abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 maart 2010 @ 17:31:14 #26
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_79410984
Onze poes heeft haar poot met de leeftijd van 4 weken gebroken. Toen hadden we haar dus nog niet en kennelijk heeft de DA van de mensen waar we haar vandaan hebben een verkeerde diagnose gesteld (gekneusd, terwijl onze DA later zei dat de poot verbrijzeld was). Hoe dan ook, wij hebben dus inderdaad een scheve poes met een kortere voorpoot. We hebben toen we d'r kregen ook gevraagd of het zinvol is haar poot operatief te herstellen, dit werd ons nadrukkelijk afgeraden (door DA) onder het mom van: het kan altijd nog mocht ze er ooit last van krijgen. Verschillende DA's die we gesproken hebben zeggen dat een dergelijke poot geen probleem hoeft op te leveren voor de gewrichten, katten zijn handig genoeg om zich aan te passen. Poes heeft ook nergens last van, ze kan alles met haar poot.

Je kunt hieruit concluderen dat het wellicht niet nodig is je kat te laten helpen als erom gaat of het dier er in levenskwaliteit op achteruit gaat qua lichamelijke mogelijkheden. MAAR!

Onze poes is erg angstig en voorzichtig, waarschijnlijk door de ervaring van toen en de pijn. Dit heeft wel degelijk haar karakter gevormd zo lijkt het. Als het mijn kat was, zou ik zorgen voor zo min mogelijk pijn en haar dus gewoon laten opereren. Op deze manier kan ze gewoon een trauma eraan overhouden en zelf wil je ook geen pijn.

Bij ons was het te laat om nog in te grijpen, maar jij kunt gewoon iets doen voor je dier en voorkomen dat ze mogelijk op latere leeftijd toch klachten krijgt. Onze poes is nu bijna 3, en als ze ooit last van haar gewrichten krijgt dan zullen wij alles op alles zetten om haar te helpen, maakt niet uit hoeveel dat gaat kosten. Dat is een keuze die we maakten toen we haar ondanks dat pootje in huis namen. Maar ook voor een gezond dier geldt: Je kiest voor een dier en je weet dat er medische kosten kunnen komen.

Dus als de sodemieter naar de DA, dat lijkt mij de enige juiste oplossing.

[ Bericht 0% gewijzigd door Chanty op 21-03-2010 17:49:26 ]
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_79413535
als het de kat zou helpen, absoluut doen die operatie.
sluit een lening af als je het geld er niet voor hebt, maar als je kat er beter van wordt vind ik dat dat het enige criterium mag zijn voor zoiets.
geld afwegen tegen pijn van een beestje vind ik persoonlijk echt niet kunnen.

er is voor mij maar 1 reden dat ik een operatie voor mijn katten niet zou overwegen en dat is leeftijd.
mijn laatste is nu 17 en een operatie zou hij niet zo goed meer uitkomen, anders krijgt hij alles wat hij nog maar nodig mocht hebben.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  zondag 21 maart 2010 @ 22:34:05 #28
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_79429152
quote:
Op zondag 21 maart 2010 12:19 schreef eleusis het volgende:
Als je de knaken er niet voor over hebt, moet je geen kat nemen.

Heel eenvoudige oplossing voor je "dilemma" en dat bespaart je nog meer geld ook.
dus jij zou je kat ook laten bestralen en nar de orthpeet laten gaan indien nodig. Waarom niet meteen een psycholoog voor zijn geestelijk welzijn??? Ik vind dat je best grenzen kunt stellen, voor je kinderen doe je dat toch ook? Stel je voor dat je kind een beugel moet en het kost je 3000 euro, terwijl de verzekering maar 750 euro vergoed! Dan maar scheve tanden denk ik dan, dan weegt het voordeel van rechte tanden toch ook niet op tegen de kosten.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_79435517
quote:
Op zondag 21 maart 2010 11:41 schreef AardappelAnders. het volgende:
Trolltopic
Kat poot gebroken? wat te doen/.

