Wel gave ontdekking lijkt me zo. Ben benieuwd naar meer info en foto's ervanquote:Een mysterieus gangenstelsel en een raadselachtige Duitse oorlogsbunker hebben decennialang onopvallend onder de Scheveningse boulevard gelegen, maar zijn door de graafwerkzaamheden tot vreugde van historici plotseling ontdekt.
„We hadden geen flauw idee dat daar een heel gangenstelsel zat, laat staan een Duitse bunker”, zegt een gemeentewoordvoerder over de markante ontdekking. Er kwamen tevens twee Nederlandse bunkers uit het zand tevoorschijn, maar daar waren de ambtenaren wel van op de hoogte. „Het gaat om twee gepantserde verdedigingsgebouwen, genaamd kazematten.”
De onderzoekers die de bunkers bestudeerden, ontdekten tijdens het doorzoeken van de kazematten een aantal onbekende gangen die nog onontdekt waren. „Uiteindelijk stuitten zij op een, waarschijnlijk, Duitse bunker”, zegt Ferry Taal, gemeentewoordvoerder. „Niemand wist echter dat er daar nog een zat.”
De kans dat de opvallende ontdekkingen voor de badplaatsbewoners bewaard blijven, is echter klein. De gemeente was immers net begonnen met de ophoging van de strandwal, zodat de Scheveningse kust ook in de toekomst beschermd blijft tegen metershoge golven en de stijging van de zeespiegel. „De boulevard gaat volledig op de schop, dus de bunkers gaan waarschijnlijk verloren”, laat de gemeente via een woordvoerder weten. „De komende dagen worden ze in ieder geval nog beter onderzocht.”
Voor veel bunkerliefhebbers zou het verdwijnen van de plotselinge ontdekking catastrofaal zijn. „Mensen beseffen vaak niet dat iedere bunker ons iets leert over de historie”, legt Cor Quist, voorzitter van het bunkermuseum Atlantikwall in Hoek van Holland, uit. „Een onbekende Duitse bunker is voor ons dus razend interessant. Ik hoop van harte dat het bouwwerk behouden blijft.”
Ook veel Scheveningers zijn nieuwsgierig naar de ondergrondse bunkers. „Spannend”, reageert een strandwandelaar. „Alleen al het feit dat het pal onder de boulevard ligt, zou een reden moeten zijn om het niet af te breken.” Komende donderdag gaan onderzoekers de gangenstelsels door om te kijken of er nog meer onwetendheden verborgen liggen in de Scheveningse boulevard. Dan zal er ook meer duidelijk moeten worden over eventueel behoud.
Het zal je misschien verbazen, maar er zijn wel meer Nederlandse bunkers in Nederland. Niet alles wat met oorlog te maken heeft is een overblijfsel uit de tijd van de Duitse bezetting...quote:Op dinsdag 23 maart 2010 15:47 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Maar de vraag is natuurlijk waarom er ook een Nederlandse bunker was. Om het land te verdedigen?
In geval van een Engelse invasie ja. Nederland was neutraal, dus ook dat was een mogelijkheid waar rekening mee moest worden gehouden.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 15:47 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Maar de vraag is natuurlijk waarom er ook een Nederlandse bunker was. Om het land te verdedigen?
Scherp!quote:Op dinsdag 23 maart 2010 17:15 schreef Dr.snikkel het volgende:
nu snap ik waarom al die duitsers ieder jaar kuilen komen graven in schev...
De nederlanders een beetje kennende heeft een handige ondernemer gewoon een 2e bunker geopend. Met een snackbar ofzo voor die duitsers uit de eerste bunker. is toch handel.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 15:47 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Dat zijn dus geen schaapachtige corpulente middenklassers maar gehaaide Germaanse spionnen die zich slechts voordoen als schaapachtige corpulente middenklassers.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 17:15 schreef Dr.snikkel het volgende:
nu snap ik waarom al die duitsers ieder jaar kuilen komen graven in schev...
Omdat je zelf al tijden een inspiratie zoekt voor je nog te bouwen atoomkelder onder je woning?quote:Op dinsdag 23 maart 2010 15:05 schreef HunterSThompson het volgende:
Dit las ik vanmiddag ook. Dit spreekt bij mij altijd ontzettend tot de verbeelding.
En het blijkt dat het toch wel waar isquote:Op woensdag 31 maart 2010 13:23 schreef Twentsche_Ros het volgende:
En die gemeentewoordvoerder heette Ferry Taal... hmm... Of moet dit Ferry Tail zijn.... En zou 't niet leuker zijn deze topic morgen te openen. Ik zal 't wel mis hebben. Maar ik vond 't wel toevallig.
Heeft u voor mij een patatje (frietje) oorlog?quote:Op zondag 28 maart 2010 09:31 schreef manny het volgende:
[..]
De nederlanders een beetje kennende heeft een handige ondernemer gewoon een 2e bunker geopend. Met een snackbar ofzo voor die duitsers uit de eerste bunker. is toch handel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |