abonnement Unibet Coolblue
pi_79873231
Wie heeft er een goed idee hoe ik mijn pergola mooi kan overkappen?
Het lijkt mij dan wel het mooiste om dat er een beetje 'natuurlijk' uit te laten zien. Bij voorkeur ook beetje waterdicht.
Vorig jaar had ik van die matten met strookjes boomschors er overheen gelegd. Dat zag er opzich best wel geinig uit, alleen zakte dat behoorlijk door (met dank aan de kat), waaide bij harde wind nogal op en absoluut niet waterdicht.
Wie heeft hiermee ervaring en/of goed idee voor?
pi_79873412
Eerst gewoon dichtmaken met doorzichtige kunststof platen (voor de stevigheid en waterdichtheid) en dan er matten van natuurlijk materiaal opleggen om de eerste weg te werken wellicht een idee?
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_79873669
Had daar ook al aan gedacht, maar vind die kunststof platen niet mooi. Die blijf je toch vaak door het materiaal heen zien. Vraag me ook af hoe ik eventuele matten weer daarop moet bevestigen.
Hier nog even een afbeelding van m'n pergola:

pi_79873990
Wil je droog zitten bij een stortbui ? of beschermd tegen de zon ?

Dat maakt wel een verschil.
Je kunt op zoek gaan naar markiesdoek dat je er tussen spant met stevig bekabeling door ogen rijgen oid.
En dan 's winters verwijderen.

Als het hélémáal potdicht is, vrees ik dat het een windvanger wordt die door de buur tuinen gaat vliegen.

http://www.gardenonline.nl deze link heb ik ooit eens opgeslagen.
Van daaruit kun je mogelijk verder goochelen naar opties...
pi_79874167
Doorzuchtige perspex platen zie je nauwelijks en die matten zou je er aan de uiteinden aan vast kunnen maken door kleine gaatjes te boren in het perspex (aan de zijkanten) en de matten met een draadje vast te zetten (. Uiteraard matten nemen die goed dicht zijn zodat je de platen er niet doorheen ziet van de onderkant) en er wel voor zorgen dat het water weg kan lopen als de pergola recht is en niet iets schuinaflopend om rotten tegen te gaan. Er zijn genoeg natuurlijke oplossingen te bedenken om de boel dicht te maken alleen geen eentje die ik zo kan bedenken is waterdicht behalve de boel dichtimmeren met hout en ik neem aan dat dat niet de bedoeling is.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_79875342
Kan je niet helpen maar je hebt wel een mooie pergola en tuinset zeg
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_79879974
Mn ouders hebben er druivenplanten/struiken (hoe je het noement wilt) overheen. Erg mooi wel.
pi_79881828
misschien een beetje een dure oplossing, maar je kunt er ook riet op aan laten aanbrengen
pi_79884253
Tijdelijk plastic platen op bevestigen (op een verhoging). Een druif planten en zo geleiden dat ie onder de platen, boven op de pergola terecht komt.... als de druif voldoende dekking biedt: platen weghalen.
pi_79885773
Riet zou idd erg mooi zijn, maar helaas veel te duur.
Druiven is op zich ook wel mooi, maar heb dat eerder eens gehad. Die struiken groeiden toen behoorlijk hoog en je kreeg een grote warboel bovenop.
Heb nu wel war druivenstruiken er tegenaan staan, maar wil die telkens behoorlijk bijsnoeien.

Las overigens ook ergens een idee om dubbele laag boomschorsmatten of iets dergelijks er op te leggen met daartussen vijverfolie.
Ik zou dan die matten eventueel op een ijzeren raamwerk (trellis) kunne leggen.
pi_80052956
Zit er ook aan te denken om eventueel aan de onderkant die boomschorsmatten te doen, dan van die plastic golfplaten (niet al te groot gegolft), en dan bovenop weer boomschorsmatten. Vraaf me alleen af of die golfplaten een beetje stevig zijn en niet te gauw scheuren etc.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')