Gelukkig mag je nu tot je 67ste in een vorkheftruck rijden, nooit meer saaie boekenquote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:50 schreef RemcoDelft het volgende:
WFH, da's die gast waar ik perse oersaaie boeken van moest lezen op school![]()
Triest, als je je publiek moet halen uit verplichtingen!
Couperus, zijn bekendste boek was toch een verhaal uit Indie oid?quote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:51 schreef Pandora73 het volgende:
Iemand nog een inhoudelijke mening?
(Ik niet, want ik vind heel veel schrijvers goed, en heb niet 1 specifieke favoriet. Hoewel Louis Couperus mij altijd is bijgebleven, maar dat is niet de 20e eeuw.)
Brieven van Bijkaart.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:52 schreef Zwansen het volgende:
Ik heb eigenlijk bizar weinig van deze 'groten' gelezen. Wat raad je me aan om nog eens te lezen, wat zou ik echt gelezen moeten hebben?
Liefst niet al te zwaar.
Pleunie Touw naakt onder de douche in de serie de Stille Kracht.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:53 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Couperus, zijn bekendste boek was toch een verhaal uit Indie oid?
"Eline Vere" is ook een heel bekende. En blijft een geweldig boek (vind ik althans).quote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:53 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Couperus, zijn bekendste boek was toch een verhaal uit Indie oid?
oh man, van de koele meren des doods. de eerste keer dat ik het boek las ben ik een week stil geweest.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 20:18 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
In dezelfde stijl is ook Frederik van Eeden een favoriet van me ("De kleine Johannes", "Van de koele meren des doods"). maar die is ook niet volledig 20e eeuws.
Hoe waren de eerste twee zinnen ?quote:Op zaterdag 20 maart 2010 20:22 schreef tarantism het volgende:
[..]
oh man, van de koele meren des doods. de eerste keer dat ik het boek las ben ik een week stil geweest.
ik begon zowaar de dichten na de derde keer dat ik het las.
Echt een ongelooflijk mooi boek.
F. van Eeden![]()
Ik wilde op een orginele manier een domme vraag stellen.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 21:07 schreef Pandora73 het volgende:
Mijn twee cent heb ik al gegeven
Ik denk overigens ook dat je bedoelt of we het er *mee* eens zijn, niet of we het er *over* eens zijn?
Ik ben blij dat je dat vraagt. De eerste zinnen van een boek zijn vaak erg belangrijk voor de thematiek. Leuke grap aan dit topic is dat dit bij Hermans zeker het geval was(denk aan het begin van 'nooit meer slapen', over de gehandicapte conciërge)quote:
Terechte klacht.quote:Op zondag 21 maart 2010 04:36 schreef tong80 het volgende:
GeorgKacher....waarom verkracht je nu je mooie betoog met een Engelse sluitzin ?
Ja, en daarbij is het moeilijk objectief vast te stellen wie nu eigenlijk de 'grootste' 'artistiekste' etc. is.quote:Literatuur is geen focking voetbal, godverdomme. Kan mij het nu schelen wie de meeste punten krijgt. En niemand hoeft mij ook, alsof het wasmiddelen of kutzeepjes of negercondooms zijn, te overtuigen van de kwaliteit en gebruiksvoordelen van deze literator of gene. Wij van het W.F. Hermans Instituut adviseren: W.F. Hermans. O ja joh?
Neuh, na 3 boeken heb je de boodschap wel door.quote:Zijn oeuvre is van een onovertroffen veelzijdigheid,
Weinig van gemerkt.quote:geeft tot op de dag van vandaag aanleiding tot discussie
Steeds weer? Joa, hij is een van de giganten wier schaduwen over alle andere Nederlandse literatuur heenhangen, en iedere schrijver moet zich een houding tegenover die grootheden zien aan te meten.quote:en dwingt de nieuwe generaties lezers en auteurs steeds weer tot standpuntbepaling.
Welke boodschap is dat dan?quote:Op zondag 21 maart 2010 15:41 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Neuh, na 3 boeken heb je de boodschap wel door.
[..]
Mooiquote:Op dinsdag 23 maart 2010 19:29 schreef GeorgKacher het volgende:
@tong80 binnenkort verschijnen de gebundelde brieven van Hermans en Bordewijk. Ik vond de briefwisseling tussen Reve en Hermans subliem. Hopelijk zijn deze net zo ontroerend.
Ja natuurlijk ken ik die. Malle Hugo, de puzzeldokter. Ik heb (vrijwel) al zijn polemieken en koop op dit moment de delen van zijn verzamelde werken al gaat het nog jaren duren voordat ik zijn oeuvre compleet heb omdat er maar mondjesmaat delen van hem uitkomen. Ik ben een enorme fan van zijn polemieken. Hoe hij die schrijver afbrandde (ik weet niet meer welke schrijver het was staat in Mandarijnen op Zwavelzuur) die plagiaat had gepleegd, op virtuoze wijze werd die man afgebrand tot er geen as meer over was.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 19:37 schreef tong80 het volgende:
[..]
Mooi
Ken je zijn polemieken met Hugo Brandts Corstius ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |