abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79828009
quote:
'Oorlog met Venezuela dreigt'
DEN HAAG - Defensie houdt er serieus rekening mee dat ons land in oorlog raakt met Venezuela omdat dit land een oogje heeft op ’onze’ Antillen.

Hugo Chavez

Het door de ultralinkse president Hugo Chavez geleide buurland van onder meer Curaçao, Bonaire en Aruba is volgens experts van de ministeries van Buitenlandse Zaken, Defensie en Ontwikkelingssamenwerking een ’opstandige speler in een kwetsbare regio’.

„De veiligheid van het Koninkrijk en in het bijzonder de Benedenwindse Eilanden kan in het gedrang komen”, zo waarschuwen de departementen in de deze week gepresenteerde Verkenningen, die een leidraad moeten vormen voor de toekomstige Nederlandse defensiepolitiek.

In het rapport staat onomwonden dat ons land ’rekening moet houden met de noodzaak om de militaire presentie in de Antilliaanse regio te versterken’. Niet eerder speculeerde ons land in een officieel ambtelijk rapport zo openlijk over de mogelijkheid van een gewapend conflict met Venezuela.

Op scherp

Vooral een lange dictatuur van Chavez zal de zaak op scherp zetten, zo voorspellen de departementale experts: „De verhoudingen in de regio kunnen dan de komende decennia onder druk komen te staan, mede door de strategische ligging van de Antillen.”

Voorlopig verwachten deskundigen nog geen aanval, maar op de toekomst zijn ze minder gerust: „Die mogelijkheid kan niet geheel worden uitgesloten.” Ze memoreren dat Chavez niet alleen toenadering zoekt tot bedenkelijke regimes als van Iran en Cuba, maar ook tot terroristische groeperingen zoals de Colombiaanse FARC.

Om die reden is het volgens de ministeries absoluut noodzakelijk dat ons land een flinke militaire rol blijft spelen in de Caribische regio. De marine en landmacht opereren onafgebroken vanaf Curaçao en Aruba.
Bron

Er is al vaker over gesproken hier. Maar nu is er weer nieuw voer :p

Defensie zich kan nu we weggaan uit Uruzgan zich concentreren op de antillen. Denk bijvoorbeeld aan oefeningen (met of zonder Navo) en dergelijken.

En hoe serieus moeten we die Chavez eigenlijk nemen? Zelf denk ik dat we zeker bereid moeten zijn op een invasie vanuit Venezuela. Chavez komt over als een machtsgeile dictator. Veel meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen, mijn kennis is volledig gebaseerd op de informatie uit de media....

[ Bericht 2% gewijzigd door Der_Onkel op 01-04-2010 14:40:08 ]
  donderdag 1 april 2010 @ 13:30:16 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_79828221
Chavez is raar in zijn hoofd; van die man kun je echt vanalles verwachten.
Een paar oefeningetjes op de Antillen kan nooit kwaad, ook leuk voor 'onze jongens'
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_79828378
Aruba.. het fav. vakantie land van de Amerikanen.

Ik ben geen pro-americano perse maar in dit geval lach ik chavez toch wel een beetje uit hoor als hij het zou proberen.
pi_79828431
chavez heeft nog de gedachtegang van iemand uit 1650.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  PR/Manusje van alles donderdag 1 april 2010 @ 13:42:28 #5
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_79828723
quote:
Op donderdag 1 april 2010 13:36 schreef schommelstoel het volgende:
chavez heeft nog de gedachtegang van iemand uit 1650.
Nederland gelukkig ook.

We sturen de marine wel. Met De Ruyter en De Tromp
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_79829254
Bezuinigen dan maar, lijkt me!
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_79829360
chavez is een idioot, maar het is geen dictatuur.
pi_79829824
quote:
Op donderdag 1 april 2010 13:58 schreef okiokinl het volgende:
Dat klopt, maar het begint er steeds meer op te lijken.

Het viel mij op dat NL helemaal niet onder doet als je kijkt naar materieel. Nederland heeft moderner materieel en qua aantallen zijn beide legers ongeveer gelijk. Hoewel Venezuela wel een grotere marine heeft.

Nederland heeft trouwens ook 200 Leopard 1V's op voorraad. Wat doen ze met die dingen? Oftewel, stel dat NL in een conflict verwikkeld raakt en meer materieel nodig heeft, worden deze dan van stal gehaald?
  donderdag 1 april 2010 @ 14:14:04 #9
164607 sc00p
D66-rechter
pi_79829935
Gewoon preventief innemen dat land, met alleen onze marine
Ik ook, bedankt!
  Donald Duck held donderdag 1 april 2010 @ 14:15:00 #10
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_79829979
quote:
Op donderdag 1 april 2010 13:58 schreef okiokinl het volgende:
Hij is volop bezig met het invoeren van maatregelen die steeds meer macht naar hem toetrekken.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  donderdag 1 april 2010 @ 14:17:05 #11
8372 Bastard
Persona non grata
pi_79830065
quote:
Op donderdag 1 april 2010 13:55 schreef Karrs het volgende:
Bezuinigen dan maar, lijkt me!
Verkoop de Antillen aan ze
The truth was in here.
  Moderator donderdag 1 april 2010 @ 14:20:17 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_79830219
quote:
Op donderdag 1 april 2010 13:25 schreef Der_Onkel het volgende:

[..]

Er is al vaker over gesproken hier. Maar nu is er weer nieuw voer :p

Defensie zich kan nu we weggaan uit Uruzgan zich concentreren op de antillen. Denk bijvoorbeeld aan oefeningen (met of zonder Navo) en dergelijken.

En hoe serieus moeten we die Chavez eigenlijk nemen? Zelf denk ik dat we zeker bereid moeten zijn op een invasie vanuit Venezuela. Chavez komt over als een machtsgeile dictator. Veel meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen, mijn kennis is volledig gebaseerd op de informatie uit de media....
al dan niet aanwezig zijn in Uruzgan heeft geen invloed op de aanwezigheid op de Antillen

we moeten er andere eenheden naar toe sturen, dus geen infanterie compagnieen maar een batterij Patriots, een batterij pzh2000's en wat stingers en geen M-fregat (of bevoorrader ) maar een luchtverdedigings en commandofregat

en de Antilliaanse militie erkennen als een officieel onderdeel en als zodanig bewapenen (en laten oefenen)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator donderdag 1 april 2010 @ 14:21:31 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_79830273
quote:
Op donderdag 1 april 2010 14:17 schreef Bastard het volgende:

[..]

VOC mentaliteit
pi_79830326
quote:
Op donderdag 1 april 2010 14:20 schreef sp3c het volgende:

[..]

al dan niet aanwezig zijn in Uruzgan heeft geen invloed op de aanwezigheid op de Antillen

we moeten er andere eenheden naar toe sturen, dus geen infanterie compagnieen maar een batterij Patriots, een batterij pzh2000's en wat stingers en geen M-fregat (of bevoorrader ) maar een luchtverdedigings en commandofregat

en de Antilliaanse militie erkennen als een officieel onderdeel en als zodanig bewapenen (en laten oefenen)
Klopt, maar er gaat veel tijd, moeite, manschappen en geld inzitten die nu voor de evt. verdediging van de antillen.
pi_79830743
dat er over dit topic serieus gepraat wordt op 1 April is wel wat lachwekkend

Anyways, if serious: van mij mogen ze de antillen best overkopen, ze kosten ons toch meer geld dan ze opleveren. En het scheelt een dure oorlog.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 01-04-2010 14:33:52 ]
  Moderator donderdag 1 april 2010 @ 14:34:37 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_79830805
quote:
Op donderdag 1 april 2010 14:22 schreef Der_Onkel het volgende:

[..]

Klopt, maar er gaat veel tijd, moeite, manschappen en geld inzitten die nu voor de evt. verdediging van de antillen.
we zitten niet met meer mensen op de Antillen omdat we daar geen zin aan hebben niet omdat we er geen tijd, moeite, manschappen en gold voor over hebben
  Moderator donderdag 1 april 2010 @ 14:35:03 #17
8781 crew  Frutsel
pi_79830818
quote:
Op donderdag 1 april 2010 14:32 schreef ocf81 het volgende:

Anyways, if serious: van mij mogen ze de antillen best overkopen, ze kosten ons toch meer geld dan ze opleveren. En het scheelt een dure oorlog.
Venezuela bezit anders aardig wat olie, als we dat nou gewoon innemen... beetje dure oorlog en wat doden, who cares. Die strategie werkt bij de VS ook goed
pi_79830883
quote:
Op donderdag 1 april 2010 14:32 schreef ocf81 het volgende:
1 April grap of niet, dit is niet geheel uit de lucht gegrepen. Chavez heeft eerder opmerkingen in deze richting gemaakt en daarom (naar mijn mening) een interessant vraagstuk.
pi_79830930
quote:
Op donderdag 1 april 2010 14:34 schreef sp3c het volgende:

[..]

we zitten niet met meer mensen op de Antillen omdat we daar geen zin aan hebben niet omdat we er geen tijd, moeite, manschappen en gold voor over hebben
Dat bedoel ik ook niet. Stel dát Venezuela de antillen binnenvalt, is het handig dat we niet ook in Uruzgan zitten met 2000 man.
  donderdag 1 april 2010 @ 14:42:50 #20
297939 PeterLudolf
Ordnung muss sein
pi_79831132
Verkopen voor olie/geld.

Vooral niet meewerken aan een zogenaamde 'false flag' operatie waardoor de VS een excuus heeft om Venezuela aan te vallen.
Manni weiß was Autos brauchen
  donderdag 1 april 2010 @ 15:20:16 #21
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_79832531
quote:
Op donderdag 1 april 2010 14:17 schreef Bastard het volgende:

[..]

Voor 30 miljard.
Is dat probleem ook weer opgelost
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_79833273
quote:
Op donderdag 1 april 2010 14:15 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Hij is volop bezig met het invoeren van maatregelen die steeds meer macht naar hem toetrekken.
ja, maar wel binnen zijn democratisch raamwerk.
maar okee, het is op t randje, mee eens.
  donderdag 1 april 2010 @ 15:58:47 #23
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_79833889
quote:
Op donderdag 1 april 2010 14:36 schreef Der_Onkel het volgende:

[..]

1 April grap of niet, dit is niet geheel uit de lucht gegrepen. Chavez heeft eerder opmerkingen in deze richting gemaakt en daarom (naar mijn mening) een interessant vraagstuk.
dat die man nog niet preventief geruimd is door de CIA vind ik nog steeds erg wonderlijk. Hij is een levensgrote bedreiging voor de stabiliteit in Midden-Amerika.
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
  donderdag 1 april 2010 @ 16:08:33 #24
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_79834260
Chavez is een machtsgeile zot maar ik denk dat hij het ook wel weet dat indien hij de Antillen aanvalt zijn eigen land heel snel in 1 grote rokende puinhoop veranderd. Waarom? Buurland Colombia (met een goed leger), de VS die Chavez altijd al weg willen hebben, en Nederland. Deze 3 landen zullen van Chavez strijdkrachten gehakt maken.

Maar het kan geen kwaad toch maar wat extra mankracht en materieel die kant op te sturen.
Dan denk ik aan bv. luchtverdedigings fregatten, 2 onderzeeërs, patriot batterijen, een deel van de Colua, houwitzers, een Mariniers Bataljon, een Bataljon Luchtmobiel, en 11 Tankbataljon met evt een Painfbat.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_79834391
quote:
Op donderdag 1 april 2010 16:08 schreef ErwinRommel het volgende:
Chavez is een machtsgeile zot maar ik denk dat hij het ook wel weet dat indien hij de Antillen aanvalt zijn eigen land heel snel in 1 grote rokende puinhoop veranderd. Waarom? Buurland Colombia (met een goed leger), de VS die Chavez altijd al weg willen hebben, en Nederland. Deze 3 landen zullen van Chavez strijdkrachten gehakt maken.

Maar het kan geen kwaad toch maar wat extra mankracht en materieel die kant op te sturen.
Dan denk ik aan bv. luchtverdedigings fregatten, 2 onderzeeërs, patriot batterijen, een deel van de Colua, houwitzers, een Mariniers Bataljon, een Bataljon Luchtmobiel, en 11 Tankbataljon met evt een Painfbat.
Hoe moet ik dit zien?
Genoeg mankracht/materiaal om ze tegen te houden tot de Amerikanen/Colombianen ze met de grond gelijk maken?
kei lief.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')