Helaas... slecht nieuws aan het lammetjes-front. Layla (schaap) leek al dagen op het punt te staan om te bevallen, en zoals ik gister schreef kon het echt niet lang meer duren gezien het feit dat ze was opgehouden met eten e.d. Nu had ik er al niet zo'n goed gevoel bij omdat ze al een poos niet zo lekker leek, veel liggen, suf, laatste tijd dus niet eten. Gisteravond de DA gebeld om te vragen of en hoe er wat aan gedaan kon worden omdat we het nu wel erg lang vonden duren. De symptomen die ze had konden duiden op uieronsteking of slepende melkziekte. Maar zolang de bevalling nog niet op gang was gekomen (vruchtwater verlies of slijmverlies) kon er maar weinig aan worden gedaan. Wij dus tempen, 39.7 kan nog. Geen harde pijnlijke uier, dus dat was ook goed. Toen nog maar 1 nachtje aangezien omdat we dachten dat ze nu toch echt gewoon op het punt stond te bevallen (was haar eerste keer, vandaar dat we dachten dat het langer kon duren).
Om 4.30 vannacht leek ze beetje slijm af te geven, om 7.45 was het duidelijk slijm. Ik ben om 9.00 uur gaan kijken zodra ik wakker was en toen lagen er al 2 dode lammetjes bij
Meteen DA gebeld, die is onderweg (had nog paar patiënten maar komt zo snel mogelijk) in de tussentijd nog een derde lammetje geboren terwijl ik erbij was. Meteen handdoek gewreven en zelfs mond-op-lam beademing toegepast maar was eigenlijk al wel duidelijk dat er niets aan te redden viel. Ze toonde zelf ook totaal geen belangstelling, de 2 dode lammeren die ik vond hadden zelfs het vlies nog om e.d. Nu afwachten of er misschien nog een nummer 4 in zit die op miraculeuze wijze nog leeft, maar ik verwacht er eerlijk gezegd niets meer van. We zullen wel zien als de DA er straks is of en wat er nog gedaan kan worden.
Zelf had ik al het idee dat er iets niet goed zat omdat ze al een poosje zo ziekjes leek, maar goed, zolang ze niet al wat tekenen van een bevalling aangeeft is er weinig aan te doen. Ik denk dat de lammetjes gister of eergister in haar buik zijn overleden.
En het waren nog zulke mooie beestjes ook, tot nu toe 3 rammetjes, 1 heel mooi donker bruin met zwarte pootjes, 2 zelfde grondkleur maar met witte vlekken (zoals hun papa en mama ook hebben). Erg jammer allemaal
Carolientje zal moeten wachten tot Willow (andere schaap) haar lammetjes krijgt over een weekje of wat, zij is een ervaren moeder en zal hopelijk zonder problemen haar 2- of 3ling ter wereld kunnen brengen.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken
F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!