quote:
Op maandag 29 maart 2010 16:53 schreef MarkoAlmelo het volgende:Hoe werkt trouwens het touchscreen van de N900?
Kun je daar is wat over vertellen? ben er wel benieuwd naar.
Ik heb zelf nog nooit een mobiel gehad met touchscreen, heb momenteel nog de N96

Ben zelf heel blij met het touchscreen.
Hij reageert op druk, niet op statische electriciteit zoals de iPhone. Je kan dus met je vingers, nagels, handschoenen of je stylus werken. Ik gebruik de helft van de tijd m'n vingers en de andere helft m'n stylus, voor kleine links op websites is de stylus wel ideaal, maar zelfs de kleinste knopjes zijn nog goed te doen met je vinger, desnoods kan je altijd inzoomen (met je vinger een rondje draaien, of op de volumeknop drukken bovenop de telefoon, of dubbel tikken dan zoomt hij in op een bepaald tekstvlak)
Je moet dus iets harder drukken dan een iPhone (ik neem aan dat iedereen wel eens een iPhone heeft aangeraakt

), maar dat zie ik alleen maar als een voordeel. Ideaal als je scherm een beetje vies is, die kan je gewoon zachtjes schoonvegen zonder dat je iets aanklikt.
Als je ergens 2 seconden je vinger op houdt, verschijnt er een rechtermuisknop menutje, waarmee je bestanden enzo kan verwijderen (vanaf de volgende firmware update kan je daarmee ook direct bestanden versturen), en bijvoorbeeld een afbeeldingslocatie direct kan kopieren op internet.
Ze hebben trouwens veel handige dingen bedacht voor het touchscreen.
Als je bijvoorbeeld in een webpagina (maar ook in je sms gesprekken en emails enzo) je vinger van links naast het scherm het scherm inveegt, dan zie je een cursor, als je daar op klikt bestuur je een cursor waarmee je geweldig tekst kan selecteren (bij veel telefoons is het alleen mogelijk tekst te selecteren/kopieren uit tekstvlakken waar je in kan typen)
Als je dit vanuit de rechterkant van het scherm doet krijg je je laatst bezochte pagina's te zien.
Menu's doorscrollen vind ik ook erg goed werken, je moet wel een goede veeg geven, en niet stil beginnen met je vinger want soms klik je dan op een bestand, maar dit is nooit erg want je klikt zo weer terug naar waar je was.
Als je in lange lijsten bestanden o.i.d. een vlinke veeg geeft, dan blijft hij op een goede snelheid heel lang doorglijden, ideaal om snel te scannen waar je moet zijn zonder dat je 10x moet vegen

Over het algemeen vind ik hem geweldig, je moet er misschien iets langer aan wennen dan aan een iPhone scherm, maar uiteindelijk werkt het veel fijner