en waar zat het in?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:01 schreef -moppie- het volgende:
wij hebben (liever gezegd Colt en z'n zusje) hebben er gisteren ook een x aantal stoppen doorheen gejaagd. Maar.......... hij weet nu waar het probleem zit.
Nasty!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:01 schreef -moppie- het volgende:
[..]
Je mag vast in natura betalen![]()
zo, hebben we die vast gehad
Juist wel!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:02 schreef -moppie- het volgende:
Zijn jullie niet lief geweest voor BB aangezien SQ er bijna niet meer is?
Gemaakt of wordt het vanavond friet halen?quote:
fornuis staat in het atelier dus zijn zusje kan niet koken, ik welquote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:03 schreef Blueman het volgende:
[..]
Gemaakt of wordt het vanavond friet halen?
En over dat laatste zijn de meningen verdeeld gok ikquote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:05 schreef -moppie- het volgende:
[..]
ze heeft daar gewoon haar eigen studiootje zeg maar.
geen kost en inwoning zeg maar
ze heeft geluk, op dinsdag eten we altijd met z'n allen bij de ouders van Colt!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:05 schreef Blueman het volgende:
[..]
En over dat laatste zijn de meningen verdeeld gok ik
Mag ze dan wel aanschuiven bij jou vanavond?
Of eet ze maar friet?
Oh, dat is wel prettigquote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:05 schreef -moppie- het volgende:
[..]
ze heeft daar gewoon haar eigen studiootje zeg maar.
geen kost en inwoning zeg maar
Inderdaad, arme Camiel... hij moest nog kindjes makenquote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:07 schreef Inu het volgende:
De meneer van het NOS nieuws zei net dat minister Eurlings vorige week de pijp aan Maarten gaf. Hij bedoelde in verband met zn politieke carriere, maar zo zegt ie toch gewoon dat die vent dood is?
De mazzelchick!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:06 schreef -moppie- het volgende:
[..]
ze heeft geluk, op dinsdag eten we altijd met z'n allen bij de ouders van Colt!
ze is er pas 2 wekenquote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:07 schreef Inu het volgende:
[..]
Oh, dat is wel prettigMaar nog geen verhuisplannen?
Nee je... de pijp aan Maarten geven is dat je iets opgeeft.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:07 schreef Inu het volgende:
De meneer van het NOS nieuws zei net dat minister Eurlings vorige week de pijp aan Maarten gaf. Hij bedoelde in verband met zn politieke carriere, maar zo zegt ie toch gewoon dat die vent dood is?
RIP aan de nabestaanden.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:07 schreef Inu het volgende:
Nee, duidelijke afspraken om vooral niet (te vaak) bij elkaar over de vloer te komen.quote:
Aah, ik ben gewoon Vlaamsquote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:10 schreef FUFR het volgende:
De pijp aan Maarten geven
eerder verschenen in "Daer omme lachen die liede" (red. Ton van Strien en Roel Zemel), Amsterdam 2005, blz. 81-84
voor Fred de Bree
Wat de uitdrukking de pijp aan Maarten geven betekent, weten de meeste Nederlanders wel: ‘ergens mee op houden, ergens de brui aan geven’. Maar wat de etymologische dus letterlijke betekenis ervan is, daarover bestaat alleen maar onzekerheid.
Dat kan ik illustreren aan de hand van de uiteenlopende verklaringen die ervan gegeven zijn. Ze zijn te vinden op de website van Onze Taal.
Omdat ‘de pijp aan Maarten geven’ in Vlaanderen ook ‘sterven’ betekent, oppert Verschueren in zijn bekende woordenboek (Verschuerens Groot encyclopedisch woordenboek) als mogelijke verklaring ‘het niet overleven van de maand maart.’ Hij gaat er dan vanuit dat Maarten synoniem is met de maand maart, wat me niet zo vanzelfsprekend lijkt. Ik ben die vorm in elk geval nog nergens tegengekomen. Bovendien moet aangenomen worden dat er in maart meer gestorven wordt dan in enige andere maand. Nooit van gehoord en of dat in de tijd van ‘t ontstaan van de uitdrukking wel zo was, is de vraag. En wat die pijp met de maand maart te maken heeft, blijft ook een raadsel.
Onze Taal vervolgt: “Een andere verklaring die wel is geopperd, is dat de pijp aan Maarten geven teruggaat op een Duitse traditie, die onder meer ook in (Nederlands) Limburg bekend is. Met Sint-Maarten - en in Limburg op 5 december - wordt er een Sint-Maartenpop gebakken, waar een pijp in wordt gestoken (‘aan Maarten gegeven’). Die pijp zou oorspronkelijk een bisschopsstaf zijn geweest.”
“Ten slotte geeft Maarten van Nierop in zijn boek De taal waarmee wij leven (1962) enkele mogelijke herkomsten. De uitdrukking zou verband kunnen houden met:
het feit dat in maart veel oude mensen zouden sterven;
het feit dat maart de vastenmaand is, waarin vroeger ook niet gerookt werd;
de ‘pijpers’ (= blazers) op een bruiloft die hun ‘pijp’ (= muziekinstrument) aan de ‘maarte’ (= dienstmeid) geven om zichzelf vervolgens ook in het feestgedruis te storten.”
Als deze verklaringen al niet lachwekkend zijn, dan zijn ze in elk geval taalkundig niet houdbaar en of semantisch onlogisch, zoals de laatste (wat moet een dienstmeid met een verzameling pijpen = fluiten?). Veelzeggend is verder dat deze alom bekende uitdrukking ontbreekt in het omvangrijke spreekwoordenboek van F.A. Stoett, Nederlandsche spreekwoorden, spreekwijzen, uitdrukkingen en gezegden (Zutphen, 1923/1925; ook in DBNL: http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01/). De enige verklaring die ik daarvoor heb, is dat Stoett het ook niet wist en er daarom maar liever het zwijgen toe deed. Maar nu mijn voorstel.
Er staan in de uitdrukking ‘De pijp aan Maarten geven’ twee substantieven die er de essentie van uitmaken. Ik begin met Maarten. Het lijkt voor de hand te liggen dat we in Maarten Sint Maarten (316-397) moeten zien. Toch is dat niet waarschijnlijk dat hij ‘t is om de eenvoudige reden dat de heilige bisschop van Tours vanaf het moment dat hij in onze cultuur voorkomt altijd met het epitheton Sint is vereerd: Sint Maarten. De vele plaatsnamen die zijn naam dragen bewijzen dat nog steeds. In Vlaanderen o.a: Sint Maartens- Latem, Sint Maartens-Bos en Sint Maartens-Voeren. In Noord-Holland: Sint Maartensbrug en Sint Maartensvlotbrug. Zelfs op het protestantse Tholen is er een Sint Maartensdijk Kortom het is niet waarschijnlijk dat de pijp aan Sint Maarten gegeven wordt.
Maar welke Maarten is ‘t dan? Er zijn twee mogelijkheden: het is een toevallige jongensnaam of er wordt toch een bepaalde historische figuur mee bedoeld. Omdat de eerste mogelijkheid niet te onderzoeken is, stort ik me op de tweede. De eerste Maarten die me te binnen schiet, is Maarten Luther (1483 –1546) en dat is geen heilige, integendeel. De andere, Maarten van Rossum (ca. 1478 - 1555) was een regelrechte schurk.
Tijdgenote Anna Bijns (1493-1575) heeft de twee Maartens in een lang Referein ook al met elkaar vergeleken:
“Heeft Merten van Rossom zijn eere verloren,
Afgaende den keyser, hooghe gheboren,
Luther es den Oppersten Heere af ghegaen,
Die hij hadt gheloeft en trouwe ghezworen,
En heeft voer zijn cappe een nonne vercoren,
Die God ooc gheloefte hadde ghedaen.”
En ze besluit elke strofe met de regel Noch schijnt Merten van Rossom de beste van tween, omdat hij tenminste God niet verloochend heeft. Van Rossum mag dan berucht zijn geweest om zijn meedogenloze vervolging van katholieken o.a. in Brabant, maar van enige bemoeienis met wat voor pijp ook, is me niets gebleken. Voor mij is daarom Maarten Luther de beste van tween.
Maarten Luther werd in zijn tijd een Europese beroemdheid door zijn kritische houding tegenover de katholieke kerk, die tenslotte leidde tot zijn excommunicatie enerzijds en aan de andere kant zijn zelfgekozen uittreding uit de kloosterorde der Augustijnen. Op 26 mei 1521 wordt Luther door een keizerlijk besluit in de Rijksban gedaan, waardoor hij vogelvrij wordt. Hij wordt dan door zijn keurvorst Frederik naar de Wartburg in Eisenach gebracht, waar hij een jaar ondergedoken blijft als jonker Jörg (hij laat zijn hoofdhaar weer bijgroeien). Ongetwijfeld heeft Luther toen of al eerder zijn Augustijner monnikspij uitgetrokken en aan de wilgen gehangen als teken van zijn breken met kerk en kloosterorde; zie de cappe in de tekst van Anna Bijns.
Mijn identificatie van Maarten als Maarten Luther leidt vanzelf tot de constatering dat dan die pijp uit onze uitdrukking een volksetymologische vervorming moet zijn van ‘t oorspronkelijke pij. De uitdrukking was dus eerst: De pij aan Maarten geven. Maar is de betekenis van de huidige uitdrukking, ‘ergens de brui aan geven’ wel te rijmen met die pij van Maarten? Ik meen van wel. Gegeven het gegeven dat Maarten Luther er uiteindelijk geen enkele moeite mee heeft gehad zijn pij uit te trekken en dat hij om die vaardigheid in heel Europa bekend geworden is, dan kan iemand die ergens mee wilde stoppen op de gedachte gekomen zijn, bij wijze van spreken zijn pij voor een grondige verwijdering aan te bieden aan Maarten Luther, die er immers wel weg mee wist. Als je ergens echt mee wilt stoppen, dan geef je je pij aan Maarten.
Nu over dat pij. Het woord pij lijkt niet zo erg oud te zijn, het is althans niet bepaald vroeg geattesteerd. De oudste vermelding is uit 1481 in Die gesten of geschiedenisse van romen: “Dese knecht ... sach dat hi dye zeepye of roc ansloech ende om hem dede.” Niettemin is van pij de etymologie onzeker, aldus Franck van Wijk, Etymologisch woordenboek der Nederlandsche taal. Bezwaar om verband te leggen met een belangrijk Germaans woord wordt namelijk verhinderd door de lange î van pij. Stond daar niet die lange î dan was ’t hetzelfde woord als Oudhoogduits pfeit, Oudsaksisch pêda, Angelsaksisch pâd en Gotisch paida, die allemaal ‘hemd, jas, mantel’ betekenen. Maar wat een wonderlijke coïncidentie: twee woorden die nagenoeg hetzelfde betekenen en wat hun fonemen betreft, uitgezonderd dan de klinker, op alle punten overeenkomen. De niet-Nederlandse vormen hebben een klinker die het product is van een oude ai, de Nederlandse vorm lijkt een lange ij te hebben. Dus zijn Franck-Van Wijk onverbiddelijk: “Een grondvorm *pîde, is niet aannemelijk, aangezien elders geen î-trap voorkomt.”
Maar als we hier nu eens te maken hebben met een geval van hyperdialectisme van het type dat ook in bepaalde niet-diftongerende dialecten de uitspraak ruuf heeft opgeleverd van een woord dat vanouds overal ruif geweest is? Omdat de meeste ui-woorden in niet-diftongerende dialecten hun oude uu bewaard hebben, is het correcte ruif (een van de zeldzame woorden met zo’n ui2) door dialectsprekers daarmee gelijkgesteld zijn, waarna de ui van ruif ten onrechte ‘gecorrigeerd’ is en een uu kreeg. Gelet op de hierboven geciteerde vormen uit andere Germaanse talen zou in het Nederlands pij de vorm peie moeten hebben gehad. Een zo gespelde vorm bestaat niet. Maar hij kan er geweest zijn en toen, vergelijkbaar met wat er met ruif gebeurd is, ten onrechte opgevat zijn als behept met een niet klankwettig gediftongeerde î, uitgesproken ei. Vervolgens kan die vermeende diftongering weer teruggedraaid zijn tot piie, uitgesproken pie-e (met een lange i); een geval van hyperdialectisme dus. De geschreven vorm was pije, dat zijn -e later kwijtraakte: pij. Inmiddels was de uitspraak van de ij in alle woorden in ei veranderd. Het woord pij raakte vervolgens in onbruik en zo kon het woord in de uitdrukking “de pij aan Maarten” geven vervangen worden door het bekendere pijp.
Print deze pagina
Kijk, zo kan het dus ook!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:11 schreef -moppie- het volgende:
[..]
Nee, duidelijke afspraken om vooral niet (te vaak) bij elkaar over de vloer te komen.
Ik geef al genoeg privacy op!
Dat je buren bent hoeft toch idd niet meteen te betekenen dat je per se elke dag bij elkaar binnen moet lopen..quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:11 schreef -moppie- het volgende:
[..]
Nee, duidelijke afspraken om vooral niet (te vaak) bij elkaar over de vloer te komen.
Ik geef al genoeg privacy op!
Je was me te vlug af!quote:
Wel makkelijk als je suiker op is!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:14 schreef Inu het volgende:
[..]
Dat je buren bent hoeft toch idd niet meteen te betekenen dat je per se elke dag bij elkaar binnen moet lopen..
Inderdaad, maar voor het geval dat hebben we er op voorhand maar vast afspraken over gemaakt.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:14 schreef Inu het volgende:
[..]
Dat je buren bent hoeft toch idd niet meteen te betekenen dat je per se elke dag bij elkaar binnen moet lopen..
ja of als...quote:
nietzquote:
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:25 schreef -moppie- het volgende:
[..]
wat doe jij allemaal met de buurvrouw?
wheg! spuug!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:25 schreef -moppie- het volgende:
[..]
wat doe jij allemaal met de buurvrouw?
Wij mogen ook geen radio.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:51 schreef -moppie- het volgende:
niet miepen, ik heb geeneens een radio hier.
www.nederland.fmquote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:51 schreef -moppie- het volgende:
niet miepen, ik heb geeneens een radio hier.
Ja, maar niet als het stiekem gebeurtquote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:55 schreef FUFR het volgende:
HAARLEM - De rechtbank in Haarlem heeft dinsdag de 57-jarige Willem H. uit Woerden veroordeeld tot een werkstraf van 150 uur en een maand voorwaardelijke celstraf omdat hij in augustus 2007 stiekem topless meisjes heeft gefilmd op het strand in Bloemendaal.
belachelijk! dan moet je daar ook niet je tietjes showen.
Das niet halal.
Als je met je tetten op het strand gaat liggen mag er gerust gefotografeerd worden.
Mits voor eigen gebruik.
van mij mag je hoor.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:59 schreef -moppie- het volgende:
jullie mannen zijn echt soms gewoon te![]()
alsof ik foto's maak van mannen die een grote bobbel in zwembroek hebben.
oh ik mag er dus wel met een filmploeg heen?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:00 schreef Inu het volgende:
[..]
Ja, maar niet als het stiekem gebeurtDaarom zijn die naaktstranden toch ook altijd afgeschermd...
Als hij gewoon rondliep en filmde was er ws. niks aan de hand geweest...
en meteen alle mannen over 1 kam scheren, dat is nietquote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:59 schreef -moppie- het volgende:
jullie mannen zijn echt soms gewoon te![]()
alsof ik foto's maak van mannen die een grote bobbel in zwembroek hebben.
Laat mij ook es een keerquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:02 schreef FUFR het volgende:
[..]
en meteen alle mannen over 1 kam scheren, dat is niet?
Dan is het hun eigen beslissing of we met blote tieten op de film worden gezet ja... Nu hebben ze er niks tegenin kunnen brengen.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:02 schreef FUFR het volgende:
[..]
oh ik mag er dus wel met een filmploeg heen?
*maten belt.
doe dan!quote:
nee das goed nederlandsquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:05 schreef Inu het volgende:
[..]
Dan is het hun eigen beslissing of we met blote tieten op de film worden gezet ja... Nu hebben ze er niks tegenin kunnen brengen.
makkelijk! ik heb thuis geen zeggenschap.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:07 schreef -moppie- het volgende:
[..]
kunnen die van jou ergens iets tegenin brengen?![]()
make up your mindquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:05 schreef Inu het volgende:
[..]
Dan is het hun eigen beslissing of we met blote tieten op de film worden gezet ja... Nu hebben ze er niks tegenin kunnen brengen.
Papa's worden ook groot. Ik wilde laatst in bad en mn vader moest douchen, dus toen zei ik dat dat toch gewoon kon. Maar hij vond van nietquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:10 schreef FUFR het volgende:
Sam heeft het steeds vaker over tietjes krijgen
ze kan niet wachten, praat al over BH's enzo en kan niet wachten tot ze een jaar of 11 is (wanneer het zo ongeveer begint)
mag de laatste weken ook dr haar niet meer wassen (dat kan ik zelluf ook) en als ze uit de douche komt moet de deur dicht zijn. Afdrogen doet ze ook zelf.
kleine meisjes worden groot
Ik ben het eens met je vader!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:11 schreef Inu het volgende:
[..]
Papa's worden ook groot. Ik wilde laatst in bad en mn vader moest douchen, dus toen zei ik dat dat toch gewoon kon. Maar hij vond van niet
Nee Inu, op jouw leeftijd kan dat niet meer.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:11 schreef Inu het volgende:
[..]
Papa's worden ook groot. Ik wilde laatst in bad en mn vader moest douchen, dus toen zei ik dat dat toch gewoon kon. Maar hij vond van niet
hoest met de finger?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:13 schreef Stormqueen het volgende:
tvp
En waarom kan het bij mn moeder dan wel? Zou mn vader het dan wel doen als mn broer in bad zit?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:12 schreef FUFR het volgende:
[..]
Nee Inu, op jouw leeftijd kan dat niet meer.
papa wil jouw tietjes gewoon niet meer zien.
Ik zou het ook niet doen. als je mijn kind was dan
En stel dat mn vader later invalide wordt en gewassen moet worden, dan is het toch ook heel normaal dat ik dat doe?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:16 schreef Inu het volgende:
[..]
En waarom kan het bij mn moeder dan wel? Zou mn vader het dan wel doen als mn broer in bad zit?
Het is toch mn vader
Eens met je pa.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:11 schreef Inu het volgende:
[..]
Uh jaquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:21 schreef Blueman het volgende:
[..]
Eens met je pa.
Neem trouwens aan dat jullie apart bad en douche hebben, toch?
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:25 schreef -moppie- het volgende:
misschien had je vader zich wel net een keer kaal geschoren ofzo....
Denk vraag het toch nog maar even voor de zekerheidquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:25 schreef Inu het volgende:
[..]
Uh ja
Maar ik denk dat het toch meer andersom was geweest, want ik doe het bad altijd zo vol schuim dat je toch niks ziet
.....quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:16 schreef Inu het volgende:
[..]
En waarom kan het bij mn moeder dan wel?
meisjes onder elkaarquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:16 schreef Inu het volgende:
[..]
En waarom kan het bij mn moeder dan wel? Zou mn vader het dan wel doen als mn broer in bad zit?
Het is toch mn vader
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:21 schreef -moppie- het volgende:
anders was het helemaal nasty!
das anders, je weet zelfquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:18 schreef Inu het volgende:
[..]
En stel dat mn vader later invalide wordt en gewassen moet worden, dan is het toch ook heel normaal dat ik dat doe?
Ik vind dat dus niet anders...quote:
Inu, een beetje anders is het wel!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:40 schreef Inu het volgende:
[..]
Ik vind dat dus niet anders...
Maar goed, ik blijf gewoon netjes uit de badkamer als mn vader er in zit...
een keer? dat zal gejeukt hebben danquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:25 schreef -moppie- het volgende:
misschien had je vader zich wel net een keer kaal geschoren ofzo....
kijk vrouwens die het met mij eens zijnquote:
en dan, goed fout, denken dat je er aftershave op kan doen...quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Lead me away, come inside,
see my mind in kaleidoscope
Muziekje d'r bij? http://www.soundcloud.com/fufr
welk strand?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:44 schreef Inu het volgende:
[..]
Misschien moet ik maar gewoon naturist worden dan, die zijn het vast met mij eens
wellikke? die als eerst?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:45 schreef Stormqueen het volgende:
Zeg mr. DJ, ik heb net een shirtje binnen in maat XXL, die mag je af komen halen
als je het verschil niet begrijpt tussen naakte partner en naakte dochter van 23 dan weet ik het ook niet meerquote:
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:44 schreef FUFR het volgende:
[..]
en dan, goed fout, denken dat je er aftershave op kan doen...jij spuit aftershave in/op je kruis?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
ja dat bedoel ik dus, als Sam 23 is wil ik haar ook niet meer naakt zien.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:46 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
als je het verschil niet begrijpt tussen naakte partner en naakte dochter van 23 dan weet ik het ook niet meer
heb je het nu tegen mij?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:46 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
als je het verschil niet begrijpt tussen naakte partner en naakte dochter van 23 dan weet ik het ook niet meer
Nee, ik bedoelde niet mn ouders, maar mn moeder en mijquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:46 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Nee, dat doet zeer als in AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:47 schreef -moppie- het volgende:
[..]
jij spuit aftershave in/op je kruis?![]()
tering zeg...quote:
Inu, je moeder is een van je oudersquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:47 schreef Inu het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde niet mn ouders, maar mn moeder en mij
ohw!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:47 schreef Inu het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde niet mn ouders, maar mn moeder en mij
neen.quote:
Fritzl had daar best moeite mee..quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:46 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Echt?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:47 schreef FUFR het volgende:
[..]
Nee, dat doet zeer als in AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH!
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:49 schreef -moppie- het volgende:
[..]
Inu, je moeder is een van je ouders
mag ook andere keer, ik ben toch wel thuis nogquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:48 schreef FUFR het volgende:
[..]
tering zeg...
wordt vandaag of morgenvroeg if possible.
kwoot mij dan ook niet!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:49 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
ohw!
Ja maar dan nog!
Ik vind het verschil wezenlijk!
[..]
neen.
je weet zelf. ookal doe je het altijd onder de douche bijhouden, ik weet zeker dat je die fout ook wel eens hebt gemaakt.quote:
ik bel sowiezo.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:49 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
mag ook andere keer, ik ben toch wel thuis nog
Voordat ik Colt met zijn hoofd onder de dekens duw spuit ik er altijd parfum op ja.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:50 schreef FUFR het volgende:
[..]
je weet zelf. ookal doe je het altijd onder de douche bijhouden, ik weet zeker dat je die fout ook wel eens hebt gemaakt.
I cannot be stupid alone.
quote:
Oh, ik dacht dat die alleen eten maakte bij ons thuisquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:49 schreef -moppie- het volgende:
[..]
Inu, je moeder is een van je ouders
kookt ze dan in de badkamer?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:51 schreef Inu het volgende:
[..]
[..]
Oh, ik dacht dat die alleen eten maakte bij ons thuis
old spicequote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:51 schreef -moppie- het volgende:
[..]
Voordat ik Colt met zijn hoofd onder de dekens duw spuit ik er altijd parfum op ja.
smaakt ook zo lekker
naja, dat was de reden dat ik zo stil was... maar het was meer een algemene opmerking dus...quote:
ik dacht dat je al veel langer stil was.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:55 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
naja, dat was de reden dat ik zo stil was... maar het was meer een algemene opmerking dus...
ik ben niet de hele dag aan het fokken, dat heb je goed opgemerkt...quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:55 schreef -moppie- het volgende:
[..]
ik dacht dat je al veel langer stil was.
Zo groot is onze badkamer nietquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:53 schreef FUFR het volgende:
overigens Inu, ik kan mijn mening misschien wel bijstellen als je even een paint maakt van de badkamer?
Welliicht betreft het een ander deel van de badkamer waar you in bad zit.
Je bent tussendoor aan het lakken?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:56 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
ik ben niet de hele dag aan het fokken, dat heb je goed opgemerkt...
ik kijk altijd een beetje rondquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:57 schreef Inu het volgende:
[..]
Zo groot is onze badkamer niet![]()
Maar als ik gewoon mn boekje lees (zoals altijd) en hij gewoon naar voren kijkt (zoals normaal in een douche) zien we elkaar niet
ik moet denken aan die keer dat ik met mijn familie in Center Parks zat... een vijfpersoons huisje met de WC op de badkamerquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:53 schreef FUFR het volgende:
overigens Inu, ik kan mijn mening misschien wel bijstellen als je even een paint maakt van de badkamer?
Welliicht betreft het een ander deel van de badkamer waar you in bad zit.
jouw schuld, eerst om details vragen!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:58 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
ik moet denken aan die keer dat ik met mijn familie in Center Parks zat... een vijfpersoons huisje met de WC op de badkamerIk lag in bad, en mijn broertje vroeg of ie ff naar de wc mocht. Ik zo van: ja hoor jong, doe maar een plasje (had het douchegordijn dicht gedaan om het bad heen).
Dus hij komt zo binnen, en ik hoor even later plons.... zit die viesneus te poepen
nee, ik ben niet aan het fokken. Ik ben bijvoorbeeld boodschappen wezen doen, de was, financieen, sollicitaties, etc...quote:
Dat deed jij toch ook als BB in bad zat toen jullie wc beneden nog niet klaar was?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:58 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
ik moet denken aan die keer dat ik met mijn familie in Center Parks zat... een vijfpersoons huisje met de WC op de badkamerIk lag in bad, en mijn broertje vroeg of ie ff naar de wc mocht. Ik zo van: ja hoor jong, doe maar een plasje (had het douchegordijn dicht gedaan om het bad heen).
Dus hij komt zo binnen, en ik hoor even later plons.... zit die viesneus te poepen
iddquote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:02 schreef Inu het volgende:
[..]
Dat deed jij toch ook als BB in bad zat toen jullie wc beneden nog niet klaar was?
Ja, maar als ik daarmee bezig ben kijk ik of recht naar voor of naar het lichaamsdeel waar ik mee bezig benquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:59 schreef -moppie- het volgende:
[..]
Ik heb het altijd keidruk, scheren, wassen, haren wassen, conditioner, tandenpoetsen.
ik heb dat 1 keer met hoge nood MOETEN doen helaas. Tsja, hij moet zonodig elke dag een uur weken. En als ik buikgriep heb kan ik moelijk in de tuin gaan zitten vind ikquote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:02 schreef Inu het volgende:
[..]
Dat deed jij toch ook als BB in bad zat toen jullie wc beneden nog niet klaar was?
ik ook maar zonder conditioner. verder zing of fluit ikquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:59 schreef -moppie- het volgende:
[..]
Ik heb het altijd keidruk, scheren, wassen, haren wassen, conditioner, tandenpoetsen.
nou, dat kan best hoor.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:03 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
ik heb dat 1 keer met hoge nood MOETEN doen helaas. Tsja, hij moet zonodig elke dag een uur weken. En als ik buikgriep heb kan ik moelijk in de tuin gaan zitten vind ik
en datquote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:03 schreef -moppie- het volgende:
Dat is weer zoiets, mijn partner is iets anders dan mijn broer/zus!
jij laat winden?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:05 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
en dat
Ik kan moeilijk nooit een wind laten of nooit plassen waar bb bij is, da's echt onmogelijk als je een relatie hebt hoor
oh fijne info hoor.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:06 schreef -moppie- het volgende:
ik poep ook als Colt in de douche staat of andersom.
Doe ik niet bij mijn zus.
Ik breng Colt 's ochtends als hij poept zelfs een kusje op de wc als ik dan weg moet.
Eerst grote hap lucht en dan![]()
![]()
![]()
![]()
je poept ook als colt andersom in de douche staat..quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:06 schreef -moppie- het volgende:
Ik breng Colt 's ochtends als hij poept zelfs een kusje op de wc als ik dan weg moet.
![]()
![]()
![]()
dat ook en over 10 jaar nog eens herhalen, met printoutsquote:
Dat is het, daarom zit het putje zo vaak verstopt!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:09 schreef FUFR het volgende:
[..]
je poept ook als colt andersom in de douche staat..
je doucht ook als colt poept in de douche.
verwarrend allemaal!
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:06 schreef -moppie- het volgende:
![]()
![]()
![]()
quote:
poep jij niet in de douche dan?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:09 schreef FUFR het volgende:
[..]
je poept ook als colt andersom in de douche staat..
je doucht ook als colt poept in de douche.
verwarrend allemaal!
nee, wij hebben een losse wc.quote:
Stand-alone?quote:
ook ja!quote:
Ik sluit alle ramen en deuren.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:06 schreef -moppie- het volgende:
![]()
![]()
![]()
ja maar jij hebt een spaanse achtergrond. jij doet zelfs het licht uit tijdens de daad.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:35 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik sluit alle ramen en deuren.
Poep en plas is ieder voor zich. Ik vind het ook niet fijn als Rob in de badkamer is als ik aan het p of p ben en andersom ook niet.
Behalve dan mijn kindjes, die weten niet beter.
ik hou poepen liever prive, plassen boeit me niet zo maar ik hou bb liever wel weg als ik ongesteld ben i.v.m. trauma's...quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:35 schreef amaranta het volgende:
[..]
Poep en plas is ieder voor zich. Ik vind het ook niet fijn als Rob in de badkamer is als ik aan het p of p ben en andersom ook niet.
Plassen vind ik niet erg, poepen welquote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:35 schreef amaranta het volgende:
[..]
als bb en ik aan de zuip zijn doen we de wc-deur niet dicht, kunnen we makkelijker kletsenquote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:38 schreef Inu het volgende:
[..]
Plassen vind ik niet erg, poepen wel
Maar Job heeft een aparte wc, dus daar hebben we het probleem niet eens
ga snel weg, you don't want to read all thisquote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:38 schreef Juup© het volgende:
En weer wakker.
wat heb jij toch een leven!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:38 schreef Juup© het volgende:
En weer wakker.
the horror!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:38 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
ik hou poepen liever prive, plassen boeit me niet zo maar ik hou bb liever wel weg als ik ongesteld ben i.v.m. trauma's...
ja, da's ook de taak van het moederschip vind ikquote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:40 schreef FUFR het volgende:
[..]
the horror!
Sam komt nu ook al met verband en tampons binnen, Wat is dit?
Eh... ga naar je moeder!
Ik heb wel eens geprobeerd het touwtje uit een tampon te trekken toen ik een jaar of 10 was, want dat hoorde toch zo?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:40 schreef FUFR het volgende:
[..]
the horror!
Sam komt nu ook al met verband en tampons binnen, Wat is dit?
Eh... ga naar je moeder!
Ja, maar dat vind ik zelf al goor eigenlijkquote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:38 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
ik hou poepen liever prive, plassen boeit me niet zo maar ik hou bb liever wel weg als ik ongesteld ben i.v.m. trauma's...
daaromquote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:43 schreef Inu het volgende:
[..]
Ik heb wel eens geprobeerd het touwtje uit een tampon te trekken toen ik een jaar of 10 was, want dat hoorde toch zo?![]()
[..]
Ja, maar dat vind ik zelf al goor eigenlijk
Je en als je de spiegel wat lager hangt kun je ook nog tv blijven kijken hier.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:39 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
als bb en ik aan de zuip zijn doen we de wc-deur niet dicht, kunnen we makkelijker kletsen![]()
en dan weggooien voordat ie ontploftquote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:43 schreef Inu het volgende:
[..]
Ik heb wel eens geprobeerd het touwtje uit een tampon te trekken toen ik een jaar of 10 was, want dat hoorde toch zo?![]()
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:40 schreef FUFR het volgende:
[..]
ga snel weg, you don't want to read all this
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:44 schreef Stormqueen het volgende:
[..]LALALALALALALALALALALASPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lead me away, come inside,
see my mind in kaleidoscope
Muziekje d'r bij? http://www.soundcloud.com/fufr
kinderenquote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:44 schreef amaranta het volgende:
[..]
Je en als je de spiegel wat lager hangt kun je ook nog tv blijven kijken hier.
Tampons en maandverband.
Die moeder van Rob vertelde laatst dat ze een keer boven kwam en dat ROb en zn broer alle maandverband tegen de muur van de badkamer hadden geplakt.
Bij mij thuis kan je via de oven de tv zien iddquote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:44 schreef amaranta het volgende:
[..]
Je en als je de spiegel wat lager hangt kun je ook nog tv blijven kijken hier.
Tampons en maandverband.
Die moeder van Rob vertelde laatst dat ze een keer boven kwam en dat ROb en zn broer alle maandverband tegen de muur van de badkamer hadden geplakt.
bij mij kun je de overburen zienquote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:46 schreef Inu het volgende:
[..]
Bij mij thuis kan je via de oven de tv zien idd
paint.net to zift a mugquote:
dan liet ik mijn vrouw alle hoeken van de kamer zien.quote:
en onze tegelsquote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:48 schreef Stormqueen het volgende:
bij mij kun je je eigen weerspiegeling zien
En de verwarmingquote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:57 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
en de maandverband-emmer
met verbandjes vol dikke klodders erin
Bij mij welquote:
Bij ons zie je 2 buizen, de radiator is er tussenuit.quote:
Dan heb je vast ijsblokjes ipv plasquote:Op dinsdag 16 maart 2010 16:16 schreef Levitation het volgende:
[..]
Bij ons zie je 2 buizen, de radiator is er tussenuit.Was van de winter met -10 best frips.
Klinkt echt ontzettend pijnlijk.quote:
Stoer.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:51 schreef FUFR het volgende:
[..]
dan liet ik mijn vrouw alle hoeken van de kamer zien.
Nog wat leuks aan banen kunnen vinden?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:59 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
nee, ik ben niet aan het fokken. Ik ben bijvoorbeeld boodschappen wezen doen, de was, financieen, sollicitaties, etc...
ja hoor, genoegquote:Op dinsdag 16 maart 2010 17:05 schreef Blueman het volgende:
[..]
Nog wat leuks aan banen kunnen vinden?
En ook nog wat sollicitaties de deur uit gedaan?quote:
daarom!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 17:20 schreef Blueman het volgende:
[..]
En ook nog wat sollicitaties de deur uit gedaan?
Ik heb ook nog wat leuks gevonden en ook gesolliciteerd!
Eens moet het lukken he
Mooi aantal!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 17:25 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
daarom!
ik moet twee per dag doen van mezelf
je huis staat in mijn zon, ga eens wegquote:
Ik ging toch ook niet zeiken toen je een zwembad had aangelegd toen ik naar de winkel moestquote:Op dinsdag 16 maart 2010 17:57 schreef ArTiC het volgende:
[..]
je huis staat in mijn zon, ga eens weg
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 17:57 schreef ArTiC het volgende:
[..]
je huis staat in mijn zon, ga eens weg
ik zal nog eens iets organiseren voor de buurt..eerst een BBQ, nu een zwembad, het is nooit goedquote:Op dinsdag 16 maart 2010 18:01 schreef Blueman het volgende:
[..]
Ik ging toch ook niet zeiken toen je een zwembad had aangelegd toen ik naar de winkel moest
Je had niet eens een tap geregeldquote:Op dinsdag 16 maart 2010 18:05 schreef ArTiC het volgende:
[..]
ik zal nog eens iets organiseren voor de buurt..eerst een BBQ, nu een zwembad, het is nooit goed
wah?quote:
no shit?quote:
He gaat het nou nog over poep?quote:
klotequote:
nee, je moet klussenquote:
Ik heb al getuinierd!quote:
quote:
Oeh Freek Willem.quote:
freek willem is de king.quote:
i will make ze picture as soon as I loketed himquote:
dan had ik geroepen:quote:
Die is niet losquote:
die flapjes?quote:
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:09 schreef FUFR het volgende:
ik heb net voor de 3e keer in een jaar mijn aaiphone kapot laten vallen.
(het glas)
nu ben ik m echt beu.
ik heb mijn HP 2 weken geleden voor de 334ste keer laten vallen, werkt nog steedsquote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:09 schreef FUFR het volgende:
(het glas)
nu ben ik m echt beu.
Prutser.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:09 schreef FUFR het volgende:
(het glas)
nu ben ik m echt beu.
Autist.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:10 schreef ArTiC het volgende:
[..]
ik heb mijn HP 2 weken geleden voor de 334ste keer laten vallen, werkt nog steeds
Helmonder.quote:
Meer een spast eigenlijk.quote:
idem, een autist staat synoniem voor contactgestoord, een Helmonder nietquote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:13 schreef Juup© het volgende:
[..]
Dat is niet gelijk, een Helmonder staat synoniem voor crimineel een autist niet.
iemand die een nieuwe telefoon wil van zijn baas?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:14 schreef Levitation het volgende:
[..]
Meer een spast eigenlijk.Wie laat er in vredesnaam 334 keer iets uit zijn klauwen vallen? Zelfs ik maak het niet zo bont.
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:14 schreef ArTiC het volgende:
[..]
idem, een autist staat synoniem voor contactgestoord, een Helmonder niet
Moedwil dus.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:15 schreef ArTiC het volgende:
[..]
iemand die een nieuwe telefoon wil van zijn baas?
ik hoop voor je dat het lukt.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:15 schreef ArTiC het volgende:
[..]
iemand die een nieuwe telefoon wil van zijn baas?
jouw baas is een vrouw...die snappen dat nietquote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:21 schreef FUFR het volgende:
[..]
ik hoop voor je dat het lukt.
hier maakte het weinig indruk
"je hebt een la vol met telefoons! "quote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:22 schreef ArTiC het volgende:
[..]
jouw baas is een vrouw...die snappen dat niet
"en jij een kast vol kleren en schoenen!"quote:
Woemansquote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:23 schreef ArTiC het volgende:
[..]
"en jij een kast vol kleren en schoenen!"
you can better chicken havenquote:
Sex met dieren is sinds 1-1-2009 bij wet verboden.quote:
oh!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:39 schreef Levitation het volgende:
[..]
Sex met dieren is sinds 1-1-2009 bij wet verboden.
Weet Achmed dat ook?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:39 schreef Levitation het volgende:
[..]
Sex met dieren is sinds 1-1-2009 bij wet verboden.
Moet je even aan Achmed zelf vragen:quote:
quote:
Dat is Achmed niet, dat is Wilhamedquote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:42 schreef Levitation het volgende:
[..]
Moet je even aan Achmed zelf vragen:
[..]
quote:Update 21.38 uur
Verslaggever Frits Wester laat op zijn Twitter weten dat Milly overleden is. "Vreselijk. Milly dood gevonden in buurt eigen huis. 21.30 extra uitzending RTL Nieuws", staat erop zijn Twitter te lezen.
Update 21.47 uur
Op de Twitter van RTL verslaggever Antoine Peeters staat te lezen dat de politie tegen de buren zou hebben gezegd dat Milly is gevonden. Momenteel wordt er gegraven in de tuin. Ook zijn er mannen met witte pakken gesignaleerd.
Politie Noord Holland ontkent dat. (Live in Opsporing verzocht)quote:
Ik zag het, vrouwlief kijkt die bagger.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:51 schreef Levitation het volgende:
[..]
Politie noordholland ontkent. (Live in Opsporing verzocht)
Allocht Opsporing Gezocht ja?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:52 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik zag het, vrouwlief kijkt die bagger.
Ik ook.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:52 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik hou gewoon niet van zulk soort programma's. Vind het sensatie programma's net zoals tranentrekkende programma's.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:53 schreef Levitation het volgende:
[..]
Ik ook.Maar waarom vind je dat bagger?
Naja, ze lossen er wel misdaden mee op...quote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:56 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik hou gewoon niet van zulk soort programma's. Vind het sensatie programma's net zoals tranentrekkende programma's.
dat kunnen er maar 3 zijn dusquote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:58 schreef ArTiC het volgende:
ow...het gaat om een man van noord-afrikaanse afkomst
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:52 schreef Juup© het volgende:
[..]
hey vrouwliefquote:
ik ben een plaatje iddquote:Op dinsdag 16 maart 2010 22:00 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Mijn favo Eindhoventopicposter
je bent altijd welkom hier, dat weet je hé?
Alles goed?quote:
ik weet wie er de komende weken de kutklusjes doet bij julliequote:Op dinsdag 16 maart 2010 22:07 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik ben de man, dus de baas.
Duikt weg.
een klusbedrijf?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 22:11 schreef ArTiC het volgende:
[..]
ik weet wie er de komende weken de kutklusjes doet bij jullie
een kutklusbedrijfquote:
Ja, maar ik zwaaide naar Duch.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 22:07 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik ben de man, dus de baas.
Duikt weg.
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 22:11 schreef ArTiC het volgende:
[..]
ik weet wie er de komende weken de kutklusjes doet bij jullie
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 22:14 schreef Levitation het volgende:
[..]
Ja, maar ik zwaaide naar Duch.
Mijn oma (geboren in 1908) zei altijd "Je moet mannen laten denken dat ze de baas zijn...".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |