Welnee joh, TS heeft zijn drol weer gelegd.quote:Op woensdag 24 maart 2010 10:12 schreef Hiddendoe het volgende:
Definieer in dit verband eens belangrijk, want zo komen we er nooit uit
Ondanks dat ik nog steeds diepe wrok tegen hem koester wegens het verkrachten van mijn legendarische titelverbasteringstopique, moet ik zeggen dat tong de laatste tijd toch best okaye topiques opent in TTK. Deze incluis.quote:Op woensdag 24 maart 2010 11:55 schreef Ringo het volgende:
[..]
Welnee joh, TS heeft zijn drol weer gelegd.
Ja? Geen eigen keuze, geen mooie inleiding, alleen een stomme en zeer beperkte lijst waaruit de andere users mogen 'kiezen'. Fijn hoor. Goed zijn best gedaan ook.quote:Op woensdag 24 maart 2010 14:38 schreef Marble het volgende:
[..]
Ondanks dat ik nog steeds diepe wrok tegen hem koester wegens het verkrachten van mijn legendarische titelverbasteringstopique, moet ik zeggen dat tong de laatste tijd toch best okaye topiques opent in TTK. Deze incluis.
Zijn dit alle boeken die je hebt gelezen? Of vind je dit serieus juweeltjes? Of doe je heul grappig?quote:Op dinsdag 23 maart 2010 22:31 schreef tong80 het volgende:
Max Havelaar ?
De avonden ?
De ontdekking van de hemel ?
Turks fruit ?
Onder professoren ?
Komt een vrouw bij de dokter ?
Blauwe maandagen ?
Ik Jan Cremer ?
Bint ?
Karakter ?
Joeie Speedboot ?
Iemand ?
Ik heb kwaliteit met koopcijfers vermengd.quote:Op woensdag 24 maart 2010 15:28 schreef Lily-Ella het volgende:
[..]
Zijn dit alle boeken die je hebt gelezen? Of vind je dit serieus juweeltjes? Of doe je heul grappig?
Is dat Nederlandse literatuur?quote:
Hoeft zeker niet.quote:Op woensdag 24 maart 2010 18:10 schreef Ringo het volgende:
Literatuur hoeft toch geen politieke belangen te verdedigen?
De avonden hakte er bij mij ook in.quote:Op woensdag 24 maart 2010 18:04 schreef Lily-Ella het volgende:
[..]
Is dat Nederlandse literatuur?
Uit die lijst zeg ik: de Avonden. Gewoon omdat dat op mij de meeste indruk maakte, maar ik geloof niet dat het belangrijkste boek bepaald wordt door alleen mijn smaak (of die van een ander), dus wat dat betreft is dit een dubieus topic.
En zo wordt de kwaliteit van elk boek grotendeels bepaald door de tijdgeest waarin het wordt gelezen, smaak is erg onderhevig aan leeftijd en peerpressure.. ik heb het Beste Boek ooit nog steeds niet gelezen trouwens, en ik lees niet weinig.quote:Op woensdag 24 maart 2010 18:15 schreef tong80 het volgende:
[..]
De avonden hakte er bij mij ook in.
Ik was adolescent en herkende de frustratie van het hoofdpersonage.
Mooi geschrevenquote:Op donderdag 25 maart 2010 08:42 schreef Lily-Ella het volgende:
[..]
En zo wordt de kwaliteit van elk boek grotendeels bepaald door de tijdgeest waarin het wordt gelezen, smaak is erg onderhevig aan leeftijd en peerpressure.. ik heb het Beste Boek ooit nog steeds niet gelezen trouwens, en ik lees niet weinig.
Misschien moet het nog geschreven worden
Nee zeg, wat een pretentieus boek. Was wel leuk toen ik 17 was, maar eigenlijk niet te harden. En wat is nou helemaal de boodschap? Vertrouw nooit een mens met een palindroom als naam? De Duitsers waren slecht en de Joden zielig? Politiek is vervelend, het gezin is vervelend en sterrenkunde is interessant? Je moet met de vriendin van je beste vriend naar bed? Of het goed vinden als de jouw beste vriend en vriendin dat doen?quote:De ontdekking van de hemel ?
Wel een symbool van de verandering in seksuele moraal. En een mooi verhaal. Maar voor mij heeft het niet de lading van "Nooit meer slapen" en "De Avonden".quote:Turks fruit ?
Nee. Gewoon nee.quote:Blauwe maandagen ?
Iemand werkt je tegen en dus werkt hij mee. Vader-zoon verhaal, yadayadayada. Nee dus.quote:Karakter ?
Niet gelezen.quote:Max Havelaar ?
Onder professoren ?
Komt een vrouw bij de dokter ?
Ik Jan Cremer ?
Bint ?
Joeie Speedboot
quote:Op donderdag 25 maart 2010 13:50 schreef Lily-Ella het volgende:
Net voor de zoveelste keer De avonden bij de bieb gehaald, dankzij dit topic ja
Hersenschimmenquote:Op donderdag 25 maart 2010 11:11 schreef Symphonic het volgende:
Mijn favoriet blijft toch wel de ontdekking van de Hemel, en de versierde mens beiden van Mulisch.
En Hersenschimmen van Bernlef blijf ik ook herlezen.
quote:Max Havelaar kandidaat Werelderfgoedlijst
Multatuli’s Max Havelaar moet worden opgenomen in de Werelderfgoedlijst. De Universiteit van Amsterdam en het Multatuli Genootschap dienen daarvoor deze week een verzoek in bij UNESCO.
10 maart 2010
2010 is een jubileumjaar: 150 jaar geleden werd Max Havelaar voor het eerst gepubliceerd. Het werk wordt beschouwd als het belangrijkste literaire werk uit de Nederlandse letterkunde en heeft wereldwijd grote invloed gehad op het dekolonisatieproces. Het is daarom dat de UvA en het Multatuli Genootschap het boek van Eduard Douwes Dekkers in het Memory of the World Register willen laten bijschrijven.
UNESCO zal zich erover beraden, maar de uitslag wordt pas in juli 2011 verwacht. Onder andere Marita Mathijsen, hoogleraar Historische Nederlandse letterkunde, Dick van der Meulen, biograaf van Multatuli, en Nederlands historicus Cees Fasseur schreven brieven van aanbeveling. Zij achten de kans groot dat het handschrift in het register zal worden opgenomen.
Het manuscript is in handen van het Multatuli Genootschap, maar is sinds 1931 bij de Bijzondere Collecties van de UvA in beheer. Ter gelegenheid van het jubileum is daar tot en met 16 mei de tentoonstelling Het is geen roman, ’t is een aanklacht. 150 jaar Max Havelaar te zien.
Bron: Historisch Nieuwsblad
Nou, is dat niet best een beetje een antwoord op de vraag waarmee je dit topic begon?quote:
Slechts één van de vele mogelijke antwoorden. Het is maar een mening (van de UvA en Unesco).quote:Op donderdag 25 maart 2010 20:28 schreef Lily-Ella het volgende:
[..]
Nou, is dat niet best een beetje een antwoord op de vraag waarmee je dit topic begon?
Eens.quote:Op donderdag 25 maart 2010 20:30 schreef Marble het volgende:
[..]
Slechts één van de vele mogelijke antwoorden. Het is maar een mening (van de UvA en Unesco).
Zeker een beetje. Maar ik zocht niet naar het definitieve antwoord. Maar idd een mooie post.quote:Op donderdag 25 maart 2010 20:28 schreef Lily-Ella het volgende:
[..]
Nou, is dat niet best een beetje een antwoord op de vraag waarmee je dit topic begon?
Ho-ho, laten we Eillert Meeter niet uitvlakken.quote:Op woensdag 24 maart 2010 18:14 schreef tong80 het volgende:
[..]
Multatuli deed iets wat niemand in die tijd durfde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |