abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 maart 2010 @ 11:55:35 #51
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_79700926
quote:
Op maandag 29 maart 2010 11:22 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

[..]

Waarom zijn peilingen subjectief?
Omdat het verleden laat zien dat peilingen er altijd naast zitten? Alhoewel, het woord 'subjectief' is wellicht niet helemaal juist. Niet representatief is een beter woord.
  maandag 29 maart 2010 @ 11:56:47 #52
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_79700975
quote:
Op zondag 28 maart 2010 22:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En iedereen loopt netjes om de vraag van TS heen. Waarom waren peilingen toen de PVV bovenaan stond wel objectief en zijn ze dat nu ineens niet meer? Dat is de vraag. Resultaten uit het verleden doen niet ter zake.
Nou, volgens mij was dat niet helemaal zo, toen de PVV opeens de grootste was hoorde ik vanuit de van Jole achtige hoeken ook genoeg mensen roepen dat De Hond z'n eigen nieuws maakte.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  maandag 29 maart 2010 @ 11:57:43 #53
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_79701010
quote:
Op maandag 29 maart 2010 11:05 schreef Zith het volgende:

[..]

Is dat zo? Elke honderdste persoon in een telefoonboek ondervragen zou ook subjectief zijn?
Ja, want lang niet alle mensen staan in het telefoonboek.

Tot zo ver statistiek voor dummies.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  maandag 29 maart 2010 @ 12:52:11 #54
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_79702890
quote:
Op maandag 29 maart 2010 11:55 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Omdat het verleden laat zien dat peilingen er altijd naast zitten? Alhoewel, het woord 'subjectief' is wellicht niet helemaal juist. Niet representatief is een beter woord.
Een foutmarge is heel normaal. Dat maakt een peiling nog niet verkeerd of niet representatief.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_79703273
quote:
Op maandag 29 maart 2010 11:57 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Ja, want lang niet alle mensen staan in het telefoonboek.

Tot zo ver statistiek voor dummies.
als je dat er netjes bij vermeld is het toch niet subjectief meer? of representatief is een beter woord idd.
  maandag 29 maart 2010 @ 13:22:06 #56
291997 Schiphol
Gaarne profiel verwijderen
pi_79703923
quote:
Op zondag 28 maart 2010 22:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En iedereen loopt netjes om de vraag van TS heen. Waarom waren peilingen toen de PVV bovenaan stond wel objectief en zijn ze dat nu ineens niet meer? Dat is de vraag. Resultaten uit het verleden doen niet ter zake.
quote:
Op maandag 22 maart 2010 20:11 schreef Schiphol het volgende:

[..]

De peiling van Maurice de Hond was voornamelijk aan mensen gevraagd die zeker weten wisten dat ze op de PVDA gingen stemmen of anders aan de twijfelaars die eventueel op de PVDA zouden gaan stemmen. Daarom kreeg je destijds een vertekend beeld dat de PVDA ineens de grootste zou worden. Het heeft dus zelf niets met Maurice de Hond (of wel ander onderzoeksbureau dan ook) te maken, maar ze hadden de groep ondervraagden wel breder mogen trekken.

Natuurlijk is de actie van Bos een hele goede geweest en blijkbaar hebben deze mensen een hoge pet op van Cohen. Het is afwachten hoe het verder loopt, maar van op sterven na dood naar de koppositie is wel erg tendentieus. Ik ben van mening dat heel veel mensen wel weten op wie ze gaan stemmen en ze zullen heus niet op het laatste moment van partij veranderen. We zullen zien 9 juni.
De peilingen aangaande PVV waren over een langere termijn gepeild waarbij de groep wel breed getrokken werd. Die resultaten uit het verleden die jij niet ter zake doende acht, vind ik dus wel relevant.
Gaarne profiel verwijderen
pi_79704251
quote:
Op maandag 29 maart 2010 11:31 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

[..]

Dat is met wat statistiek geen probleem.
Natuurlijk wel. Je moet dan opeens aannames gaan maken over correlaties tussen zij die niet antwoorden en in welke categorie binnen je onderzoek zij zouden vallen; en daar komen de fouten of "onzekerheden".
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  maandag 29 maart 2010 @ 13:36:27 #58
Stranger than fiction
pi_79704354
quote:
Op maandag 29 maart 2010 13:33 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Je moet dan opeens aannames gaan maken over correlaties tussen zij die niet antwoorden en in welke categorie binnen je onderzoek zij zouden vallen; en daar komen de fouten of "onzekerheden".

Dat ontken ik toch ook niet? Dat is juist het idee van peilingen. 100% zekerheid bestaat niet. Er is altijd een marge. Maar dat maakt een peiling nog niet subjectief dan wel niet representatief.

http://books.google.nl/books?id=O8VgO_jd_Z8C&pg=PA345&lpg=PA345&dq=statistiek+voor+dummies+pdf&source=bl&ots=xgAXPRwae0&sig=uwYmvTFVjhXYGfkNsKUnUS0gd1c&hl=nl&ei=X5CwS6QEytz5BrevtLUN&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CBwQ6AEwAw#v=onepage&q=&f=false
pi_79704472
Peilingen zijn altijd representatief als je er eerlijk bij verteld hoe en wat je hebt gepeild. Of de steekproef interessant en representatief is voor de gehele groep is een tweede.
pi_79704477
quote:
Op maandag 29 maart 2010 13:36 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

[..]

Dat ontken ik toch ook niet? Dat is juist het idee van peilingen. 100% zekerheid bestaat niet. Er is altijd een marge. Maar dat maakt een peiling nog niet subjectief dan wel niet representatief.

http://books.google.nl/books?id=O8VgO_jd_Z8C&pg=PA345&lpg=PA345&dq=statistiek+voor+dummies+pdf&source=bl&ots=xgAXPRwae0&sig=uwYmvTFVjhXYGfkNsKUnUS0gd1c&hl=nl&ei=X5CwS6QEytz5BrevtLUN&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CBwQ6AEwAw#v=onepage&q=&f=false
Lees dat zelf nog maar eens door, met je
quote:
Dat is met wat statistiek geen probleem.
Het is het grootste probleem binnen voor de rest prima gedefinieerde wiskunde.
  maandag 29 maart 2010 @ 13:46:19 #61
94609 TheVotary
Let's go Apeshit!
pi_79704674
Ik hoor van alle hoeken de hele tijd elk moment dat je peilingen niet serieus moet nemen. Beetje overbodig topic mijn inziens.
  maandag 29 maart 2010 @ 14:07:33 #62
Stranger than fiction
pi_79705486
quote:
Op maandag 29 maart 2010 13:40 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Lees dat zelf nog maar eens door, met je
[..]

Het is het grootste probleem binnen voor de rest prima gedefinieerde wiskunde.
Nu doe je alsof er zoiets als wiskundige zekerheid bestaat als je het hebt over de maatschappij. Zolang je bij de peilingen rekening houdt met de marges is er niks aan de hand. Zie het als een indicatie of een trend.

Wat is dan je probleem?
pi_79705543
quote:
Op maandag 29 maart 2010 14:07 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

Zolang je bij de peilingen rekening houdt met de marges is er niks aan de hand.
Jawel. Vooringenomenheid bij de vraagstelling. En probeer daar maar eens aan te ontkomen!
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  maandag 29 maart 2010 @ 14:12:53 #64
Stranger than fiction
pi_79705692
quote:
Op maandag 29 maart 2010 14:08 schreef DS4 het volgende:

[..]

Jawel. Vooringenomenheid bij de vraagstelling. En probeer daar maar eens aan te ontkomen!
Het voorbeeld dat je geeft heeft niet zozeer met vraagstelling te maken. Wat jij aanhaalt is een journalistieke ziekte. In de zucht naar sensatie wordt met grote regelmaat gequote uit onderzoek zonder daarbij goed de context te schetsen. Dan gaat er informatie verloren waardoor er verkeerde conclusies getrokken worden.
pi_79705836
quote:
Op maandag 29 maart 2010 14:12 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

Het voorbeeld dat je geeft heeft niet zozeer met vraagstelling te maken. Wat jij aanhaalt is een journalistieke ziekte. In de zucht naar sensatie wordt met grote regelmaat gequote uit onderzoek zonder daarbij goed de context te schetsen. Dan gaat er informatie verloren waardoor er verkeerde conclusies getrokken worden.
Dat verergert de zaak enorm, dat ben ik met je eens. Maar vraagstelling is een enorme valkuil bij onderzoeken. Dat is gewoon een feit.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  maandag 29 maart 2010 @ 14:19:51 #66
Stranger than fiction
pi_79705943
quote:
Op maandag 29 maart 2010 14:16 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat verergert de zaak enorm, dat ben ik met je eens. Maar vraagstelling is een enorme valkuil bij onderzoeken. Dat is gewoon een feit.
Enig vakmanschap is wel vereist ja.
pi_79706548
quote:
Op maandag 29 maart 2010 14:19 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

[..]

Enig vakmanschap is wel vereist ja.
Precies. Er zijn veel bureaus die onderzoek doen en daarbij enquêtes afnemen, maar het niveau van de vragenlijsten is in veel gevallen echt ondermaats.
pi_79727969
quote:
Op maandag 29 maart 2010 14:07 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

[..]

Nu doe je alsof er zoiets als wiskundige zekerheid bestaat als je het hebt over de maatschappij.
Nee, dat zei jij. Ik legde de vinger waar het spul mathematisch fout loopt, waarop jij zegt dat het juist wiskundig goed kan worden getrokken. Niet dus.
quote:
Zolang je bij de peilingen rekening houdt met de marges is er niks aan de hand. Zie het als een indicatie of een trend.

Wat is dan je probleem?
Het probleem, niet zozeer mijn probleem, is dat die marges niet strak wiskundig gedefinieerd zijn, dankzij menselijke aannames die hier moeten worden gemaakt. Waar veel van die aannames ook nog bedrijfsgeheim zijn van de verschillende pollers.
  maandag 29 maart 2010 @ 23:16:56 #69
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_79729729
quote:
Op maandag 22 maart 2010 14:45 schreef Dlocks het volgende:
De Hond: 13 zetels naast
Interview/NSS: 16 zetels naast
TNS-Nipo: 18 zetels naast
Maar op individuele basis per partij was TNS NIPO een stuk nauwkeuriger. De grootste misser bij hen was de SP. Maar o.a. bij de Pvda en de PVV zat TNS een stuk dichter bij de werkelijke uitslag dan alle andere polls.

Met een meer-partijen stelsel is het ook heel eenvoudig de polls te manipuleren door te geloven in sprookjes zoals de bovenstaande getallen. Het lijkt een stuk minder nauwkeurig, maar als je individueel kijkt lijkt TNS-NIPO toch een stuk nauwkeuriger.

Verder klopt wat de TS zei ook enorm: De aanhangers van de partij die zakt in de polls..... zijn de eersten die beginnen met klagen over de objectiviteit ervan.

Het KAN natuurlijk nooit zo zijn dat het aantal aanhangers van de PVV bijvoorbeeld ook echt afneemt..... dat is de schuld van de polls, en in het echt natuurlijk niet zo.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 30 maart 2010 @ 09:39:09 #70
Stranger than fiction
pi_79736557
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:46 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Nee, dat zei jij. Ik legde de vinger waar het spul mathematisch fout loopt, waarop jij zegt dat het juist wiskundig goed kan worden getrokken. Niet dus.
[..]

Het probleem, niet zozeer mijn probleem, is dat die marges niet strak wiskundig gedefinieerd zijn, dankzij menselijke aannames die hier moeten worden gemaakt. Waar veel van die aannames ook nog bedrijfsgeheim zijn van de verschillende pollers.
Nou nou, niet zo boos doen.

Ik geef toe dat ik niet volkomen juist zat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')