abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79184021
Als ik van Utrecht Centraal naar Amersfoort Schothorst ga, kost een enkeltje mij 2,80 euro. Ik pak dan de stoptrein naar Hilversum, en van Hilversum de intercity naar Amersfoort Schothorst.

Dat is op dat moment de snelste manier om van Utrecht Centraal naar Amersfoort Schothorst te gaan. Dat schrijft de website van de NS namelijk voor.

Zie: http://i39.tinypic.com/2a5hco9.png

Wanneer ik echter van Utrecht Centraal naar Amersfoort Schothorst ga, en ik specifiek meegeef dat ik via Hilversum wil (wat ik anders ook al had gedaan), dan kost mij dat: 3,90 euro.

Zie: http://i40.tinypic.com/xcvs3p.png

Twee exact dezelfde routes, twee verschillende prijzen. Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit? Ben wel benieuwd namelijk. Op een dagretour eerste klas vol tarief is dit namelijk 6,60 euro verschil.
pi_79184286
Boeiend.......bel de treinconducteur lekker
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_79184437
Als ik de NS reisplanner gebruik wordt er met het advies op geen enkel tijdstip geadviseerd via hilversum te reizen. Klinkt me ook een beetje gek, want de afstand utrecht amersfoort is bijna de helft van de afstand utrecht-hilversum-amersfoort. Dat stukje naar schothorst plak je er dan met iedere willekeurige trein aan vast. Vaak kun je echter in 1 ruk van utrecht naar amersfoort schothorst.

Kortom, hoe kom je erbij dat het de snelste manier is?

edit: ah, dat komt blijkbaar door het tijdstip. Vanaf bepaalde tijdstippen rijden er soms minder treinen waardoor het sporadisch voorkomt dat je via hilversum toch sneller bent. De standaard route is het echter niet.

edit2: waar je je verder druk over maakt. Het kaartje zal dus duurder zijn als het "via" is omdat het normaal gesproken omrijden is.
pi_79184454
Gewoon via Hilversum reizen met een treinkaartje Utrecht Centraal - Amersfoort Schothorst (dus zonder via-station erop).
pi_79184509
quote:
Op maandag 15 maart 2010 20:42 schreef Brad het volgende:
Als ik de NS reisplanner gebruik wordt er met het advies op geen enkel tijdstip geadviseerd via hilversum te reizen. Klinkt me ook een beetje gek, want de afstand utrecht amersfoort is bijna de helft van de afstand utrecht-hilversum-amersfoort. Dat stukje naar schothorst plak je er dan met iedere willekeurige trein aan vast. Vaak kun je echter in 1 ruk van utrecht naar amersfoort schothorst.

Kortom, hoe kom je erbij dat het de snelste manier is?
Pak eens: Utrecht Centraal -> Amersfoort Schothorst om 22:28 vandaag. Dan is de snelste route over Hilversum.
pi_79184639
Gewoon stoptrein naar zwolle ofzo pakken... je kunt dat wel als reisadvies krijgen, maar je betaalt altijd voor de kortste route dus logisch dat je kaartje duurder wordt als je een via ingeeft.. maar als de planner aangeeft dat je ook via hilversum mag, dan mag dat gewoon met hetzelfde kaartje volgens mij
  maandag 15 maart 2010 @ 20:47:33 #7
139330 TNA
For the stars that shine
pi_79184644
Heb ik hier al vaker voorbij zien komen, gebruik de search eens.
pi_79184677
quote:
Op maandag 15 maart 2010 20:34 schreef Geqxon het volgende:
Als ik van Utrecht Centraal naar Amersfoort Schothorst ga, kost een enkeltje mij 2,80 euro. Ik pak dan de stoptrein naar Hilversum, en van Hilversum de intercity naar Amersfoort Schothorst.

Dat is op dat moment de snelste manier om van Utrecht Centraal naar Amersfoort Schothorst te gaan. Dat schrijft de website van de NS namelijk voor.

Zie: http://i39.tinypic.com/2a5hco9.png

Wanneer ik echter van Utrecht Centraal naar Amersfoort Schothorst ga, en ik specifiek meegeef dat ik via Hilversum wil (wat ik anders ook al had gedaan), dan kost mij dat: 3,90 euro.

Zie: http://i40.tinypic.com/xcvs3p.png

Twee exact dezelfde routes, twee verschillende prijzen. Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit? Ben wel benieuwd namelijk. Op een dagretour eerste klas vol tarief is dit namelijk 6,60 euro verschil.
Je mag de snelste of de verbinding met de minste overstappen nemen voor je reis. Omdat het de snelste manier is, heb je in dit geval dus geen via-kaartje nodig voor Utrecht-Amersfoort via Hilversum.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_79184758
quote:
Op maandag 15 maart 2010 20:47 schreef TNA het volgende:
Heb ik hier al vaker voorbij zien komen, gebruik de search eens.
Ik heb nog nooit gezien dat dezelfde route meer geld kost.
pi_79184882
quote:
Op maandag 15 maart 2010 20:48 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Je mag de snelste of de verbinding met de minste overstappen nemen voor je reis. Omdat het de snelste manier is, heb je in dit geval dus geen via-kaartje nodig voor Utrecht-Amersfoort via Hilversum.
Waarom kost dit via-kaartje dan meer dan een rechtstreeks kaartje?

Rotterdam - Amersfoort met tussenhalte Utrecht Centraal is 7,40 euro (enkele reis reductie), dezelfde route maar met via-station Utrecht Centraal is óók 7,40 euro. En dat is in mijn voorbeeld dus niet.
pi_79185548
quote:
Op maandag 15 maart 2010 20:52 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Waarom kost dit via-kaartje dan meer dan een rechtstreeks kaartje?

Rotterdam - Amersfoort met tussenhalte Utrecht Centraal is 7,40 euro (enkele reis reductie), dezelfde route maar met via-station Utrecht Centraal is óók 7,40 euro. En dat is in mijn voorbeeld dus niet.
De prijs die je betaald voor een kaartje zonder 'via' is de prijs van de kortste route. Dat je trein toevallig omrijdt en dan nog sneller is, is gewoon geluk en van de NS mag je dan zonder bij te betalen mee.
In het geval van Rotterdam-Amersfoort gaat de kortste route sowieso via Utrecht, daarom maakt het voor de prijs niet uit of je 'Via Utrecht' doet of niet. In beide gevallen wordt de zelfde route (en dus prijs) berekend, omdat zowel de kortste route als ook de via-route exact het zelfde zijn.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_79185713
quote:
Op maandag 15 maart 2010 21:05 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

De prijs die je betaald voor een kaartje zonder 'via' is de prijs van de kortste route. Dat je trein toevallig omrijdt en dan nog sneller is, is gewoon geluk en van de NS mag je dan zonder bij te betalen mee.
In het geval van Rotterdam-Amersfoort gaat de kortste route sowieso via Utrecht, daarom maakt het voor de prijs niet uit of je 'Via Utrecht' doet of niet. In beide gevallen wordt de zelfde route (en dus prijs) berekend, omdat zowel de kortste route als ook de via-route exact het zelfde zijn.
Dus voordat ik een via-kaartje koop, moet ik eerst kijken of er niet een rechtstreekse trein gaat, ook al lijkt het onmogelijk? In mijn mening vreemd dat je van alles door moet spitten om de goedkoopste route te berekenen.

Ben ook wel benieuwd wat er in deze situatie veranderd als ik gebruik maak van de OV-chipkaart.
  maandag 15 maart 2010 @ 21:11:00 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_79185836
Dit komt doordat het NS-tarief degressief is. Dit houdt in dat je per afgelegde tariefeenheid minder betaalt. Als je een via-station opgeeft rekent NS dit als 2 reizen, en begin je dus opnieuw met tellen. Ook de OV-chipkaart zal dit als 2 losse reizen zien.
pi_79186033
quote:
Op maandag 15 maart 2010 21:11 schreef James1988 het volgende:
Dit komt doordat het NS-tarief degressief is. Dit houdt in dat je per afgelegde tariefeenheid minder betaalt. Als je een via-station opgeeft rekent NS dit als 2 reizen, en begin je dus opnieuw met tellen. Ook de OV-chipkaart zal dit als 2 losse reizen zien.
Dat zeker niet. Want dat zou betekenen dat een reis Den Haag HS-Den Haag Centraal via Eindhoven (in feite dus een retourtje Den Haag - Eindhoven) duurder zou zijn dan een retourtje Eindhoven. In werkelijkheid is het via kaartje een stuk goedkoper omdat het als één reis gezien wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door stavromulabeta op 15-03-2010 21:16:00 (het heet Den Haag Centraal) ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 15 maart 2010 @ 21:28:24 #15
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_79186730
quote:
Op maandag 15 maart 2010 21:08 schreef Geqxon het volgende:


Ben ook wel benieuwd wat er in deze situatie veranderd als ik gebruik maak van de OV-chipkaart.
Niets.
Je checkt in op Utrecht, je checkt uit in Amersfoort en de OV-chipkaart berekent gewoon de prijs via de kortste route.

Op sommige verbindingen zijn er soms snellere routes dan de kortste route, extreem voorbeeld is bijvoorbeeld Maastricht-Groningen. De prijsberekening loopt via de kortste route over Nijmegen en Zwolle, de snelste route is echter vrijwel altijd via Utrecht. Je mag dan gewoon via beide verbindingen reizen, je hoeft niet perse een via ticket over Utrecht aan te schaffen.

Overigens heeft de NS nog meer vreemde 'fouten' in de tariefstructuur. Zo kun je voor een retourreis Maastricht - Groningen beter een enkele reis Maastricht - Maastricht Randwyck via Groningen kopen, scheelt een paar euro. -edit- Dat staat dus in principe ook in de post hierboven...
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_79187375
quote:
Op maandag 15 maart 2010 21:28 schreef Eix het volgende:
Zo kun je voor een retourreis Maastricht - Groningen beter een enkele reis Maastricht - Maastricht Randwyck via Groningen kopen, scheelt een paar euro. -edit- Dat staat dus in principe ook in de post hierboven...
Nee, hoor. In beide gevallen betaalt de reiziger het maximale tarief (het tarief van een dagkaart).
  maandag 15 maart 2010 @ 21:42:33 #17
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_79187523
quote:
Op maandag 15 maart 2010 21:39 schreef Socios het volgende:

[..]

Nee, hoor. In beide gevallen betaalt de reiziger het maximale tarief (het tarief van een dagkaart).
Maastricht - Groningen voltarief:
Dagretour ¤ 44,60

Maastricht - Maastricht Randwyck via Groningen voltarief:
Enkele reis ¤ 36,80
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_79188242
quote:
Op maandag 15 maart 2010 21:42 schreef Eix het volgende:

[..]

Maastricht - Groningen voltarief:
Dagretour ¤ 44,60

Maastricht - Maastricht Randwyck via Groningen voltarief:
Enkele reis ¤ 36,80
Klopt ja. De NS is hiermee bekend en wil de tariefstelling aanpassen.
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
pi_79188736
quote:
Op maandag 15 maart 2010 21:53 schreef JustinK het volgende:

[..]

Klopt ja. De NS is hiermee bekend en wil de tariefstelling aanpassen.
Dan wordt het dus allebei ¤44,60
pi_79190080
Nog een leuke: een kaartje Enschede - Zwolle is goedkoper dan een kaartje Enschede - Zwolle via Deventer, terwijl de reisplanner als enige optie komt met de reis via Deventer (ongeacht het tijdstip van de reis).
En toch is het logisch.
  maandag 15 maart 2010 @ 22:52:13 #21
139330 TNA
For the stars that shine
pi_79191408
quote:
Op maandag 15 maart 2010 20:49 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit gezien dat dezelfde route meer geld kost.
Dat was precies het punt van die topics.
pi_79193012
quote:
Op maandag 15 maart 2010 22:52 schreef TNA het volgende:

[..]

Dat was precies het punt van die topics.
En dus heb ik een tegenvoorbeeld gepost
pi_79193456
Met de OV chipkaart kan het je duurder uit komen, als je moet uit en weer inchecken op hetzelfde station. Als je (bijv) van Lelystad Centrum naar Almere Oostvaarders zou reizen, moet je met de sneltrein, langs Oostvaarders, om in Almere Buiten weer een stoptrein terug te pakken naar Oostvaarders als eindstation. Dit kost je dan 2x een enkeltje ipv 1x een enkeltje zoals deze vroeger berekend werd.
Wie niet dom is moet slim zijn!
pi_79193811
quote:
Op maandag 15 maart 2010 23:40 schreef PeeJie_ het volgende:
Met de OV chipkaart kan het je duurder uit komen, als je moet uit en weer inchecken op hetzelfde station. Als je (bijv) van Lelystad Centrum naar Almere Oostvaarders zou reizen, moet je met de sneltrein, langs Oostvaarders, om in Almere Buiten weer een stoptrein terug te pakken naar Oostvaarders als eindstation. Dit kost je dan 2x een enkeltje ipv 1x een enkeltje zoals deze vroeger berekend werd.
Bij een overstap hoef je toch niet uit en weer in te checken?
Dit lijkt me een gewone overstap, want er is geen andere route van Lelystad Centrum naar Almere Oostvaarders. Dat je eerst dat station voorbij gaat, is dus niet jouw probleem.
pi_79222923
quote:
Op maandag 15 maart 2010 23:49 schreef Light het volgende:

[..]

Bij een overstap hoef je toch niet uit en weer in te checken?
Dit lijkt me een gewone overstap, want er is geen andere route van Lelystad Centrum naar Almere Oostvaarders. Dat je eerst dat station voorbij gaat, is dus niet jouw probleem.
Je moet (moest) uitchecken om bij het andere spoor te komen. Ga zelf verder nooit met de trein, dus heb het gelukkig nooit gehad
Wie niet dom is moet slim zijn!
pi_79224826
Heb ik me ook wel eens over verbaasd.

Als je van Amersfoort naar Arnhem reist, geeft de reisplanner vaak een route via Utrecht aan. Een kaartje Amersfoort - Arnhem is echter goedkoper dan een kaartje Utrecht - Arnhem, terwijl het in afstand juist een stuk langer is. Dus als je van Utrecht nar Arnhem wilt kun je beter een kaartje Amersfoort - Arnhem uit de automaat halen.
pi_79311416
Mail de NS eens? Ben wel benieuwd naar de reactie van hen juist.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')