abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79397817
quote:
Op zondag 21 maart 2010 10:11 schreef Claudia_x het volgende:
Twinkly, ik las ergens dat jij begonnen bent of wilde beginnen met het afbouwen van de Puckababy? Naar aanleiding van dit topic ben ik nog maar eens het gedeelte over afbouwen gaan lezen:

"Als u merkt dat uw baby aanstalten maakt om dit soort bewegingen te maken (dit begint met omrollen), dan adviseren wij u de Puckababy af te bouwen. Belangrijk is dat als u ziet dat uw baby zich steeds met één voet opduwt (de billen komen dan aan één kant omhoog) dat u hem in de Puckababy laat oefenen in het ondersteunen op de onderarmen. Mocht de baby dan gaan rollen in bed, dan weet hij wat kan wanneer hij de Puckababy nog aan heeft: namelijk zich op de onderarmen ondersteunen!"

Dat betekent dus dat wij ook af moeten gaan bouwen, want dat is precies waar Ivan nu heel druk mee bezig is. Ik heb van de nood een deugd gemaakt en de Puckababy zojuist in de wasmachine gegooid. Ivan is net voor het eerst zonder Puckababy en zonder speen in slaap gevallen. Het duurde wel iets langer dan normaal maar ik heb maar een keer terug hoeven lopen. Ik ben benieuwd of hij zo goed door blijft slapen. Mocht het afbouwen tegenvallen dan koop ik aankomende week meteen de Puckabag.
Wat goed dat het Ivan gelukt is om zonder Puckababy in slaap te vallen! Hier lukte dat een paar weken geleden nog niet, ik zal het vanavond weer eens proberen.
Ik wil de Puckababy graag nu af gaan bouwen omdat ik van Linda de tip kreeg dat de overgang makkelijker is wanneer je een slaapzak met lange mouwen gebruikt. Het zou daarom fijn zijn wanneer hij er voor de zomer van af is, want dan is een slaapzak met lange mouwen te warm en ik vermoed dat hij dan ook wel om kan rollen.
Ik ben nu op zoek naar een slaapzak met lange mouwen, maar ik kom nu ook dunne zomerslaapzakjes tegen. En nu twijfel ik, want dan zijn de mouwen toch niet zwaar genoeg en is de hele functie van de mouwen weg?
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_79399381
Ivan is net na 1 slaapcyclus wakker geworden en dat is eigenlijk te vroeg. Volgende slaapje nog maar eens proberen en kijken of hij dan zijn slaap inhaalt.

Dat is ook een reden dat ik liever nu afbouw, omdat de lange mouwen er nog even aan kunnen. Achja, we gaan toch maar gewoon een Puckabag voor 4 seizoenen kopen. Het lijkt me een heerlijk ding voor hem, het hele jaar door. Bij de dunne versie voor in de lente ziten lange mouwen. Ik zou voor mezelf ook wel een Puckabag willen.

Niels had toch het trommelen op tafel ontdekt? Ivan vindt het sinds gister leuk om op het water te slaan als we in bad gaan. Ook wordt hij chagrijnig als ik het potje haarmaskerspul wegzet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 21 maart 2010 @ 12:16:34 #105
57497 happyme28
I'm so happy
pi_79400052
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 19:26 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind 'slaaptraining' wel een goede term. Misschien helpt het als je het zo ziet, happy? Je gaat proberen om Daan positieve slaapassociaties aan te leren. Eerst moet je daar misschien zelf nog een tijd bij blijven, maar daarna zijn de overige rituelen waarschijnlijk genoeg voor hem om te weten dat het slapenstijd is en kun je zelf steeds vroeger weglopen. Met overige rituelen bedoel ik bijvoorbeeld een slaapknuffeltje in bed (wij hebben er twee, aan elke kant een), een bepaald liedje dat je altijd zingt, het afspelen van een muziekdoosje, wat dan ook.

