http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-nicht-gewusst.dhtmlquote:HAARLEM - Kardinaal Ad Simonis zei dinsdag in het actualiteitenprogramma Pauw & Witteman dat veel bisschoppen in de jaren vijftig, zestig en zeventig niet op de hoogte waren van het misbruik binnen katholieke instellingen. ,,Wir haben es nicht gewusst. Het is een beladen term. Maar het is wel waar'', zei de kardinaal.
Simonis zei verder ,,geweldig te zijn geschrokken'' van het aantal meldingen van misbruik. Ook benadrukt hij nogmaals dat hij zich ,,ontdaan'' en ,,beschaamd'' voelt.
Een ex-broeder van de salesiaanse congregatie heeft in NRC Handelsblad toegegeven dat hij begin jaren zestig enkele minderjarige jongens heeft misbruikt. De jongens zaten in die tijd op het katholieke internaat Don Rua in 's-Heerenberg.
Tegenover NRC Handelsblad en de Wereldomroep heeft de ex-broeder bekend dat tussen hem en drie jongens sprake was van handtastelijkheden. ,,Ik heb niemand verkracht. Dat is heel wat anders.''
1100 meldingen
Hulp & Recht, het meldpunt van misbruik van de Rooms-Katholieke Kerk heeft tot nu toe1100 reacties binnengekregen. Dat zei bestuurssecretaris Maria ter Steeg dinsdag. Hoeveel formele aanklachten er inmiddels tegen de RKK zijn ingediend, wilde Ter Steeg niet zeggen. Op 11 maart had bisschop Jos Punt van het bisdom Haarlem het in zijn herderlijke brief aan zijn parochianen over vijftien formele meldingen
NRC Handelsblad en de Wereldomroep brachten het seksueel misbruik binnen rooms-katholieke instellingen als eerste aan het licht met meldingen over seksueel misbruik in de jaren zestig en zeventig op een salesiaans jongensinternaat in 's-Heerenberg.
Minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) heeft dinsdag gemeld dat hij gaat bekijken of de verjaringstermijn van kindermisbruik verlengd kan worden. Dat zei hij naar aanleiding van vragen van Kamerleden over misbruik in de Rooms-Katholieke Kerk. Volgens de minister zijn de gevallen van misbruik die nu aan het licht komen niet meer te vervolgen omdat ze verjaard zijn.
Een paar jaar geleden is het al mogelijk geworden misbruik van kinderen na langere tijd te bestraffen. De verjaring begint pas als het slachtoffer meerderjarig is geworden. Ook is de termijn verlengd. Hirsch Ballin wil nu bekijken of het nodig is de verjaringstermijn nog meer te rekken. (ANP)
24/03/10 00u17
Ik denk dat hij het stiekem wel wistquote:Op woensdag 24 maart 2010 07:10 schreef Dagonet het volgende:
En wat vind je zelf? Of blijft het bij een nieuwsdump.
Dat is wel erg ja. Alles voor de mediahype.quote:Op woensdag 24 maart 2010 07:20 schreef Dagonet het volgende:
Wat is een schandalige uitspraak? Dat veel bisschoppen het niet wisten (en sommige dus wel)?
Ik vind het eigenlijk schandaliger dat in het licht hiervan even snel de wet wordt aangepast om de verjaringstermijn nog langer op te rekken en waarschijnlijk nog met terugwerkende kracht ook.
Wat dacht je van zwemlerarenquote:Op woensdag 24 maart 2010 08:48 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Dat is wel erg ja. Alles voor de mediahype.
Ik denk wel dat er aanzienlijk veel misbruik in de RK kerk voor komt, maar laten we ook niet vergeten dat het in het onderwijs en alle andere gebieden waarbij autoritaire mensen met kinderen werkten niet heel veel beter was.
Dat is natuurlijk zo, dit is niet exclusief voor de Katholieke Kerk, of exclusief voor celibatair levenden; maar wat zo wringt is dat de Kerk zich als morele autoriteit presenteert.quote:Op woensdag 24 maart 2010 08:48 schreef Dichtpiet. het volgende:
Ik denk wel dat er aanzienlijk veel misbruik in de RK kerk voor komt, maar laten we ook niet vergeten dat het in het onderwijs en alle andere gebieden waarbij autoritaire mensen met kinderen werkten niet heel veel beter was.
Dat moet je wel in dat tijdbeeld zien, aldus onze aimabele duitse Simonis.quote:Op woensdag 24 maart 2010 09:20 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk zo, dit is niet exclusief voor de Katholieke Kerk, of exclusief voor celibatair levenden; maar wat zo wringt is dat de Kerk zich als morele autoriteit presenteert.
In principe is het ideaal van de Katholieke Kerk het juiste. Haar leer is de Ware, haar instituten kunnen niet fundamenteel rot zijn.
Er zitten alleen soms wat rotte appels in. Maar ja, een rotte appel bederft wel de hele mand. Voor Simonis komt de oplossing nog steeds ook uit de kerk zelf: zoals pastorale begeleiding. En in het verleden heeft hij die tien zaken waar hij van wist ook niet naar buiten gebracht.
Dat vind ik zelf een moeilijke te verdedigen keus. Dat is simpelweg jezelf toch boven het strafrecht stellen, allicht om het imago van d
ne kerk niet te bezoedelen, maar mijns inziens heel moeilijk verdedigbaar.
Ja, maar dat maakt het juist zo verwerpelijk als je jezelf als morele autoriteit wilt zien. Dan kun je toch geen enkele aanspraak op eeuwigheidswaarde of morele autoriteit maken?quote:Op woensdag 24 maart 2010 09:23 schreef focal het volgende:
[..]
Dat moet je wel in dat tijdbeeld zien, aldus onze aimabele duitse Simonis.
ook in die tijd was sex verwerpelijk met kinderen.quote:Op woensdag 24 maart 2010 09:23 schreef focal het volgende:
[..]
Dat moet je wel in dat tijdbeeld zien, aldus onze aimabele duitse Simonis.
Precies, maar niemand die de school aansprakelijk stelt. Nee, dan is het het individu.quote:Op woensdag 24 maart 2010 08:48 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Dat is wel erg ja. Alles voor de mediahype.
Een school is er ook om de kinderen te leren wat wel en wat niet hoort.quote:Op woensdag 24 maart 2010 09:20 schreef Iblis het volgende:
Dat is natuurlijk zo, dit is niet exclusief voor de Katholieke Kerk, of exclusief voor celibatair levenden; maar wat zo wringt is dat de Kerk zich als morele autoriteit presenteert.
Dat zijn ze dan ook niet. Ook in de kerk gaat het om individuen. Ik denk dat de aantallen slachtoffers door onderwijzend personeel minstens zo groot zijn. Maar dat komt niet naar buiten omdat je daar geen grote zondebok voor aan kan pakken en schadevergoeding kunt eisen.quote:In principe is het ideaal van de Katholieke Kerk het juiste. Haar leer is de Ware, haar instituten kunnen niet fundamenteel rot zijn.
Dat gebeurde in het onderwijs ook niet. Een leerkracht die betrapt werd met een leerlinge werd ontslagen, maar kon rustig op een andere school gaan werken. Er werd geen aangifte gedaan. Omdat het in die tijd nog niet als zo 'erg' gezien werd. Het mocht niet, je werd ontslagen, maar je werd niet vervolgd.quote:Er zitten alleen soms wat rotte appels in. Maar ja, een rotte appel bederft wel de hele mand. Voor Simonis komt de oplossing nog steeds ook uit de kerk zelf: zoals pastorale begeleiding. En in het verleden heeft hij die tien zaken waar hij van wist ook niet naar buiten gebracht.
In die tijd werden dit soort zaken nog niet aangeklaagd. Daar rustte toen nog een veel te groot taboe op.quote:Dat vind ik zelf een moeilijke te verdedigen keus. Dat is simpelweg jezelf toch boven het strafrecht stellen, allicht om het imago van de kerk niet te bezoedelen, maar mijns inziens heel moeilijk verdedigbaar.
Onzin. Ik heb in die tijd vaak verhalen gehoord van foute leraren, maar nooit van foute priesters. Juist omdat het in de kerk intern werd opgelost. Maar ook die leraren werden niet aangeklaagd, maar gewoon ontslagen.quote:Op woensdag 24 maart 2010 09:52 schreef gameniet het volgende:
maar goed wat wil je als je een mens oplegt om geen sex te hebben...
sex is een instinct, een dierlijke behoefte en die valt niet zo te onderdrukken en dan krijg je dit soort taferelen.
Ik wel, dat komt omdat juist de kerk zichzelf als morele autoriteit presenteert. Als Simonis zegt: Wir haben es nicht gewusst, dan klinkt daarin ook door: We hebben het niet wíllen weten. Hij heeft verscheidene meldingen gehad, maar het zijn voor hem altijd incidenten gebleven. Het is nooit de aanleiding geweest om zelf, proactief te kijken of er iets structureel fout zat, of het een groot probleem was.quote:Op woensdag 24 maart 2010 10:11 schreef Gia het volgende:
Kijk ook even wanneer dit zich hoofdzakelijk afspeelde: In de jaren 50 en 60. In die tijd kwam dit sowieso veel vaker voor. Op scholen, in internaten (en niet alleen de katholieke), zelfs in ziekenhuizen, in gezinnen en ja ook in de kerk.
En net dat laatste wordt nu als ergste aangemerkt en dat snap ik dus niet.
Nee, vanwege de beladenheid en vanwege de dubbele bodem. Want het Duitsche volk wist het wel of had het kunnen weten.quote:Op woensdag 24 maart 2010 07:20 schreef Dagonet het volgende:
Wat is een schandalige uitspraak? Dat veel bisschoppen het niet wisten (en sommige dus wel)?
Om persoonlijke redenen vind ik dat eigenlijk wel prettig, al denk ik dat ik jouw bezwaar wel begrijp. Ik hoop alleen dat het oprekken van die leeftijd niet alleen voor slachtoffers van de 'frocks' geldt.quote:Ik vind het eigenlijk schandaliger dat in het licht hiervan even snel de wet wordt aangepast om de verjaringstermijn nog langer op te rekken en waarschijnlijk nog met terugwerkende kracht ook.
Maar een lesprogramma is geen goddelijke openbaring. In principe kan van een lesprogramma, een hele school, een heel systeem gezegd worden: dit is bij nader inzien echt een slecht systeem, we gooien het om. Die keus kan de RK niet maken. Simonis’ verdediging van het celibaat was dat het eigenlijk niet slecht kon zijn want Jezus leefde ook zo.quote:Op woensdag 24 maart 2010 10:17 schreef Gia het volgende:
Een school is er ook om de kinderen te leren wat wel en wat niet hoort.
Dat staat los van de vraag of Simonis juist gehandeld heeft.quote:Dat zijn ze dan ook niet. Ook in de kerk gaat het om individuen. Ik denk dat de aantallen slachtoffers door onderwijzend personeel minstens zo groot zijn. Maar dat komt niet naar buiten omdat je daar geen grote zondebok voor aan kan pakken en schadevergoeding kunt eisen.
Ja, maar de pretentie van de kerk is niet dat ze een instituut is dat de maatschappij vormt. Dat zagen we laatst: als het om homoseksualiteit gaat, dan wijst de kerk dat af en volgt de maatschappij niet na. Dat is natuurlijk ook een kenmerk: ze maken aanspraak op een universele moraal.quote:Dat gebeurde in het onderwijs ook niet. Een leerkracht die betrapt werd met een leerlinge werd ontslagen, maar kon rustig op een andere school gaan werken. Er werd geen aangifte gedaan. Omdat het in die tijd nog niet als zo 'erg' gezien werd. Het mocht niet, je werd ontslagen, maar je werd niet vervolgd.
In de kerk was dat niet anders. Er werd niet over gesproken.
Maar het verschil is dat men vanuit de kerk desondanks pretendeert een zekere eeuwigdurende, universele morele autoriteit te beschikken, dit terwijl men als het erop aankomt, als dit geweten zou moeten oordelen, men net zo hard de andere kant op kijkt. Als het om kritiek gaat, dan is de autoriteit er wel, gaat het om zelfkritiek, dan is ze opeens een stuk minder sterk.quote:In die tijd werden dit soort zaken nog niet aangeklaagd. Daar rustte toen nog een veel te groot taboe op.
Een leerkracht werd ontslagen en ging ergens anders werken.
Een pastoor werd overgeplaatst naar een andere parochie.
Ik zie geen verschil. In beide gevallen werd geen aangifte gedaan.
Omdat alles vroeger en nog steeds gescheiden gaat in de kerk. Meisjes bij meisjes, jongens bij jongens. Dan heb je dus niet zo heel erg veel 'keus'. Celibaat afschaffen ter preventie van 'noodhomoseksualiteit waar deze mensen zich aan schuldig maken/hebben gemaakt. De kerk maakt meer kapot dan ze lief is.quote:Op woensdag 24 maart 2010 10:42 schreef Big-Ern het volgende:
Het celibaat heeft wel heel erg veel schade aangericht. De kerk zou dit eens op moeten heffen. Mij is overigens niet geheel duidelijk waarom de priesters steeds jongetjes misbruiken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |