abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 zaterdag 20 maart 2010 @ 19:32:36 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_79382729
Willem Frederik Hermans (1921-1995) wordt
algemeen beschouwd als de belangrijkste
Nederlandstalige schrijver van de twintigste
eeuw. Zijn oeuvre is van een onovertroffen
veelzijdigheid, geeft tot op de dag van vandaag
aanleiding tot discussie en dwingt de nieuwe
generaties lezers en auteurs steeds weer tot
standpuntbepaling.

Het Willem Frederik Hermans instituut wil het
centrum zijn voor de bestudering van de literaire
nalatenschap van Willem Frederik Hermans,
zoals vergelijkbare instellingen in het
buitenland dit op hun terrein doen. Het instituut
stelt zich ten doel om onder andere door middel
van de onderhavige WFHi site de kennis van het
oeuvre en de persoon van Willem Frederik
Hermans te bevorderen.

Met de eerste zin ben ik het niet eens. Dat is voor mij Bordewijk.

Met de tweede zin kan ik instemmen.

Jullie ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_79382845
Verschillende schrijvers, verschillende merites.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 19:50:21 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_79383510
WFH, da's die gast waar ik perse oersaaie boeken van moest lezen op school
Triest, als je je publiek moet halen uit verplichtingen!
censuur :O
pi_79383544
Iemand nog een inhoudelijke mening?

(Ik niet, want ik vind heel veel schrijvers goed, en heb niet 1 specifieke favoriet. Hoewel Louis Couperus mij altijd is bijgebleven, maar dat is niet de 20e eeuw.)
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  zaterdag 20 maart 2010 @ 19:52:00 #5
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_79383571
Ik heb eigenlijk bizar weinig van deze 'groten' gelezen. Wat raad je me aan om nog eens te lezen, wat zou ik echt gelezen moeten hebben?

Liefst niet al te zwaar.
  zaterdag 20 maart 2010 @ 19:52:27 #6
294141 tarantism
hups in die kont
pi_79383592
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 19:50 schreef RemcoDelft het volgende:
WFH, da's die gast waar ik perse oersaaie boeken van moest lezen op school
Triest, als je je publiek moet halen uit verplichtingen!
Gelukkig mag je nu tot je 67ste in een vorkheftruck rijden, nooit meer saaie boeken
  zaterdag 20 maart 2010 @ 19:53:16 #7
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_79383627
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 19:51 schreef Pandora73 het volgende:

(Ik niet, want ik vind heel veel schrijvers goed, en heb niet 1 specifieke favoriet. Hoewel Louis Couperus mij altijd is bijgebleven, maar dat is niet de 20e eeuw.)
Couperus, zijn bekendste boek was toch een verhaal uit Indie oid?
  Trouwste user 2022 zaterdag 20 maart 2010 @ 19:59:03 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_79383851
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 19:52 schreef Zwansen het volgende:
Ik heb eigenlijk bizar weinig van deze 'groten' gelezen. Wat raad je me aan om nog eens te lezen, wat zou ik echt gelezen moeten hebben?

Liefst niet al te zwaar.
Brieven van Bijkaart.

Zijn verzamelde polemieken.

Heerlijk leesvoer als je geen zin hebt in een roman.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zaterdag 20 maart 2010 @ 20:00:13 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_79383899
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 19:53 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Pleunie Touw naakt onder de douche in de serie de Stille Kracht.

pi_79384619
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 19:53 schreef Zwansen het volgende:

[..]

"Eline Vere" is ook een heel bekende. En blijft een geweldig boek (vind ik althans).
Maar bekend zijn ook "De boeken der kleine zielen" en "Van oude mensen, de dingen die voorbij gaan".
Wat jij bedoelt is zoals al eerder genoemd werd "De stille kracht", inderdaad ook een bekende.

In dezelfde stijl is ook Frederik van Eeden een favoriet van me ("De kleine Johannes", "Van de koele meren des doods"). maar die is ook niet volledig 20e eeuws.

Van daaruit verder redenerend zou Godfried Bomans ook nog genoemd moeten worden ("Erik of het klein insectenboek" bijvoorbeeld). Bomans was overigens ook bijzonder veelzijdig, hij schreef naast romans ook essays, gedichten en toneelstukken, en werkte bovendien ook veel met/voor televisie en radio.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  Moderator zaterdag 20 maart 2010 @ 20:19:52 #11
42184 crew  DaMart
pi_79384667
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 19:51 schreef Pandora73 het volgende:
Sterker nog, de niet-inhoudelijke reacties zijn nu weg .
  zaterdag 20 maart 2010 @ 20:22:24 #12
294141 tarantism
hups in die kont
pi_79384770
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 20:18 schreef Pandora73 het volgende:

[..]

In dezelfde stijl is ook Frederik van Eeden een favoriet van me ("De kleine Johannes", "Van de koele meren des doods"). maar die is ook niet volledig 20e eeuws.
oh man, van de koele meren des doods. de eerste keer dat ik het boek las ben ik een week stil geweest.
ik begon zowaar de dichten na de derde keer dat ik het las .

Echt een ongelooflijk mooi boek.

F. van Eeden
  Trouwste user 2022 zaterdag 20 maart 2010 @ 20:55:14 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_79385854
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 20:22 schreef tarantism het volgende:

[..]

oh man, van de koele meren des doods. de eerste keer dat ik het boek las ben ik een week stil geweest.
ik begon zowaar de dichten na de derde keer dat ik het las .

Echt een ongelooflijk mooi boek.

F. van Eeden
Hoe waren de eerste twee zinnen ?

pi_79386202
Mijn twee cent heb ik al gegeven
Ik denk overigens ook dat je bedoelt of we het er *mee* eens zijn, niet of we het er *over* eens zijn?
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  Trouwste user 2022 zaterdag 20 maart 2010 @ 21:10:16 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_79386302
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 21:07 schreef Pandora73 het volgende:
Mijn twee cent heb ik al gegeven
Ik denk overigens ook dat je bedoelt of we het er *mee* eens zijn, niet of we het er *over* eens zijn?
Ik wilde op een orginele manier een domme vraag stellen.

Blijken er toch domme antwoorden te bestaan.

zaterdag 20 maart 2010 @ 22:40:43 #16
294141 tarantism
hups in die kont
pi_79389700
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 20:55 schreef tong80 het volgende:

[..]

Hoe waren de eerste twee zinnen ?

Ik ben blij dat je dat vraagt. De eerste zinnen van een boek zijn vaak erg belangrijk voor de thematiek. Leuke grap aan dit topic is dat dit bij Hermans zeker het geval was(denk aan het begin van 'nooit meer slapen', over de gehandicapte conciërge)

De eerste zin van 'van de koele meren des doods' luidt:

‘De geschiedenis van een vrouw. Hoe zij zocht de koele meren des Doods, waar verlossing is, en hoe zij die vond'.

De woorden 'De koele meren des doods' zijn dacht ik uit een psalm geplukt ofzo, ik weet niet precies(is hier iemand die het precies weet?). In ieder geval is het prachtig. Ik hoop dat iemand door mijn post het boek nu gaat lezen
  Trouwste user 2022 zondag 21 maart 2010 @ 00:11:37 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_79392669
tarantism. Als ze gewoon Hermans gaan lezen ben ik al blij

pi_79393960
De eerste zin klopt. Een tijd geleden was er een enquete onder hoogleraren in de Letterkunde en die kozen vrijwel unaniem voor Hermans als de grootste Nederlandse schrijver in de 20e eeuw.
Hermans is de enige Nederlandse schrijver die geschaard wordt in het rijtje Shakespeare, Kafka, Celine en Schopenhauer door de buitenlandse media. Laten we gewoon reeel zijn: het is al heel knap dat we 1 schrijver van dat kaliber in de twintigste eeuw hadden want we zijn een piepklein landje. Bordewijk heeft natuurlijk ook hele mooie boeken geschreven, maar er is geen serieuze buitenlandse krant die hem tot de toppers rekent in de Europese literatuur. That should tell you something.
  Trouwste user 2022 zondag 21 maart 2010 @ 04:36:04 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_79396242
GeorgKacher....waarom verkracht je nu je mooie betoog met een Engelse sluitzin ?

pi_79396254
quote:
Op zondag 21 maart 2010 04:36 schreef tong80 het volgende:
GeorgKacher....waarom verkracht je nu je mooie betoog met een Engelse sluitzin ?