Hoe slaapt Daan eigenlijk? In een wieg of in een ledikant? Heb je dingen gedaan om hem zich geborgen te laten voelen, bijvoorbeeld zijn slaapplek in een hoek maken en een hemeltje boven zijn bed hangen? Ik denk dat de Puckababy Ivan inmiddels niet meer zozeer helpt vanwege het bedwingen van de maaiende armpjes maar omdat hij zich er geborgen in voelt. Een Puckababy is niet echt inbakeren; misschien is zoiets geschikt?
Hij slaapt in een wiegje met een hemeltje bij ons op de kamer. Ik stop 'm wel altijd stevig in, maar armpjes onder de deken is een no-go. Al doe ik dat, dan heeft hij ze in een paar minuten weer boven de dekens. We hebben een knuffeltje erbij gelegd waar we misschien nog wat actiever wat mee kunnen doen als onderdeel van het ritueel.

We gaan nu een tijdje proberen om 'm meteen in bed te leggen wanneer we slaapsignalen zien of wanneer hij bij ons op de arm in slaap is gevallen en evt. erbij blijven totdat hij in slaap is. Als dat niet gaat werken, is een Puckababy of swaddle me misschien een optie.

Gisteravond is hij trouwens na de voeding om 17.30 uur na en knuffelen bij ons om een uur of 19.30 uur in slaap gevallen in de wieg (wel met speen) en kwam pas weer om 23.30 uur en daarna om 3.00 uur en 7.00 uur. Ben ik helemaal niet ontevreden over.

Nu ligt hij ook al weer bijna een uur te slapen in zijn wiegje nadat hij in slaap was gevallen bij mij na de voeding.

We gaan de komende tijd er mee aan de slag en hopenlijk wordt het steeds makkelijker voor 'm om in slaap te vallen.
pi_79401284
Nou, happy, dat klinkt hartstikke goed, hoor! Ik heb ergens gelezen dat baby's zichzelf ook wakker kunnen maken doordat ze met de armen tegen de zijkant van de wieg komen. Als je het idee hebt dat hij onrustig slaapt doordat hij zichzelf wakker maakt met zijn maaiende armen dan zou zoiets als een Puckababy zeker een uitkomst zijn.
pi_79402559
Heb een aantal dingen gelezen maar nog niet heel goed ingelezen, wil er wel even wat over zeggen.

Ik herken het wel happy, aan het begin toen Tijn geboren was vroeg ook iedereen na een aantal weken: "en? Al een ritme?" en dan had ik zoiets ehm.............

Ik wilde het ook wel heel graag, veel over regelmaat enzo gelezen op internet en het laten huilen etc.
Ik kon hem niet laten huilen maar wilde ook graag een soort van ritme.
Las toen ook her en der dat een baby veel hoort te slapen etc. dus even na de voeding naar bed en daar lag hij alweer te huilen, echte tranen en helemaal over de zeik maar ja er moest een ritme komen, dat kind moest toch slapen etc?
Tot grote frustratie van mij want hij had voeding gehad, schone luier, warm bedje, wat kon er dna nog zijn?
En ik ging dus toen ook ong. 2 wkn nergens naar toe om die regelmaat erin te krijgen.

MAar ja ik raakte er dus gefrustreerd en een beetje wanhopig van tot ik dat dus heb los gelaten.
Ik dacht toen ook, ik moet oppassen dat ik hem niet verwen of ergens aan wen enzo want dat zei de wijkvpk ook tegen mij dat ik daar mee op moest passen en dacht, hoe moet dat straks, hoe moet het als ik aan het werk ben etc?
Nou ik vind dat een kindje eigenlijk in zijn bedje hoort te slapen voor de rust enzo maar ja als het niet wil enzo, dan maar niet dacht ik op een gegeven moment.

Dus toen merkte ik, op de buik in de box sliep hij wel zo 2 uur, nou dan dat maar en de rest komt dan later wel.
Intussen hadden we ook medicatie voor de reflux gekregen en na een week of na 2 weken weer eens geprobeerd in bed en tadaa, dat ging.
Dan geen 2 uur of 3 uur wat ik ook bij veel moeders van jonge kindjes las maar een uurtje, nou ja dan maar een uurtje en ik hield me daar niet meer zo aan vast.
Als hij echt moe zou zijn, zou hij ook wel in de iwpstoel of box slapen dacht ik dan.
Een hard huilend kind dat helemaal over de zeik ging dat kon ik niet zo laten liggen en hij was daarnaast best vrolijk.

Dit ook aan de wijkvpk voorgelegd (een andere) en die zei ook, dan haalt hij w.s. zijn slaap gewoon uit 's avonds en 's nachts en als hij goed gehumeurd is dan is het gewoon zo.
Kindjes hoeven niet altijd heel veel te slapen.

En ik dacht bij mezelf, dat komt misschien wel weerals hij wat actiever is en meer energie verbruikt.

We brachten hem wel vanaf 6 a 8 wkn s avonds rond 19:00 naar bed en dat ging goed en voor ons ook fijn om wat aan de avond te hebben.

Sinds een aantal weken en hij op 4 flessen zit is er een soort van ritme en dit is vanzelf gegaan.
half 8 de fles, dan nog slapen tot ong. half 10, dan wakker, rond half 11 beetje fruit , om 12uur de fles en dan slapen vanaf half 1 tot ongeveer half 3.
Dan krijgt hij de fles rond 4 uur en gaat om half 5 nog ff 3 kwartier slapen.
Rond half 6/6uur beetje groente, rond half 7 naar bed.
Half 9 laatste fles en dan slaapt hij tot de volgende ochtend 7 uur.

Laatst sliep hij na de fles van half 8 niet meer en nu sinds een goede week wel weer, ik ga er gewoon in mee.
Nou als hij niet wil slapen, dan niet en dan probeer ik het later wel.

Ik let dus niet meer zo strak op die tijden en merk nu beter wanneer hij moe is en dan gaat hij slapen maar wilde het aan het begin te geforceerd doen en werkte bij ons averechts en sinds ik wat beter op zijn signalen ga letten en me niet meer zo druk maak om de uren slaap die hij krijgt gaat het beter.

Succes ermee, het is ijft zoeken met een kleintje.

Wat miss sly hierboven ook beschreef, je denkt een ritme te hebben en dan mogen ze een fles eraf, of beginnen met brood of etc........
pi_79445511
Happy: als je de Puckababy wilt proberen, mag je me pm-en. Ik heb er namelijk nog een liggen voor baby's tot 3 maanden in Ecru.

Ik hoop dat je kindje geen heel kleintje is, want dan werkt het niet. Ons pluisje kreeg in het begin haar knuistjes door de nekopening. Voor haar heeft de Puckababy sowieso niet gewerkt, want doordat ze wel belemmerd werd, maar niet helemaal, werd ze alleen nog maar onrustiger. Gevolg: nog meer en harder huilen. Ik heb hem dus vrijwel niet gebruikt.

Uiteindelijk hebben wij alleen baat gehad bij het blijven oefenen (en niet laten huilen, want dat werkte bij ons echt niet). Zoals MissSly omschreef, heb ik het ook gedaan. Ik heb meerdere keren bijna de hele dag naast haar bedje gezeten om haar te helpen slapen. Gewoon met de hand op haar buik en af en toe zachtjes toespreken. En als het dan nog niet lukte, gewoon eruitgehaald en later nog eens geprobeerd.

Ook hebben wij zo'n beer die baarmoedergeluiden produceert. Ik weet niet of die er echt iets mee te maken heeft, want als ze echt huilt, krijgt die haar niet stil, maar vanaf het moment dat we die hebben, is het steeds beter gegaan met slapen. Maar dit kan ook door de leeftijd komen, want ze was toen ongeveer 6 weken.
pi_79448651
Bij ons werkte de puckababy niet, Guus kon nog steeds met armpjes bewegen.
Ik draaide hem altijd in zo'n badcape of een kleine deken. De kraam had ons dat geleerd en dan kon ie met zijn armpjes nergens heen en viel ie in slaap.

