abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79959200
quote:
Op maandag 5 april 2010 03:51 schreef probeer het volgende:

[..]

Heinz de SS-Oberschütze had een poging om er onder uit te komen lachend aangehoord, en de trekker, gericht tussen de ogen, overgehaald. Omdat hij wél realistisch genoeg is om te beseffen dat als hij niet naar zijn bevelhebber luisterd, hij de volgende is.

En daarna had hij het vuile werkje waar hij iemand toe wilde verplichten door een volgende op laten knappen. en omdat jij net gezien hebt hoe die kerel die weigerde nu met een kogel in zijn hoofd naast je ligt, de bloedspetters op je wang, zou jij wel doen wat je gezegd werd. en al helemaal als hij niet eens op jou mikt, maar bijvoorbeeld op je vrouw en kinderen.

nu serieus even kappen met dat naieve 'andere mensen zijn zwak en schuldig omdat ze zich (gedwongen) laten manipuleren, maar ik zelf zou dat noooooooooooooooooit doen, want ik ken mezelf'- toontje, het is echt gruwelijk irritant.

ooit op de basisschool een serie boeken gelezen over de situatie in berlijn van ~'35-'45. boeken gingen over 3 broers van communistische ouders, ten tijde dat hitler aan de macht kwam. geen idee wat de titels waren.
dat zou je eens moeten lezen, misschien snap je het dan wel.
Ok, je hebt gelijk, als ik in die situatie terechtkom, doe ik het misschien wel.
pi_79959561
quote:
Op maandag 5 april 2010 02:13 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Op welke punten stond ze machteloos dan?
Op ethische en politiek-filosofische punten.
Intenties, goede wil en het politieke ideaal van de 'eeuwige vrede'.
pi_79959862
Trouwens, kom hier ook wel regelmatig de "niemand wist het-ziekte" tegen. "Volgens de propagandamachine zouden de Joden in Auschwitz..." En dat kon niemand invullen wat daar werkelijk gebeurde. Opeens is iedereen heel naief. Er werden massaal mensen naar het front gestuurd, Joden moesten worden opgepakt, de speeches van Adolfje, zijn boek, duizend-en-één aanwijzingen: NIEMAND DIE HET WIST!

Kom nou!

Da's hetzelfde als na dat rapport over de Irakoorlog. Dan doet opeens iedereen heel verbaasd dat daar geen kernwapens lagen. Dat je daar op zijn minst grote twijfel bij moest hebben, had ik je voordat die oorlog begon ook wel kunnen vertellen.

[ Bericht 3% gewijzigd door OeJ op 05-04-2010 10:24:25 ]
pi_79961600
quote:
Op maandag 5 april 2010 10:09 schreef OeJ het volgende:
Trouwens, kom hier ook wel regelmatig de "niemand wist het-ziekte" tegen. "Volgens de propagandamachine zouden de Joden in Auschwitz..." En dat kon niemand invullen wat daar werkelijk gebeurde. Opeens is iedereen heel naief. Er werden massaal mensen naar het front gestuurd, Joden moesten worden opgepakt, de speeches van Adolfje, zijn boek, duizend-en-één aanwijzingen: NIEMAND DIE HET WIST!

Kom nou!

Da's hetzelfde als na dat rapport over de Irakoorlog. Dan doet opeens iedereen heel verbaasd dat daar geen kernwapens lagen. Dat je daar op zijn minst grote twijfel bij moest hebben, had ik je voordat die oorlog begon ook wel kunnen vertellen.
Er is misschien wel twijfel maar als je iemand als Mengele kent als de aardige, attente en intelligente man die hij schijnbaar was, zou je dan kunnen geloven dat hij zonder verdoving tweelingen aan elkaar naait om te kijken hoe siamese tweelingen werken.
  maandag 5 april 2010 @ 16:51:35 #280
281402 Kardash
[NSDAP] Leider / Voerer
pi_79970925
quote:
Op maandag 5 april 2010 02:39 schreef Burakius het volgende:
De Sjah van Iran was pas erg.
Ja inderdaad, vrijheid promoten enzo. De klootzak.
is getting his nerd on..
.. en een vleugje moslim
pi_79971004
quote:
Op maandag 5 april 2010 10:09 schreef OeJ het volgende:

Kom nou!

Tegenwoordig is wel veel meer en veel gemakkelijker informatie te verkrijgen dan in de jaren 40.
De pers in Duitsland was ook onder controle van Hitler.
  maandag 5 april 2010 @ 17:01:40 #282
281402 Kardash
[NSDAP] Leider / Voerer
pi_79971262
quote:
Op maandag 5 april 2010 16:54 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Tegenwoordig is wel veel meer en veel gemakkelijker informatie te verkrijgen dan in de jaren 40.
De pers in Duitsland was ook onder controle van Hitler.
Klopt - maar het blijft moeilijk te slikken dat 't merendeel van de bevolking een oogje dicht deed voor Razzia's en allerlei verboden voor Joden. Daarbij waren er ook ' gewone burgers' die wel degelijk actie ondernamen; wellicht wist men niet precies alles over de vernietigingskampen (wat ik raar vind - vraag me af hoe je voor kampbewaker kon solliciteren als SS'er ), maar het kan niet zo zijn dat men niet bij zichzelf dacht: dit kan niet langer.

Ze wilden het gewoon niet weten.
is getting his nerd on..
.. en een vleugje moslim
pi_79971737
quote:
Op maandag 5 april 2010 17:01 schreef Kardash het volgende:

[..]

Klopt - maar het blijft moeilijk te slikken dat 't merendeel van de bevolking een oogje dicht deed voor Razzia's en allerlei verboden voor Joden. Daarbij waren er ook ' gewone burgers' die wel degelijk actie ondernamen; wellicht wist men niet precies alles over de vernietigingskampen (wat ik raar vind - vraag me af hoe je voor kampbewaker kon solliciteren als SS'er ), maar het kan niet zo zijn dat men niet bij zichzelf dacht: dit kan niet langer.

Ze wilden het gewoon niet weten.
Men wist natuurlijk wel dat er wat aan de hand was, maar niet precies wat. Dat joden werden opgepakt was wel duidelijk. Volgens mij was het officiële verhaal dat ze naar werkkampen gingen. En zeg nu zelf, dat ze daar massaal werden uitgemoord is natuurlijk ook wel wat moeilijk te bevatten.
En als je dan niet actief op zoek gaat naar de info, dan vind je ook niet veel. Zeker niet in die tijd.
pi_79971959
quote:
Op maandag 5 april 2010 17:16 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Men wist natuurlijk wel dat er wat aan de hand was, maar niet precies wat. Dat joden werden opgepakt was wel duidelijk. Volgens mij was het officiële verhaal dat ze naar werkkampen gingen. En zeg nu zelf, dat ze daar massaal werden uitgemoord is natuurlijk ook wel wat moeilijk te bevatten.
En als je dan niet actief op zoek gaat naar de info, dan vind je ook niet veel. Zeker niet in die tijd.
In het dagboek van Anne Frank bijvoorbeeld vind je wel degelijk een passage van oktober 1942 waarin ze verteld dat er op de Engelse radio wordt gesproken over de vergassing van Joden in de concentratiekampen.
pi_79972068
Het bewust-zijn van de gruwelen zou natuurlijk ook een morele verantwoordelijkheid met zich meebrengen. Als je dan op enigerlei meewerkt met de Duitse bezetter dan zal je dat jezelf gaan verwijten en daarom is het een moreel verdedigingsmechanisme om zo min mogelijk van de gruwelen bewust te worden. Een halfbewuste verdringing.
pi_79972110
quote:
Op maandag 5 april 2010 17:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

In het dagboek van Anne Frank bijvoorbeeld vind je wel degelijk een passage van oktober 1942 waarin ze verteld dat er op de Engelse radio wordt gesproken over de vergassing van Joden in de concentratiekampen.
De meeste duitsers zullen natuurlijk niet naar de engelse radio hebben geluisterd.
Maar idd rond 1942 was er bij de geallieerden al een en ander duidelijk aan het worden.
pi_79972163
quote:
Op maandag 5 april 2010 17:16 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik denk dat het je ook gewoon niet zoveel kan schelen, als je daar zelf niet direct bij betrokken bent. Ik voel me ook niet verantwoordelijk voor de daden van de buurman, of van Mevrouw Jansen of meneer de Vries, of De Boer.

En degene die er wel bij betrokken waren, die de gaskraan opendraaiden, die schoven 'alle' verantwoordelijkheid af op hun meerderen.
pi_79974699
Wat ook wel vergeten wordt, is dat Jodenhaat helemaal niets nieuws was. Het bestond al eeuwen, zeg maar gerust, sinds het ontstaan van het christendom, waarbij de Joden verantwoordelijk werden gehouden voor de dood van Jezus.

De mindset van anti-Joods zijn bestond dus al. Zij werden al eeuwen gediscrimineerd, mochten niet toetreden tot gildes en genootschappen, waardoor zij met name gedwongen werden te werken in handel en rechten. Of binnen eigen scholen e.d. Laten dit nu net de beroepen zijn waarbij veel geld kan worden omgezet en die scholing vereisen. De Joden weer als zondebok tevoorschijn toveren was helemaal niet zo moeilijk. Zeker niet ten tijde van de economische malaise waarin Duitsland zich na de eerste wereldoorlog bevond.

Verder is je toontje "Zou ik nooit hebben gedaan" inderdaad best irritant, zoals iemand al aangaf. Zeker als je zelf niet eens iets durft te zeggen als iemand een discotheek niet binnen mag vanwege zijn huidskleur of afkomst.

Je discussiepunt over waar welke verantwoordelijkheid ligt is wel interessant. Alleen is het handiger als je dan toch Hitler wilt gebruiken en WOII als kapstok, om je in te lezen, kennis over op te doen, voordat je met hele makkelijke statements komt.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_79975062
quote:
Op zondag 4 april 2010 20:01 schreef AryaMehr het volgende:
Ik begrijp niet waarom er zoveel mensen zijn die overdreven emotioneel reageren op de centrale vraag in dit topic? Het is naar mijn mening een volkomen terechte vraag die bovendien ook nog eens filosofisch is te beantwoorden. Daarbij komen we terecht bij het punt wie er verantwoordelijk kan worden gehouden voor een bepaalde handeling.
En wat is je antwoord geweldig rationeel en objectief persoon.
Ben benieuwd hoe je A. Hitler nu gaat goedpraten.
  maandag 5 april 2010 @ 18:51:45 #290
291037 Pantoffelsalade
And the OSCAR goes to....
pi_79975092
hij was wel weer heel lief voor zn hond Blondie
--
  maandag 5 april 2010 @ 18:52:23 #291
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_79975116
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:50 schreef DeParo het volgende:

[..]

En wat is je antwoord geweldig rationeel en objectief persoon.
Ben benieuwd hoe je A. Hitler nu gaat goedpraten.
Verbazingwekkend he. Dat ik - in tegenstelling tot jou - wel met enig rationaliteit kan reageren.
pi_79975232
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:52 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Verbazingwekkend he. Dat ik - in tegenstelling tot jou - wel met enig rationaliteit kan reageren.
Dat heb je nog niet bewezen anders, dus nogmaals, wat is je antwoord.
Denk er maar lekker lang over na hoe je A. Hitler goed gaat praten.
pi_79975240
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:51 schreef Pantoffelsalade het volgende:
hij was wel weer heel lief voor zn hond Blondie
Die heeft ie vermoord.
  maandag 5 april 2010 @ 18:56:44 #294
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_79975248
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:56 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dat heb je nog niet bewezen anders, dus nogmaals, wat is je antwoord.
Denk er maar lekker lang over na hoe je A. Hitler goed gaat praten.
Het antwoord is mij bekend en ik zie geen enkele rede om die openbaar te maken.
  maandag 5 april 2010 @ 18:57:26 #295
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_79975272
quote:

[..]

Die heeft ie vermoord.
Crime passionnel.
pi_79975284
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:56 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Het antwoord is mij bekend en ik zie geen enkele rede om die openbaar te maken.
Hahahahahahaha, zucht Aryah Mehr, neem je jezelf uberhaupt nog serieus, waarom reageren hier, als je je antwoord toch niet openbaar wilt maken.
  maandag 5 april 2010 @ 18:57:56 #297
291037 Pantoffelsalade
And the OSCAR goes to....
pi_79975287
quote:

[..]

Die heeft ie vermoord.
maar tot die tijd wastie er lief voor
dat was meer voor de vijand. zodat zn zijn hond nooit meer zouden mishandelen
--
  maandag 5 april 2010 @ 19:00:15 #298
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_79975360
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:57 schreef DeParo het volgende:

[..]

Hahahahahahaha, zucht Aryah Mehr, neem je jezelf uberhaupt nog serieus, waarom reageren hier, als je je antwoord toch niet openbaar wilt maken.
Ik reageerde vanuit een ander invalshoek enkel om de discussie filosofischer te maken. Ik heb overigens het antwoord op de vraag al gegeven, maar blijkbaar heb jij enorme moeite met begrijpend lezen?
pi_79975406
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:57 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Crime passionnel.
Haha en dan durft die andere mensen te beschuldigen van loze argumenten en onkunde.
Je bent een grapjas.
quote:
Op maandag 5 april 2010 18:57 schreef Pantoffelsalade het volgende:

[..]

maar tot die tijd wastie er lief voor
Zal die hond vast heel blij mee geweest zijn. Het schijnt dat de enige afnemers, van de schilderijen van Hitler, Joodse mensen waren dus daar was die vast ook heel lief voor totdat hij besloot dat ze dood moesten.
pi_79975433
quote:
Op maandag 5 april 2010 19:00 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Ik reageerde vanuit een ander invalshoek enkel om de discussie filosofischer te maken. Ik heb overigens het antwoord op de vraag al gegeven, maar blijkbaar heb jij enorme moeite met begrijpend lezen?
Ik zie anders niets
geen filosofisch antwoord, ik zie alleen maar een loos tekstje, waar enige inhoudelijkheid ontbreekt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')