Bronquote:'Oorlog met Venezuela dreigt'
DEN HAAG - Defensie houdt er serieus rekening mee dat ons land in oorlog raakt met Venezuela omdat dit land een oogje heeft op ’onze’ Antillen.
Hugo Chavez
Het door de ultralinkse president Hugo Chavez geleide buurland van onder meer Curaçao, Bonaire en Aruba is volgens experts van de ministeries van Buitenlandse Zaken, Defensie en Ontwikkelingssamenwerking een ’opstandige speler in een kwetsbare regio’.
„De veiligheid van het Koninkrijk en in het bijzonder de Benedenwindse Eilanden kan in het gedrang komen”, zo waarschuwen de departementen in de deze week gepresenteerde Verkenningen, die een leidraad moeten vormen voor de toekomstige Nederlandse defensiepolitiek.
In het rapport staat onomwonden dat ons land ’rekening moet houden met de noodzaak om de militaire presentie in de Antilliaanse regio te versterken’. Niet eerder speculeerde ons land in een officieel ambtelijk rapport zo openlijk over de mogelijkheid van een gewapend conflict met Venezuela.
Op scherp
Vooral een lange dictatuur van Chavez zal de zaak op scherp zetten, zo voorspellen de departementale experts: „De verhoudingen in de regio kunnen dan de komende decennia onder druk komen te staan, mede door de strategische ligging van de Antillen.”
Voorlopig verwachten deskundigen nog geen aanval, maar op de toekomst zijn ze minder gerust: „Die mogelijkheid kan niet geheel worden uitgesloten.” Ze memoreren dat Chavez niet alleen toenadering zoekt tot bedenkelijke regimes als van Iran en Cuba, maar ook tot terroristische groeperingen zoals de Colombiaanse FARC.
Om die reden is het volgens de ministeries absoluut noodzakelijk dat ons land een flinke militaire rol blijft spelen in de Caribische regio. De marine en landmacht opereren onafgebroken vanaf Curaçao en Aruba.
Nederland gelukkig ook.quote:Op donderdag 1 april 2010 13:36 schreef schommelstoel het volgende:
chavez heeft nog de gedachtegang van iemand uit 1650.
Dat klopt, maar het begint er steeds meer op te lijken.quote:Op donderdag 1 april 2010 13:58 schreef okiokinl het volgende:
chavez is een idioot, maar het is geen dictatuur.
Hij is volop bezig met het invoeren van maatregelen die steeds meer macht naar hem toetrekken.quote:Op donderdag 1 april 2010 13:58 schreef okiokinl het volgende:
chavez is een idioot, maar het is geen dictatuur.
Verkoop de Antillen aan zequote:Op donderdag 1 april 2010 13:55 schreef Karrs het volgende:
Bezuinigen dan maar, lijkt me!
al dan niet aanwezig zijn in Uruzgan heeft geen invloed op de aanwezigheid op de Antillenquote:Op donderdag 1 april 2010 13:25 schreef Der_Onkel het volgende:
[..]
Er is al vaker over gesproken hier. Maar nu is er weer nieuw voer :p
Defensie zich kan nu we weggaan uit Uruzgan zich concentreren op de antillen. Denk bijvoorbeeld aan oefeningen (met of zonder Navo) en dergelijken.
En hoe serieus moeten we die Chavez eigenlijk nemen? Zelf denk ik dat we zeker bereid moeten zijn op een invasie vanuit Venezuela. Chavez komt over als een machtsgeile dictator. Veel meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen, mijn kennis is volledig gebaseerd op de informatie uit de media....
VOC mentaliteitquote:
Klopt, maar er gaat veel tijd, moeite, manschappen en geld inzitten die nu voor de evt. verdediging van de antillen.quote:Op donderdag 1 april 2010 14:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
al dan niet aanwezig zijn in Uruzgan heeft geen invloed op de aanwezigheid op de Antillen
we moeten er andere eenheden naar toe sturen, dus geen infanterie compagnieen maar een batterij Patriots, een batterij pzh2000's en wat stingers en geen M-fregat (of bevoorrader) maar een luchtverdedigings en commandofregat
en de Antilliaanse militie erkennen als een officieel onderdeel en als zodanig bewapenen (en laten oefenen)
we zitten niet met meer mensen op de Antillen omdat we daar geen zin aan hebben niet omdat we er geen tijd, moeite, manschappen en gold voor over hebbenquote:Op donderdag 1 april 2010 14:22 schreef Der_Onkel het volgende:
[..]
Klopt, maar er gaat veel tijd, moeite, manschappen en geld inzitten die nu voor de evt. verdediging van de antillen.
Venezuela bezit anders aardig wat olie, als we dat nou gewoon innemen... beetje dure oorlog en wat doden, who cares. Die strategie werkt bij de VS ook goedquote:Op donderdag 1 april 2010 14:32 schreef ocf81 het volgende:
dat er over dit topic serieus gepraat wordt op 1 April is wel wat lachwekkend
Anyways, if serious: van mij mogen ze de antillen best overkopen, ze kosten ons toch meer geld dan ze opleveren. En het scheelt een dure oorlog.
1 April grap of niet, dit is niet geheel uit de lucht gegrepen. Chavez heeft eerder opmerkingen in deze richting gemaakt en daarom (naar mijn mening) een interessant vraagstuk.quote:Op donderdag 1 april 2010 14:32 schreef ocf81 het volgende:
dat er over dit topic serieus gepraat wordt op 1 April is wel wat lachwekkend
Dat bedoel ik ook niet. Stel dát Venezuela de antillen binnenvalt, is het handig dat we niet ook in Uruzgan zitten met 2000 man.quote:Op donderdag 1 april 2010 14:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
we zitten niet met meer mensen op de Antillen omdat we daar geen zin aan hebben niet omdat we er geen tijd, moeite, manschappen en gold voor over hebben
ja, maar wel binnen zijn democratisch raamwerk.quote:Op donderdag 1 april 2010 14:15 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Hij is volop bezig met het invoeren van maatregelen die steeds meer macht naar hem toetrekken.
dat die man nog niet preventief geruimd is door de CIA vind ik nog steeds erg wonderlijk. Hij is een levensgrote bedreiging voor de stabiliteit in Midden-Amerika.quote:Op donderdag 1 april 2010 14:36 schreef Der_Onkel het volgende:
[..]
1 April grap of niet, dit is niet geheel uit de lucht gegrepen. Chavez heeft eerder opmerkingen in deze richting gemaakt en daarom (naar mijn mening) een interessant vraagstuk.
Hoe moet ik dit zien?quote:Op donderdag 1 april 2010 16:08 schreef ErwinRommel het volgende:
Chavez is een machtsgeile zot maar ik denk dat hij het ook wel weet dat indien hij de Antillen aanvalt zijn eigen land heel snel in 1 grote rokende puinhoop veranderd. Waarom? Buurland Colombia (met een goed leger), de VS die Chavez altijd al weg willen hebben, en Nederland. Deze 3 landen zullen van Chavez strijdkrachten gehakt maken.
Maar het kan geen kwaad toch maar wat extra mankracht en materieel die kant op te sturen.
Dan denk ik aan bv. luchtverdedigings fregatten, 2 onderzeeërs, patriot batterijen, een deel van de Colua, houwitzers, een Mariniers Bataljon, een Bataljon Luchtmobiel, en 11 Tankbataljon met evt een Painfbat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |