Ik wel, dat komt omdat juist de kerk zichzelf als morele autoriteit presenteert. Als Simonis zegt: Wir haben es nicht gewusst, dan klinkt daarin ook door: We hebben het niet wíllen weten. Hij heeft verscheidene meldingen gehad, maar het zijn voor hem altijd incidenten gebleven. Het is nooit de aanleiding geweest om zelf, proactief te kijken of er iets structureel fout zat, of het een groot probleem was.quote:Op woensdag 24 maart 2010 10:11 schreef Gia het volgende:
Kijk ook even wanneer dit zich hoofdzakelijk afspeelde: In de jaren 50 en 60. In die tijd kwam dit sowieso veel vaker voor. Op scholen, in internaten (en niet alleen de katholieke), zelfs in ziekenhuizen, in gezinnen en ja ook in de kerk.
En net dat laatste wordt nu als ergste aangemerkt en dat snap ik dus niet.
Nee, vanwege de beladenheid en vanwege de dubbele bodem. Want het Duitsche volk wist het wel of had het kunnen weten.quote:Op woensdag 24 maart 2010 07:20 schreef Dagonet het volgende:
Wat is een schandalige uitspraak? Dat veel bisschoppen het niet wisten (en sommige dus wel)?
Om persoonlijke redenen vind ik dat eigenlijk wel prettig, al denk ik dat ik jouw bezwaar wel begrijp. Ik hoop alleen dat het oprekken van die leeftijd niet alleen voor slachtoffers van de 'frocks' geldt.quote:Ik vind het eigenlijk schandaliger dat in het licht hiervan even snel de wet wordt aangepast om de verjaringstermijn nog langer op te rekken en waarschijnlijk nog met terugwerkende kracht ook.
Maar een lesprogramma is geen goddelijke openbaring. In principe kan van een lesprogramma, een hele school, een heel systeem gezegd worden: dit is bij nader inzien echt een slecht systeem, we gooien het om. Die keus kan de RK niet maken. Simonis’ verdediging van het celibaat was dat het eigenlijk niet slecht kon zijn want Jezus leefde ook zo.quote:Op woensdag 24 maart 2010 10:17 schreef Gia het volgende:
Een school is er ook om de kinderen te leren wat wel en wat niet hoort.
Dat staat los van de vraag of Simonis juist gehandeld heeft.quote:Dat zijn ze dan ook niet. Ook in de kerk gaat het om individuen. Ik denk dat de aantallen slachtoffers door onderwijzend personeel minstens zo groot zijn. Maar dat komt niet naar buiten omdat je daar geen grote zondebok voor aan kan pakken en schadevergoeding kunt eisen.
Ja, maar de pretentie van de kerk is niet dat ze een instituut is dat de maatschappij vormt. Dat zagen we laatst: als het om homoseksualiteit gaat, dan wijst de kerk dat af en volgt de maatschappij niet na. Dat is natuurlijk ook een kenmerk: ze maken aanspraak op een universele moraal.quote:Dat gebeurde in het onderwijs ook niet. Een leerkracht die betrapt werd met een leerlinge werd ontslagen, maar kon rustig op een andere school gaan werken. Er werd geen aangifte gedaan. Omdat het in die tijd nog niet als zo 'erg' gezien werd. Het mocht niet, je werd ontslagen, maar je werd niet vervolgd.
In de kerk was dat niet anders. Er werd niet over gesproken.
Maar het verschil is dat men vanuit de kerk desondanks pretendeert een zekere eeuwigdurende, universele morele autoriteit te beschikken, dit terwijl men als het erop aankomt, als dit geweten zou moeten oordelen, men net zo hard de andere kant op kijkt. Als het om kritiek gaat, dan is de autoriteit er wel, gaat het om zelfkritiek, dan is ze opeens een stuk minder sterk.quote:In die tijd werden dit soort zaken nog niet aangeklaagd. Daar rustte toen nog een veel te groot taboe op.
Een leerkracht werd ontslagen en ging ergens anders werken.
Een pastoor werd overgeplaatst naar een andere parochie.
Ik zie geen verschil. In beide gevallen werd geen aangifte gedaan.
Omdat alles vroeger en nog steeds gescheiden gaat in de kerk. Meisjes bij meisjes, jongens bij jongens. Dan heb je dus niet zo heel erg veel 'keus'. Celibaat afschaffen ter preventie van 'noodhomoseksualiteit waar deze mensen zich aan schuldig maken/hebben gemaakt. De kerk maakt meer kapot dan ze lief is.quote:Op woensdag 24 maart 2010 10:42 schreef Big-Ern het volgende:
Het celibaat heeft wel heel erg veel schade aangericht. De kerk zou dit eens op moeten heffen. Mij is overigens niet geheel duidelijk waarom de priesters steeds jongetjes misbruiken.
Ah oke, is ook logisch ja.quote:Op woensdag 24 maart 2010 13:06 schreef Sigmund666 het volgende:
[..]
Omdat alles vroeger en nog steeds gescheiden gaat in de kerk. Meisjes bij meisjes, jongens bij jongens. Dan heb je dus niet zo heel erg veel 'keus'. Celibaat afschaffen ter preventie van 'noodhomoseksualiteit waar deze mensen zich aan schuldig maken/hebben gemaakt. De kerk maakt meer kapot dan ze lief is.
Het was bang voor opstanden en ongeregeldheden binnen de kerk. Want een kerk was vroeger voor een kleine gemeenschap, waarin je elkaar kon vertrouwen en iedereen je vriend was.quote:Op woensdag 24 maart 2010 13:10 schreef Ripley het volgende:
Ik snap niet hoe mensen kunnen volhouden dat ze dit niet wisten. De katholieke kerk staat er al zo lang bekend om.
Nee, het verschil is dat het hier over een geloof gaat met een hierarchie. Als zoiets gebeurt door een imam, of een boedhistische monnik, al zou het ook dan gaan om heel veel gevallen, dan wordt niet dat hele geloof aangeklaagd, maar alleen die gevallen.quote:Op woensdag 24 maart 2010 10:40 schreef Iblis het volgende:
Maar het verschil is dat men vanuit de kerk desondanks pretendeert een zekere eeuwigdurende, universele morele autoriteit te beschikken, dit terwijl men als het erop aankomt, als dit geweten zou moeten oordelen, men net zo hard de andere kant op kijkt. Als het om kritiek gaat, dan is de autoriteit er wel, gaat het om zelfkritiek, dan is ze opeens een stuk minder sterk.
Maar dan wist je het wel. Maakt het niks beterquote:Op woensdag 24 maart 2010 13:15 schreef Sigmund666 het volgende:
[..]
Het was bang voor opstanden en ongeregeldheden binnen de kerk. Want een kerk was vroeger voor een kleine gemeenschap, waarin je elkaar kon vertrouwen en iedereen je vriend was.
Die Antoine Bodar ook recentelijk in DWDDquote:Op woensdag 24 maart 2010 13:49 schreef Iblis het volgende:
Ik schuif de schuld niet op het geloof ik stel dat Simonis wel gemakkelijk is met zeggen ‘oh het was de tijdsgeest’, en toen het onlangs over homoseksualiteit en hosties ging was het ‘ja, maar de moraal van de kerk past zich niet aan aan de waan van de dag’.
Die bekende overigens zelf ook misbruikt te zijn, dat zal er wel iets eme te maken hebbenquote:Op woensdag 24 maart 2010 14:05 schreef Verbal het volgende:
[..]
Die Antoine Bodar ook recentelijk in DWDDIets in de trant van: "De kerk doet ook zoveel goede dingen" en "Er zijn ook jongens die er gewoon overheen gegroeid zijn"
V.
Dat gebeurt bij alle geloven. Op het ene moment beroepen ze zich op de heilige schriften en op andere momenten zijn die ineens niet zo belangrijk en moet je alles in de tijdgeest zien.quote:Op woensdag 24 maart 2010 13:49 schreef Iblis het volgende:
Ik schuif de schuld niet op het geloof ik stel dat Simonis wel gemakkelijk is met zeggen ‘oh het was de tijdsgeest’, en toen het onlangs over homoseksualiteit en hosties ging was het ‘ja, maar de moraal van de kerk past zich niet aan aan de waan van de dag’.
In de optiek van Simonis heeft hij er destijds ook meteen wat aan gedaan. Hij heeft de slachtoffers hulp geboden, indien nodig professionele hulp, hij heeft de schuldigen aangesproken.quote:Ik vind het allemaal best dat je pretendeert een eigen absolute moraal in pacht te hebben, maar verschuil je dan niet ‘achter de tijdsgeest’, en erken dan ook dat als je nota bene wist van dit misbruik dat er dan wat aan gedaan had moeten worden.
Hier ben ik het mee eens. Als het aan mij ligt worden katholieken die zoiets flikken zonder meer geëxcommuniceerd, ongeacht hun status of functie binnen het geloof.quote:Als je zo rechtlijnig kunt zijn tegen homo’s, vrouwen die abortus plegen en overspeligen, dan mag het ook wel tegenover kindermisbruikers uit de eigen gelederen.
Och, dat komt in de beste geloven voor, maar moet inderdaad aangepakt worden.quote:En dat mis ik heel erg. En dat gedoe over die schadevergoeding zal mij persoonlijk worst wezen, ik vind alleen dat hier met twee maten wordt gemeten.
Inderdaadquote:Op woensdag 24 maart 2010 14:05 schreef Verbal het volgende:
"Er zijn ook jongens die er gewoon overheen gegroeid zijn"
quote:Op woensdag 24 maart 2010 14:06 schreef Ripley het volgende:
[..]
Die bekende overigens zelf ook misbruikt te zijn, dat zal er wel iets eme te maken hebben
Ik denk dat die naïviteit onvermijdelijk is vanuit de manier van redeneren van Simonis (en de katholieke kerk). Als ik Simonis goed begreep kán zulk misbruik bijvoorbeeld niet samenhangen met het celibaat an-sich, maar hooguit met de manier waarop men op dit celibaat wordt voorbereid. Het instituut celibaat is voor hem te heilig, te Bijbels, om überhaupt ernstig aan te twijfelen.quote:Op woensdag 24 maart 2010 14:13 schreef MrX1982 het volgende:
Hij heeft blijkbaar vertrouwen in de pastorale zorg maar bij misbruik van kinderen is het in de eerste plaats toch een misdrijf waarbij de daders aangepakt dienen te worden. Dat hij niet van alle gevallen op de hoogte is geweest kan ik me voorstellen. Het is misschien naïef geweest van hem om te denken dat het bij die paar gevallen zou blijven en dat het misbruik niet op een grotere schaal plaatsvond.
Inderdaad.quote:Op woensdag 24 maart 2010 14:14 schreef Gia het volgende:
Geen verjaringstermijn vanwege het feit dat zoiets juist pas later er uit komt.
Ook mee eens. Ik hoef niet eens een schadevergoeding, al heeft het PTSS waarmee ik jaren heb gelopen mij het nodige aan gederfde inkomsten bezorgd. Maar ik wil graag alsnog aangifte doen. Kan al wel, maar dan is het meer administratief en eventueel kan het nuttig zijn als steunbewijs in een recentere (niet verjaarde) zaak, zo die er is.quote:En schadevergoeding, prima, maar dan in alle gevallen en betaald door de schuldige, niet de werkgever of diens verzekeraar.
Erkenning is ook heel belangrijk hoor, voor het verwerkingsproces.quote:Op woensdag 24 maart 2010 14:28 schreef Verbal het volgende:
Maar als mijn aangifte daadwerkelijk voor míj persoonlijk nog effect zou kunnen hebben, dan zou ik dat wel doen, denk ik.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |