Bron: Gooi en Eemlanderquote:Inwoners Weesp, Muiden, Naarden, Bussum 24-11 naar stembus
De gemeenten Weesp, Muiden, Naarden en Bussum fuseren niet op 1 januari 2011. Inwoners van de vier plaatsen kiezen op 24 november dit jaar nog hun eigen vertrouwde gemeenteraad.
Of die raden vier jaar in het zadel blijven hangt af van de standpunten in het nieuwe kabinet en parlement.
Voorwaarde voor het halen van de fusiedag van 1 januari 2011 was een door beide kamers aanvaarde fusiewet op 17 september van dit jaar. Dat gaat niet meer lukken. De landelijke verkiezingen en de vorming van een nieuw kabinet, die geruime tijd duurt, zitten daar nog tussen.
Weesp kan enig uitstel financieel nog wel uitzingen. Dit jaar verwacht Muiden nog geen grote problemen. Hier is intern overleg op komst over de eigen positie. Uitstel van herindeling is nog geen afstel. Verwachte ingrijpende rijksbezuinigingen kunnen fusies in de hand werken. Samengaan op 1 januari 2012 is denkbaar.
In dezelfde provincie gaan ook Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude samen. Althans, dat is de bedoeling. Zeker is dat ze daar in november stemmen, maar of ze dat voor de "oude" gemeenteraden doen of die van de nieuwe fusiegemeente is nog de vraag.quote:Op vrijdag 2 april 2010 19:48 schreef Wombcat het volgende:
In de provincie Utrecht ook: De Ronde Venen en Abcoude gaan samen en Breukelen, Maarssen en Loenen.
Mits die herindelingen niet controversieel verklaard zijn, dan wordt dat ook weer opnieuw kiezen in 2011. Wel een manier om de kosten hoog te houden
Ja, klopt, naar één van de kleinste plaatsjes in die gemeente. Het is wel de enige plaats die ooit stadsrechten kreeg en daarmee de enige stad in de gemeente (ook al wonen er slechts een paar honderd mensen in die stadquote:Op vrijdag 2 april 2010 20:00 schreef Willy84 het volgende:
Dat is ook alweer zoiets. Daar kijgen ze op een of andere manier altijd ruzie over waarna ze de naam na 4 jaar weer gaan wijzigen. Hengelo (toch best een grote plaats) heet nu geloof ik gemeente Bronckhorst.
En ze zijn van de verwarring af met het grote Hengelo in Overijssel.quote:Op vrijdag 2 april 2010 20:05 schreef Marble het volgende:
Zal ook wel een PR-kwestie zijn. Bronckhorst klinkt toch een stuk aanlokkelijker voor eventuele nieuwe inwoners en projectontwikkelaars dan Hangeloe.
Ik meen gelezen te hebben dat dát niet doorgaat. Heb even geen bron alleen..quote:Op vrijdag 2 april 2010 20:01 schreef Ferdo het volgende:
[..]
In dezelfde provincie gaan ook Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude samen. Althans, dat is de bedoeling. Zeker is dat ze daar in november stemmen, maar of ze dat voor de "oude" gemeenteraden doen of die van de nieuwe fusiegemeente is nog de vraag.
Toen ik op de verkiezingsdag de websites van de drie gemeenten bekeek was dat nog volstrekt onduidelijk.quote:Op vrijdag 2 april 2010 20:10 schreef Willy84 het volgende:
[..]
Ik meen gelezen te hebben dat dát niet doorgaat. Heb even geen bron alleen..
Puur op basis van ligging (Muiden en Weesp liggen dicht bij elkaar, Naarden en Bussum zelfs tegen elkaar aan)?quote:Op vrijdag 2 april 2010 22:08 schreef Jane het volgende:
Ik vind Weesp en Muiden sowieso niet zo goed bij Naarden en Bussum passen in 1 gemeente. Naarden en Bussum samen? Oké. Muiden en Weesp? Prima. Maar die 4 bij elkaar?
Als de fusie van Bussum c.s. controversieel is verklaard, dan geldt dat ook voor deze herindeling, daar is al net zoveel gedonder over.quote:Op vrijdag 2 april 2010 20:01 schreef Ferdo het volgende:
[..]
In dezelfde provincie gaan ook Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude samen. Althans, dat is de bedoeling. Zeker is dat ze daar in november stemmen, maar of ze dat voor de "oude" gemeenteraden doen of die van de nieuwe fusiegemeente is nog de vraag.
Scherpenzeel ligt op het moment nog in de provincie Gelderland. Gebeurt overigens vaker dat het grondgebied van een gemeente bij een herindeling bij die van een aangrenzende provincie wordt getrokken. Gebeurde enkele jaren geleden ook toen het Utrechtse Loosdrecht bij de nieuwe Noord-Hollandse gemeente Wijdemeren ('s Graveland, Kortenhoef, Nederhorst Den Berg) werd gevoegd. Sindsdien valt het grondgebied van de voormalige gemeente Loosdrecht nu onder de provincie Noord-Holland.quote:Op zaterdag 3 april 2010 00:42 schreef Corkscrew het volgende:
Scherpenzeel ligt toch in Gelderland, terwijl Renswoude en Woudenberg in Utrecht liggen-of vergis ik me nu? Als dat inderdaad zo is, wordt Scherpenzeel dan bij de provincie Utrecht getrokken?
Het is wel apart dat de provincie Utrecht altijd betrokken lijkt te zijn bij dergelijke herindelingen.quote:Op zaterdag 3 april 2010 00:46 schreef Ferdo het volgende:
Gebeurt overigens vaker dat het grondgebied van een gemeente bij een herindeling bij die van een aangrenzende provincie wordt getrokken.
Hoevelaken behoorde altijd al tot Gelderland, ook toen het nog zelfstandig was.quote:Op zaterdag 3 april 2010 13:01 schreef Willy84 het volgende:
Ik gok dat in de toekomst Eemens hetzelfde staat te wachten. Dan wordt deze Utrechtse gemeente samengevoegd met het Noord-Hollandse Laren en Blaricum. Nu al werken deze gemeenten met een gezamelijk ambtenaren apparaat.
Ook Hoevelaken, dat bij de provincie Utrecht hoorde, hoort tegenwoordig na de fusie met Nijkerk bij Gelderland.
Ik wist trouwens niet dat er nog zoveel fusies speelden.
Als je de gemeentenkaart van Nederland bekijkt dan zie je dat vooral Zuid-Holland nog stikt van de kleine gemeentes. Dat verwacht ik nog wel een erg grote fusiegolf. In bijvoorbeeld Zeeland, Drenthe, Overijssel en Flevoland verwacht ik niks meer. Ook andere provincies hebben de meeste fusies wel gehad.
Gemeentelijke herindelingen leiden nergens toe en drijven de kosten alleen maar omhoog. Dat je er weinig van merkt dat er fusies spelen, is omdat ze het slim aanpakken: provincie voor provincie. In Drenthe, Overijssel en delen van Gelderland zijn bijvoorbeeld al herindelingen geweest.quote:Op zaterdag 3 april 2010 13:01 schreef Willy84 het volgende:
Ik gok dat in de toekomst Eemens hetzelfde staat te wachten. Dan wordt deze Utrechtse gemeente samengevoegd met het Noord-Hollandse Laren en Blaricum. Nu al werken deze gemeenten met een gezamelijk ambtenaren apparaat.
Ook Hoevelaken, dat bij de provincie Utrecht hoorde, hoort tegenwoordig na de fusie met Nijkerk bij Gelderland.
Ik wist trouwens niet dat er nog zoveel fusies speelden.
Als je de gemeentenkaart van Nederland bekijkt dan zie je dat vooral Zuid-Holland nog stikt van de kleine gemeentes. Dat verwacht ik nog wel een erg grote fusiegolf. In bijvoorbeeld Zeeland, Drenthe, Overijssel en Flevoland verwacht ik niks meer. Ook andere provincies hebben de meeste fusies wel gehad.
Misschien komt dat ook door relatief veel gemeenten die tegen de provinciegrens aanliggen, aangezien het de kleinste provincie is?quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:49 schreef freako het volgende:
[..]
Het is wel apart dat de provincie Utrecht altijd betrokken lijkt te zijn bij dergelijke herindelingen.
Eerder werden Oudewater (1970) en Woerden (1989) vanuit Zuid-Holland bij Utrecht getrokken omdat ze heringedeeld werden met (delen van) gemeentes van de provincie Utrecht. In 2002 werd Vianen zelfs zonder een bijbehorende gemeentelijke herindeling onderdeel van de provincie Utrecht..
Mwah dat vind ik wel een erg boute stelling. Ik weet dat er meerdere meningen over zijn maar deze stelling vind ik wel erg simpel.quote:Op zaterdag 3 april 2010 18:06 schreef Boldface het volgende:
[..]
Gemeentelijke herindelingen leiden nergens toe en drijven de kosten alleen maar omhoog.
Helemaal mee eens, rare combi. Ze doen maar wat, lijkt het. Muiden en Weesp liggen in de Vechtstreek, Bussum en Naarden in het Gooi. Maar zoals hierboven al gesuggereerd, waarschijnlijk gaan Laren, Blaricum en Eemnes in de toekomst ook fuseren, dus dat zit er niet in. En Muiden en Weesp hebben er financieel nogal een zooitje van gemaakt. Maar dat is wmb geen reden voor een gemeentelijke herindeling.quote:Op vrijdag 2 april 2010 22:08 schreef Jane het volgende:
Ik vind Weesp en Muiden sowieso niet zo goed bij Naarden en Bussum passen in 1 gemeente. Naarden en Bussum samen? Oké. Muiden en Weesp? Prima. Maar die 4 bij elkaar?
Juist om een gemeentelijke herindeling te voorkomen zijn die drie gemeenten verregaand ambtelijk gaan samenwerken. En dat werkt vrij aardig volgens mij.quote:Op dinsdag 6 april 2010 02:57 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Maar zoals hierboven al gesuggereerd, waarschijnlijk gaan Laren, Blaricum en Eemnes in de toekomst ook fuseren, dus dat zit er niet in.
Da's eerder reden voor een Artikel 12-status.quote:Op dinsdag 6 april 2010 02:57 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, rare combi. Ze doen maar wat, lijkt het. Muiden en Weesp liggen in de Vechtstreek, Bussum en Naarden in het Gooi. Maar zoals hierboven al gesuggereerd, waarschijnlijk gaan Laren, Blaricum en Eemnes in de toekomst ook fuseren, dus dat zit er niet in. En Muiden en Weesp hebben er financieel nogal een zooitje van gemaakt. Maar dat is wmb geen reden voor een gemeentelijke herindeling.
Deze wetsvoorstellen zijn gisteren door de Tweede Kamer zonder amendementen aangenomen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 23:54 schreef freako het volgende:
[..]
De andere aanhangige wetsvoorstellen voor gemeentelijke herindeling zijn niet controversieel verklaard, deze zullen dus gewoon behandeld worden neem ik aan. Dit betreft:
Reeuwijk/Bodegraven
Margraten/Eijsden
Oss/Lith
Wervershoof/Andijk/Medemblik
Bolsward/Nijefurd/Sneek/Wűnseradiel/Wymbritseradiel
Breukelen/Loenen/Maarssen
Abcoude/De Ronde Venen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |