeld ruimtereizen. Het einde is een welbekende afknapper, maar goed al met al nog een aardig filmpje. Cijfer: 6,5
Jackie BrownLange zit, maar wel te doen als je hippe dialogen + Tarantino kunt waarderen

. Het verhaal had wel wat compacter verteld kunnen worden. Daartegenover staat wel een toffe cast en funky muziek. Cijfer: 7,5
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>