Zaak:
2 katten, 1 grote tuin, 1 muis.
Kat 1 zit al sinds zonsondergang op het looppad aan de rand van de tuin. Niet voor niets, zo blijkt, want blijkbaar is daar eem muizenmigratie gaande. Kat komt dus na enkele uren met een klein muisje, ik denk een huismuis.
Binnen loop ik richting kat en kat laat muis vallen/lopen. Ik gooi er een handdoek overheen en confisqeer het.
Muis getroost, en helemaal aan de andere kant van de tuin ( ongeveer 40m ) uitgezet.
10 minuten verstrijken en kat nummer twee komt met hamsterwangen binnen..

Drie keer raden wie hij bij zich had.
De muis. Blijkbaar wil de muis zelf terug naar het pad, want hij komt steeds terug ondanks de vangst. Probleem is dat mijn katten nu beiden met hun dikke reedt op dat pad zitten. Klaar om de muis te vangen.
Ik heb de muis nu in een handdoek zitten, in de wasbak van het badkamermeubel zodat hij even bij kan komen.
Heb er gruyere bij gedaan

( eet een muis wel kaas?? )
Ik wil dus wacht tot de katten willen slapen en terug naar huis komen, zodat ik de muis naar het pad kan brengen, want ik ga er vanuit dat hij naar zijn familie wil.
Doe ik er goed aan? Is de muis gedoemd om te sterven?
Mijn katten maken dieren nooit dood, maar ik meen me te herinneren dat muisjes sterven aan een hartaanval van de schrik?
Wat is wijsheid?