abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 april 2010 @ 09:34:35 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79859813
quote:
CORDOBA - Een groep moslims heeft commotie veroorzaakt in de Mezquita, de monumentale moskee/kathedraal van de Zuid-Spaanse stad Córdoba. Zes van hen negeerden een verbod op islamitisch gebed. Toen ze daarop werden aangesproken door beveiligingsmedewerkers, ontstond een gevecht.

Twee beveiligers raakten gewond, zo meldden Spaanse media donderdag op basis van een verklaring van het bisdom Córdoba. Uiteindelijk werd de politie erbij gehaald. Die verrichtte twee arrestaties onder de circa honderd toeristen uit Oostenrijk. Tijdens de schermutselingen raakten ook nog twee agenten gewond.

De Mezquita werd vanaf de achtste eeuw gebouwd als een moskee, op de plaats van een kerk. Destijds was Córdoba de hoofdstad van het islamitisch Kalifaat in het zuiden van Spanje en Portugal.

Na de christelijke reconquista (herovering) van het gebied, gaf koning Karel V in 1523 toestemming voor de bouw van een kathedraal in het hart van de moskee. Daarvoor werden wel vierhonderd van de oorspronkelijk twaalfhonderd karakteristieke zuilen verwijderd uit het gebouw.

Een lokale beweging van moslims voert al langere tijd campagne om weer te kunnen bidden in de kathedraal annex moskee. De recent aangetreden nieuwe bisschop van Córdoba heeft de regels echter juist aangescherpt en wil niets weten van biddende moslims in de Mezquita. (ANP)
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-in-kathedraal.dhtml

Nota bene in Córdoba, draaipunt van de Reconquista! Ik vind dit werkeljik ongekend, hoe halen ze het in hun hoofd om dit gebouw weer te claimen!! Als bijstandstoeristen in Spanje en na en paar jaar al beslag gaan leggen op gebouwen. Stap 2 zal zijn Christenen de toegang te ontzeggen.
The End Times are wild
pi_79859885
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 09:34 schreef LXIV het volgende:

Nota bene in Córdoba, draaipunt van de Reconquista! Ik vind dit werkeljik ongekend, hoe halen ze het in hun hoofd om dit gebouw weer te claimen!! Als bijstandstoeristen in Spanje en na en paar jaar al beslag gaan leggen op gebouwen. Stap 2 zal zijn Christenen de toegang te ontzeggen.
Wat is jouw verwachting voor dit topic met zo'n OP?
Of wilde je alleen even nieuwsdumpen en je onderbuik ledigen?
FOK! verstandig, lees een P.I.
  vrijdag 2 april 2010 @ 09:39:00 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79859920
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 09:37 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Wat is jouw verwachting voor dit topic met zo'n OP?
Of wilde je alleen even nieuwsdumpen en je onderbuik ledigen?
Wat bedoel je? Mag hierover niet gediscussieerd worden omdat het te gevoelig ligt?
The End Times are wild
pi_79860004
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 09:39 schreef LXIV het volgende:

Wat bedoel je? Mag hierover niet gediscussieerd worden omdat het te gevoelig ligt?
Een discussie opstarten is iets anders dan in de OP allemaal ongefundeerde Pavlovreacties te spuien, mijns inziens.
  vrijdag 2 april 2010 @ 09:43:28 #5
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_79860027
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 09:42 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Een discussie opstarten is iets anders dan in de OP allemaal ongefundeerde Pavlovreacties te spuien, mijns inziens.
En in elk topic dat over moslims (en aanverwanten) reageren met dezelfde oogkleppen is GEEN Pavlov wou je zeggen .

Pot, ketel .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Admin vrijdag 2 april 2010 @ 09:44:49 #6
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_79860058
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 09:42 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Ik quote je gewoon even omdat ik het zo'n mooie zin vind
En omdat ik het ermee eens ben.

