abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 maart 2010 @ 11:15:59 #1
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_79398293
Als een kat een poot gebroken heeft, zou jij de kat dan laten opereren? een botbreuk geneest immers ook wel zonder operatie. Het enige is dat de kat dan wellicht een scheef pootje houdt. Ik begreep dat het opereren van een gebroken poot minstens 1000 euro kost. Ik vind dit ridicuul voor een kat. De kat lijkt er geen pijn van te hebben en kan volgens mij prima oud worden met een scheef pootje. Ik heb veel over voor mn huisdieren, maar het blijven wel beesten. In de vrije natuur word er ook geen schroeven in een gebroken pootje gezet. Wat vinden jullie van dit dilemma, of laten jullie de kat alle mogelijke behandelingen ondergaan. Waar ligt die grens????
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_79398442
tja, ligt eraan of je het geld ervoor overhebt. Is het niet beter om het gewoon te spalken?
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_79398464
Onze poes kwam een poos terug met een gebroken bovenbeen thuis, en we hebben haar meteen laten helpen! Het groeit vast ooit wel weer aan, maar dat groeit scheef en blijft pijn doen. En totdat het weer is aangegroeid heeft het dier echt heel erg veel pijn. Een kat laat vaak pijn nauwelijks merken, dus je kan wel denken dat er niets aan de hand is maar ondertussen lijdt het dier. De bewegingsvrijheid van het dier wordt ook nog eens beperkt, zowel tijdens de verwonding als daarna als het scheef is gegroeid. Wij hebben haar door een orthopedisch chirurg laten opereren, ze kreeg een metalen pin door haar bovenbeen. Al met al waren we zo'n 600 euro kwijt, later nog eens 50 ofzo om de pin weer te verwijderen, omdat bleek dat ze er last van begon te krijgen (zo'n 6 mnd later). Zo'n dier heeft echt wel heel veel pijn aan een gebroken poot, en ik vind het ronduit schandalig als je bewust je kat daarmee rond laat lopen. Dat is imo nou echt dierenmishandeling!

Als je zelf al droog brood eet en van een uitkering leeft zou ik het me nog enigszins voor kunnen stellen, maar zelfs dan vind ik dat je eigenlijk gewoon een betalingsafspraak moet maken met de DA. Vaak valt er wel iets te regelen als het echt niet anders kan. 1000 euro is veel, maar dan sla je maar een vakantie over ofzo. Dit is ook bij uitstek een aandoening die geheel verholpen kan worden, het is geen lange slopende ziekte wat klauwen met geld blijft kosten en enkel wat tijd kan rekken, maar een éénmalig iets. Je betaald één keer, maar de kat is dan in principe weer 100% de oude (onze kat iig wel). Daarom vind ik dat je het zeker moet doen. Je zou ook de dierenbescherming oid kunnen vragen of zij bij kunnen springen. Desnoods de kat afstaan naar een asiel ofzo waar ze haar wel kunnen/willen helpen. Een dier bewust met pijn rond laten lopen vind ik wreed en onacceptabel
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 21 maart 2010 @ 11:23:21 #4
291753 Jmsls
Feeling really bla bla
pi_79398468
Pfff moeilijk, nou ja ik vind 1000 euro wel heel erg veel geld, maar het is toch je kat . Hoe oud is hij?
I want to bla bla bla
pi_79398472
Je kunt een gebroken poot dan ook gewoon laten spalken of gipsen. Hoe veel je er voor over hebt? Ik had een hond met een baarmoederontsteking en die is er toen aan geopereerd. Dat kostte ongeveer 600¤, maar ze heeft nog wel bijna 8 jaar daarna geleefd. Het was ook een stamboom hond en die kostte destijds al flink bij aanschaf. Dus toen vond ik het wel waard. Ik ga het niet doen als een beest op z'n einde loopt om hem dan in leven te houden, maar als er nog een tijd van genoten kan worden dan wel.
  zondag 21 maart 2010 @ 11:25:53 #6
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_79398533
Zolang het geen pijn heeft..
pi_79398624
quote:
Op zondag 21 maart 2010 11:15 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Als een kat een poot gebroken heeft, zou jij de kat dan laten opereren? een botbreuk geneest immers ook wel zonder operatie. Het enige is dat de kat dan wellicht een scheef pootje houdt. Ik begreep dat het opereren van een gebroken poot minstens 1000 euro kost. Ik vind dit ridicuul voor een kat. De kat lijkt er geen pijn van te hebben en kan volgens mij prima oud worden met een scheef pootje. Ik heb veel over voor mn huisdieren, maar het blijven wel beesten. In de vrije natuur word er ook geen schroeven in een gebroken pootje gezet. Wat vinden jullie van dit dilemma, of laten jullie de kat alle mogelijke behandelingen ondergaan. Waar ligt die grens????
als spalken een optie is, dat dus. in de meeste andere gevallen; second opinion.
pi_79398662
quote:
Op zondag 21 maart 2010 11:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

als spalken een optie is, dat dus. in de meeste andere gevallen; second opinion.
ik ben de laatste keer trouwens bij een dierenarts in de buurt van den haag geweest (in een dorpje - dierenarts doet ook groot vee). inenten kostte de helft van hier in de buurt. kwam zeer goed over, kundig en geen bullshit. misschien moet je eens kijken naar zo'n soort dierenarts. de prijzen zijn in de stad absurd hoog.
pi_79398875
quote:
Op zondag 21 maart 2010 11:23 schreef -_Tommy_- het volgende:
Je kunt een gebroken poot dan ook gewoon laten spalken of gipsen. Hoe veel je er voor over hebt? Ik had een hond met een baarmoederontsteking en die is er toen aan geopereerd. Dat kostte ongeveer 600¤, maar ze heeft nog wel bijna 8 jaar daarna geleefd. Het was ook een stamboom hond en die kostte destijds al flink bij aanschaf. Dus toen vond ik het wel waard. Ik ga het niet doen als een beest op z'n einde loopt om hem dan in leven te houden, maar als er nog een tijd van genoten kan worden dan wel.
Je kan niet alles zomaar spalken of gipsen, dat is lang bij elke breuk niet mogelijk. Bij onze kat zat de breuk in het bovenbeen en kon dat alleen verholpen worden met een operatie (metalen pin door het bot). Tevens moet je in gedachten houden dat niet alle katten zomaar een x aantal weken met een dikke gipsen poot rond kunnen slepen. En onze kat had aan haar gebroken poot dus echt wel veel pijn, ookal zag je dat niet direct als ze stil lag. Poezen spinnen bv niet alleen als ze zich fijn voelen maar ook als ze vergaan van de pijn. Het beest kan dus wel opgekruld in zijn mandje liggen te knorren maar ondertussen heel veel pijn hebben.

Ik zou zeker weten doen wat de DA aanraad. Een second opinion kan, maar het is imo een slechte zaak om maar gewoon langs alle DA's te leuren met een gewonde kat totdat je eindelijk een antwoord krijgt dat zo min mogelijk geld kost Je kiest voor een dier, en als je het enigszins kan opbrengen moet je gewoon dokken als er iets met het dier aan de hand is. Hoe kun je ook van je vakantie/snelle internet/filmkanalen/luxe etentje/nieuwe auto/etc genieten als je weet dat je kat pijn lijdt? Dan maar een weekje soep met brood en een weekendje weg in eigen land maar een gezonde kat!
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_79398935
quote:
Op zondag 21 maart 2010 11:38 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Je kan niet alles zomaar spalken of gipsen, dat is lang bij elke breuk niet mogelijk. Bij onze kat zat de breuk in het bovenbeen en kon dat alleen verholpen worden met een operatie (metalen pin door het bot). Tevens moet je in gedachten houden dat niet alle katten zomaar een x aantal weken met een dikke gipsen poot rond kunnen slepen. En onze kat had aan haar gebroken poot dus echt wel veel pijn, ookal zag je dat niet direct als ze stil lag. Poezen spinnen bv niet alleen als ze zich fijn voelen maar ook als ze vergaan van de pijn. Het beest kan dus wel opgekruld in zijn mandje liggen te knorren maar ondertussen heel veel pijn hebben.

Ik zou zeker weten doen wat de DA aanraad. Een second opinion kan, maar het is imo een slechte zaak om maar gewoon langs alle DA's te leuren met een gewonde kat totdat je eindelijk een antwoord krijgt dat zo min mogelijk geld kost Je kiest voor een dier, en als je het enigszins kan opbrengen moet je gewoon dokken als er iets met het dier aan de hand is. Hoe kun je ook van je vakantie/snelle internet/filmkanalen/luxe etentje/nieuwe auto/etc genieten als je weet dat je kat pijn lijdt? Dan maar een weekje soep met brood en een weekendje weg in eigen land maar een gezonde kat!
1000 euro voor een gebroken pootje klinkt wel een beetje belachelijk... zoals ik zei, vraag eens wat advies bij een dierenarts die ook groot vee doet.
  zondag 21 maart 2010 @ 11:42:25 #12
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_79398989
quote:
Op zondag 21 maart 2010 11:41 schreef AardappelAnders. het volgende:
Trolltopic
+1. Wel een heel makkelijke, ook.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zondag 21 maart 2010 @ 11:55:09 #13
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_79399302
geen trolltopic, ik verwachteen serieuze discussie hierover. Gelukkig heb ik al wel wat zinvolle bijdrages voorbij zien komen. Ik vind ook dat je een beest geen pijn moet laten lijden, dat staat voor mij voorop! . Maar als een beest geen pijn heeft en gewoon met een lichte handicap verder kan leven vind ik acceptabel.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_79399850
Je moet ook aan de toekomst denken; zo'n poot hoort recht omdat dat het beste werkt. Als zo'n dier jarenlang op een krom pootje loopt is het misschien inderdaad nu wel pijnloos maar de gewrichten zijn er toch niet op gebouwd, en mocht je kat een mooie hoge leeftijd bereiken, dan zit de kans er in dat 'ie er tzt wel last van krijgt. En dan kan opereren vaak niet meer, of met een veel hoger risico.
pi_79399880
Ik vind dat als je een huisdier neemt, je er ook alles voor over moet hebben.
Toen mijn konijn 8 was en geopereerd moest worden terwijl er een grote kans was dat hij niet meer uit de narcose zou komen gingen we toch voor de operatie. Gelukkig werd hij wakker en is inmiddels bijna 10 jaar.

Maar als in dit geval de kat er echt geen hinder van zal hebben en er geen pijn van heeft. Zal ik goed begrijpen dat je geen operatie zal laten uitvoeren, een operatie is ook niet zomaar wat voor een kat...
Als iets niet gaat zoals het moet, moet het zoals het gaat...
pi_79399930
quote:
Op zondag 21 maart 2010 12:12 schreef ry4life het volgende:
Ik vind dat als je een huisdier neemt, je er ook alles voor over moet hebben.
Toen mijn konijn 8 was en geopereerd moest worden terwijl er een grote kans was dat hij niet meer uit de narcose zou komen gingen we toch voor de operatie. Gelukkig werd hij wakker en is inmiddels bijna 10 jaar.

Maar als in dit geval de kat er echt geen hinder van zal hebben en er geen pijn van heeft. Zal ik goed begrijpen dat je geen operatie zal laten uitvoeren, een operatie is ook niet zomaar wat voor een kat...
hij weet nog niet eens wat de alternatieven zijn.
  zondag 21 maart 2010 @ 12:19:02 #17
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_79400142
Als je de knaken er niet voor over hebt, moet je geen kat nemen.

Heel eenvoudige oplossing voor je "dilemma" en dat bespaart je nog meer geld ook.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_79400185
het is gewoon heel simpel, als je het geld er niet voor over hebt moet je niet aan dieren beginnen...

edit: wat hierboven mij word gezegd dus
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_79400215
-oeps, ik ben aan het kutten-
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_79400521
quote:
Op zondag 21 maart 2010 11:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
geen trolltopic, ik verwachteen serieuze discussie hierover. Gelukkig heb ik al wel wat zinvolle bijdrages voorbij zien komen. Ik vind ook dat je een beest geen pijn moet laten lijden, dat staat voor mij voorop! . Maar als een beest geen pijn heeft en gewoon met een lichte handicap verder kan leven vind ik acceptabel.
Fijn om te weten dat je niet trollt, minder fijn om te denken dat je dus nu met een gewonde kat zit die (nog) niet geholpen wordt?

Je moet er gewoon van uit gaan dat het dier pijn heeft. Denk eens na, met een gebroken poot zou jij toch ook pijn hebben? Je zal toch ergens aan gemerkt hebben dat er iets mis is met de poot (de kat zal er waarschijnlijk niet op lopen). Dat geeft toch al aan dat het pijn doet? Immers, als hij geen pijn had zou hij gewoon lopen. Verder zul je ongetwijfeld zien dat de kat tijdens het lopen/strompelen met zijn oren iets naar opzij of naar achter loopt en gespannen kijkt. En als je aan de poot komt zal hij de poot wegtrekken of grommen/mauwen/gespannen kijken. Dit soort dingen wijzen ook op pijn. En zoals ik eerder al zei, ookal liggen ze soms te snorren in hun mandje, dan nog kan het heel veel pijn doen. Een gebroken ledemaat doet gewoon pijn. Punt.

En wat hier boven ook al is gezegd, de kans is aanwezig dat de poot wel weer heel groeit, maar daarna is het scheef (vaak ook korter dan de andere poot) en zal de poes op den duur last gaan krijgen van gewrichten en eventueel zijn wervelkolom (denk eens in wat het met je doet als je jaren lang scheef moet lopen). Ook zal hij minder snel en soepel zijn, wat met name voor een buitenkat gevaarlijk kan zijn (denk aan honden, andere katten en auto's waar zo'n dier voor weg moet kunnen lopen). Echt, ga naar de DA (eventueel een andere waarvan je weet/hebt gehoord dat hij goedkoper is) en laat het beest helpen. Hoe langer je het uitstelt hoe minder makkelijk het ook te herstellen is. En als je dan toch echt vertikt om je dier te laten helpen denk dan aan pijnstilling en laat hem in ieder geval niet naar buiten!!
  zondag 21 maart 2010 @ 12:39:33 #21
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_79400901
Waarom krijgt BHFH geen ban voor F&F?

de fantast...

Het loont de moeite om even zijn postgeschiedenis door te kijken, dan begrijp je wel wat ik bedoel.
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
  Moderator zondag 21 maart 2010 @ 12:46:30 #22
155227 crew  Guppy
dus
pi_79401165
Ondanks dat het wellicht een troll is, toch my two cents.

Een voorwaarde aan het laten helpen van een dier is voor mij altijd dat er daarna een dierwaardig leven op volgt, zonder maandenlange revalidatie. Een dier kun je namelijk niet uitleggen waarom hij maanden niet goed functioneert, en dat het voor de eigen bestwil is. Dat doe ik mijn dieren niet aan.

Wat ook einde verhaal is is kanker. Chemo en zo gaan we niet aan beginnen.

Om terug te komen op de kat, een poot opereren om te zetten zou ik wel doen, als de poot daarna weer goed te gebruiken is. Een oom en tante van me hebben het ook gedaan.

Wanneer de kans klein is op herstel van de poot zou ik nog amputatie overwegen, katten kunnen prima functioneren met 3 poten. Wellicht is dit ook nog goedkoper, mocht het een geld kwestie zijn.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_79401208
quote:
Op zondag 21 maart 2010 12:39 schreef Poeke het volgende:
Waarom krijgt BHFH geen ban voor F&F?

de fantast...

Het loont de moeite om even zijn postgeschiedenis door te kijken, dan begrijp je wel wat ik bedoel.
Tja, ik zie zo snel nogal wat posts over zijn kat, maar niet echt iets waarvan ik denk dat het niet (deels) waar kan zijn... Waar moet ik op letten? Ik hoop maar dat dit verzonnen is trouwens, ik heb nu al medelijden met zijn kat
  zondag 21 maart 2010 @ 17:08:26 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_79410234
Vreescht niet, BHFH heeft een trollgeschiedenis van jááááren.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 21 maart 2010 @ 17:18:53 #25
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_79410548
Ik ken een kat met een gebroken bekken. Dat kunnen ze om een of andere reden niet opereren dus dat hebben ze ook gewoon weer aan elkaar laten groeien. Niks mee aan de hand hoor.

Zou het gewoon laten spalken en wat pijnstillers erin en verder niks. Ik bedoel, het is een kat... die redden zich wel hoor met een ieniemie krom pootje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')