Nog even over het ritme, ik zou me met een baby van 3 weken nog niet echt druk maken over een ritme.
Bij ons werd overal geslapen, box, wiegje, wandelwagen (ook stilstaand), maxicosi, bij mij op de bank of tegen me aan. En gewoon laten gaan zoals het gaat. Ongeveer met 6-8 weken sliep hij pas na de avond voeding van 19.00 uur in zijn eigen wiegje.
  maandag 22 maart 2010 @ 15:43:56 #110
57497 happyme28
I'm so happy
pi_79450141
DeMajoor, dank je voor het aanbod. Ik hou het zeker in gedachten. Ik ben er nog niet uit maar het blijft een optie. Eerst willen we 'm nog wat tijd geven en kijken of we de reflux onder controle kunnen krijgen waardoor ik vermoed dat hij ook een stuk minder onrustig zal zijn.

Koningin, ik maak me er ook (nog) niet druk om hoor, maar het is wel iets waar ik mee bezig ben. Ik zie gewoon dat hij erg moe is. Het probleem is niet dat ik 'm niet overal wil laten slapen, maar dat hij nergens wil slapen (alleen dan in de Maxi cosi of tegen ons aan en dat laten we ook gewoon zo voorlopig, want inderdaad kan hij nu nog niet een vast ritme hebben en we zijn al blij dat hij slaapt). We willen hem alleen zijn slaapplek, nu de wieg, laten aanwennen als de plek waar hij slaapt. Dan slaapt hij b. op de juiste plek en a. hij heeft een plek waar hij kan slapen.

Het lijkt er nu op dat als hij eenmaal in slaap is, hij wel meerdere slaapcycli aan elkaar kan koppelen (hij heeft nu al 3 dagen slaapjes van 2 uur of meer gedaan). Alleen zelf in slaap vallen lukt nog niet. Hij valt nu bij ons in slaap en vervolgens leggen we 'm in zijn wiegje en slaapt hij verder. Gisteren van 19.30 uur tot 11.00 uur geslapen met een onderbreking voor voeding om 24.00 uur, 03.30 uur en 7.00 uur. Nu ligt hij ook weer te slapen sinds 15.15 uur, hopenlijk houdt hij het vol tot hij honger heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door happyme28 op 23-03-2010 14:48:53 ]
pi_79479269
Wij hebben ons pluisje ook tot zeker 6 weken eerst bij ons in slaap laten vallen en dan pas op bed gelegd (als we dat al deden). En nu doen we het na de voeding van 19 uur meestal nog steeds. Toevallig is het me gisteren gelukt om haar in bed in slaap te laten vallen met een speentje. En ik moest er wel bij blijven met een hand op haar buik. Normaal wil ze nooit een speentje, alleen als ze zure aanvallen heeft.

Nu ligt ze ook weer naast me in bed totdat de Zantac effect heeft en ze in slaap valt. Dus geduld hebben, is inderdaad het beste wat je kunt doen in zo'n situatie.
pi_79560625
De Puckababy afbouwen gaat hier heel moeizaam. De Puckabag is veel te groot voor Ivan en geeft hem dus geen geborgen gevoel (het gedeelte voor de herfst is gemaakt van mooie zware stof, maar die is nu helaas veel te warm voor hem). Ik laat wel eens zijn armen uit de Puckbaby en dan valt hij wel in slaap maar hij slaapt niet langer dan een uur. Het eerste dutje duurt meestal 2-3 uur maar hij ligt nu na een uur alweer wakker in bed. Ik heb even door de deuropenening gegluurd en hij ligt lekker in bed met zijn knuffelpopje te spelen. Zo gaat hij natuurlijk nooit meer slapen. Zucht.

Misschien is hij er nog niet klaar voor. Lastig, hoor. Ik hoor graag hoe jij het aanpakt en hoe dat gaat, Twinkly.

-Edit- Ik heb net z'n armpjes teruggestopt en hij lijkt toch weer verder te slapen. Misschien ga ik het maar eens een tijdje zo doen. Als het dan overdag goed gaat durf ik het 's nachts ook wel aan.

[ Bericht 6% gewijzigd door Claudia_x op 25-03-2010 10:23:35 ]
  donderdag 25 maart 2010 @ 10:24:37 #113
57497 happyme28
I'm so happy
pi_79561071
Balen Claudia dat hij nog niet aan de puckabag wil en de puckababy nog niet kan missen. Heb helaas geen tips. Hopenlijk gaat het snel beter.

Daan lijkt het slapen de laatste dagen ineens aardig op te pakken. 'S nachts slaapt hij goed (wel wat onrustig, maar dat is normaal geloof ik) en komt hij voor 1 voeding midden in de nacht, overdag doet hij 's ochtends altijd een slaapje en 's middags af en toe want soms is hij gewoon te wakker en krijg ik 'm met geen mogelijkheid in slaap. Hopenlijk houdt hij dit vast.
  donderdag 22 april 2010 @ 15:32:45 #114
57497 happyme28
I'm so happy
pi_80599231
Naar aanleiding van de post van Octopussy in het kleine babietjestopic, heb ik dit topic maar weer eens opgezocht. Wat een maand al niet kan veranderen.

Hier nu een redelijk vast ritme dat er ongeveer zo uitziet:
5.30 - 8.30 Slapen
8.30 - 09.30 Voeden/spelen/rechtophouden
09.30 - 10.00 Verschonen / aankleden
10.00 - 11.30 CB/afspraken/Spelen
11.30 - 13.00 Slapen
13.00 - 14.00 Voeden/spelen/rechtophouden/verschonen
14.00 - 16.00 Wandelen/boodschappen/spelen
16.00 - 17.00 Slapen
17.00 - 18.00 Voeden/spelen/rechtophouden/verschonen
18.00 - 19.00 Papa-time Spelen
19.00 - 20.00 Wassen/omkleden/verschonen
20.00 - 23.00 Slapen
23.00 - 24.00 Verschonen/voeden
00.00 - 04.30 Slapen
04.30 - 05.30 Verschonen/voeden

Tijden wijken wel af hier en daar, maar hij blijkt inmiddels echt een mannetje van de tijd te zijn. Hij komt op vaste tijden om eten, zijn oogjes vallen dicht na een bepaalde tijd spelen en slapen gaat echt heel goed tegenwoordig. Alleen doorslapen wil nog niet helemaal lukken

Komt dus neer op: Slapen/voeden/spelen/slapen/voeden/spelen
pi_80614110
Wow, wat een net schema Happeme

Ik ga hier denk ik ook maar eens proberen om Hannah overdag ook boven in haar bedje te stoppen. Ze slaapt nu overdag beneden (in het wipstoeltje of in de box of op mij ) maar dan is ze eigenlijk na een halfuur max. steeds weer wakker, ondanks dat het rustig is in de kamer.

Ik heb Hannah vanavond voor het eerst op haar eigen kamertje gelegd in de wieg. Ben heel erg benieuwd hoe dat gaat vannacht. Ik vermoed dat ik zelf vooral met gespitste oren ga liggen luisteren en alsnog niet goed slaap
  zondag 29 augustus 2010 @ 17:16:46 #116
57497 happyme28
I'm so happy
pi_85838647
Ik dacht, ik schop dit topic maar weer eens omhoog. Het gaat erg goed met Daan en hij is echt een makkelijk mannetje. Hij is inmiddels 6 maanden en een week bijna en we zijn sinds 3 weken begonnen met bijvoeden. Dat gaat erg goed. Hij vind alles (soms na een paar keer) lekker. We geven nog niet veel, maar dat gaat natuurlijk de komende weken steeds meer worden. Nu kom ik een beetje in de knoop met Daans schema en ben benieuwd hoe anderen dit oplossen of dat anderen misschien tips hebben.

Hij krijgt zo rond 7, 11.30, 15.30 en 19.00 uur een fles en rond 15.00 uur fruit en rond 18.00 uur groente.

Hij slaapt nu tussen 10-11.30 en van 14.00-15.00 uur maar soms slaapt hij ook ineens langer en soms ook nog van 16.00-17.00 uur

In principe willen we naar 5 voedingsmomenten toe, maar waar geef ik die in godsnaam?
En extra drinken, hoe noodzakelijk is dat? Als je wat lauwe thee of water wilt geven, doe je dat bij de lunch? En hoe combineren jullie de 2e fles en de lunch? Want dan zit ie vol van de fles van 11.30 uur en dan hoeft ie geen brood meer lijkt me.

Anyway, best lastig dat bijvoeding geven :@
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 29 augustus 2010 @ 17:21:11 #117
147316 crew  DJMO
#trut
pi_85838796
in plaats van de fles om 11:30 te geven, zou je om tien uur fruit kunnen geven, en een fles bij de lunch (brood oid) .. uiteindelijk vervalt de fles van 15:30 als eerste voor een tussendoortje + drinken (ala roosvicee oid) bij het avondeten kun je een toetje geven, dat zou je dan iets eerder kunnen doen ivm die laatste fles.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  zondag 29 augustus 2010 @ 17:30:42 #118
57497 happyme28
I'm so happy
pi_85839091
Probleem is een beetje dat ze op het KDV om 15.00 uur fruit geven en ik dat dus op de dagen dat ik thuis ben niet wil omgooien. Maar dan kan ik het omdraaien en om 10 uur drinken met een tussendoortje (liga/rijstwafel oid) geven. 's avonds eerder zou naar 17.30 uur kunnen op zijn vroegst.

Toetje mag pas vanaf 7 maanden toch? Iets van yoghurt?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 29 augustus 2010 @ 17:50:58 #119
147316 crew  DJMO
#trut
pi_85839735
toetje mag voor zover ik weet ook met zes maanden al hoor, Jan kreeg "mijn eerste danoontje" al vanaf een maand of vijf. maar ik begon dan ook met vier maanden al met bijvoeden ;) Je kan de laatste fles ook een half uurtje later geven in het begin, als je het geen probleem vind dat hij iets later naar bed gaat. je zal even moeten vogelen met de hoeveelheden en tijden, omdat het toch meer per dag gaat zijn wat hij binnen krijgt, en dat ook meer tijd nodig heeft om te verteren.
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

zondag 29 augustus 2010 @ 18:48:11 #120
57497 happyme28
I'm so happy
pi_85841685
Ik ben eigenlijk niet zo voor Danoontje voor Daan, geef liever gewoon yoghurt. Maar ik was toch benieuwd wat ze er over schreven dus keek op de site van Danone, maar kan er helemaal niets over vinden??
  Moderator zondag 29 augustus 2010 @ 19:24:55 #121
5428 crew  miss_sly
pi_85842913
Vanaf een maand of 7 idd kun je met yoghurt beginnen, happy. En verder zou ik het gewoon rustig aan doen, maar ik weet niet hoe het met flesjes zit. Moet je per se zoveel keer per dag die bepaalde hoeveelheid of kun je ook gewoon wat minder melk geven als hij wat meer eet?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 29 augustus 2010 @ 20:08:42 #122
57497 happyme28
I'm so happy
pi_85844583
Ja hoor, normaal (zo ging het tenminste ook bij van 5 naar 4 flessen) laat hij gewoon staan als hij vol zit en zo wordt het vanzelf minder als hij meer gaat eten, dan ga ik verlagen van 200ml naar 160ml en na een tijdje valt dan weer een fles af.

Vanavond liet hij al iets staan van zijn papfles. Hij had vanmiddag dan ook bijna een hele banaan op. Binnenkort ga ik van de papfles 's avonds naar papfles 's ochtends als hij een beetje een redelijke hoeveelheid groente eet.

Maar goed, ik ben dus benieuwd hoe een dagindeling eten/spelen/slapen er doorsnee uitziet bij een maand of 7/8 zeg maar. Dus waar ik naartoe kan werken.

Volgens mij zit ik al wel op de goede weg, maar een beetje spiegelen is altijd wel fijn :)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 29 augustus 2010 @ 21:00:59 #123
147316 crew  DJMO
#trut
pi_85847451
ik zie hem ook niet meer Happy, maar iig bij ons op het cb zijn ze wat losser qua leeftijden, zodra jij denkt dat het kan, moet je het doen zeggen ze hier altijd. maw: als jij denkt dat je kind toe is aan een bakje yoghurt na het eten, gewoon laten proeven. Wel zo puur mogelijk is het advies, door dingen toe te voegen bederf je zijn smaakpapillen :+

pi_85863240
Happy: bij een maand of 7/8 kun je geust op drie voedingen overstappen en dat maakt het veel makkelijker om bijvoedingsmomenten in te plannen. Bij ons zag/ziet een dag er ongeveer als volgt uit:

wakker worden: brood en een fles (mag ook een papfles zijn en dan kun je het brood achterwege laten)
's ochtends tussendoor: water en fruithap
's middags: water en brood (eerst droog, daana met boter/smeerkaas/appelstroop/pindakaas)
vroeg in de middag: tweede fles (die zijn we later gaan halveren)
later in de middag: water en rijstwafel/fruithap/soepstengel/(halve) boterham, wat hij maar nodig lijkt te hebben, zeg maar
diner: water en groenten en aardappelen/pasta/rijst (later zijn we hier echt een gerecht van gaan maken)
net voor het slapen gaan: derde en laatste fles

Voordat we op dit schema zaten kreeg Ivan 's ochtends geen brood maar alleen een fles en bestond het eetmoment laat in de middag uit groenten. Dat eetmoment zijn we gaan verlaten zodat we samen kunnen eten, maar hij heeft wel nog iets nodig 's middags ter overbrugging. Overigens zit zijn avondeten erg dicht op zijn laatste fles. Dat vind ik niet zo'n probleem: hoe meer hij vast voedsel eet, hoe minder hij drinkt, en dat mag. Die fles zal toch ook ooit moeten vervallen. We bieden hem bij elk eetmoment water uit een gewone beker aan. Daar drinkt hij niet altijd evenveel van.

Als jij de tweede fles bij zijn lunch geeft zit je precies op 5 eetmomenten. Er is wat controverse over of het goed is om melk bij vast voedsel te geven. Ik geloof dat het Poppedein was die had gehoord dat je dat beter niet kunt doen (ik weet niet meer om welke reden), maar in het groeiboekje staat wel dat je bij de lunch melk kunt geven (en daar kun je later een beker van maken in plaats van een fles).

Wij hebben nu geen vast moment voor yoghurt. Soms geef ik hem 's ochtends na zijn fruithap yoghurt, als hij nog honger lijkt te hebben. Soms krijgt hij juist in plaats van zijn snack laat in de middag yoghurt. Ik denk dat we binnenkort yoghurt na het avondeten gaan geven.

[ Bericht 3% gewijzigd door Claudia_x op 30-08-2010 10:03:28 ]
  Moderator maandag 30 augustus 2010 @ 10:05:08 #125
5428 crew  miss_sly
pi_85863441
Melk bemoeilijkt de opname van de bepaalde voedignsstoffen uit je voeding, met name de ijzer. Beter kun je dan jus d'orange bij je eten nemen. Omdat daar vitamine C inzit, maakt dat juist dat de ijzer beter wordt opgenomen. Volkorenbrood is een bron van ijzer, maar als je daar melk bij drinkt, maak je daar niet echt gebruik van.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_85863547
Ivan slaapt trouwens van 9-10, van 12-14 en van 16-17, grofweg. Hij heeft meestal een klein slaapje 's ochtends, een langer slaapje 's middags en weer een kort slaapje laat in de middag. Om 19 uur gaat hij naar bed toe.

Soms slaapt hij ineens wat langer, en heel soms doet hij maar 2 slaapjes (bijvoorbeeld als hij bij mijn schoonouders is), maar dat is meer de uitzondering op de regel. We geven hem meestal eten net nadat hij wakker is geworden (7:00 / 10:00 / 14:00 / 17:45), maar soms is het ook echt nodig om hem eten te geven voordat hij gaat slapen zodat hij geen lege maag heeft (12:00 / 15:30).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')