Al eens in Cordoba geweest trouwens?
Een van de prachtigste gebouwen ter wereld, behalve het wanstaltige midden.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_79860063
Het was bijvoorbeeld handig geweest als je had uitgezocht of het kathedraalgedeelte nog wel voor diensten wordt gebruikt.
Het gebouw herbergt in principe beide functies, het moskeegedeelte staat los van het kathedraalgedeelte, dus eigenlijk zouden beiden hun diensten moeten kunnen houden, ruimtetechnisch gezien.
Vraag is of dat voor de toeristen wenselijk is, dat de Mosquito Catedral op bijvoorbeeld vrijdag en zondag is gesloten voor diensten van moslims of katholieken.
pi_79860086
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 09:43 schreef HeatWave het volgende:
En in elk topic dat over moslims (en aanverwanten) reageren met dezelfde oogkleppen is GEEN Pavlov wou je zeggen .

Pot, ketel .
Mja, het werkt twee kanten op. Maar ik ben blij dat jij het ook niet met de toonzetting van de OP eens bent.
pi_79860138
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 09:44 schreef yvonne het volgende:
Ik quote je gewoon even omdat ik het zo'n mooie zin vind
En omdat ik het ermee eens ben.

Al eens in Cordoba geweest trouwens?
Een van de prachtigste gebouwen ter wereld, behalve het wanstaltige midden.
Toen ik er was werd er gewerkt in het kathedraalgedeelte, dat was dus grotendeels afgesloten. Maar het bleef een indrukwekkend gebouw, inderdaad. . Vooral het verschil tussen lichtkleur en -kwaliteit in de verschillende delen is heel mooi.
Maar goed, ik kwam toen rechtstreeks van het Alhambra af en alles daarna was een beetje minderwaardig. .
  Admin vrijdag 2 april 2010 @ 09:48:40 #10
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_79860172
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 09:45 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Het was bijvoorbeeld handig geweest als je had uitgezocht of het kathedraalgedeelte nog wel voor diensten wordt gebruikt.
Het gebouw herbergt in principe beide functies, het moskeegedeelte staat los van het kathedraalgedeelte, dus eigenlijk zouden beiden hun diensten moeten kunnen houden, ruimtetechnisch gezien.
Vraag is of dat voor de toeristen wenselijk is, dat de Mosquito Catedral op bijvoorbeeld vrijdag en zondag is gesloten voor diensten van moslims of katholieken.
Je moet inderdaad een flinke afstand afleggen voor je bij de eigenlijke kathedraal bent, beide partijen zouden in principe geen last van elkaar moeten hebben.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

vrijdag 2 april 2010 @ 09:49:16 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79860192
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 09:45 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Een gebouw kan maar één functie herbergen.

Maar het punt is niet of het mogelijk zou zijn moslims daar te laten bidden, het punt is dat moslims menen dit gebouw ongevraagd weer te kunnen gebruiken voor zichzelf. Ik zie al helemaal voor me dat de Christenen de Aya Sophia tegen de wens van de Imam in weer gaan gebruiken voor missen. Dan wordt je op zijn soepelst het land uitgegooid en waarschijnlijk gelynched door een woedende menigte.
The End Times are wild
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 2 april 2010 @ 09:52:23 #12
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79860269
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 09:48 schreef yvonne het volgende:

[..]

Je moet inderdaad een flinke afstand afleggen voor je bij de eigenlijke kathedraal bent, beide partijen zouden in principe geen last van elkaar moeten hebben.
Beide partijen zouden nog veel minder last van elkaar hebben wanneer de ene partij gewoon in zijn werelddeel bleef ipv all over europe stelselmatig een religie proberen op te dringen.
  vrijdag 2 april 2010 @ 09:53:33 #13
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_79860310
Als zij vinden dat elk gebouw dat oorspronkelijk als moskee was gebouwd, ook altijd een moskee moet zijn, dan wordt het tijd dat de Hagia Sofia weer voor Christelijke erediensten wordt gebruikt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  vrijdag 2 april 2010 @ 09:54:27 #14
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_79860331
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 09:52 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Beide partijen zouden nog veel minder last van elkaar hebben wanneer de ene partij gewoon in zijn werelddeel bleef ipv all over europe stelselmatig een religie proberen op te dringen.
+1, om maar even een FP reactie te geven .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Admin vrijdag 2 april 2010 @ 09:56:38 #15
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_79860375
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 09:52 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat geldt hopelijk ook voor alle mallotige zendelingen die daarna verkracht en erger worden en dáárna stomverbaasd zijn dat dat gebeurde?

FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 2 april 2010 @ 09:58:09 #16
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79860412
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 09:56 schreef yvonne het volgende:

[..]

Dat geldt hopelijk ook voor alle mallotige zendelingen die daarna verkracht en erger worden en dáárna stomverbaasd zijn dat dat gebeurde?
Wat mij betreft wel. Het lijkt me evident na jaren van mislukte assimilatie en integratie dat beide culturen onverenigbaar zijn. Niet meer proberen dus.
  vrijdag 2 april 2010 @ 10:00:36 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79860469
Het gaat me er vooral om dat er érgens een grens, een "line in the sand" getrokken moet worden tegen de toenemende uitbreiding van de islam. We kunnen zelf wel iedere keer aan het kortste eind trekken en toegeven, onder het mom van:"Als we hier moeilijk over gaan doen dan ontstaan problemen", maar dan zullen ze nooit stoppen telkens weer een stapje verder te gaan.

De vraag is dus gewoon: waar ligt voor jou de grens? Moslims die slinks deze kathedraal proberen te claimen? Moslims die ook in de Sint Jan willen bidden? Moslims in Europa Christenen de toegang tot moskeeen ontzeggen? Moslims die Kathedralen omvormen tot moskeeen? Moslims die met lichte drang hun geloof proberen op te leggen? Moslims die extra belastingen voor niet-moslims instellen? Moslims die gebieden in Europa 'enkel voor moslims'

WIJ zullen die grens ergens moeten trekken, want ik ben er van overtuigd dat ZIJ anders steeds een stapje verder zullen gaan.
The End Times are wild
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 2 april 2010 @ 10:02:42 #18
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79860523
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 10:00 schreef LXIV het volgende:
Het gaat me er vooral om dat er érgens een grens, een "line in the sand" getrokken moet worden tegen de toenemende uitbreiding van de islam. We kunnen zelf wel iedere keer aan het kortste eind trekken en toegeven, onder het mom van:"Als we hier moeilijk over gaan doen dan ontstaan problemen", maar dan zullen ze nooit stoppen telkens weer een stapje verder te gaan.

De vraag is dus gewoon: waar ligt voor jou de grens? Moslims die slinks deze kathedraal proberen te claimen? Moslims die ook in de Sint Jan willen bidden? Moslims in Europa Christenen de toegang tot moskeeen ontzeggen? Moslims die Kathedralen omvormen tot moskeeen? Moslims die met lichte drang hun geloof proberen op te leggen? Moslims die extra belastingen voor niet-moslims instellen? Moslims die gebieden in Europa 'enkel voor moslims'

WIJ zullen die grens ergens moeten trekken, want ik ben er van overtuigd dat ZIJ anders steeds een stapje verder zullen gaan.
Die arbitraire grens wordt niet getrokken. Dit soort incidenten zullen toe blijven nemen en uiteindelijk in een conflict eindigen. Veel eerder hier in Europa dan in enig ander werelddeel. Europeanen hebben er nogal een handje van om de hakken nogal stevig in het zand te zetten....
  vrijdag 2 april 2010 @ 10:03:02 #19
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_79860532
Oplossing: kathedraal slopen en de moskee teruggeven aan de moslims. Wij zetten immers krakers ook uit, en de kathedraal is overduidelijk gebouwd door krakers.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  vrijdag 2 april 2010 @ 10:11:02 #20
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_79860722
Er wordt consequent in het bericht gesproken van moskee annex kathedraal, of kathedraal annex moskee. Zo wordt het ook geafficheerd om meer toeristen binnen te krijgen, het was namelijk eeuwenlang de grootste moskee buiten Mekka en een van de mooiste gebouwen ter wereld. Bezoekt allen de grote moskee van Cordoba! Kom naar de Mezquita!

Maar o wee als je het al moskee durft te gebruiken om te bidden, dat mag niet, je mag alleen centjes betalen om te kijken, bidden mag alleen in de kathedraal in de moskee.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_79860734
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 09:48 schreef yvonne het volgende:

[..]

