FOK!forum / Travel / Creditcard bij inchecken?
suzanne88dinsdag 16 maart 2010 @ 20:24
Ik heb een vraagje, hoop dat iemand er antwoord op heeft!

Ik heb vanmiddag via lastminute.com een vlucht geboekt van AMS-BKK (retour) met EVA air. Nu was het bedrag van deze vlucht meer dan de bestedingslimiet van mijn creditcard (1000 euro, ben student) Dus heb ik geboekt met de creditcard van mijn moeder.
Nu lees ik echter het volgende op de EVA airways website:

You are required to present the credit card used to purchase the ticket during check-in at the airport. For identification at the check-in counter, you must use a credit card with the card number and name stamped into it. You are required to input your first name and last name exactly as displayed on the credit card. Passengers who fail to do so will be denied boarding unless they purchase a full-fare ticket at the airport ticket counter.

Mijn moeder is echter ook op vakantie dan, dus ik kan haar kaart niet meenemen.. weet iemand of ze echt moeilijk gaan doen hierover? En mn moeder heeft een andere achternaam.. iemand een oplossing voor dit probleem?
spijkerbroekdinsdag 16 maart 2010 @ 20:28
1. Bel EVA air op en vraag naar de mogelijkheden.
2. Boek onder je eigen naam
3. Neem je moeder's kaart mee
4. Neem de gok, ga zonder je moeder's kaart en hoop dat je toch door mag.

Ik geloof dat ik alle mogelijkheden wel zo'n beetje heb opgesomd.
#ANONIEMdinsdag 16 maart 2010 @ 20:29
Ik heb een dergelijke voorwaarde ook wel eens bij het boeken zien staan, maar het is me nog nooit gebeurd dat er daadwerkelijk naar gevraagd werd.
suzanne88dinsdag 16 maart 2010 @ 20:32
Ja mn moeder gaat het niet leuk vinden als ik er 2 maanden met haar kaart vandoor ga (terwijl zij ook 6 weken in het buitenland zit) maarrr ik hoop dus dat ze niets vragen. Ga morgen wel even EVA air bellen idd!
spijkerbroekdinsdag 16 maart 2010 @ 20:36
Oh, en voor de volgende keer:
Vóórdat je iets met iemand ander's creditcard gaat boeken: eerst ff de Terms & Conditions doorlezen. Klotewerk, maar het kan je enorm veel geld en narigheid schelen.
vandeVeldedinsdag 16 maart 2010 @ 20:43
Ik vind het een vreemd verhaal. Een cc is toch een betaalmiddel en geen identificatiebewijs.
Ik heb toevallig vliegtickets + hotel geboekt met een cc die is verlopen tegen de tijd dat ik op vakantie ga. Heb ik dan ook een probleem? Lijkt me niet.
suzanne88dinsdag 16 maart 2010 @ 20:48
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:36 schreef spijkerbroek het volgende:
Oh, en voor de volgende keer:
Vóórdat je iets met iemand ander's creditcard gaat boeken: eerst ff de Terms & Conditions doorlezen. Klotewerk, maar het kan je enorm veel geld en narigheid schelen.
Ja ik heb alles gelezen bij lastiminute.com.. daar stond er niets over in. Maar bij EVA air dus wel..
Maar klopt, het niet slim van me, maar zo weinig meer aan te doen..
DutchTraindinsdag 16 maart 2010 @ 20:50
In de VS wordt een creditcard ook wel als ID gebruikt en vaak de enige manier om je te identificeren bij een zelf check-in kiosk. Op Schiphol ken ik nog geen maatschappijen die dat doen. Zeker als je thuis zelf kan inchecken en je boardingcard print, zal er niemand meer naar kunnen vragen.
Maar het zal niet voor niets in de voorwaarden staan, dus goed om even te bellen.
spijkerbroekdinsdag 16 maart 2010 @ 20:51
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:43 schreef vandeVelde het volgende:
Ik vind het een vreemd verhaal. Een cc is toch een betaalmiddel en geen identificatiebewijs.
Ik heb toevallig vliegtickets + hotel geboekt met een cc die is verlopen tegen de tijd dat ik op vakantie ga. Heb ik dan ook een probleem? Lijkt me niet.
Dat is een extra middel tegen fraude. Mensen kunnen creditcardgegevens van het internet plukken en daarmee vluchten boeken op andermans kosten. Als je de kaart zelf kunt laten zien, is er minder kans dat de gegevens gestolen zijn (tenzij je de kaart fysiek hebt gejat natuurlijk).
spijkerbroekdinsdag 16 maart 2010 @ 20:53
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:48 schreef suzanne88 het volgende:
Ja ik heb alles gelezen bij lastiminute.com.. daar stond er niets over in. Maar bij EVA air dus wel..
Maar klopt, het niet slim van me, maar zo weinig meer aan te doen..
Ik zei niets over al dan niet slim Het is gewoon een tip voor de volgende keer.
Ik hoop trouwens dat je gewoon mag vliegen, er lijkt geen fraude in het spel te zijn
Succes!
Tinkerbel_ACC_dinsdag 16 maart 2010 @ 22:49
Ik heb het dus wel meegemaakt, wel bij Singapore Airlines (we stonden op schiphol dus waren medewerkers van Schiphol) dat ze om de CC vroegen bij inchecken en daadwerkelijk zeiden dat we eigenlijk niet mee mochten! Het erge was: de CC was vervangen omdat deze geblokkeerd was ivm mogelijke fraude ... en om fraude te voorkomen wilde ze dus de CC zien :S uiteindelijk hebben we de CC maatschappij moeten bellen om de oude nummers op te vragen! Na veel zuchten mochten we eindelijk inchecken ... geen leuke ervaring dus (we waren uiteindelijk 10 minuten voor vertrek bij het vliegtuig hierdoor, terwijl we ruim 2 uur van te te voren op schiphol waren ...)

ERGO: regel het ff goed!
Blikwoensdag 17 maart 2010 @ 09:04
Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt bij een vlucht. Wel eens een keer bij het bestellen van kaartjes online, dat ik vervolgens bij het ophalen ook ID en CC mee moest nemen als bewijs
Morowoensdag 17 maart 2010 @ 09:16
Betwijfel of ze het ook echt controleren, maar is het nietzo dat je eigenlijk alleen die website betaalt en dat die ze al ingekocht heeft waardoor die regel dus eigenlijk al vervalt? (kan niet op de site om te kijken)
jacowoensdag 17 maart 2010 @ 10:12
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:50 schreef DutchTrain het volgende:
Zeker als je thuis zelf kan inchecken en je boardingcard print, zal er niemand meer naar kunnen vragen.
De medewerker van de bagage drop-off counter kan dit doen (als dit al een aparte desk is bij EVA).

De kans is hoog dat er naar de credit-card wordt gevraagd. Dit om fraude te bestrijden. Zeker op een bestemming als Thailand. Dat de reis inmiddels al betaald is met de kaart, maakt daarbij niet uit; dit kan net zo goed afgeschreven zijn bij een fraude-slachtoffer die het nog niet door heeft.

Dat de naam op de kaart anders is als die van de passagier is geen probleem, tenzij ook in de voorwaarden staat: "de credit card houder moet deel uitmaken van het reisgezelschap" of iets in die geest. Ik neem aan dat je dat al gechecked hebt?

De oplossing is: de kaart meenemen of vooraf kontakt opnemen met EVA en een regeling treffen. Mogelijk kan je de kaart eerder tonen op het hoofdkantoor en een vrijbrief meekrijgen oid.
kasperwoensdag 17 maart 2010 @ 10:18
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 10:12 schreef jaco het volgende:
Dat de naam op de kaart anders is als die van de passagier is geen probleem, tenzij ook in de voorwaarden staat: "de credit card houder moet deel uitmaken van het reisgezelschap" of iets in die geest. Ik neem aan dat je dat al gechecked hebt?

De oplossing is: de kaart meenemen of vooraf kontakt opnemen met EVA en een regeling treffen. Mogelijk kan je de kaart eerder tonen op het hoofdkantoor en een vrijbrief meekrijgen oid.
Dat staat volgens mij idd in de voorwaarden.
Bij China Airlines kan de CC houder een soort verklaring invullen als hij zelf niet mee vliegt.
Ik weet niet of dit bij EVA ook mogelijk is.
jacowoensdag 17 maart 2010 @ 10:34
Ik heb het even gechecked en zie direkt bij het boekings scherm al het volgende:

http://eservice.evaair.com/online/html/english/plan/eibsa005.asp
quote:
4. To eliminate credit card fraud, the cardholder must be one of the people listed in the reservation
Alleen je moeder kan dit ticket gebruiken. Ik zou nu echt even met EVA kontakt opnemen.
suzanne88woensdag 17 maart 2010 @ 13:00
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 09:16 schreef Moro het volgende:
Betwijfel of ze het ook echt controleren, maar is het nietzo dat je eigenlijk alleen die website betaalt en dat die ze al ingekocht heeft waardoor die regel dus eigenlijk al vervalt? (kan niet op de site om te kijken)


Jij hebt gelijk.. Ik heb EVA air gebeld, en het was geen probleem, ik hoef de CC niet te laten omdat ik via een 'reisagent' (lastminute.com) heb geboekt en niet op de website van EVA. Ben behoorlijk opgelucht Voor de zekerheid laat ik mn moeder nog een briefje schrijven met kopie van haar paspoort, mocht iemand er nog naar vragen dan zal dat voldoende moeten zijn. Maar de medewerker van EVA zei dat ik me zeker geen zorgen hoefde te maken. Weer een probleem uit de wereld!
bluesparklewoensdag 17 maart 2010 @ 13:22
Als je tickets rechtstreeks koopt bij de maatschappij is er vaak de voorwaarde dat er naar de CC kan worden gevraagd bij inchecken en dat de eigenaar van de CC mee moet reizen in het reisgezelschap.

Nu heb je betaald via/aan een (online) reisburo, zij betalen de luchtvaartmaatschappij.
Zij betalen dus de maatschappij en is er geen probleem.
kasperwoensdag 17 maart 2010 @ 13:27
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 13:00 schreef suzanne88 het volgende:
Jij hebt gelijk.. Ik heb EVA air gebeld, en het was geen probleem, ik hoef de CC niet te laten omdat ik via een 'reisagent' (lastminute.com) heb geboekt en niet op de website van EVA. Ben behoorlijk opgelucht Voor de zekerheid laat ik mn moeder nog een briefje schrijven met kopie van haar paspoort, mocht iemand er nog naar vragen dan zal dat voldoende moeten zijn. Maar de medewerker van EVA zei dat ik me zeker geen zorgen hoefde te maken. Weer een probleem uit de wereld!

Goede reis!
gifkwalwoensdag 17 maart 2010 @ 14:59
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:29 schreef k_man het volgende:
Ik heb een dergelijke voorwaarde ook wel eens bij het boeken zien staan, maar het is me nog nooit gebeurd dat er daadwerkelijk naar gevraagd werd.
Waarschijnlijk omdat de naam op de CC altijd overeenkwam met de naam op het ticket, namelijk jouw naam. Juist als ze zien dat de naam verschilt gaan ze er naar vragen, natuurlijk.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 20:43 schreef vandeVelde het volgende:
Ik vind het een vreemd verhaal. Een cc is toch een betaalmiddel en geen identificatiebewijs.
Ik heb toevallig vliegtickets + hotel geboekt met een cc die is verlopen tegen de tijd dat ik op vakantie ga. Heb ik dan ook een probleem? Lijkt me niet.
Nee, zolang de nieuwe credit card dezelfde naam heeft als de vorige en het ticket moet er niks aan de hand zijn.

Ik heb zelf ook wel eens een vlucht willen boeken voor iemand anders (met Thai Air of zoiets geloof ik) wat niet door kon gaan vanwege deze regel. Had het nog nagevraagd maar ze zeiden dat ze er heel streng in waren en dat mijn vriend niet zou mogen boarden.

Een optie is vaak wel dat de creditcard houder naar het lokale bureau van de betreffende maatschappij gaat en daar de kaart laat zien en zelf laat weten dat het OK is dat die kaart is gebruikt. Dit heb ik destijds gedaan en toen was het geen probleem meer om mijn vriend te laten overkomen.
Pietverdrietwoensdag 17 maart 2010 @ 15:06
Tja, bekend probleem. Mag mijn vluchten (zakelijk) eigenlijk niet zelf boeken. Gaat dan via het reisbureau van het bedrijf waar ik voor werk. Als die me bv met de LuftWaffeHansa boeken dan kan ik geen gebruik maken van Electronische check-in. Ik moet dan aan de Balie inchecken. Daar staat dan altijd een lange wachtrij (Muenchen)
Als ik zelf boek heb ik dat probleem niet, en bovendien heb ik altijd zelf een aanbieding die minstens 10-20 Euro goedkoper is dan het reisbureau van de baas.
Fogeldonderdag 18 maart 2010 @ 13:44
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 15:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja, bekend probleem. Mag mijn vluchten (zakelijk) eigenlijk niet zelf boeken. Gaat dan via het reisbureau van het bedrijf waar ik voor werk. Als die me bv met de LuftWaffeHansa boeken dan kan ik geen gebruik maken van Electronische check-in. Ik moet dan aan de Balie inchecken. Daar staat dan altijd een lange wachtrij (Muenchen)
Als ik zelf boek heb ik dat probleem niet, en bovendien heb ik altijd zelf een aanbieding die minstens 10-20 Euro goedkoper is dan het reisbureau van de baas.
Daar hebben ze signature on file voor uitgevonden... kan het reisbureau in jouw naam met jouw credit card boeken zodat je gewoon electronisch kan inchecken. En dat om de een of andere reden niet zou kunnen daar, kunnen ze dan niet gewoon je miles&more kaart gebruiken (indien je die hebt) als een soort van eID?
FP128donderdag 18 maart 2010 @ 15:10
Ik blijf het toch wel apart vinden dat iemand die nog student is coute que coute moet en
zal gaan reizen,om vervolgens te ontdekken dat hij te weinig geld heeft en dan maar de
creditcard van een ander gebruikt om toch zijn reis door te zetten. Als je mijn zoon of
dochter was die dit flikte,had ik je er flink van langsgegeven want ongeacht dat je familie
lid bent,zoiets doe je niet ongevraagd en anders reis je maar niet en ga je een andere
keer.
Fogeldonderdag 18 maart 2010 @ 15:14
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 15:10 schreef FP128 het volgende:
Ik blijf het toch wel apart vinden dat iemand die nog student is coute que coute moet en
zal gaan reizen,om vervolgens te ontdekken dat hij te weinig geld heeft en dan maar de
creditcard van een ander gebruikt om toch zijn reis door te zetten. Als je mijn zoon of
dochter was die dit flikte,had ik je er flink van langsgegeven want ongeacht dat je familie
lid bent,zoiets doe je niet ongevraagd en anders reis je maar niet en ga je een andere
keer.
Wie zegt dat de student het geld niet heeft? Dat er een limiet op een credit card zit heeft totaal niets met de hoeveelheid spaargeld te maken van de TS. En dat een ouder dan even een credit card uitleent waar niet zo'n achterlijk laag bestedingslimiet op zit is ook niets vreemds aan.
Juist bij het boeken van vliegreizen is het slim om credit cards te gebruiken ipv cash.
Blikdonderdag 18 maart 2010 @ 15:17
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 15:10 schreef FP128 het volgende:
Ik blijf het toch wel apart vinden dat iemand die nog student is coute que coute moet en
zal gaan reizen,om vervolgens te ontdekken dat hij te weinig geld heeft en dan maar de
creditcard van een ander gebruikt om toch zijn reis door te zetten. Als je mijn zoon of
dochter was die dit flikte,had ik je er flink van langsgegeven want ongeacht dat je familie
lid bent,zoiets doe je niet ongevraagd en anders reis je maar niet en ga je een andere
keer.
1. Wie zegt dat ze het ongevraagd heeft gedaan?
2. Vaak heb je geen andere keuze dan online met creditcard te betalen. En hoeft dus helemaal niks te maken te hebben met te weinig geld hebben.
gifkwaldonderdag 18 maart 2010 @ 15:22
Precies. Toen ik twee jaar geleden nog geen credit card had, mocht ik soms ook de CC van mijn vader lenen omdat het de enige manier was om tickets te boeken. Dat betaalde ik hem gewoon meteen terug. Wat een vooroordelen zeg.
Morodonderdag 18 maart 2010 @ 15:35
Bij mij is het precies andersom mijn ouders boeken op mijn CC, heeft niks met geld te maken alleen dat ze geen CC hebben omdat ze hem toch verder niet gebruiken.

Gebruik hemzelf ook nog amper, zowat alles in Nederland kan via iDeal, alleen handig voor wat buitenlandse services/producten.

[ Bericht 14% gewijzigd door Moro op 18-03-2010 16:04:34 ]
Mikkiedonderdag 18 maart 2010 @ 15:43
Wel raar. Ik heb al regelmatig vluchten met CC geboekt maar nog nooit die voorwaarde gehad.
Lariekoekdonderdag 18 maart 2010 @ 15:54
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 09:16 schreef Moro het volgende:
Betwijfel of ze het ook echt controleren, maar is het nietzo dat je eigenlijk alleen die website betaalt en dat die ze al ingekocht heeft waardoor die regel dus eigenlijk al vervalt? (kan niet op de site om te kijken)
9 van de 10 keer word er, voordat de incheck open gaat, elektronisch gechecked bij de CC-maatschappij of de CC in de periode tussen het boeken en inchecken niet als gestolen o.i.d. is opgegeven. Wanneer men vermoed dat er iets aan de hand is met CC kan men daar dus om vragen.

Maar dit gebeurt alleen als je rechtstreeks je ticket koopt bij de luchtvaartmaatschappij.
XLdonderdag 18 maart 2010 @ 18:26
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 15:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja, bekend probleem. Mag mijn vluchten (zakelijk) eigenlijk niet zelf boeken. Gaat dan via het reisbureau van het bedrijf waar ik voor werk. Als die me bv met de LuftWaffeHansa boeken dan kan ik geen gebruik maken van Electronische check-in. Ik moet dan aan de Balie inchecken. Daar staat dan altijd een lange wachtrij (Muenchen)
Als ik zelf boek heb ik dat probleem niet, en bovendien heb ik altijd zelf een aanbieding die minstens 10-20 Euro goedkoper is dan het reisbureau van de baas.
Als mijn reisbureau me met company credit card op Lufthansa boekt (Duesseldorf) kan ik gewoon mijn boardingpass met mijn paspoort uit de automaten trekken.
Pietverdrietdonderdag 18 maart 2010 @ 18:28
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 18:26 schreef XL het volgende:

[..]

Als mijn reisbureau me met company credit card op Lufthansa boekt (Duesseldorf) kan ik gewoon mijn boardingpass met mijn paspoort uit de automaten trekken.
I Know, maar ons reisbureau doet dat niet. Eikels.
XLdonderdag 18 maart 2010 @ 18:34
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 18:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

I Know, maar ons reisbureau doet dat niet. Eikels.
Dat vind ik dan interessant he... snappen die mensen niet dat ze een dienst verlenen waarbij comfort voor de reiziger het belangrijkste criteria moet zijn. Die mensen zijn toch zo te vervangen? Willen die geen klanten?
jacodonderdag 18 maart 2010 @ 18:54
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 18:34 schreef XL het volgende:

[..]

Dat vind ik dan interessant he... snappen die mensen niet dat ze een dienst verlenen waarbij comfort voor de reiziger het belangrijkste criteria moet zijn. Die mensen zijn toch zo te vervangen? Willen die geen klanten?
Ik denk dat het reisburo de creditcard gegevens van die klant bewust niet wil hebben. Als die klant namelijk fraude met zijn creditcard constateert, dan is het reisburo een mogelijke verdachte daarvan.

Je mag ook officieel geen creditcardgegevens van een ander gebruiken ook al handel je in zijn opdracht. Tenzij het bureau een officiele paymentprocessor wordt, maar dan moet het investeren in uitgebreide IT procedures die aan allerlei eisen van Mastercard en Visa voldoet en dat is te duur voor een klein reisbureau.
XLdonderdag 18 maart 2010 @ 19:02
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 18:54 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik denk dat het reisburo de creditcard gegevens van die klant bewust niet wil hebben. Als die klant namelijk fraude met zijn creditcard constateert, dan is het reisburo een mogelijke verdachte daarvan.

Je mag ook officieel geen creditcardgegevens van een ander gebruiken ook al handel je in zijn opdracht. Tenzij het bureau een officiele paymentprocessor wordt, maar dan moet het investeren in uitgebreide IT procedures die aan allerlei eisen van Mastercard en Visa voldoet en dat is te duur voor een klein reisbureau.
Het gaat hier om een zakelijk reisbureau he. Bovendien interesseert die hele betaling me niet, dat reisbureau dient er voor te zorgen dat mijn reis comfortabel verloopt. Het zal me roesten hoe ze betalen, als mijn boardingpass maar uit dat ding komt als ik mijn paspoort scan
suzanne88donderdag 18 maart 2010 @ 19:15
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 15:10 schreef FP128 het volgende:
Ik blijf het toch wel apart vinden dat iemand die nog student is coute que coute moet en
zal gaan reizen,om vervolgens te ontdekken dat hij te weinig geld heeft en dan maar de
creditcard van een ander gebruikt om toch zijn reis door te zetten. Als je mijn zoon of
dochter was die dit flikte,had ik je er flink van langsgegeven want ongeacht dat je familie
lid bent,zoiets doe je niet ongevraagd en anders reis je maar niet en ga je een andere
keer.
Wie heeft het over te weinig geld hebben?
Ten eerste heb ik dit eerst met mijn moeder overlegd, zij stelde zelf voor dat ik haar CC gebruikte, ik heb dezelfde dag nog het volle bedrag overgeboekt. Daarnaast heb ik gewoon hard voor gewerkt om deze reis te betalen, omdat dit de laatste keer zal zijn dat ik de tijd heb om zo lang weg te gaan, ik studeer in juni namelijk af en begin in september met werken.
Alleen op dit moment ben ik inderdaad nog student en krijg ik gewoon geen CC met een limiet die meer dan 1000 euro is.
Fogeldonderdag 18 maart 2010 @ 20:50
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 19:02 schreef XL het volgende:

[..]

Het gaat hier om een zakelijk reisbureau he. Bovendien interesseert die hele betaling me niet, dat reisbureau dient er voor te zorgen dat mijn reis comfortabel verloopt. Het zal me roesten hoe ze betalen, als mijn boardingpass maar uit dat ding komt als ik mijn paspoort scan


Dat dus. En de simpele oplossing is signature on file.