abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79879538
Onlangs de gemeenteraads verkiezingen gehad in heel Nederland. Dit was toch niet écht in heel Nederland. Er waren natuurlijk eerder verkiezingen in Venlo en nog wat Limburgse gemeenten. Ook in Groningen (Oldambt) en Zuid-Holland (Zuidplas).

Daarnaast zouden er een aantal gemeenten worden samengevoegd waardoor er daar aparte verkiezingen worden gehouden voor de nieuwe gemeentenraad. Dit gaat door de val van het kabinet niet door. De samenvoegingen zijn controversieel verklaard. Nu dus toch "gewoon" verkiezingen in die gemeenten.
quote:
Inwoners Weesp, Muiden, Naarden, Bussum 24-11 naar stembus
De gemeenten Weesp, Muiden, Naarden en Bussum fuseren niet op 1 januari 2011. Inwoners van de vier plaatsen kiezen op 24 november dit jaar nog hun eigen vertrouwde gemeenteraad.

Of die raden vier jaar in het zadel blijven hangt af van de standpunten in het nieuwe kabinet en parlement.
Voorwaarde voor het halen van de fusiedag van 1 januari 2011 was een door beide kamers aanvaarde fusiewet op 17 september van dit jaar. Dat gaat niet meer lukken. De landelijke verkiezingen en de vorming van een nieuw kabinet, die geruime tijd duurt, zitten daar nog tussen.
Weesp kan enig uitstel financieel nog wel uitzingen. Dit jaar verwacht Muiden nog geen grote problemen. Hier is intern overleg op komst over de eigen positie. Uitstel van herindeling is nog geen afstel. Verwachte ingrijpende rijksbezuinigingen kunnen fusies in de hand werken. Samengaan op 1 januari 2012 is denkbaar.
Bron: Gooi en Eemlander

Ook in zuid Limburg worden dan nieuwe gemeentenraden gekozen. Het gaat in ieder geval om Eijsden en Margraten (onder Maastricht). Het is nog niet duidelijk of zij wel gaan fuseren. Verder nog andere gevallen?

Leuk. Zo blijven we voorlopig nog in verkiezingssferen. En in 2011 de provincie
pi_79879988
In de provincie Utrecht ook: De Ronde Venen en Abcoude gaan samen en Breukelen, Maarssen en Loenen.
Mits die herindelingen niet controversieel verklaard zijn, dan wordt dat ook weer opnieuw kiezen in 2011. Wel een manier om de kosten hoog te houden
  vrijdag 2 april 2010 @ 19:50:53 #3
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_79880093
Had men eigenlijk al een naam op het oog voor die gefuseerde gemeente?
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_79880465
Dat is ook alweer zoiets. Daar kijgen ze op een of andere manier altijd ruzie over waarna ze de naam na 4 jaar weer gaan wijzigen. Hengelo (toch best een grote plaats) heet nu geloof ik gemeente Bronckhorst.
pi_79880509
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 19:48 schreef Wombcat het volgende:
In de provincie Utrecht ook: De Ronde Venen en Abcoude gaan samen en Breukelen, Maarssen en Loenen.
Mits die herindelingen niet controversieel verklaard zijn, dan wordt dat ook weer opnieuw kiezen in 2011. Wel een manier om de kosten hoog te houden
In dezelfde provincie gaan ook Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude samen. Althans, dat is de bedoeling. Zeker is dat ze daar in november stemmen, maar of ze dat voor de "oude" gemeenteraden doen of die van de nieuwe fusiegemeente is nog de vraag.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_79880597
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 20:00 schreef Willy84 het volgende:
Dat is ook alweer zoiets. Daar kijgen ze op een of andere manier altijd ruzie over waarna ze de naam na 4 jaar weer gaan wijzigen. Hengelo (toch best een grote plaats) heet nu geloof ik gemeente Bronckhorst.
Ja, klopt, naar één van de kleinste plaatsjes in die gemeente. Het is wel de enige plaats die ooit stadsrechten kreeg en daarmee de enige stad in de gemeente (ook al wonen er slechts een paar honderd mensen in die stad ).
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  vrijdag 2 april 2010 @ 20:05:53 #7
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_79880642
Zal ook wel een PR-kwestie zijn. Bronckhorst klinkt toch een stuk aanlokkelijker voor eventuele nieuwe inwoners en projectontwikkelaars dan Hangeloe.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_79880714
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 20:05 schreef Marble het volgende:
Zal ook wel een PR-kwestie zijn. Bronckhorst klinkt toch een stuk aanlokkelijker voor eventuele nieuwe inwoners en projectontwikkelaars dan Hangeloe.
En ze zijn van de verwarring af met het grote Hengelo in Overijssel.
pi_79880826
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 20:01 schreef Ferdo het volgende:

[..]

In dezelfde provincie gaan ook Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude samen. Althans, dat is de bedoeling. Zeker is dat ze daar in november stemmen, maar of ze dat voor de "oude" gemeenteraden doen of die van de nieuwe fusiegemeente is nog de vraag.
Ik meen gelezen te hebben dat dát niet doorgaat. Heb even geen bron alleen..
pi_79881117
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 20:10 schreef Willy84 het volgende:

[..]

Ik meen gelezen te hebben dat dát niet doorgaat. Heb even geen bron alleen..
Toen ik op de verkiezingsdag de websites van de drie gemeenten bekeek was dat nog volstrekt onduidelijk.

Nu nog steeds, getuige dit artikel op de site van de Scherpenzeelse Krant. Het gaat in elk geval niet direct van een leien dakje.
  vrijdag 2 april 2010 @ 22:08:45 #11
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_79885827
Ik vind Weesp en Muiden sowieso niet zo goed bij Naarden en Bussum passen in 1 gemeente. Naarden en Bussum samen? Oké. Muiden en Weesp? Prima. Maar die 4 bij elkaar?
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_79887366
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 22:08 schreef Jane het volgende:
Ik vind Weesp en Muiden sowieso niet zo goed bij Naarden en Bussum passen in 1 gemeente. Naarden en Bussum samen? Oké. Muiden en Weesp? Prima. Maar die 4 bij elkaar?
Puur op basis van ligging (Muiden en Weesp liggen dicht bij elkaar, Naarden en Bussum zelfs tegen elkaar aan)?
pi_79887623
Ja, volgens mij denkt iedereen daar zo over. Bovendien is Bussum voor een zogenoemde "bestuurskracht"test glansrijk geslaagd. Het borgen van bestuurskracht is een reden om te fuseren. Die reden ontbreekt dus.

Voorts kampen zowel Weesp als Muiden met financiele problemen. Naarden en Bussum staan er beter voor. De angst is dat ze in Bussum en Naarden als belaning voor jarenlang kundig besturen opdraaien voor de tekorten in Muiden en Weesp. Dat is niet echt rechtvaardig.
  vrijdag 2 april 2010 @ 23:42:35 #14
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_79889210
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 20:01 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Als de fusie van Bussum c.s. controversieel is verklaard, dan geldt dat ook voor deze herindeling, daar is al net zoveel gedonder over.
  vrijdag 2 april 2010 @ 23:54:11 #15
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_79889614
Ik heb 't even nagekeken op de website van de Tweede Kamer: http://www.tweedekamer.nl(...)_2010_118-204622.pdf, en daar is te lezen dat de volgende drie herindelingen controversieel zijn verklaard:

Bussum/Naarden/Muiden/Weesp
Renswoude/Scherpenzeel/Woudenberg
Bergen (L)/Gennep/Mook en Middelaar

De andere aanhangige wetsvoorstellen voor gemeentelijke herindeling zijn niet controversieel verklaard, deze zullen dus gewoon behandeld worden neem ik aan. Dit betreft:

Reeuwijk/Bodegraven
Margraten/Eijsden
Oss/Lith
Wervershoof/Andijk/Medemblik
Bolsward/Nijefurd/Sneek/Wűnseradiel/Wymbritseradiel
Breukelen/Loenen/Maarssen
Abcoude/De Ronde Venen
  zaterdag 3 april 2010 @ 00:42:37 #16
213380 Corkscrew
Turkenkrekker
pi_79890962
Scherpenzeel ligt toch in Gelderland, terwijl Renswoude en Woudenberg in Utrecht liggen-of vergis ik me nu? Als dat inderdaad zo is, wordt Scherpenzeel dan bij de provincie Utrecht getrokken?
Wie dit leest is alfabeet.
pi_79891064
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 00:42 schreef Corkscrew het volgende:
Scherpenzeel ligt toch in Gelderland, terwijl Renswoude en Woudenberg in Utrecht liggen-of vergis ik me nu? Als dat inderdaad zo is, wordt Scherpenzeel dan bij de provincie Utrecht getrokken?
Scherpenzeel ligt op het moment nog in de provincie Gelderland. Gebeurt overigens vaker dat het grondgebied van een gemeente bij een herindeling bij die van een aangrenzende provincie wordt getrokken. Gebeurde enkele jaren geleden ook toen het Utrechtse Loosdrecht bij de nieuwe Noord-Hollandse gemeente Wijdemeren ('s Graveland, Kortenhoef, Nederhorst Den Berg) werd gevoegd. Sindsdien valt het grondgebied van de voormalige gemeente Loosdrecht nu onder de provincie Noord-Holland.

Scherpenzeel wordt in dat geval inderdaad een stukje van de provincie Utrecht.
  zaterdag 3 april 2010 @ 10:49:50 #18
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_79895945
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 00:46 schreef Ferdo het volgende:

Gebeurt overigens vaker dat het grondgebied van een gemeente bij een herindeling bij die van een aangrenzende provincie wordt getrokken.
Het is wel apart dat de provincie Utrecht altijd betrokken lijkt te zijn bij dergelijke herindelingen.

Eerder werden Oudewater (1970) en Woerden (1989) vanuit Zuid-Holland bij Utrecht getrokken omdat ze heringedeeld werden met (delen van) gemeentes van de provincie Utrecht. In 2002 werd Vianen zelfs zonder een bijbehorende gemeentelijke herindeling onderdeel van de provincie Utrecht..
pi_79899170
Ik gok dat in de toekomst Eemens hetzelfde staat te wachten. Dan wordt deze Utrechtse gemeente samengevoegd met het Noord-Hollandse Laren en Blaricum. Nu al werken deze gemeenten met een gezamelijk ambtenaren apparaat.

Ook Hoevelaken, dat bij de provincie Utrecht hoorde, hoort tegenwoordig na de fusie met Nijkerk bij Gelderland.

Ik wist trouwens niet dat er nog zoveel fusies speelden.

Als je de gemeentenkaart van Nederland bekijkt dan zie je dat vooral Zuid-Holland nog stikt van de kleine gemeentes. Dat verwacht ik nog wel een erg grote fusiegolf. In bijvoorbeeld Zeeland, Drenthe, Overijssel en Flevoland verwacht ik niks meer. Ook andere provincies hebben de meeste fusies wel gehad.
pi_79905814
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 13:01 schreef Willy84 het volgende:
Ik gok dat in de toekomst Eemens hetzelfde staat te wachten. Dan wordt deze Utrechtse gemeente samengevoegd met het Noord-Hollandse Laren en Blaricum. Nu al werken deze gemeenten met een gezamelijk ambtenaren apparaat.

Ook Hoevelaken, dat bij de provincie Utrecht hoorde, hoort tegenwoordig na de fusie met Nijkerk bij Gelderland.

Als je de gemeentenkaart van Nederland bekijkt dan zie je dat vooral Zuid-Holland nog stikt van de kleine gemeentes. Dat verwacht ik nog wel een erg grote fusiegolf. In bijvoorbeeld Zeeland, Drenthe, Overijssel en Flevoland verwacht ik niks meer. Ook andere provincies hebben de meeste fusies wel gehad.
Hoevelaken behoorde altijd al tot Gelderland, ook toen het nog zelfstandig was.
pi_79908780
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 13:01 schreef Willy84 het volgende:

Gemeentelijke herindelingen leiden nergens toe en drijven de kosten alleen maar omhoog. Dat je er weinig van merkt dat er fusies spelen, is omdat ze het slim aanpakken: provincie voor provincie. In Drenthe, Overijssel en delen van Gelderland zijn bijvoorbeeld al herindelingen geweest.

Over provinciegrenzen heen herindelen is trouwens minder vanzelfsprekend dan jij doet voorkomen. In Overijssel wilde Bathmen niet fuseren met Deventer. Lange tijd was er sprake van dat Bathmen mogelijk met de Gelderse buurtgemeente Gorssel zou fuseren, maar dat is toch niet doorgegaan. Te moeilijk allemaal. Bathmen kwam bij Deventer, Gorssel kwam bij Lochem. Zo wonen inwoners van het dorp Epse onder de rook van Deventer, maar staat hun gemeentehuis helemaal in Lochem (20 km verderop), terwijl Epse net als Deventer oostelijk van de IJssel ligt. En zo zijn er legio voorbeelden.
pi_79908953
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 10:49 schreef freako het volgende:

[..]

Het is wel apart dat de provincie Utrecht altijd betrokken lijkt te zijn bij dergelijke herindelingen.

Eerder werden Oudewater (1970) en Woerden (1989) vanuit Zuid-Holland bij Utrecht getrokken omdat ze heringedeeld werden met (delen van) gemeentes van de provincie Utrecht. In 2002 werd Vianen zelfs zonder een bijbehorende gemeentelijke herindeling onderdeel van de provincie Utrecht..
Misschien komt dat ook door relatief veel gemeenten die tegen de provinciegrens aanliggen, aangezien het de kleinste provincie is?
pi_79917113
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 18:06 schreef Boldface het volgende:

[..]

Gemeentelijke herindelingen leiden nergens toe en drijven de kosten alleen maar omhoog.
Mwah dat vind ik wel een erg boute stelling. Ik weet dat er meerdere meningen over zijn maar deze stelling vind ik wel erg simpel.

Steeds meer regelingen als de WMO en de WWB worden uitgevoed door gemeentes (decentralisering) tegelijkertijd worden de eisten die gesteld worden aan de uitvoering steeds hoger. Er is dus professonalisering nodig. Dit is alleen mogelijk als je een bepaalde schaalgrote hebt om die problemen aan te pakken. Als je bijna geen mensen in de WWB hebt is het lastig om daarmee om te gaan. Niet voor niets werken heel veel gemeenten samen. Voorbeeld is Eemnes, Blaricum, Laren en Huizen. Laatsgenoemde voert de sociale regelingen voor alle genoemde gemeentes uit. Die samenwerking is ook een optie natuurlijk maar dat is dan een keuze.

Je mist gewoon de professionaliteit om bepaalde problemen aan te pakken. Grotere gemeentes kunnen dat wel bereiken. Wellicht komen die problemen niet zo duidelijk aan het licht omdat veel kleine gemeentes niet zulke grote problemen hebben.

Ach het is een eeuwige discussie maar voorlopig blijven de fusies wel even doorgaan.
pi_79992548
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 22:08 schreef Jane het volgende:
Helemaal mee eens, rare combi. Ze doen maar wat, lijkt het. Muiden en Weesp liggen in de Vechtstreek, Bussum en Naarden in het Gooi. Maar zoals hierboven al gesuggereerd, waarschijnlijk gaan Laren, Blaricum en Eemnes in de toekomst ook fuseren, dus dat zit er niet in. En Muiden en Weesp hebben er financieel nogal een zooitje van gemaakt. Maar dat is wmb geen reden voor een gemeentelijke herindeling.

[ Bericht 7% gewijzigd door Athlon_2o0o op 06-04-2010 03:04:16 ]
  dinsdag 6 april 2010 @ 08:46:47 #25
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_79993679
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 02:57 schreef Athlon_2o0o het volgende:

Maar zoals hierboven al gesuggereerd, waarschijnlijk gaan Laren, Blaricum en Eemnes in de toekomst ook fuseren, dus dat zit er niet in.
Juist om een gemeentelijke herindeling te voorkomen zijn die drie gemeenten verregaand ambtelijk gaan samenwerken. En dat werkt vrij aardig volgens mij.
pi_80051527
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 02:57 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, rare combi. Ze doen maar wat, lijkt het. Muiden en Weesp liggen in de Vechtstreek, Bussum en Naarden in het Gooi. Maar zoals hierboven al gesuggereerd, waarschijnlijk gaan Laren, Blaricum en Eemnes in de toekomst ook fuseren, dus dat zit er niet in. En Muiden en Weesp hebben er financieel nogal een zooitje van gemaakt. Maar dat is wmb geen reden voor een gemeentelijke herindeling.
Da's eerder reden voor een Artikel 12-status.
pi_80155530
Ja, dat is toch zo'n status dat een gemeente onder curatele van de provincie is geplaatst omdat ze het financieel niet meer kunnen bolwerken?

Meen een tijdje terug ergens een lijstje van die gemeenten te hebben gezien en dat waren er nog best veel, vooral kleinere ook.

Ik kom zelf uit Amsterdam en verbaas me dan ook hoe kleine gemeentes als Eemnes hele rellen hebben over 1 gronddeal van een paar miljoen. Daar vallen zelfs college's van BenW op terwijl Amsterdam zoveel miljoenen heeft dat zelf de NZ-lijn daar niet toe lijdt.

Even terug naar die gemeentelijke herindelingen. Ik las zojuist in de krant dat de jeugdzorg in te toekomst grotendeels bij gemeentes worden neergelegd. Althans dat is het plan. Daar spreekt ook weer voor samenvoegingen of samenwerken want veel gemeentes zijn te klein voor die taken.
  woensdag 21 april 2010 @ 09:38:34 #28
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_80550012
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 23:54 schreef freako het volgende:
[..]

De andere aanhangige wetsvoorstellen voor gemeentelijke herindeling zijn niet controversieel verklaard, deze zullen dus gewoon behandeld worden neem ik aan. Dit betreft:

Reeuwijk/Bodegraven
Margraten/Eijsden
Oss/Lith
Wervershoof/Andijk/Medemblik
Bolsward/Nijefurd/Sneek/Wűnseradiel/Wymbritseradiel
Breukelen/Loenen/Maarssen
Abcoude/De Ronde Venen
Deze wetsvoorstellen zijn gisteren door de Tweede Kamer zonder amendementen aangenomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')