Dat dus. Het is een beetje starre principekwestie geworden. Het gebouw is gebouwd als moskee, veroverd en tot kathedraal omgetoverd en nu willen ze er Aya Sofiaatje mee spelen: haha, ik heb jouw gebedshuis en jij mag er niet in bidden van mij.
Nu twijfel ik aan de motieven van de vrome moslims die met deze actie zijn gekomen, het zullen vast niet de gezelligste en meest open-minded moezelmannetjes zijn, maar het idee dat beide groepen er hun gebed zouden kunnen hebben zonder elkaar te storen staat los daarvan.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  vrijdag 2 april 2010 @ 10:14:26 #22
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_79860798
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 09:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Grootst mogelijke nonsens die je je kan voorstellen.
quote:
Maar het punt is niet of het mogelijk zou zijn moslims daar te laten bidden, het punt is dat moslims menen dit gebouw ongevraagd weer te kunnen gebruiken voor zichzelf. Ik zie al helemaal voor me dat de Christenen de Aya Sophia tegen de wens van de Imam in weer gaan gebruiken voor missen. Dan wordt je op zijn soepelst het land uitgegooid en waarschijnlijk gelynched door een woedende menigte.
En hier toon je je onbenul nogmaals aangezien de Aya Sophia al zo'n 80 jaar alleen maar in gebruik is als museum.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  vrijdag 2 april 2010 @ 10:16:44 #23
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_79860866
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 09:34 schreef LXIV het volgende:

Als bijstandstoeristen in Spanje en na en paar jaar al beslag gaan leggen op gebouwen.
Waar slaat dit trouwens op? De moslims komen uit Oostenrijk.

De kathedraal staat trouwens wel bezoekende staatshoofden als Saddam Hoessein of Saudische prinsen toe om er islamitisch te bidden. Maar dat de kerk hypocriet kon zijn dat wisten we al.
  vrijdag 2 april 2010 @ 10:16:47 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79860867
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 10:11 schreef Dagonet het volgende:
Er wordt consequent in het bericht gesproken van moskee annex kathedraal, of kathedraal annex moskee. Zo wordt het ook geafficheerd om meer toeristen binnen te krijgen, het was namelijk eeuwenlang de grootste moskee buiten Mekka en een van de mooiste gebouwen ter wereld. Bezoekt allen de grote moskee van Cordoba! Kom naar de Mezquita!

Maar o wee als je het al moskee durft te gebruiken om te bidden, dat mag niet, je mag alleen centjes betalen om te kijken, bidden mag alleen in de kathedraal in de moskee.
Het is geen moskee meer in de betekenis van een echt gebedshuis. Het is een ex-moskee. Daarom kun je die vanuit toeristisch oogpunt wel gaan bekijken, maar heeft het vanuit geloofsoogpunt geen waarde meer.

Als een kerk een andere functie krijgt dan wordt zij ontwijdt. Dat is een ritueel waarmee het eigenlijk weer een gewoon gebouw gemaakt wordt. Als toerist kun je dan deze "kerk" nog wel bezoeken, maar eigenlijk is het geen echte kerk meer. Het is een gebouw dat ooit een kerk was. Idem voor een moskee.
The End Times are wild
pi_79860873
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 09:49 schreef LXIV het volgende:
Ah, vandaar al die multifunctionele gebouwen die tegenwoordig gebouwd worden. .
quote:
Maar het punt is niet of het mogelijk zou zijn moslims daar te laten bidden, het punt is dat moslims menen dit gebouw ongevraagd weer te kunnen gebruiken voor zichzelf.
Mja, in je stuk in de OP staat dat een groep al jaren bezig is te mogen bidden in de moskee.
Dan neem ik aan dat ze het vast ook een keer netjes gevraagd hebben.
De bisschop houdt blijkbaar zijn hakken in het zand.
quote:
Ik zie al helemaal voor me dat de Christenen de Aya Sophia tegen de wens van de Imam in weer gaan gebruiken voor missen. Dan wordt je op zijn soepelst het land uitgegooid en waarschijnlijk gelynched door een woedende menigte.
Mja, wat, als.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')