Ja alweer
  maandag 22 maart 2010 @ 04:16:30 #30
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_79436344
quote:
Op zondag 21 maart 2010 11:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
geen trolltopic, ik verwacht een serieuze discussie hierover. Gelukkig heb ik al wel wat zinvolle bijdrages voorbij zien komen. Ik vind ook dat je een beest geen pijn moet laten lijden, dat staat voor mij voorop! . Maar als een beest geen pijn heeft en gewoon met een lichte handicap verder kan leven vind ik acceptabel.
Serieuze reactie?
Weet je zeker dat er sprake is van een breuk, ik bedoel: ben je met je kat naar een dierenarts geweest? Ik heb het vermoeden dat je dat nog niet gedaan hebt en je nu op voorhand al druk maakt over de eventuele hoogte van de behandelingskosten (waarvoor je ,als ze inderdaad hoog uitvallen, wellicht een betalingsregeling kan treffen).

Als er inderdaad sprake is van een botbreuk is hangt het van het soort breuk af welke behandeling er nodig is, lees dit artikel maar eens: http://www.whgdierenartse(...)dam/docdb.asp?id=361
Jij weet (nog) niet wat voor breuk het is (enkel/ meervoudig), misschien is er wel meer beschadigd (bv door botsplinters of door de breuk zelf) zoals pezen, spieren, zenuwen of bloedvaten.

Als het een botbreuk is wat gespalkt/ geopereerd/ met pennen gezet moet worden en je doet dat niet dan kan je kat hele vervelende complcaties krijgen zoals onvoldoende stabilisatie van de botbreuk, kreupel worden, in­fectie of zelfs afsterven van het pootje. Dat lijkt mij niet echt de bedoeling

En dan heb ik het niet eens over de (chronische) pijn die het beestje er aan over houdt. katten kunnen pijn heel goed verbergen, een oplettende baas ziet wat er aan de hand is. Signalen kunnen zijn:
- zwelling van het weefsel rond de breuk
- niet in staat zijn het aangetaste pootje te gebruiken
- weinig lopen
- verkeerde belasting van het gewricht om de pijn te ontzien
- niet meer ergens op of af willen/ kunnen springen
- veel wassen (van de aangetaste poot) = uiting van pijn!
- zo min mogelijk naar de kattenbak willen lopen
- zo min mogelijk naar het etensbakje willen lopen
- veel slapen
- ongewoon gedrag door pijn (bijvoorbeeld agressie)

Op de lange termijn kan abnormale belasting van het gewricht artrose tot gevolg hebben wat weer stijfheid en veel pijn geeft bij het bewegen.

Need I say more?
Hup! Naar de dierenarts ermee!

[ Bericht 0% gewijzigd door Pippi op 22-03-2010 05:28:52 ]
  maandag 22 maart 2010 @ 04:30:59 #31
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_79436366
quote:
Op zondag 21 maart 2010 11:23 schreef Miss_Isis het volgende:
Een dier bewust met pijn rond laten lopen vind ik wreed en onacceptabel
En dit dus!

[ Bericht 24% gewijzigd door Pippi op 22-03-2010 04:37:19 ]
  maandag 22 maart 2010 @ 05:00:59 #32
127522 Paginabeheerder
De meest gekopieerde
pi_79436388
Als je het geld hebt, en je kunt het missen... dan zou ik het zeker doen!
En daarna zou ik een dierenverzekering afsluiten, want voor nog geen 8 euro per maand heb je al een verzekering die onkosten tot 2000 euro per jaar vergoed.
Liever goed bedacht dan slecht gejat.
  maandag 22 maart 2010 @ 05:12:13 #33
127522 Paginabeheerder
De meest gekopieerde
pi_79436395
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:34 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

dus jij zou je kat ook laten bestralen en nar de orthpeet laten gaan indien nodig. Waarom niet meteen een psycholoog voor zijn geestelijk welzijn??? Ik vind dat je best grenzen kunt stellen, voor je kinderen doe je dat toch ook? Stel je voor dat je kind een beugel moet en het kost je 3000 euro, terwijl de verzekering maar 750 euro vergoed! Dan maar scheve tanden denk ik dan, dan weegt het voordeel van rechte tanden toch ook niet op tegen de kosten.
En toch leg je de vraag voor aan anderen. En nu ineens stel je wel grenzen?
Waarop had je gehoopt? Dat er meer mensen het met je eens waren, een alibi om zo te spreken?

Zo te zien heb je jouw grenzen al gesteld, nog voor jij de vraag stelde.

En je hebt geluk hoor, katten klagen niet over pijn of over hun leven... zelfs toen de kat van mijn ex al half verlamd was, was ze nog zo blij bij het zien van ons en onze aandacht... dat ze nog zat te spinnen.
Nee, een kat klaagt niet.... dat doen alleen de baasjes die pijn in de portemonnee voelen.
En diezelfde baasjes verwachten wel dat ze zelf goed geholpen worden.

Nee, ik zeg... betaal nu maar en zorg dat je in het vervolg verzekerd bent. Jij hebt gekozen voor een kat of voor een kind. En hoewel katten niet klagen, voelt hun pijn net zo erg als voor ons.
Als je het er niet voor over hebt, laat dan die kat inslapen en neem nooit een dier weer. Want dan ben jij het niet waard.
Liever goed bedacht dan slecht gejat.
  maandag 22 maart 2010 @ 05:21:09 #34
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_79436399
quote:
Op maandag 22 maart 2010 05:12 schreef Paginabeheerder het volgende:
En je hebt geluk hoor, katten klagen niet over pijn of over hun leven... zelfs toen de kat van mijn ex al half verlamd was, was ze nog zo blij bij het zien van ons en onze aandacht... dat ze nog zat te spinnen.
Nee, een kat klaagt niet.... dat doen alleen de baasjes die pijn in de portemonnee voelen.
En diezelfde baasjes verwachten wel dat ze zelf goed geholpen worden.

Nee, ik zeg... betaal nu maar en zorg dat je in het vervolg verzekerd bent. Jij hebt gekozen voor een kat of voor een kind. En hoewel katten niet klagen, voelt hun pijn net zo erg als voor ons.
pi_79436445
quote:
Op zondag 21 maart 2010 22:34 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Dan maar scheve tanden denk ik dan, dan weegt het voordeel van rechte tanden toch ook niet op tegen de kosten.
da's nou jammer, ik dacht echt dat het een serieus topic was maar hier moest ik toch wel afhaken, troll.
  maandag 22 maart 2010 @ 06:29:38 #36
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_79436465
Wel een serieus topic dus. Het gaat er maarom welke criteria je stelt, bij een dier is het pijn en of een nog op een goede manier kan functioneren, bij een mens is de grens bij medisch noodzakelijk (een beugel is dat in 99% van de gevallen niet en zou ik dus niet laten doen bij mijn kinderen)

Dit bedoel ik ermaar mee te zeggen. Ik wacht voor onze kat nog even af, om te zien of het wel echt gebroken is, wellicht is het gewoon verstuikkt en is er niets aan de hand, dan besluit ik of ik alsnog naar de DA ga. Zoals gezegd, voor mijn dieren wordt echt wel goed gezorgd, wees maar niet bang!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 22 maart 2010 @ 07:19:28 #37
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_79436637
Zoals gezegd, voor mijn dieren wordt echt wel goed gezorgd, wees maar niet bang!
[/quote]

Dat hoop ik dan maar.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_79436661
Als je dat geld er niet voor over hebt, moet je geen huisdieren nemen.

Ik zou alles wat nodig is direct laten doen, zou niet eens overwegen het niet te doen (tenzij het diervriendelijker is om de kat te laten inslapen).
pi_79436670
quote:
Op maandag 22 maart 2010 06:29 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Wel een serieus topic dus. Het gaat er maarom welke criteria je stelt, bij een dier is het pijn en of een nog op een goede manier kan functioneren, bij een mens is de grens bij medisch noodzakelijk (een beugel is dat in 99% van de gevallen niet en zou ik dus niet laten doen bij mijn kinderen)

Dit bedoel ik ermaar mee te zeggen. Ik wacht voor onze kat nog even af, om te zien of het wel echt gebroken is, wellicht is het gewoon verstuikkt en is er niets aan de hand, dan besluit ik of ik alsnog naar de DA ga. Zoals gezegd, voor mijn dieren wordt echt wel goed gezorgd, wees maar niet bang!
Ik snap je punt hier wel, maar als je kind echt een flink scheef gebit heeft, is de kans groot dat hij/zij later nog wel een beugel neemt.. en dat ziet er zo belachelijk uit, iemand van 25+ met een beugel. Dan liever als kind, dan loopt iedereen ermee.
pi_79437301
quote:
Ik wacht voor onze kat nog even af, om te zien of het wel echt gebroken is, wellicht is het gewoon verstuikkt en is er niets aan de hand, dan besluit ik of ik alsnog naar de DA ga.
volgens mij is de juiste volgorde:
de dierenarts (die er tenslotte voor gestudeerd heeft) laten checken of de poot gebroken is (mocht je zelf dierenarts zijn, excuus, dan heb ik die even gemist ) daarna beslissen of je dierenleed zwaarder laat wegen dan de kosten om die eventueel gebroken poot te laten verhelpen ofwel je kat afgeven bij het asiel waar hij kans maakt geadopteerd te worden door mensen die wel bereid zijn ook daadwerkelijk geld in hun huisdier te steken.
wat mij betreft ben je anders een type dat alleen een huisdier wenst als het niet te veel geld kost en een huisdier is m.i. inherent aan kosten maken, het leeft tenslotte en zit niet de hele dag stil.
denk dat als je geen kosten kunt of wilt maken aan een huisdier, je beter af bent met een knuffelbeertje, ook leuk.

en over die beugel... als je dat al niet bereid bent te betalen voor je kind, misschien was het dan een overweging waard om eerst je geld te tellen en dan pas aan kinderen te beginnen?
pi_79438838
ikzelf heb mn kat laten opereren aan een breuk net boven het dijbeen en ze moest daaena ook nog eens 10 dagen in een bench zitten en 3 weken berperkt lopen . ik heb zelf een handicap en ben een alleenstaande moeder met 2 kinderen maar heb echt alles voor mn beestje over en ik heb dus een regeling kunnen treffen met de dierenarts het kosste me 500 euro maar daar heb ik wel mn kat nog mee.
en een andere dierenarts wilde eerst geld zien om de kat te helpen die deed het dus echt voor het geld en niet om het welzijnd van mn poesje. ja die heb je er ook nog tussen zitten.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 22 maart 2010 @ 11:36:32 #42
163650 Greys
pi_79441463
quote:
Op zondag 21 maart 2010 11:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
geen trolltopic, ik verwachteen serieuze discussie hierover. Gelukkig heb ik al wel wat zinvolle bijdrages voorbij zien komen. Ik vind ook dat je een beest geen pijn moet laten lijden, dat staat voor mij voorop! . Maar als een beest geen pijn heeft en gewoon met een lichte handicap verder kan leven vind ik acceptabel.
Dat dus.
Maar je kat heeft nu dus geen pijn? Dat weet je zeker?
quote:

Hoe lang heeft ie al last van zijn pootje dan?

Anyway, ik vind het op zich wel een interessante discussie hoor, hoe ver je zou gaan voor je huisdier qua moeite en kosten. Ik vind op zich dat je geen huisdier moet nemen als je eventuele DA kosten niet kunt of wilt betalen en daarom het dier onnodig pijn laat lijden. Maar een open hart operatie op een hamster zou mij dan bv ook weer te ver gaan, om maar eens wat te noemen
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_79441893
quote:
Op maandag 22 maart 2010 09:58 schreef diaantje35 het volgende:

en een andere dierenarts wilde eerst geld zien om de kat te helpen die deed het dus echt voor het geld en niet om het welzijnd van mn poesje. ja die heb je er ook nog tussen zitten.
dat is echt erg, zulke dierenartsen.
pi_79442472
quote:
Op maandag 22 maart 2010 11:50 schreef WRH het volgende:

[..]

dat is echt erg, zulke dierenartsen.
ja vertel mij wat maar ik ben in ieder geval blij dat mn huidige dierenaarts me wel vertrouwd en de eerste betaling is dan ook al gedaan.
en heb ook tegen de ander gezegd dat ze me maar uit hun systeem moeten halen.
  maandag 22 maart 2010 @ 13:54:53 #45
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_79446150
Ik ben het zat Ga GVD met dat beest naar de dierenarts!
Of het pootje verstuikt of gebroken is kan alleen de dierenarts concluderen, jij kan dat als leek niet, dat beestje loopt (straks) onnodig lang met pijn rond

Mag dit topic dicht please, kan het niet langer aan zien zo

[ Bericht 2% gewijzigd door Pippi op 23-03-2010 01:54:10 ]
pi_79450382
quote:
Op maandag 22 maart 2010 13:54 schreef Pippi het volgende:
Ik ben het zat Ga GVD met dat beest naar de dierenarts!
Of het verstuikt of gebroken hoor je dan, jij kan dat als leek niet bepalen, dat beestje loopt (straks) onnodig lang met pijn rond

Mag dit topic dicht please, kan het niet langer aan zien zo
Ik sluit mij hier helemaal bij aan! Laat dat beest helpen en zorg in ieder geval dat je er mee naar een DA geweest bent zodat je weet wat er aan de hand is! Je gaat zo'n diertje toch niet met pijn laten rondlopen alleen omdat je denkt dat het misschien wel duur zou kunnen zijn?! Bah!

Ik moet bij dit topic ook steeds denken aan een aflevering van animal cops die ik een poos geleden zag.. Een of andere Amerikaanse sjonnie had een puppy met een gebroken poot en vond het ook onnodig om daar geld aan uit te geven. Hij had dat beest zelf dus maar toegetakeld met een of ander verbogen vingerspalk dingetje wat hij om het pootje had geknoopt. En dat totaal verkeerd om ook nog, dus dat beestje bleef maar doorlopen met heel veel pijn en een verkeerd vastgeknoopt spalkje! En die sjonnie ook nog een grote mond geven naar de inspecteur, zo van 'buhh, 500 dollar is absurd ik kan het zelf wel want ik ben heus ook wel naar college geweest' vlak voor hij wegscheurde in z'n patserauto
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  dinsdag 23 maart 2010 @ 02:04:17 #47
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_79477012
quote:
Op maandag 22 maart 2010 15:49 schreef Miss_Isis het volgende:
Ik moet bij dit topic ook steeds denken aan een aflevering van animal cops die ik een poos geleden zag.. Een of andere Amerikaanse sjonnie had een puppy met een gebroken poot en vond het ook onnodig om daar geld aan uit te geven. Hij had dat beest zelf dus maar toegetakeld met een of ander verbogen vingerspalk dingetje wat hij om het pootje had geknoopt. En dat totaal verkeerd om ook nog, dus dat beestje bleef maar doorlopen met heel veel pijn en een verkeerd vastgeknoopt spalkje! En die sjonnie ook nog een grote mond geven naar de inspecteur, zo van 'buhh, 500 dollar is absurd ik kan het zelf wel want ik ben heus ook wel naar college geweest' vlak voor hij wegscheurde in z'n patserauto
Die aflevering heb ik ook gezien, die Amerikaanse sjonnie (lees sukkel) ging daarna ook nog eens zijn eigen zaak verdedigen, hoe bedoel je rolverwarring
In mijn ogen zijn dat 1 van de ergste types: niet willen erkennen dat "de man/ vrouw die het diploma dierengeneeskunde op zak heeft" het gewoon beter weet.
Ik bedoel maar: wat voor beetje moeite kost het om gewoon even je kat in een reismandje te doen om het pootje bij de dierenarts na te laten kijken
pi_79484548
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 02:04 schreef Pippi het volgende:

[..]

Die aflevering heb ik ook gezien, die Amerikaanse sjonnie (lees sukkel) ging daarna ook nog eens zijn eigen zaak verdedigen, hoe bedoel je rolverwarring
In mijn ogen zijn dat 1 van de ergste types: niet willen erkennen dat "de man/ vrouw die het diploma dierengeneeskunde op zak heeft" het gewoon beter weet.
Ik bedoel maar: wat voor beetje moeite kost het om gewoon even je kat in een reismandje te doen om het pootje bij de dierenarts na te laten kijken
Ja, precies! Het is bijna om te lachen als het niet zo verdrietig was... 'Ik heb 3 jaar college gedaan dus nu kan ik a) zelf mijn hond genezen van zijn gebroken poot en b) mezelf verdedigen tijdens een rechtszaak'

Ik ben wel erg benieuwd hoe het ondertussen met de kat van TS gaat (aangenomen dan dat dit dus echt geen trolltopic is)...
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  dinsdag 23 maart 2010 @ 18:01:02 #49
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_79499413
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:52 schreef Miss_Isis het volgende:
Ik ben wel erg benieuwd hoe het ondertussen met de kat van TS gaat (aangenomen dan dat dit dus echt geen trolltopic is)...
Ik ben ook benieuwd. BloodhoundFromHell wat vond de dierenarts van het pootje van je kat?
pi_79610866
nou ik denk niet dat hij geweest is hoor jammer genoeg
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')