Dat is voor mij intussen de grootste drempel geworden om nog voor mezelf naar de dokter te stappenquote:Op donderdag 8 april 2010 22:42 schreef dotKoen het volgende:
[..]
.... Lijkt me toch pijnlijk als je het uiteindelijk fout hebt ....
Nee, dat was bij de HA. De assistente wilde haar niet laten komen maar haar nog 3 dagen laten wachten ''want dan was er tijd''quote:Op donderdag 8 april 2010 22:42 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Liet ze weten dat ze geneeskundestudent is? Lijkt me toch pijnlijk als je het uiteindelijk fout hebtZeker op de SEH van het Radboud, daar kennen iets teveel mensen me
Inderdaad..quote:Op vrijdag 9 april 2010 00:09 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Dat is voor mij intussen de grootste drempel geworden om nog voor mezelf naar de dokter te stappen
Jup. Met mijn naevus die jeukte en pijn deed kon ik nog zeggen dat ik het blok Zintuigen en Huid niet heb gehad ... (HA vond overigens ook dat naevus eruit geponst moest worden) Nu heb ik bijna alle bachelorblokken gehadquote:Op vrijdag 9 april 2010 00:09 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Dat is voor mij intussen de grootste drempel geworden om nog voor mezelf naar de dokter te stappen
Lichamelijk dan toch?quote:Op vrijdag 9 april 2010 09:38 schreef dotKoen het volgende:
Gelukkig ben ik zelden echt ziek.
Preciesquote:
Wat was de PA?quote:Op vrijdag 9 april 2010 09:38 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Jup. Met mijn naevus die jeukte en pijn deed kon ik nog zeggen dat ik het blok Zintuigen en Huid niet heb gehad ... (HA vond overigens ook dat naevus eruit geponst moest worden) Nu heb ik bijna alle bachelorblokken gehad
Gelukkig ben ik zelden echt ziek.
Oh, een gewone naevus naevocellularis met een pustel erin. Dat zorgde blijkbaar voor de jeuk.quote:Op vrijdag 9 april 2010 16:07 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Wat was de PA?
* gohan16 doet nu dermatologie
Nice! Hij ging wel redelijk, ik moet hem halen, anders heb ik vakantie tot december:')quote:Op zondag 11 april 2010 22:35 schreef Christiaan het volgende:
Late reactie. Maar merel nee, die had ik gehaald. Hoe ging ie?
Ik wilde net zeggen, zulke verhalen heb ik ook gehoordquote:Op zondag 11 april 2010 22:46 schreef Repeat het volgende:
Dat is zegmaar je hele coschap psychiatrie. Mensen die je bijna zelf depressief praten
quote:Op maandag 12 april 2010 07:12 schreef Kassaa het volgende:
Zo, tijd voor het blok waar ik het hele jaar reikhalzend naar uitkeek tot ik de syllabus kreeg: infectieziekten!
Dat vond ik zo'n afgrijselijk blokquote:Op maandag 12 april 2010 07:12 schreef Kassaa het volgende:
Zo, tijd voor het blok waar ik het hele jaar reikhalzend naar uitkeek tot ik de syllabus kreeg: infectieziekten!
quote:Op maandag 12 april 2010 12:01 schreef Pluizel het volgende:
Nou, dat was het duizend keer gerecyclede tentamen van levenscyclus
epische vraag die ik jullie niet wilde onthouden:
"Debiel' is de benaming die gebruikt wordt voor volwassenen bij wie de verstandelijke ontwikkeling niet voorbij het niveau van een 4-jarige is gestegen"
Juist/onjuist
Ik werd opgewonden van het eerste college, vieze plaatjesquote:Op maandag 12 april 2010 16:13 schreef Christiaan het volgende:
Was wel leuk, begin infectieziekten. Alleen is die immunologie wel echt heel erg geestdodend.
Vanmiddag gekochtquote:Op maandag 12 april 2010 17:22 schreef Merel1808 het volgende:
Dat boek van Parham is echt zinloos om te kopen (sorry als je hem al hebt), daar heb ik misschien 3 pagina's uit gelezen.. Maar de voorkant is wel heel mooi
quote:Op maandag 12 april 2010 12:01 schreef Pluizel het volgende:
Nou, dat was het duizend keer gerecyclede tentamen van levenscyclus
epische vraag die ik jullie niet wilde onthouden:
"Debiel' is de benaming die gebruikt wordt voor volwassenen bij wie de verstandelijke ontwikkeling niet voorbij het niveau van een 4-jarige is gestegen"
Juist/onjuist
http://oncyclopedia.net/wiki/Debielquote:Een debiel is iemand die na lange studies zijn Master in de Debilitas heeft gehaald. Dit diploma is een bewijs van het beheersen van de debiele logica en het kunnen toepassen van de verschillende constanten. (I, G en anderen)
Bij 2.3 staattie ook op de lijst, en heb je hem eigenlijk ook niet nodig, maar KNO staat nog op mijn lijstje met dingen die ik misschien wil worden, dus ik had hem wel gekochtquote:Op maandag 12 april 2010 17:23 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Vanmiddag gekocht. Stond ook opeens KNO en oogheelkunde op de lijst, die heb ik maar laten zitten. Dat boek van Parham lijkt me wel nuttig trouwens, de colleges over immunologie gaan em niet worden dit blok denk ik.
Editttt: Hoe haal je KLOP? Daar gonzen de geruchten nu ook over, heb eigenlijk nooit aantekeningen gemaakt en die colleges op BB zijn een chaos.
quote:Op maandag 12 april 2010 19:12 schreef MaxC het volgende:
3.3 (Voortplanting en Ontwikkeling) gehaald![]()
Nog 1 blok en dan Bachelor binnen
Ach, je moet toch ergens beginnen. Ik vind het wel een aardig boek, legt alles goed uit.quote:Op maandag 12 april 2010 17:22 schreef Merel1808 het volgende:
Dat boek van Parham is echt zinloos om te kopen (sorry als je hem al hebt), daar heb ik misschien 3 pagina's uit gelezen.. Maar de voorkant is wel heel mooi
Wiens boek gebruiken jullie?quote:Op maandag 12 april 2010 17:17 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Ik werd opgewonden van het eerste college, vieze plaatjes. Die immunologie is wel jammer inderdaad, maar volgens mij is het boek daar wel wat spannender van.
En terecht. Ook een beetje afhankelijk van je werkplek, maar er wordt nou eenmaal gestolen. Een simpele pen is niet erg, maar zou het wel erg vinden als me stethoscoop of mijn aantekeningenboekje gejat wordt.quote:Op woensdag 14 april 2010 08:28 schreef Repeat het volgende:
Mensen die elke dag hun jas leeghalen, al hun spullen mee naar huis nemen en de volgende ochtend allemaal weer in de zakken gaan proppen
In een kluisje natuurlijk. Ben nog geen ziekenhuis tegengekomen waar je geen kluisje had.quote:Op woensdag 14 april 2010 19:56 schreef DDM het volgende:
[..]
En terecht. Ook een beetje afhankelijk van je werkplek, maar er wordt nou eenmaal gestolen. Een simpele pen is niet erg, maar zou het wel erg vinden als me stethoscoop of mijn aantekeningenboekje gejat wordt.
Tijdens mijn co-schappen neurologie is er zelfs van onze co-kamer gestolen. Daar hadden we een kast met sleutel waar we onze tassen e.d. bewaarden. Een van ons had dan altijd de sleutel. Later bleek dat onze tassen waren nagekeken en onze portemonnees ontdaan waren van papiergeld en muntgeld. Een portmonnee was zelfs helemaal weg. En het was niet een van ons, want daarvoor hadden we het co-praatje waar alle co's aanwezig waren en dat was meteen het eerste dagonderdeel. Misschien was het een schoonmaker die een sleutel had. Maar als er zelfs uit een gesloten kast gestolen wordt, moet je nagaan hoe verleidelijk zo een witte jas is.
En misschien doel je nu op alles uit je jas halen en deze vervolgens in een kluisje stoppen, ja dan is het misschien wel wat overdreven. Maar veel co's hangen hun jas net zoals de arts-assistenten aan het einde van de dag gewoon op in de artsen/co-kamer.
Ik neem aan dat die nee met ogen dicht was?quote:Op zaterdag 17 april 2010 00:49 schreef gohan16 het volgende:
Anektode van arts-assistent neurologie:
"Ik had eens een patiente op de afdeling die meende geen gevoel meer te hebben in de benen. Bij het testen van de sensibiliteit vraag ik de patiente om ja te zeggen indien ze het watje voelt. Op de armen totaal geen aanwijzingen voor sensibiliteitsstoornis, ze zei bij elke aanraking 'ja'. Op de benen zei ze bij elke aanraking 'nee' ".
Nog nooit gezien op een van de grootste SEH's van Nederland. Wel lekker veel neurotrauma's.quote:Op vrijdag 16 april 2010 23:02 schreef June. het volgende:
Eindelijk weekend, dienst zit erop. Echt verrassend hoeveel mensen uitvalsverschijnselen / tremoren simuleren..
Een uur! Ik heb dat echt nooit gesnapt. Wat doe je dan allemaal met een patiënt? Z'n hele levensverhaal aanhoren?quote:Op zaterdag 17 april 2010 13:39 schreef Repeat het volgende:
De meeste fokkers kennen mij als een rustige jongen. Er zijn echter bepaalde zaken die mij tot wanhoop doen drijven. Zaken die mij bijna doen ontploffen uit woede.. nee stop! lees verder
Medeco's die meer dan een uur over een patient doen ipv een half uurtje zodat ik bijna niemand kan zien omdat de spreekkamer bezet gehouden wordt
Algehele incompetentie denk ik.quote:Op maandag 19 april 2010 06:53 schreef Honeymooner het volgende:
[..]
Een uur! Ik heb dat echt nooit gesnapt. Wat doe je dan allemaal met een patiënt? Z'n hele levensverhaal aanhoren?
Dit dusquote:Op maandag 19 april 2010 07:49 schreef Repeat het volgende:
Ik wel. Kwartier anamnese en kwartier LO lijkt me prima.
Ja DD & beleidsvoorstel reken ik niet mee. Puur de tijd voor anamnese en LO. Kwartier per stuk lijkt me prima voor een co idd.quote:Op maandag 19 april 2010 07:44 schreef June. het volgende:
Met Interne hadden wij zelfs 1,5 uur de tijd (inclusief de patiënt statussen en DD bedenken) . Vaak kostte de tractus anamnese het meeste tijd en ook bij het lichamelijk onderzoek was het de bedoeling dat je alles deed. Dus dan vind ik een uur nog niet zo gek
Ja als je bij iemand met een hernia een MMSE gaat afnemen wel jaquote:Op maandag 19 april 2010 18:35 schreef June. het volgende:
Ja, maar in een kwartiertje kun je echt niet het volledige lichamelijk onderzoek uitvoeren. Dan moet je echt dingen overslaan of te vluchtig doen, helemaal als je aan het begin van je coschappen staat. Het lijkt me beter om het in het begin grondig te leren, vervolgens kun je altijd nog schrappen..
Ik had het nu even over Interne jaquote:Op maandag 19 april 2010 18:55 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ja als je bij iemand met een hernia een MMSE gaat afnemen wel ja
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 19 april 2010 18:35 schreef June. het volgende:
Ja, maar in een kwartiertje kun je echt niet het volledige lichamelijk onderzoek uitvoeren. Dan moet je echt dingen overslaan of te vluchtig doen, helemaal als je aan het begin van je coschappen staat. Het lijkt me beter om het in het begin grondig te leren, vervolgens kun je altijd nog schrappen..
Dan maak ik gewoon een X-thorax, dat gepercuteer...quote:Op maandag 19 april 2010 19:06 schreef gohan16 het volgende:
Alleen op indicatie, dus verdenking op pneumonie met NAG zonder bijgeluiden.
Maw, lopen is obsoleet. Overal kan je komen met een auto.quote:Op maandag 19 april 2010 19:12 schreef Repeat het volgende:
Maw, lichamelijk onderzoek is obsoleet. Overal kan je wel een scan voor maken.
Sowieso... LO.quote:Op maandag 19 april 2010 19:09 schreef starla het volgende:
[..]
Dan maak ik gewoon een X-thorax, dat gepercuteer...![]()
Als ik alleen dat doe wel, ja. Maar bij interne moesten we alles doen. Dus bloeddruk, pols, AF, inspectie gelaat (xanthelasmata, haargroei, etc), slijmvliezen bekijken, in de mond kijken, lymfeklieren in hals en oksels, schildklier palperen, carotis palperen en ausculteren, stand trachea. En dat is alleen nog maar hoofd/halsquote:Op maandag 19 april 2010 18:59 schreef Repeat het volgende:
Dat valt toch wel mee? Even in de hals voelen, ausculteren, percuteren. Buik idem + palperen, liezen en klaar. Daar ben je toch niet meer dan 15 min mee bezig?
En daarna gingen ze door de klapdeurtjes richting totalbody PET-CT + MRI...quote:Op maandag 19 april 2010 19:33 schreef June. het volgende:
[..]
Als ik alleen dat doe wel, ja. Maar bij interne moesten we alles doen. Dus bloeddruk, pols, AF, inspectie gelaat (xanthelasmata, haargroei, etc), slijmvliezen bekijken, in de mond kijken, lymfeklieren in hals en oksels, schildklier palperen, carotis palperen en ausculteren, stand trachea. En dat is alleen nog maar hoofd/hals. Bij vrouwen van rond de 50 deed ik eigenlijk ook altijd screenend onderzoek van de mammae.
Bijna nooit eigenlijk (met interne dan he). Ach ja, ik weet nu wel hoe het goed moet uitvoeren.quote:Op maandag 19 april 2010 19:36 schreef starla het volgende:
[..]
En daarna gingen ze door de klapdeurtjes richting totalbody PET-CT + MRI...
Alleen op indicatie. Maarja, een man boven de 50 was geloof ik al een indicatiequote:
Slaat ook nergens opquote:Op maandag 19 april 2010 19:44 schreef Repeat het volgende:
Sommige mensen (instellingen eigenlijk) vinden dat je het bij iedereen moet doen. Zijn ze niet goed
Ja inderdaad, want met een scan hoor je zo goed een geruis. Vergeet vooral de splinterbloedinkjes niet; die als diamantjes op een ct scan van de handen mooi naar voren komen. Ook erytheem zie je erg goed op een scan, die mooie rode gloed.quote:Op maandag 19 april 2010 19:12 schreef Repeat het volgende:
quote:Op maandag 19 april 2010 19:33 schreef June. het volgende:
[..]
Als ik alleen dat doe wel, ja. Maar bij interne moesten we alles doen. Dus bloeddruk, pols, AF, inspectie gelaat (xanthelasmata, haargroei, etc), slijmvliezen bekijken, in de mond kijken, lymfeklieren in hals en oksels, schildklier palperen, carotis palperen en ausculteren, stand trachea. En dat is alleen nog maar hoofd/hals. Bij vrouwen van rond de 50 deed ik eigenlijk ook altijd screenend onderzoek van de mammae.
Daarom, echo. Lab. Geen wetten van meden en perzen, maar ik denk dat je in principe alles kunt vangen met aanvullend onderzoek.quote:Op maandag 19 april 2010 20:29 schreef DDM het volgende:
[..]
Ja inderdaad, want met een scan hoor je zo goed een geruis. Vergeet vooral de splinterbloedinkjes niet; die als diamantjes op een ct scan van de handen mooi naar voren komen. Ook erytheem zie je erg goed op een scan, die mooie rode gloed.
[..]
![]()
En vergeet de testikels niet; vooral bij vage klachten.
Dude...quote:Op maandag 19 april 2010 19:12 schreef Repeat het volgende:
Whaha, ooow hoe irritant idd, patiënten die maar blijven doorpraten tijdens auscultatie..quote:Op maandag 19 april 2010 19:30 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Sowieso... LO.
Als iemand tijdens auscultatie begint te praten dan trek ik m'n stethoscoop snel los en kijk ik even alsof het pijn doet aan m'n orenDe meesten houden dan meteen op
Bij schildklierafwijkingen kan je natuurlijk heel goed darmklachten krijgen. Nog maar de vraag of je in dat geval iets aan de schildklier voelt, maar dat is weer wat anders.quote:Op maandag 19 april 2010 20:53 schreef Honeymooner het volgende:
[..]
Whaha, ooow hoe irritant idd, patiënten die maar blijven doorpraten tijdens auscultatie..
Zo uitgebreid als hier wordt gezegd, heb ik trouwens nooit lichamelijk onderzoek gedaan, gewoon hart/longen/buik/perifere vaten. Ga echt niet naar een schildklier voelen bij iemand met darmklachten.
Ow en iemand hier zei nog dat de tractusanamnese zoveel tijd kostte, daar kan ik het ook echt niet mee eens zijn. Wij hadden van die voorgedrukte statussen, paar plusjes en minnetjes zetten en klaaaar..
Dan moet je quoten mafkeesquote:Op maandag 19 april 2010 20:54 schreef Repeat het volgende:
[..]
Jij ookal?Ik reageer toch op starla!
En zij reageren op jouquote:Op maandag 19 april 2010 20:54 schreef Repeat het volgende:
[..]
Jij ookal?Ik reageer toch op starla!
jep! 5 weken zelfs! Vandaag mocht ik ook zelf patiënten zien en dat maakt het gelijk heel veel toffer en nuttiger. De mannen die ik heb gezien heb ik ook allemaal geplaagd met een RT onder het mom van "u bent hier bij de uroloog, dus het hele urologische gebied wordt onderzoek". Al hadden ze wel allemaal een indicatie want plasklachtenquote:
Dacht ook een Groningse huisarts 12 jaar geledenquote:Op maandag 19 april 2010 21:16 schreef starla het volgende:
[..]
En zij reageren op jou
Alle gekheid op een stokje, als iemand koorts heeft, hoest en tachypnoisch is, zeg je echt niet: 'mwoah...bij percussie van de longvelden hoor ik geen demping, dus het zal wel geen longontsteking zijn'.
Bij demping maak je een thorax alsmede in het geval je geen demping hoort, met andere woorden: het heeft geen consequenties, ergo: ik doe geen percussie. Om nog maar te zwijgen over de sensitiviteit en specificiteit van percussie van de thorax![]()
quote:In 1998 veroordeelde het Medisch Tuchtcollege in Groningen een huisarts wegens het niet-percuteren van de longen bij een 20-jarige jonge man met koorts en een snelle ademhaling, die als hyperventilatie werd geduid. De jonge man overleed de volgende ochtend aan een sepsis op basis van een lobaire pneumonie. Niet het missen van de sepsis werd de huisarts aangerekend, maar wel het niet percuteren.
bron
Op indicatie meestal geen probleem. Zonder indicatie ga ik het niet eens vragen. Alhoewel ik co's ken die het bij iedere patiënt op de SEH (moeten) doen. Breuken ed uitgezonderd natuurlijkquote:Op dinsdag 20 april 2010 18:16 schreef MaxC het volgende:
Hoe reageren patiënten meestal bij een RT?
Moet er zelf niet aan denken als patiënt zijnde
Ik voel met je mee. Ik heb er een week gezeten tijdens m'n heelkunde en dat was 5 dagen te lang.quote:Op dinsdag 20 april 2010 18:14 schreef Pluizel het volgende:
[..]
jep! 5 weken zelfs! Vandaag mocht ik ook zelf patiënten zien en dat maakt het gelijk heel veel toffer en nuttiger. De mannen die ik heb gezien heb ik ook allemaal geplaagd met een RT onder het mom van "u bent hier bij de uroloog, dus het hele urologische gebied wordt onderzoek". Al hadden ze wel allemaal een indicatie want plasklachten
En het niet ausculteren werd hem niet aangerekend? Wazig verhaal...quote:Op dinsdag 20 april 2010 18:16 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Dacht ook een Groningse huisarts 12 jaar geleden
[..]
Mwa, als je duidelijk vertelt wat je gaat doen is het prima. Bij uro heb ik een perfect excuus om gewoon alle onderzoeken te doen: u bent bij de uroloog, dus het hele traject van nieren tot urinewegen wordt onderzocht.quote:Op dinsdag 20 april 2010 18:16 schreef MaxC het volgende:
Hoe reageren patiënten meestal bij een RT?
Moet er zelf niet aan denken als patiënt zijnde
De echte dokter?quote:Op woensdag 21 april 2010 17:57 schreef starla het volgende:
Ik laat het rectaal toucher altijd door de interne assistent doen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |