DEN HAAG - Afgelopen nacht ontstond tijdens het stappen in het centrum van Den Haag opnieuw een opstootje. De politie Haaglanden wilde aanvankelijk geen mededelingen doen over het voorval, maar zondagmiddag kwamen zij toch met een persbericht naar buiten. De vlam sloeg in de pan, na een opmerking van een jongen (18) die naar een groepje riep: Jonguh, zal ik mijn mayo eens in jouw oog laten kledderen. En het is FRIET!" Daarna werden er messen getrokken door de patat-adepten. De politie was snel ter plaatse en kon in totaal zeven jongens oppakken in de leeftijd varierend van 18-26 jaar. Ook in andere delen van het land zijn afgelopen weekend weer opstootjes geweest, maar de politie komt maar moeizaam met informatie naar buiten om de zaak niet verder te laten escaleren.
Parlementsleden hebben geschokt gereageerd op het voorval en eisen een spoeddebat. Zowel binnen de gelederen van de VVD als Groen Links is aangedrongen snel maatregelen te treffen. Femke Halsema zei voor de camera's van 'Netwerk': Het zijn de gevolgen van een falend beleid. Als dit zo doorgaat is het dweilen met de kraan open.
Weekblad Elsevier publiceerde afgelopen week een artikel waarin stukken teksten zijn geplaatst uit een nog geheim AIVD-rapport: "Deze tendens moet zo snel mogelijk een halt worden toegeroepen [..] wil de politiek het tij nog keren zijn drastische maatregelen gewenst [..] inzet van de marechaussee kan niet worden uitgesloten."
Geert Wilders noemde eerder deze week al voor de camera's van het 'RTL Nieuws' dat het de gevolgen zijn van de Islamisering van onze samenleving. Door de ontevredenheid over het huidige politieke klimaat zouden mensen uitvluchten zoeken in 'non-issues'. De mensen pikken het niet langer meer, komen in opstand. Zelf pleit ik overigens voor de term friet, maar daardoor zal er wel weer een cordon sanitaire om mij heen worden gebouwd door de andere partijen.
Vanmiddag komt de Tweede Kamer bijeen voor een spoeddebat. Deze zal rechtstreeks te volgen zijn op de landelijke televisiezenders.