abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79483365
http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/5421
quote:
Het is erger dan in de oorlog, vindt een echtpaar in Slotervaart dat belaagd wordt door Marokkaanse buren. Hun wanhoop is aangrijpend. Ze moeten zich beschermd weten
Ze kwam op houten slippers naar buiten lopen. Ik stond voor het televisieprogramma De Ombudsman opnames te maken in het Amsterdamse stadsdeel Slotervaart. Als ik me druk maakte over onrecht moest ik haar verhaal maar eens horen.

Lamellen
Haar appartement leek nog het meest op een bunker. Voor de ramen hing luxaflex. Door de halfgesloten lamellen zag ik ramen besmeurd met de onsmakelijke restanten van eieren die kinderen uit de buurt ertegenaan hadden gegooid. Er waren ook wel eens stenen door de ruit gegooid, vertelde ze me. ‘Omdat ik mijn mond open deed. Als enige.’ Overal stonden spullen in dozen ingepakt. Zij kwam tegenover me zitten. Haar man bleef staan. Zij gingen na veertig jaar verhuizen. Ze hielden het in deze buurt niet meer uit.

Naast hen woonde een Marokkaans gezin met zeven kinderen. Die kinderen hadden geen respect voor hen. Voor niemand. Op straat hingen jongens rond die haar toeschreeuwen: ‘Hé hoer, wil je me pijpen voor drie euro?’ Haar man was niet blij dat ze me naar binnen had gevraagd. ‘Ze hebben al gezien dat hij binnen is.’ Ik vroeg wie die ‘zij’ waren. Dat waren de straatterroristen die hen intimideerden. ‘Ik heb de oorlog meegemaakt’, zei de man die boven de zeventig zal zijn geweest, ‘dit is nog erger dan in de oorlog.’

Daarop begon hij te huilen. Met zijn grote handen probeerde hij me weg te wuiven en liep de kamer uit. Zij voelden zich onderduikers in Slotervaart.

Ze had heimwee, vertelde de mevrouw me. Heimwee naar de tijd dat Slotervaart nog een onderwijzersbuurt was. Een blanke onderwijzersbuurt. ‘De mensen uit Marokko hebben heimwee naar hun land, maar ik heb heimwee naar de buurt van vroeger.’

Smokkelen
Nu vertrekken ze. Maar de verhuizing gaat niet gemakkelijk. Ze durven geen verhuiswagen te laten voorrijden, want ‘dan weten zij waar we heengaan’. Dus smokkelen ze elke dag een paar ingepakte dozen naar buiten. Maar kasten en hun ruim bemeten televisie kun je toch niet ongezien afvoeren? Het lijkt een probleem waarop ze nog geen antwoord weten.

Het is vooral dit defaitisme dat hun wanhoop zo aangrijpend maakt
De wanhoop van het echtpaar is compleet. Ik vraag wat ze willen dat ik doe. Maar hun antwoord is even kort als ontluisterend: niks. Ze willen dat ik niks doe. En ze willen al helemaal niet hun verhaal voor de televisie vertellen. Ze zijn te bang voor wraakacties van de jongeren uit de buurt. Ik bood aan om contact op te nemen met de politie of met stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch. Maar ook dat zien ze niet zitten. De politie is al zo vaak bij ze langs geweest. Geholpen heeft het niet. En ook in Marcouch hebben ze geen enkel vertrouwen.

'Maar willen jullie dan niet dat er iets gebeurt tegen deze intimidatie?’ vraag ik tenslotte vertwijfeld. De man wordt nu echt onrustig. Hij wil dat ik weg ga. Op mijn vraag of ik nog eens langs mag komen, schudt zij nee. Haastig schrijf ik mijn naam en telefoonnummer op. Voor het geval ze zich bedenkt. Hun namen en telefoonnummer willen ze me niet geven. Bij de deur druk ik haar nogmaals op het hart dat wat hen overkomt onacceptabel is en dat er moet worden opgetreden. Maar van een gesprek bij de geopende deur wordt ze helemaal nerveus.
Schuilen of vluchten. Dat lijken de enige mogelijkheden die deze mensen nog voor zichzelf zien. Ze geloven niet meer dat het zin heeft je stem te verheffen of voor jezelf op te komen. Dat hebben ze wel afgeleerd. Dat levert alleen maar problemen op. Ze hebben ook elk vertrouwen in anderen verloren. Niemand kan hen nog helpen.

Aangrijpend
Het is vooral dit defaitisme dat hun wanhoop zo aangrijpend maakt. Ze gedragen zich als kinderen die heel erg gepest worden en niet eens durven zeggen dat ze gepest worden uit angst dan nog meer te worden gepest. En dus verschuilen ze zich in hun bunker in Slotervaart.

Maar zo winnen de pesters. Zij kunnen ongestraft hun gang gaan. Om hen een halt toe te kunnen roepen, is het noodzakelijk dat de slachtoffers hun mond opendoen. Zonder aangifte staat ook de politie met lege handen. Zonder klachten kunnen de woningcorporatie en het stadsdeel weinig uitrichten.

Het eerste dat daarom moet gebeuren, is dat slachtoffers weten dat ze hun mond open kunnen doen. Dat ze zich beschermd weten. Dat is nu niet het geval. Daarom was het al een wonder dat die mevrouw op haar slippers naar buiten kwam.

toch opmerkelijk dat ze eerst vertellen dat ze al met de politie en dergelijke hebben gepraat en toch geterroriseerd worden en de verslaggever nadien nog zegt dat ze gewoon de publiciteit moeten opzoeken en instanties omdat die wel kunnen helpen....

tot zover ook het idee dat de ouders van marokkaanse etters niet weten wat hun kinderen doen...
die vinden het schijnbaar wel goed dat hun autochtone bejaarden keihard weg gepest worden
pi_79483388
sorry beetje tl;dr maar de titel klopt
pi_79483432
Hoort Wilders nu bij de Nazi's of de bevolkingsgroep die hij tegen wil werken?
Nu raak ik in de war.
Dit, dus.
pi_79483467
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:22 schreef Buitendam het volgende:
Hoort Wilders nu bij de Nazi's of de bevolkingsgroep die hij tegen wil werken?
Nu raak ik in de war.
het is toch opmerkelijk te noemen dat bejaarden die zelf de nazi's hebben mee gemaakt nu banger zijn als destijds...
pi_79483468
HvNL-gezever. Mèh.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 11:26:31 #6
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_79483581
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:23 schreef OeJ het volgende:
HvNL-gezever. Mèh.
Volkskrantgezever. Als zelfs een linkse krant al met dit soort berichten komt...

Maar nee, het is natuurlijk makkelijker om de boodschapper de schuld te geven, nietwaar? Als dit "de boel bij elkaar houden" op z'n Cohens is houd ik m'n hart vast als de man premier wordt.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_79483595
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:25 schreef Revolution-NL het volgende:
Gadverdamme wat word ik hier misselijk van. Ik heb zeg het al een paar jaar, Marokkanen zijn de Nazi's van nu.
Helaas begin ik steeds meer gelijk te krijgen
Ok, laten we jou kiezen voor "de gaskamer" of voor "uitgemaakt worden voor hoer". Wat een aanstellers.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 11:27:32 #8
139330 TNA
For the stars that shine
pi_79483613
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:26 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Volkskrantgezever. Als zelfs een linkse krant al met dit soort berichten komt...

Maar nee, het is natuurlijk makkelijker om de boodschapper de schuld te geven, nietwaar? Als dit "de boel bij elkaar houden" op z'n Cohens is houd ik m'n hart vast als de man premier wordt.
De criminaliteit in Amsterdam is al jaren gedaald. Het is triest dat zulke gevallen bestaan, maar je kunt een burgemeester niet van ieder geval de schuld geven. Eikeltjes hou je overal.
pi_79483616
quote:

[..]

Dat gekanker altijd op links, ga huilen

Oh en wat snap je niet aan het woord opinie?
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_79483631
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:23 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Rot dan gewoon op

Oh en die topic titel is echt triest en doet me denken aan zo'n bekende wet/theorie over discussieren op het internet
de godwin law gaat niet op.

het gaat om de ervaring van een echtpaar die zowel de nazi's als de marokkaanse terreur persoonlijk hebben mee gemaakt.
als mensen die vergelijking maken en redeneren dat ze toen minder bang waren zegt dat toch heel veel.
kun je wel gaan roepen "godwin" of kut titel maar het is een ervaring van mensen
  dinsdag 23 maart 2010 @ 11:28:07 #11
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_79483640
Ik ken anders genoeg oorspronkelijk Nederland zuipend tuig enz.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Forum Admin dinsdag 23 maart 2010 @ 11:28:28 #12
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_79483646
Welke retard heeft dit stukje ellende geschreven? Ik hoop niet dat hij er zijn geld mee hoopt te verdienen.
pi_79483650
quote:

[..]

Ach, dit is toevallig één voorbeeldje; kijk eens een keer naar "De rijdende rechter", Nederlandse buren die elkaar het leven onmogelijk maken, omdat er toevallig eens één teringtak wat te ver over de schutting hangt. Over verdraagzaamheid gesproken.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 11:30:42 #14
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_79483727
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:20 schreef gameniet het volgende:
tot zover ook het idee dat de ouders van marokkaanse etters niet weten wat hun kinderen doen...
die vinden het schijnbaar wel goed dat hun autochtone bejaarden keihard weg gepest worden
Toen drie weken geleden hier in de wijk een vechtpartij uitbrak tussen stenen gooiende Palestijnen Marokkanen en gedupeerde buurtbewoners, kwam de vader van een flink geraakt Berber-ettertje even vertellen dat hij ze zou slachten als ze nog een keer aan zijn zoon zaten. De politie stond daarbij!

Maar laat die Marokkanen nog maar even angst zaaien in Amsterdam, Utrecht, Waddinxveen, Gouda, Zeist, Veenendaal, Ede en waar dan ook, het komt vanzelf goed. Wie angst zaait, zal haat oogsten en de emmer begint al over te lopen. Her en der worden al knokploegen samengesteld. Nog een klein tijdje en dat gaan de Nederlanders zelf orde op zaken stellen en dat is prima. De politie mag het niet, omdat OvJ's, rechters en politici, die totaal niet meer weten wat er daadwerkelijk in Nederland speelt, een aanpak van de overlast onmogelijk maken door regelneukerij of door acties simpelweg te verbieden.

Nog even geduld en dan wordt Nederland door de burgers weer veiliger gemaakt!
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
  dinsdag 23 maart 2010 @ 11:31:33 #15
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_79483755
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:27 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Dat gekanker altijd op links, ga huilen

Oh en wat snap je niet aan het woord opinie?
Ik kanker niet op links, ik lees zelf ook de VK. Het ging mij om de onjuiste kwalificatie "SBS-gezever".
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_79483767
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:27 schreef gameniet het volgende:

[..]

de godwin law gaat niet op.

het gaat om de ervaring van een echtpaar die zowel de nazi's als de marokkaanse terreur persoonlijk hebben mee gemaakt.
als mensen die vergelijking maken en redeneren dat ze toen minder bang waren zegt dat toch heel veel.
kun je wel gaan roepen "godwin" of kut titel maar het is een ervaring van mensen
De meeste Nederlanders hebben het grootste deel van de oorlog niet bijzonder veel gemerkt van de bezetting hoor.
pi_79483817
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:23 schreef TNA het volgende:
Het is triest dat een gezin zo wordt weggepest (hoewel ik betwijfel of ze alles hebben gedaan wat in hun macht lag voordat de angst ging regeren), maar je TT slaat helemaal nergens op.
pi_79483868
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:30 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

Toen drie weken geleden hier in de wijk een vechtpartij uitbrak tussen stenen gooiende Palestijnen Marokkanen en gedupeerde buurtbewoners, kwam de vader van een flink geraakt Berber-ettertje even vertellen dat hij ze zou slachten als ze nog een keer aan zijn zoon zaten. De politie stond daarbij!

Maar laat die Marokkanen nog maar even angst zaaien in Amsterdam, Utrecht, Waddinxveen, Gouda, Zeist, Veenendaal, Ede en waar dan ook, het komt vanzelf goed. Wie angst zaait, zal haat oogsten en de emmer begint al over te lopen. Her en der worden al knokploegen samengesteld. Nog een klein tijdje en dat gaan de Nederlanders zelf orde op zaken stellen en dat is prima. De politie mag het niet, omdat OvJ's, rechters en politici, die totaal niet meer weten wat er daadwerkelijk in Nederland speelt, een aanpak van de overlast onmogelijk maken door regelneukerij of door acties simpelweg te verbieden.

Nog even geduld en dan wordt Nederland door de burgers weer veiliger gemaakt!
Ow. Vind jij het niet zo'n kleinzerig, op de momenteel populaire tendensen van de samenleving-inspelen-stel. "Het zijn marokkanen, dus-bah". Ik zie het meer als een Amerikaans stel dat de tabaksindustrie aanklaagt, omdat ze het "heus waar echt niet wisten dat roken ongezond was", en daar hun voordeel uit proberen te trekken. Maar ok, ik zal wel niet het helder licht zijn.
pi_79483902
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:34 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

Exact de reden dat ze deze situatie als veel erger kunnen betitelen, n'est-ce pas?
Nou ja, de meeste Nederlanders merken ook niet zoveel van het 'Marokkaanse tuig'. Maar inderdaad, voor deze mensen zal hun huidige situatie vele malen erger zijn, dat was mijn punt ook.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2010 11:36:32 ]
  dinsdag 23 maart 2010 @ 11:38:24 #20
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_79483999
http://www.verzetsmuseum.(...)meer_weten/doden_wo2

Als ik dat zo doorneem zijn die Marokkanen inderdaad hard op weg om dat te evenaren, ja!
Dit, dus.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 11:40:48 #21
3542 Gia
User under construction
pi_79484096
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:34 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Als je blonde haren en blauwe ogen had dan.
Als de marokjes hun zin krijgen ben je hier straks alleen maar echt veilig als je moslim bent. Kun je als niet-moslim niet eens over straat. Wat zullen er veel niet-moslim vrouwen onder een boerka kruipen om ze voor de gek te houden!!

Sluit me verder aan bij degene die het had over knokploegjes. Het lijkt nodig dat het die kant op gaat om erger te voorkomen. De politiek doet vooralsnog niets en de politie kan derhalve niks doen.
pi_79484116
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:36 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

Waarvan akte.
Ik snap niet wat je met dit stukje tekst probeert te zeggen.
Zo moeilijk is het niet. Mensen ruiken "zwakte", net als in het dierenrijk: leeuwen zoeken het meest kreupele hert uit, om aan te vallen. Dat is precies wat dit stel doet, aandikken, opkloppen, vergelijkingen maken waarmee je 'de mensen naar je hand zet'. Kortom: het is allemaal veel te veel aangezet, om daadwerkelijk serieus te nemen. Ik heb het er niet zo op.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 11:44:19 #23
139330 TNA
For the stars that shine
pi_79484237
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:43 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

De achterlijkheid heeft een nieuw niveau bereikt. Een scheldende marokkaan vergelijken met een regime dat achter de dood zit van miljoenen mensen
Dezelfde mensen die hun opa van 89 als argument pro-roken aanhalen
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 23 maart 2010 @ 11:44:23 #24
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_79484240
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:40 schreef Gia het volgende:

[..]

Als de marokjes hun zin krijgen ben je hier straks alleen maar echt veilig als je moslim bent. Kun je als niet-moslim niet eens over straat. Wat zullen er veel niet-moslim vrouwen onder een boerka kruipen om ze voor de gek te houden!!

Sluit me verder aan bij degene die het had over knokploegjes. Het lijkt nodig dat het die kant op gaat om erger te voorkomen. De politiek doet vooralsnog niets en de politie kan derhalve niks doen.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 11:47:12 #25
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_79484340
vreselijk voor die mensen. Ik heb zelf ook een poos maroks als bovenburen gehad, en ook veel overlast zoals veel lawaai en troep/afval zo maar naar beneden gooien in mijn tuin. Toen ik er iets van zei werd de terreur inderdaad alleen maar erger, de hele familie deed mee van jong tot oud. Ik was blij dat ik uitiendelijk kon verhuizen. Maar ja dit zijn vast alleen maar incidenten.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')