quote:De VVD wil 30 miljard euro besparen op de overheidsuitgaven. Volgens het ontwerp-verkiezingsprogramma moet 20 miljard daarvan worden gehaald in de komende kabinetsperiode.
Het grootste deel wordt gehaald door in de gezondheidszorg doelmatiger te werken en door het aantal ambtenaren te verlagen. Ook op de bijdrage aan de EU en op ontwikkelingssamenwerking wordt bezuinigd door de liberalen. Verder wil de VVD bij de inkomstenbelasting de tarieven met 1 procentpunt verlagen. Ook de vennootschapsbelasting moet omlaag.
Het verkiezingsprogramma wordt volgende week gepresenteerd.
Ik heb liever dat ze de inkomstenbelasting ongemoeid laten en minder uitgaan van "doelmatig werken in de gezondheidszorg" (lees: kille zorg voor weinig geld, m.i.). Verder natuurlijk nog een vrij algemene schets, 9 april volgt er meer informatie.quote:De VVD wil verder het studiebeursstelsel vervangen door een leenstelsel. Later moet er na draagkracht worden terugbetaald.
Van de begroting van de Europese Unie mag in VVD-ogen nog maar de helft overblijven en de Nederlandse bijdrage moet worden verminderd. De VVD wil verder minder ministeries, meer politieagenten en meer wegen.
Dikke prima!quote:Van de begroting van de Europese Unie mag in VVD-ogen nog maar de helft overblijven en de Nederlandse bijdrage moet worden verminderd. De VVD wil verder minder ministeries, meer politieagenten en meer wegen.
Teletekst en NU.nl. Via Google Nieuws is op andere sites nog wat extra informatie te vinden.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 10:58 schreef timmmmm het volgende:
Ow, en je bron? Vind ik altijd wel prettig, het hele artikel/programma lezen.
En wat moet ik mij daar bij voorstellen? Meer focus op het halen van targets en binnen het budget blijven, minder aandacht voor de patient? De ziektekostenverzekeringen uitkleden?quote:Het grootste deel wordt gehaald door in de gezondheidszorg doelmatiger te werken
Dat is natuurlijk wel het grootste potentiële probleem met meer marktwerking.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 11:18 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
En wat moet ik mij daar bij voorstellen? Meer focus op het halen van targets en binnen het budget blijven, minder aandacht voor de patient? De ziektekostenverzekeringen uitkleden?
Op basis van deze paar miljard heb je ter plekke voor de VVD gekozen?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 11:21 schreef Northside het volgende:
Ook op de bijdrage aan de EU en op ontwikkelingssamenwerking wordt bezuinigd door de liberalen.
De VVD heeft zojuist 1 stem extra gewonnen.
Nee, het ging voor mij tussen D66 en de VVD en de afgelopen jaren was het ook al VVD. Dit bevestigt het slechts.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 11:22 schreef TNA het volgende:
Op basis van deze paar miljard heb je ter plekke voor de VVD gekozen?
Ik denk dat VVD'ers vergeten dat sommige mensen het écht niet kunnen.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 11:39 schreef Tomaspeet het volgende:
Ze willen ook het UWV opheffen, nu is dat niet nieuw maar ze gaan wel erg ver in het verminderen van de ondersteuning aan werkzoekenden.
Zo is in hun plan iedere vorm van reintegratietrajecten afgeschaft. Ik beweer niet dat deze de meest efficiente manier zijn om mensen aan het werk te krijgen maar feit is dat een groot deel van Nederland niet zo goed in staat is om zelf nieuw werk te vinden. Deze mensen zijn ook gebaat bij een ondersteunende functie door een werkcoach, die ook komt te vervallen.
Eenderde van de werkzoekenden komt via het UWV aan een baan, het is niet reeël te denken dat deze mensen (het grootste deel laagopgeleid), via "vrienden en kennissen" aan een nieuwe baan komen.
En zo zijn er meer taken van het UWV die binnen het plan van de VVD niet overgenomen worden door de gemeenten.
..en nog 1.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 11:21 schreef Northside het volgende:
Ook op de bijdrage aan de EU en op ontwikkelingssamenwerking wordt bezuinigd door de liberalen.
De VVD heeft zojuist 1 stem extra gewonnen.
Voor de mensen die echt niet kunnen zal altijd hulp zijn. Wat er nu gebeurd met reïntegratie is dat men mensen die gewoon zelf kunnen en ook willen eerder tegenwerkt dan meewerkt. Het wordt je als het ware opgedrongen terwijl je zelf het prima kan.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 12:32 schreef TNA het volgende:
[..]
Ik denk dat VVD'ers vergeten dat sommige mensen het écht niet kunnen.
Kapitein overduidelijk.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 11:14 schreef phpmystyle het volgende:
Als het een goed programma is zou het wel het overwegen waard zijn.
Eufemisme voor: heel veel bezuinigingen op de gezondheidszorg.quote:Het grootste deel wordt gehaald door in de gezondheidszorg doelmatiger te werken
Je moet het altijd willen blijven proberenquote:Op dinsdag 30 maart 2010 12:05 schreef Tomaspeet het volgende:
Sweder van Wynbergen geeft juist aan dat net als onder Zalm ook nu het drastisch bezuinigen op ambtenaren niet gaat werken, dit betekent dat belastingverlaging niet of niet op korte termijn mogelijk is.
Yep, maar om te gaan schermen met belastingverlaging binnen afzienbare tijd is niet eerlijk. Dat valt niet waar te maken.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:52 schreef marky het volgende:
[..]
Je moet het altijd willen blijven proberen
Geld rondpompen. Minder belasting is meer besteedbaar inkomen is weer meer belastinginkomsten voor de overheid. Je kan het ook die kant op beargumenteren.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 14:52 schreef Tomaspeet het volgende:
Yep, maar om te gaan schermen met belastingverlaging binnen afzienbare tijd is niet eerlijk. Dat valt niet waar te maken.
Die besparing op ambtenaren is in meer of mindere mate wel mogelijk maar het punt is dat die zich niet zo makkelijk laat vertalen in belastingverlaging. Er zal uiteindelijk bezuinigd moeten worden, dat geld kan niet zomaar terug gegeven worden aan de burger, daarvoor zijn de besparingen de komende jaren niet voldoende.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 14:59 schreef Northside het volgende:
[..]
Geld rondpompen. Minder belasting is meer besteedbaar inkomen is weer meer belastinginkomsten voor de overheid. Je kan het ook die kant op beargumenteren.
Gelukkig wel. Dat mantra dat meer geld altijd beter is. Het is nu al een onbetaalbare moloch geworden doordat tal van behandelingen verplicht door die polissen gedekt dienden te worden, waardoor er ook totaal geen marktwerking is. Het huidige systeem is het slechtste van het slechtste.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:51 schreef IHVK het volgende:
[..]
Eufemisme voor: heel veel bezuinigingen op de gezondheidszorg.
QFTquote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:49 schreef marky het volgende:
[..]
Voor de mensen die echt niet kunnen zal altijd hulp zijn. Wat er nu gebeurd met reïntegratie is dat men mensen die gewoon zelf kunnen en ook willen eerder tegenwerkt dan meewerkt. Het wordt je als het ware opgedrongen terwijl je zelf het prima kan.
Ik ben benieuwd naar de complete lijst van voorstellen van de VVD. Het verminderen van ambtenaren is altijd een lastige post ik ben benieuwd hoeveel ze daar voor in de boeken gaan zetten. Het efficienter maken van de zorg... daar valt ook nog wel veel meer te halen.
Laatstelijk met mijn zoon in het JKZ geweest. Het eerste onderzoek werd door twee arts-assistenten gedaan en leverde ons na een ochtend in het ziekenhuis niets anders op dan wat wij al wisten en we werden naar huis gestuurd met een middel wat we bij het kruitvat konden halen. Er hebben dus twee mensen naar mijn kind gekeken die dat niet hadden hoeven doen. Uiteindelijk afgelopen week daadwerkelijk de kinderarts erbij gehad en toen werd er medicijn voorgeschreven. Dat eerste bezoek had anders gekund en gemoeten. Het probleem zit niet bij het verplegend personeel maar meer bij de artsen en het management. Daar kan behoorlijk in geschrapt worden om het geld beter te besteden. Duidelijk is dat de ziektekosten in nederland bij de hoogste van europa horen maar dat wat het duurder is is het niet beter. Dat is dus raar.
Het UWV hoeft niet persé opgeheven te worden, maar het mag wel een stuk kleiner. Een herstructurering van de organisatie zal geen kwaad kunnen. Typische overheidsinstelling, zo log en inefficiënt als de neten in mijn optiek.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 11:39 schreef Tomaspeet het volgende:
Ze willen ook het UWV opheffen, nu is dat niet nieuw maar ze gaan wel erg ver in het verminderen van de ondersteuning aan werkzoekenden.
Zo is in hun plan iedere vorm van reintegratietrajecten afgeschaft. Ik beweer niet dat deze de meest efficiente manier zijn om mensen aan het werk te krijgen maar feit is dat een groot deel van Nederland niet zo goed in staat is om zelf nieuw werk te vinden. Deze mensen zijn ook gebaat bij een ondersteunende functie door een werkcoach, die ook komt te vervallen.
Eenderde van de werkzoekenden komt via het UWV aan een baan, het is niet reeël te denken dat deze mensen (het grootste deel laagopgeleid), via "vrienden en kennissen" aan een nieuwe baan komen.
En zo zijn er meer taken van het UWV die binnen het plan van de VVD niet overgenomen worden door de gemeenten.
Huh?quote:
Zo denkt Sweder van Wijnbergen er ook over -> http://www.bnr.nl/static/jspx/play.jspx?dag=30&maand=3&jaar=2010&tijd=10:33&lengte=10&titel=Titelquote:Op dinsdag 30 maart 2010 19:30 schreef ethiraseth het volgende:
Het programma komt me vooral als onhaalbaar over. Het zit vol bezuinigingen die niet waar te maken zijn (miljarden op ambtenaren bezuinigen, budget van de EU halveren), maar waar ze toch vanuit gaan dat ze er komen om zo aan de benodigde miljarden te komen.
Dat doet het iig niet goed bij de VVD. Denk dat daar de mensen zitten die de meeste zwartwerkers in dienst hebben. Zwartwerkers en witteboordencriminaliteit zul je vast in hoge mate in die hoek vinden.Daar waar je de belasting niet kunt verlagen moet je em maar ontduiken.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 20:19 schreef draaijer het volgende:Zwart werkers aanpakken en beboeten alsmede de mensen die zwartwerkers in dienst nemen
Ja, want die hebben het zo slechtquote:Op dinsdag 30 maart 2010 20:17 schreef draaijer het volgende:
Het wordt eens tijd dat de inkomstenbelasting in de hogere schalen een tandje naar beneden gaat.
Dan moeten die mensen nog wel een baan vinden... Maar oké, wellicht kan dit een paar miljard opleveren.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 20:19 schreef draaijer het volgende:Laten we stoppen met uitkeringen voor mensen die kunnen werken.
Ik denk dat handhaving meer kost dan dat dit gaat opleveren.quote:Zwart werkers aanpakken en beboeten alsmede de mensen die zwartwerkers in dienst nemen
Dit levert misschien een paar honderd miljoen op.quote:Subsidie voor bezoek aan musea stoppen
Dit zijn niet de zaken waarmee echt grote bedragen kunnen worden binnengehaald. Dat geldt ook voor ontwikkelingssamenwerking, de EU en stufi. Het levert maximaal een paar miljard op. De VVD gaat de echt fundamentele thema's (HRA!) uit de weg. Ik vraag me af hoe men daar aan 30 miljard komt zonder ech radicale veranderingen door te willen voeren.quote:Zomaar een paar wilde ideeën
Waar het op neer komt is dat de VVD wil dat de overheid bezuinigt en de koopkracht van de mensen stijgt. Hiermee jaag je de economie aan.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:32 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Ja, want die hebben het zo slecht\
Ik snap niet waarom de VVD de belasting wil verlagen op dit moment. Dat zorgt alleen maar voor meer bezuiniging en we moeten al genoeg bezuinigen.
En de zorg doelgerichter, klinkt als, lichaam repareren en klaar.
Het was ook een heftige wens van Gerrit Zalm. Dat resulteerde in 5% meer ambtenaren. Een wens moet wel enigszins haalbaar zijn anders is het vooral symboolpolitiek (idem voor de 1% belastingverlaging). Jammer dat regels een soort van gecondenseerd wantrouwen zijn, er zullen er in deze individualistische maatschappij eerder meer als minder bijkomen.quote:Op woensdag 31 maart 2010 09:48 schreef marky het volgende:
[..]
Waar het op neer komt is dat de VVD wil dat de overheid bezuinigt en de koopkracht van de mensen stijgt. Hiermee jaag je de economie aan.
Het standpunt van de VVD is duidelijk een kleinere doelmatige overheid die zich zo min mogelijk bemoeit met het leven van de burger en zich alleen bezig houd met echte problemen en probleemgevallen. Zoveel mogelijk oneigenlijke taken van de overheid afstoten en overlaten aan de markt.
Het verminderen van het aantal ambtenaren is al jaren een wens van de VVD.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |