![]()
![]()
![]()
'Als het kan bij NAC, waarom dan niet tegen Ajax?'
25/03/2010 09:30
Donderdag gaat Ajax op bezoek bij Go Ahead Eagles. Inzet is een plaats in de finale van de KNVB-beker. Wie denkt dat de Deventenaren zich bij voorbaat neerleggen bij een nederlaag, heeft het mis. 'Ik heb zelf het gevoel dat er iets te halen valt.'
Andries Ulderink is hoopvol gestemd over de confrontatie. De trainer kan niet wachten in de eigen Adelaarshorst af te trappen. 'Ik heb zelf het gevoel dat er iets te halen valt tegen Ajax', vertelt Ulderink aan Voetbal International. 'Het publiek en de spelers proeven dat óók.'
'Bij de spelers leeft het idee: Als het kan bij Heracles en NAC, waarom dan niet tegen Ajax in een kolkende Adelaarshorst. Ik merk dat dit een uniek duel is. Het blijft David tegen Goliath. En toch wint David ook wel eens.'
Ook Marc Overmars, lid van de raad van commisarissen van de Deventer club, ziet een mogelijkheid. 'Ik ben ervan overtuigd dat er negentig minuten lang lawaai zal zijn en dat de spelers aan alle kanten worden ondersteund. Als het lang 0-0 blijft, kunnen we in het duel groeien.'
GA Eagles voelt zich niet kleiner dan Ajax
donderdag 25 maart 2010 | 08:27
DEVENTER - Go Ahead Eagles en FC Queen of the South hebben al iets bijzonders gemeen; een welluidende clubnaam. Maar de Deventenaren willen vanavond ook de prestatie in de beker delen met de Schotse tweede divisieclub; kwalificatie voor de bekerfinale.
Het besef lijkt in de Adelaarshorst ook doorgedrongen, dat er iets moois kan gebeuren vanavond in de halve finale van de KNVB-beker tegen Ajax. Voor het eerst sinds 1993 (Heerenveen) kan zich een eerste divisieclub voor de bekerfinale plaatsen. ,,Ajax is twee wedstrijden van een prijs af, maar wij ook", verwoordde trainer Andries Ulderink enig Deventer bravoure. Buiten de landsgrenzen gebeurt het regelmatiger, dat een club uit de één-na-hoogste divisie zich plaatst voor de bekerfinale. Union Berlin (2001) in Duitsland, Wimbledon (1988) is het Engelse voorbeeld en Guingamp (2009) de Franse variant van een verrassende finalist. De gedachten van Dave Bus, aanvoerder van GA Eagles, gaan nog geregeld uit naar FC Queen of the South. Bus was twee jaar geleden als speler van Aberdeen in de halve finale tegenstander van de kleine club uit het al even nietige Dumfries. ,,Maar ik zat op de bank bij Aberdeen, dus eigenlijk heb ik nog geen halve bekerfinale verloren.'' En dat is hij vanavond ook niet van plan.