In beschaafde landen als Frankrijk en Spanje is er een wet die automobilisten verplicht minimaal anderhalve meter afstand te houden van een fietser als ze de fietser inhalen. Overtreding wordt streng bestraft.quote:Op vrijdag 27 september 2013 23:43 schreef wormtrein het volgende:
Waauw nu wil ik óók Leuke foto's! Kom je in Spanje ook wel eens een fietspad tegen of is het vooral over de 'grote weg'? Misschien is de mentaliteit in het verkeer ook wel anders daar, in Nederland zou je zo van de weg gereden worden..
Het binnenland van Spanje is heel rustig. Op veel wegen is praktisch geen verkeer, ondanks dat er het mooiste, door Europa gefinancierde, asfalt ligt. Veel bekende routeboekjes volgen zo veel als mogelijk fietspaden of wegen langs kanalen waar geen of zeer sporadisch verkeer is. Vaak worden oude spoorlijnen omgebouwd tot fietspad. Het voordeel is dat je dan een prachtige route met minimale stijgingspercentages hebt (vaak max. 2%) en het traject vaak mooi met bruggetjes, tunnels en veel natuur dichtbij.quote:Op vrijdag 27 september 2013 23:43 schreef wormtrein het volgende:
Waauw nu wil ik óók Leuke foto's! Kom je in Spanje ook wel eens een fietspad tegen of is het vooral over de 'grote weg'? Misschien is de mentaliteit in het verkeer ook wel anders daar, in Nederland zou je zo van de weg gereden worden..
Praktisch vraagje: waar laten jullie de fietsen op de camping en hoe zorg je ervoor dat ze er de volgende dag nog staan?
Lijkt me een goed alternatief voor het vliegtuig, waar ik na de laatste ervaring wel mijn buik van vol heb.quote:Op vrijdag 29 november 2013 10:34 schreef Captain_Fabulous het volgende:
De autoslaaptrein vanaf Den Bosch neemt ook fietsen mee..en rijdt al in mei volgend jaar. Vanaf Allesandria kun je naar de Provence fietsen, Livorno ligt in de Toscane, en Koper is vlak bij Triest.
Italie is volgend jaar zo te zien goed bereikbaar, wie is daar al geweest met de vakantiefiets, en dan vooral, is Toscane half mei een beetje te doen qua campings, is er al wat open?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hopelik alleen in de winter dit, omdat de fietscompartimenten gerenoveerd moeten worden ofzo.quote:München-Florence/Rome/Venetië vv
NB: tot nader order neemt de nachttrein vanuit München naar Italië geen fietsen mee
Eveneens voor Merselo-Verona heb ik nagevraagd wat de fietsplekken in de treinen waren voor september volgend jaar, overdag 16-18 fietsplekken tussen Verona en München, 's nachts maar een paar plekken. Maar ze zijn er dus wel.quote:Op vrijdag 29 november 2013 17:24 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Nope. Tot Munchen. En de nachttrein accepteert ook geen fietsen meer, volgens de site van treinreiswinkel, dus het is City Night Line naar Munchen en dan overdag verder, of de Autoslaaptrein.
[..]
Hopelik alleen in de winter dit, omdat de fietscompartimenten gerenoveerd moeten worden ofzo.
dan is het dus inderdaad iets tijdelijks, Al is een paar plekken wel weinig, maar altijd nog meer dan de nul plekken die de Thalys voor fietsen heeft...quote:overdag 16-18 fietsplekken tussen Verona en München, 's nachts maar een paar plekken.
Naar Parijs kun je altijd de Corail van Maubeuge naar Parijs nemen. Iedere 2 uur. Maubeuge kun je met wat kleine treintjes bereiken vanuit Charleroi of per fiets uit Mons (20km).quote:Op vrijdag 29 november 2013 18:42 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
dan is het dus inderdaad iets tijdelijks, Al is een paar plekken wel weinig, maar altijd nog meer dan de nul plekken die de Thalys voor fietsen heeft...
Mons-Maubeuge blijft 20km . Maar zeg het niet te hard, tot Mons ben ik ook een kleine 3 uur onderweg met de trein.quote:Op zondag 1 december 2013 17:39 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Het stuk van huis tot Maubeuge is voor mij wat langer dan voor jou ivo
Allesquote:Op maandag 2 december 2013 12:52 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Welk gedeelte van Denemarken heb je gedaan, Jutland of de andere eilanden?
Ik kan me de wind eigenlijk niet meer herinneren, dus het zal wel mee hebben gevallen.quote:Op maandag 2 december 2013 15:42 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Cool! Is dat de richting waarmee je (meestal) de wind in de rug hebt? Ik kan altijd meestal maar maximaal een week, dus zit te denken aan CNL Kopenhagen en dan CNL terug vanaf Odense, via Lolland. Kolding is waarschijnlijk ook wel haalbaar als je haast hebt, maar dat wil ik dus niet hebben...kamperen op die gratis fiets kampinkjes en ook eens een camping direct aan zee denk ik.
Whow, 75 km/uur. Dat zou ik echt niet durven hoor. Ik ging afgelopen zomer een paar keer 50, maar dat vond ik wel snel genoeg.quote:Op dinsdag 3 december 2013 08:47 schreef Hi_flyer het volgende:
Het begint altijd rond deze tijd weer te kriebelen, zal wel door het sombere weer komen. Dan denk je weer terug hoe je bij een graadje of 23 een fantastische bergpas beklom, bovenop zelf een bak koffie zet en daarna met >75km/h het volgende dal in rijdt. Vervolgens een camping zoeken en je eigen avondmaaltijd bereidt met een glas wijn. Boeiend dat dat twee uur duurt, alle tijd van de wereld!
Nu zit ik in een saai lab door de ramen naar de grijze lucht te staren, terugdenkend aan zulke vakanties. Dat houdt me op de been in deze tijd.
Bottom line: waar ga ik komende zomer heen fietsen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |