quote:
Op woensdag 14 april 2010 19:25 schreef Kees22 het volgende:[..]
Ik heb uiteraard fragmenten uit de bijbel geleerd in mijn jeugd.
Vrijwel iedereen die uit de bijbel citeert, kiest zijn citaten zorgvuldig om in zijn eigen straatje te passen. Dus dat is geen verwijt, maar een constatering.
En verder kom je met normale logica ook een heel eind. Alleen pakt die meestal niet zo goed op mensen die in de bijbel geloven.
Dat is dan weer mijn probleem

Als christen zie ik het boek als de waarheid. Ik zie lijn in het boek, en de bijbel laat als je het goed bestudeert weinig tot discussie. Je ziet echter veel mensen helaas, die bijbelteksten gaan zoeken bij datgene wat zijn vinden, of dat ze één loststaande tekst pakken, en die dan op hun manier uitleggen, zonder de rest te lezen. Misschien doe ik dat ook wel, ik doe mijn best echter van niet. Die constatering van jou snap ik heel goed, er zijn helaas veel christenen die op die manier de bijbel lezen.
Als ik niet zou geloven zou ik hoogstwaarschijnlijk hetzelfde standpunt als jou innemen. Het is natuurlijk kolder om te geloven dat zo'n boek geïnspireerd zou zijn door God, terwijl Hij niet te zien is, en de wetenschap en maatschappij vaak andere dingen zegt. (er zijn echter genoeg redenen waarom ik wel geloof, en er ook op de goede manier probeer te leven)