abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80430558
Een natuurkunde leraar van mij op de middelbare school. Zeer slimme man. Hij kreeg gelijk nadat hij zijn PhD gehaald heeft allemaal banen aangeboden door bedrijven. Goed betaalde banen in leidinggevende functies. Maar toch wou hij leraar worden.
Noodles
  zondag 18 april 2010 @ 12:15:28 #77
220480 Dingess
PeeVeeDeeAaa
pi_80441484
Ik volg zelf ook een beta-studie maar ik heb dus absoluut geen zin om met alleen maar betas te gaan werken (ik zeg dus niet dat dat zo is!). Tuurlijk zitten er op 'mijn' faculteit wel leuke en gezellige mensen tussen, maar die zijn echt zeldzaam. Iedereen is veel te serieus aan z'n studie bezig.
pi_80442109
Dit verhaal is al zo oud dat de baard een eigen baard begint te kweken. Het valt me trouwens op dat die hele beta/alfa/gamma discussie alleen onder studenten speelt. Als je afgestudeerd bent en werkt dan ben je, mag ik hopen, niet meer zo met die studie bezig. Een studie duurt vier jaar (en vaak niet eens fulltime) en een carriere duurt 40 jaar. En dan zou die vier jaar bepalend zijn voor de veertig jaar? Dacht het niet. Een collega van mij is gepromoveerd neerlandicus en een andere is gepromoveerd wiskundige. En weet je wat? Ik kan echt niet zeggen dat de ene het beter of slechter doet.

Wat betreft de afgunst onderling. Tuurlijk zijn beta studies door de bank genomen moeilijker. Van de andere kant wil een moeilijkere studie (en vooral een WO-studie) niet zeggen dat je daardoor een betere, slimmere werknemer zult zijn. We zijn in NL ondertussen een diensteneconomie geworden en uitvindingen, techniek etc zijn inmiddels relatief gezien minder belangrijk geworden. Het gaat nu ook heel erg om interactie en relaties onderhouden. Nu kunnen beta's dat ook best prima, ik denk niet minder dan andere mensen, maar zeker ook niet beter.

Ik ben zelf een ingenieur en heb vervolgens bedrijfskunde gestudeerd en toen ging er wel een wereld voor me open. Als techneut leer je namelijk vaak dingen erbij te verzinnen, dat zit ook diep in de menselijke aard. We houden zaken zaken zoals ze zijn en maken ze dan een slag complexer om een bestaand probleem op te lossen. Bedrijfskunde draait er juist heel erg om om de complexiteit te verminderen. En hoe doe je dat? Door elementen weg te halen, verantwoodelijkheden te muteren en niet uit te gaan van techniek als doel maar als middel. Beta's kunnen hier een grote rol in spelen, maar in de praktijk is dat moeilijk. De studie bedrijfskunde an sich stelt geen zak voor, maar om het in de praktijk voor elkaar te krijgen, dat is andere koek. Vandaar dat mensen die en techniek/ICT begrijpen en bedrijfskundige elementen daaraan toevoegen zo goed in de markt liggen. ik verdien er iig een zeer goed belegde boterham mee.

[ Bericht 1% gewijzigd door Harmankardon op 18-04-2010 12:49:43 ]
pi_80458395
Je moet ook onthouden dat geld niet alles is. Voor veel mensen in de wetenschap is de geestelijke verrijking veel belangrijker. Kennis over hoe het leven ontstaan is of de weten hoe het universum werkt kan je niet in geld uitdrukken.
Noodles
pi_80460485
quote:
Op zondag 18 april 2010 20:53 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Je moet ook onthouden dat geld niet alles is. Voor veel mensen in de wetenschap is de geestelijke verrijking veel belangrijker. Kennis over hoe het leven ontstaan is of de weten hoe het universum werkt kan je niet in geld uitdrukken.
Ja, maar het is wel prettig om net als die domme, maar handige jongens van sales ook 6000 euro bruto per maand te vangen (ex bonus)
Whatever...
  woensdag 21 april 2010 @ 18:55:30 #81
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_80568953
quote:
Op zondag 18 april 2010 21:34 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ja, maar het is wel prettig om net als die domme, maar handige jongens van sales ook 6000 euro bruto per maand te vangen (ex bonus)
6000... Daar doen we het niet voor.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_80569443
quote:
Op donderdag 15 april 2010 16:17 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Eens, wij als beroepsgroep zouden eens wat slimmer moeten onderhandelen, net zoals de salesmensen. WIe zegt dat leuk werk EN goed betaald worden niet kan? Overigens is er bij ons wel een enorm beta-tekort en worden die ook aangenomen, goed betaald en extra geschoold. Bij ons worden de goede beta's gekoesterd. Ikzelf verdien dan ook prima en heb niet de stress van een salesman en ik doe ECHT leuk werk

Maar het blijft een feit dat wij sukkels zijn als het gaat om onderhandelen over onze arbeidsvoorwaarden. We laten ons wijsmaken dat we alleen maar geld kosten
Wat ik zelf ook om me heen heb gezien, is dat een hoop beta's toch op plekken blijven zitten waar ze werk doen dat ze niet echt leuk vinden en waarmee ze ook niet superveel geld verdienen. Ze zijn dan blij met die baanzekerheid en voelen een soort morele verplichting om trouw te blijven aan hun bedrijf of zo. Het zou toch wel beter zijn als zulke jongens gewoon een schop onder hun kont kregen en aan het jobhoppen gingen, want met hun huidige gedrag zorgen ze er nou niet bepaald voor dat de arbeidsomstandigheden en het salaris van beta's verbeteren.
  donderdag 22 april 2010 @ 11:13:20 #83
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_80590112
tvp, belangrijke topic voor mij.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  vrijdag 23 april 2010 @ 21:21:58 #84
281402 Kardash
[NSDAP] Leider / Voerer
pi_80648802
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 13:46 schreef Deetch het volgende:
betas worden gewoon zwaar onderschat door het bedrijfsleven. Zij nemen liever een bedrijfskundige of manager in dienst dan een technoloog. Dat betas slecht betaald worden is al jaren bekend en komt vooral omdat we (imo) dit werk doen omdat we het leuk vinden en dus niet zo om het geld malen.
verder wel een interessant artikel trouwen.
Dat klopt voor geen reet. Sterker nog, bedrijven nemen naar mijn mening teveel van die zwart-wit denkende beta-ers aan. Meeste (top-)managers van Shell zijn bijvoorbeeld mensen met een scheikundige opleiding, bij banken raar genoeg ook. Ik heb het gevoel dat veel bedrijven niet moeilijk doen voor a-specifieke taken, zolang je maar academisch kan denken.
is getting his nerd on..
.. en een vleugje moslim
pi_80649061
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 15:01 schreef thabit het volgende:
Probeer je eens voor te stellen hoe het is om een vaste baan te hebben.
Je staat op. Je gaat naar je werk om 9 uur. Daar moet je 8 uur lang wat suffe kutklusjes doen. Daarna ga je weer naar huus. 's Avonds ben je moe van het vroege opstaan en het suffe kutwerk. Daarna ga je naar bed. Dag in, dag uit. Veertig jaar lang.
Klinkt leuk. Rustig. Met regelmaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')