Terechte klacht.
A man said to the universe: 'Sir, I exist.'
'However', replied the universe. 'This fact has not created in me a sense of obligation.'
  zondag 21 maart 2010 @ 05:02:37 #21
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_79396319
Nee. Als ik dan een Nederlandse schrijver moet nomen van wie ik wil dat'ie de belangrijkste is, dan is het Van het Reve. Dat is Van het Reve natuurlijk ook helemaal niet (we zijn nu eenmaal een marginaal en arrogant volkje dat zich helemaal niets van een ander aantrekt en zodoende maar in middelmatigheid rond blijven dobberen) maar toch; die man schreef een stuk beter dan Hermans,- zonder hier overigens Hermans mee te kort te doen, wat toch een prima schrijver was.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zondag 21 maart 2010 @ 07:14:00 #22
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_79396476
De grootste. De beste. De invloedrijkste. De belangwekkendste. De artistiekste. De taalkunstig allermeest vernieuwendste. Is de strijd rondom de subsidiegelden weer losgebarsten of wat? Hermans, Reve, Bordewijk, Elsschot, Nescio, Boon, Hotz, om dan maar eens zeven morsdooie schrijvers te noemen met wie ik de wereld wel wil overzeilen of met enkele van hun boeken. En iemand met een beetje verstand van zaken vult die lijst gemakkelijk aan met zeventig tegenvoorbeelden; dood, levend of alras stervende. Zitten we alweer op een hypothetisch allerbestentotaal van zevenenzeventig, maar de meesten van ons zullen inmiddels de tel allang zijn kwijtgeraakt; zevenenzeventig, da's immers meer dan het aantal boeken dat ze überhaupt ooit in hun hele leven zullen lezen. Als ze al zo oud worden.
Literatuur is geen focking voetbal, godverdomme. Kan mij het nu schelen wie de meeste punten krijgt. En niemand hoeft mij ook, alsof het wasmiddelen of kutzeepjes of negercondooms zijn, te overtuigen van de kwaliteit en gebruiksvoordelen van deze literator of gene. Wij van het W.F. Hermans Instituut adviseren: W.F. Hermans. O ja joh?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_79400079
''Willem Frederik Hermans (1921-1995) wordt
algemeen beschouwd als de belangrijkste
Nederlandstalige schrijver van de twintigste
eeuw''

Hermans wordt ook wel gezien als een van de 'grote drie' (samen met Reve en Mulisch). En daar kan ik me goed in vinden. Ik ben nu 'Nooit meer slapen' aan het lezen, en dat boek is echt bríljant! Ik kan me heel goed voorstellen dat dit boek als één van de hoogtepunten van de na-oorlogse Nederlandse literatuur wordt gezien.
pi_79400199
quote:
Literatuur is geen focking voetbal, godverdomme. Kan mij het nu schelen wie de meeste punten krijgt. En niemand hoeft mij ook, alsof het wasmiddelen of kutzeepjes of negercondooms zijn, te overtuigen van de kwaliteit en gebruiksvoordelen van deze literator of gene. Wij van het W.F. Hermans Instituut adviseren: W.F. Hermans. O ja joh?
Ja, en daarbij is het moeilijk objectief vast te stellen wie nu eigenlijk de 'grootste' 'artistiekste' etc. is.
  zondag 21 maart 2010 @ 15:41:52 #25
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_79407124
quote:
Zijn oeuvre is van een onovertroffen veelzijdigheid,
Neuh, na 3 boeken heb je de boodschap wel door.
quote:
geeft tot op de dag van vandaag aanleiding tot discussie
Weinig van gemerkt.
quote:
en dwingt de nieuwe generaties lezers en auteurs steeds weer tot standpuntbepaling.
Steeds weer? Joa, hij is een van de giganten wier schaduwen over alle andere Nederlandse literatuur heenhangen, en iedere schrijver moet zich een houding tegenover die grootheden zien aan te meten.
pi_79408911
quote:
Op zondag 21 maart 2010 15:41 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Neuh, na 3 boeken heb je de boodschap wel door.
[..]
Welke boodschap is dat dan?
pi_79503024
@tong80 binnenkort verschijnen de gebundelde brieven van Hermans en Bordewijk. Ik vond de briefwisseling tussen Reve en Hermans subliem. Hopelijk zijn deze net zo ontroerend.
  Trouwste user 2022 dinsdag 23 maart 2010 @ 19:37:30 #28
7889 tong80
Spleenheup
pi_79503402
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 19:29 schreef GeorgKacher het volgende:
@tong80 binnenkort verschijnen de gebundelde brieven van Hermans en Bordewijk. Ik vond de briefwisseling tussen Reve en Hermans subliem. Hopelijk zijn deze net zo ontroerend.
Mooi

Ken je zijn polemieken met Hugo Brandts Corstius ?

pi_79504892
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 19:37 schreef tong80 het volgende:

[..]

Mooi

Ken je zijn polemieken met Hugo Brandts Corstius ?

Ja natuurlijk ken ik die. Malle Hugo, de puzzeldokter. Ik heb (vrijwel) al zijn polemieken en koop op dit moment de delen van zijn verzamelde werken al gaat het nog jaren duren voordat ik zijn oeuvre compleet heb omdat er maar mondjesmaat delen van hem uitkomen. Ik ben een enorme fan van zijn polemieken. Hoe hij die schrijver afbrandde (ik weet niet meer welke schrijver het was staat in Mandarijnen op Zwavelzuur) die plagiaat had gepleegd, op virtuoze wijze werd die man afgebrand tot er geen as meer over was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')