De evolutie theorie verklaart het ontstaan ook niet, slechts de verandering.quote:Op donderdag 25 maart 2010 10:17 schreef MarkyMarkx het volgende:
Poeh,
Laat ik kort en simpel zijn en dat is niet filosofisch, maar ik denk dat wij simpelweg niet in staat zijn om op dit moment te bevatten hoe alles om ons heen ontstaan is.
Zeg je nu dat nieuwsgierigheid iets slechts is? En leren wat anderen al voor je uitgezocht hebben beter is?quote:Op donderdag 25 maart 2010 10:17 schreef MarkyMarkx het volgende:
Poeh,
Laat ik kort en simpel zijn en dat is niet filosofisch, maar ik denk dat wij simpelweg niet in staat zijn om op dit moment te bevatten hoe alles om ons heen ontstaan is.
De mens heeft de eigenaardige drang om onverklaarbare dingen te willen verklaren. Dat is opzich vreemd, want bij dingen die verklaarbaar zijn, verliest de mens weer snel zijn interesse. Zo weten bijvoorbeeld maar heel weinig mensen hoe een televisie van binnen werkt, maar het feit dat deze informatie ergens beschreven staat, is voor veel mensen al voldoende om zich hier niet verder in te verdiepen.
Waarom kan een mens het moeilijk accepteren dat bepaalde informatie niet beschikbaar is?
quote:Op donderdag 25 maart 2010 10:10 schreef watnuvaltvaltstraksniet het volgende:
wie denkt dat..
•...De evolutietheorie maar een theorie is...
'Maar' een theorie..? een theorie is een van de grootste dingen die wetenschap op kan leveren. Ik denk zeker dat het een theorie is, maar wel een die zeer sterk in zijn schoenen staat
•...Er nooit overgangsvormen zijn gevonden die de evolutietheorie kunnen bewijzen...
Er zijn er wel een aantal gevonden, maar er zijn er ook heel veel niet gevonden. Richard Dawkins legt in The Blind Watchmaker vrij netjes uit hoe dat komt
•...Het oog te complex is om via evolutie te ontstaan...
Ik ben ervan overtuigd dat dat kan, zie ook weer Dawkins
•...Wij afstammen van de apen...
Ik denk dat we van dezelfde voorganger afstammen maar je vraag brengt me aan het twijfelen.. ik weet niet precies hoe het zit om eerlik te zijn
•...Door evolutie soorten steeds beter worden...
Beter is relatief. Ze passen zich aan aan hun omgeving. fittest in survival of the fittest betekent namelijk 'best aangepaste', niet fitste in de Nederlandse zin van het woord
•...De evolutietheorie het ontstaan van leven verklaart...
Nee
•...Leven te complex is om via een kansproces te kunnen ontstaan...
Twijfelachtig, al heeft Dawkins in genoemde boek een goed verhaal hierover
...heeft het niet begrepen!
Belangrijk detail inderdaad waar veel tegenstanders van de evolutietheorie de fout in gaan.quote:Op donderdag 25 maart 2010 10:18 schreef CrazyB het volgende:
Wat ik ook pas laat begreep van de evolutietheorie, is dat soorten zich niet aanpassen aan hun omgeving en dan beter overleven, maar dat een soort bij toeval verandert (door een fout) en dat deze dan overleeft omdat het deze verandering soms een gunstige invloed heeft op de overlevingskans.
Waar zegt hij dat in godsnaam dan?quote:Op donderdag 25 maart 2010 10:22 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Zeg je nu dat nieuwsgierigheid iets slechts is? En leren wat anderen al voor je uitgezocht hebben beter is?
Hij vindt het maar "eigenaardig" dat mensen nieuwe dingen willen leren. Waarom doen ze zo moeilijk en leren ze gewoon niet wat de anderen hun al hebben voorgekauwd (hoe een TV werkt)? Het komt mij over alsof hij dat maar lastig vindt, al die mensen die nieuwe dingen willen weten.quote:Op donderdag 25 maart 2010 10:25 schreef picodealion het volgende:
[..]
Waar zegt hij dat in godsnaam dan?
Eigenaardig is subjectief, maar ik heb niet het idee dat hij het afkeurt. En hij zegt volgens mij ook niet dat mensen moeten leren wat anderen hebben voorgekauwd, maar juist dat de mens van zichzelf algauw tevreden is met het feit dát het is voorgekauwd en daarmee hun interesse om het te onderzoeken verliezen.quote:Op donderdag 25 maart 2010 10:26 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Hij vindt het maar "eigenaardig" dat mensen nieuwe dingen willen leren. Waarom doen ze zo moeilijk en leren ze gewoon niet wat de anderen hun al hebben voorgekauwd (hoe een TV werkt)? Het komt mij over alsof hij dat maar lastig vindt, al die mensen die nieuwe dingen willen weten.
Klopt.quote:Op donderdag 25 maart 2010 10:30 schreef picodealion het volgende:
[..]
Eigenaardig is subjectief, maar ik heb niet het idee dat hij het afkeurt. En hij zegt volgens mij ook niet dat mensen moeten leren wat anderen hebben voorgekauwd, maar juist dat de mens van zichzelf algauw tevreden is met het feit dát het is voorgekauwd en daarmee hun interesse om het te onderzoeken verliezen.
Ik denk omdat mensen het idee hebben dat hun leven er beter op zal worden als ze antwoorden hebben op die vragen. Dat dat meestal tegen blijkt te vallen lijkt ons er niet van te weerhouden vervolgens weer het volgende vraagstuk te willen beantwoorden. Het mysterie is interessanter dan het uiteindelijke antwoord. Wellicht een overblijfsel van de evolutie, mensen die meer van zulke interesses en neigingen hadden deden het wellicht beter dan mensen die dat niet haddenquote:Op donderdag 25 maart 2010 10:39 schreef MarkyMarkx het volgende:
[..]
Klopt.
Ik val de evolutie theorie inderdaad niet aan, en ook niet het willen leren van nieuwe dingen. Ik vraag me alleen sterk af waar de drang bij mensen vandaan komt om het tot nog toe onverklaarbare verklaarbaar te willen maken, terwijl er zoveel dingen voor jezelf verklaarbaar te maken zijn die tot op heden voor jou ook gewoon onverklaarbaar zijn totdat je het opzoekt. Volg je me nog?
Dat onverklaarbare is spannender, omdat je een van de eersten zou kunnen zijn die iets ontdekt.quote:Op donderdag 25 maart 2010 10:39 schreef MarkyMarkx het volgende:
[..]
Klopt.
Ik val de evolutie theorie inderdaad niet aan, en ook niet het willen leren van nieuwe dingen. Ik vraag me alleen sterk af waar de drang bij mensen vandaan komt om het tot nog toe onverklaarbare verklaarbaar te willen maken, terwijl er zoveel dingen voor jezelf verklaarbaar te maken zijn die tot op heden voor jou ook gewoon onverklaarbaar zijn totdat je het opzoekt. Volg je me nog?
wij stammen niet af van de apen maar apen en wij hebben (een) gemeenschappelijke voorouder(s)quote:Op donderdag 25 maart 2010 10:23 schreef picodealion het volgende:
[..]
•...Wij afstammen van de apen...
Ik denk dat we van dezelfde voorganger afstammen maar je vraag brengt me aan het twijfelen.. ik weet niet precies hoe het zit om eerlik te zijn
Maargoed, jij hebt blijkbaar alle wijsheid in pacht. Waar heb je je informatie vandaan?quote:Op donderdag 25 maart 2010 10:43 schreef watnuvaltvaltstraksniet het volgende:
[..]
wij stammen niet af van de apen maar apen en wij hebben (een) gemeenschappelijke voorouder(s)
Da's evolutiequote:Op donderdag 25 maart 2010 10:39 schreef MarkyMarkx het volgende:
[..]
Klopt.
Ik val de evolutie theorie inderdaad niet aan, en ook niet het willen leren van nieuwe dingen. Ik vraag me alleen sterk af waar de drang bij mensen vandaan komt om het tot nog toe onverklaarbare verklaarbaar te willen maken,
Een oog is helemaal niet complexquote:Op donderdag 25 maart 2010 10:10 schreef watnuvaltvaltstraksniet het volgende:
•...Het oog te complex is om via evolutie te ontstaan...
Je kunt de waarheid in pacht hebben, niet de wijsheid toch?quote:Op donderdag 25 maart 2010 10:45 schreef picodealion het volgende:
[..]
Maargoed, jij hebt blijkbaar alle wijsheid in pacht. Waar heb je je informatie vandaan?
bestuderenquote:Op donderdag 25 maart 2010 10:45 schreef picodealion het volgende:
[..]
Maargoed, jij hebt blijkbaar alle wijsheid in pacht. Waar heb je je informatie vandaan?
Dat is nu juist van de evolutietheorie stelt/voorspelt.quote:Op donderdag 25 maart 2010 10:45 schreef picodealion het volgende:
[..]
http://nl.thefreedictionary.com/de+wijsheid+in+pacht+hebbenquote:Op donderdag 25 maart 2010 10:47 schreef teknomist het volgende:
[..]
Je kunt de waarheid in pacht hebben, niet de wijsheid toch?
quote:Op donderdag 25 maart 2010 10:47 schreef watnuvaltvaltstraksniet het volgende:
[..]
bestuderen
een pastoor heeft kennis van de bijbel
zie mij maar als een pastoor van de evolutietheorie
Ik reageerde niet alleen op zijn antwoord, maar voornamelijk op zijn statement in de OP. Een theorie kan nog zoveel stellen, het is en blijft een theorie (en zoals ik al zei, dat is een behoorlijk groot goed in de wetenschap). De zekerheid van de TS doet me afvragen waarom hij zo stellig is.quote:Op donderdag 25 maart 2010 10:47 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Dat is nu juist van de evolutietheorie stelt/voorspelt.
sterker nog hij is niet afquote:Op donderdag 25 maart 2010 10:46 schreef koffiekoekje het volgende:
[..]
Een oog is helemaal niet complex
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |