Dit verhaal is al zo oud dat de baard een eigen baard begint te kweken. Het valt me trouwens op dat die hele beta/alfa/gamma discussie alleen onder studenten speelt. Als je afgestudeerd bent en werkt dan ben je, mag ik hopen, niet meer zo met die studie bezig. Een studie duurt vier jaar (en vaak niet eens fulltime) en een carriere duurt 40 jaar. En dan zou die vier jaar bepalend zijn voor de veertig jaar? Dacht het niet. Een collega van mij is gepromoveerd neerlandicus en een andere is gepromoveerd wiskundige. En weet je wat? Ik kan echt niet zeggen dat de ene het beter of slechter doet.
Wat betreft de afgunst onderling. Tuurlijk zijn beta studies door de bank genomen moeilijker. Van de andere kant wil een moeilijkere studie (en vooral een WO-studie) niet zeggen dat je daardoor een betere, slimmere werknemer zult zijn. We zijn in NL ondertussen een diensteneconomie geworden en uitvindingen, techniek etc zijn inmiddels relatief gezien minder belangrijk geworden. Het gaat nu ook heel erg om interactie en relaties onderhouden. Nu kunnen beta's dat ook best prima, ik denk niet minder dan andere mensen, maar zeker ook niet beter.
Ik ben zelf een ingenieur en heb vervolgens bedrijfskunde gestudeerd en toen ging er wel een wereld voor me open. Als techneut leer je namelijk vaak dingen erbij te verzinnen, dat zit ook diep in de menselijke aard. We houden zaken zaken zoals ze zijn en maken ze dan een slag complexer om een bestaand probleem op te lossen. Bedrijfskunde draait er juist heel erg om om de complexiteit te verminderen. En hoe doe je dat? Door elementen weg te halen, verantwoodelijkheden te muteren en niet uit te gaan van techniek als doel maar als middel. Beta's kunnen hier een grote rol in spelen, maar in de praktijk is dat moeilijk. De studie bedrijfskunde an sich stelt geen zak voor, maar om het in de praktijk voor elkaar te krijgen, dat is andere koek. Vandaar dat mensen die en techniek/ICT begrijpen en bedrijfskundige elementen daaraan toevoegen zo goed in de markt liggen. ik verdien er iig een zeer goed belegde boterham mee.
[ Bericht 1% gewijzigd door Harmankardon op 18-04-2010 12:49:43 ]