Pak eens: Utrecht Centraal -> Amersfoort Schothorst om 22:28 vandaag. Dan is de snelste route over Hilversum.quote:Op maandag 15 maart 2010 20:42 schreef Brad het volgende:
Als ik de NS reisplanner gebruik wordt er met het advies op geen enkel tijdstip geadviseerd via hilversum te reizen. Klinkt me ook een beetje gek, want de afstand utrecht amersfoort is bijna de helft van de afstand utrecht-hilversum-amersfoort. Dat stukje naar schothorst plak je er dan met iedere willekeurige trein aan vast. Vaak kun je echter in 1 ruk van utrecht naar amersfoort schothorst.
Kortom, hoe kom je erbij dat het de snelste manier is?
Je mag de snelste of de verbinding met de minste overstappen nemen voor je reis. Omdat het de snelste manier is, heb je in dit geval dus geen via-kaartje nodig voor Utrecht-Amersfoort via Hilversum.quote:Op maandag 15 maart 2010 20:34 schreef Geqxon het volgende:
Als ik van Utrecht Centraal naar Amersfoort Schothorst ga, kost een enkeltje mij 2,80 euro. Ik pak dan de stoptrein naar Hilversum, en van Hilversum de intercity naar Amersfoort Schothorst.
Dat is op dat moment de snelste manier om van Utrecht Centraal naar Amersfoort Schothorst te gaan. Dat schrijft de website van de NS namelijk voor.
Zie: http://i39.tinypic.com/2a5hco9.png
Wanneer ik echter van Utrecht Centraal naar Amersfoort Schothorst ga, en ik specifiek meegeef dat ik via Hilversum wil (wat ik anders ook al had gedaan), dan kost mij dat: 3,90 euro.
Zie: http://i40.tinypic.com/xcvs3p.png
Twee exact dezelfde routes, twee verschillende prijzen. Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit? Ben wel benieuwd namelijk. Op een dagretour eerste klas vol tarief is dit namelijk 6,60 euro verschil.
Ik heb nog nooit gezien dat dezelfde route meer geld kost.quote:Op maandag 15 maart 2010 20:47 schreef TNA het volgende:
Heb ik hier al vaker voorbij zien komen, gebruik de search eens.
Waarom kost dit via-kaartje dan meer dan een rechtstreeks kaartje?quote:Op maandag 15 maart 2010 20:48 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Je mag de snelste of de verbinding met de minste overstappen nemen voor je reis. Omdat het de snelste manier is, heb je in dit geval dus geen via-kaartje nodig voor Utrecht-Amersfoort via Hilversum.
De prijs die je betaald voor een kaartje zonder 'via' is de prijs van de kortste route. Dat je trein toevallig omrijdt en dan nog sneller is, is gewoon geluk en van de NS mag je dan zonder bij te betalen mee.quote:Op maandag 15 maart 2010 20:52 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Waarom kost dit via-kaartje dan meer dan een rechtstreeks kaartje?
Rotterdam - Amersfoort met tussenhalte Utrecht Centraal is 7,40 euro (enkele reis reductie), dezelfde route maar met via-station Utrecht Centraal is óók 7,40 euro. En dat is in mijn voorbeeld dus niet.
Dus voordat ik een via-kaartje koop, moet ik eerst kijken of er niet een rechtstreekse trein gaat, ook al lijkt het onmogelijk? In mijn mening vreemd dat je van alles door moet spitten om de goedkoopste route te berekenen.quote:Op maandag 15 maart 2010 21:05 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De prijs die je betaald voor een kaartje zonder 'via' is de prijs van de kortste route. Dat je trein toevallig omrijdt en dan nog sneller is, is gewoon geluk en van de NS mag je dan zonder bij te betalen mee.
In het geval van Rotterdam-Amersfoort gaat de kortste route sowieso via Utrecht, daarom maakt het voor de prijs niet uit of je 'Via Utrecht' doet of niet. In beide gevallen wordt de zelfde route (en dus prijs) berekend, omdat zowel de kortste route als ook de via-route exact het zelfde zijn.
Dat zeker niet. Want dat zou betekenen dat een reis Den Haag HS-Den Haag Centraal via Eindhoven (in feite dus een retourtje Den Haag - Eindhoven) duurder zou zijn dan een retourtje Eindhoven. In werkelijkheid is het via kaartje een stuk goedkoper omdat het als één reis gezien wordt.quote:Op maandag 15 maart 2010 21:11 schreef James1988 het volgende:
Dit komt doordat het NS-tarief degressief is. Dit houdt in dat je per afgelegde tariefeenheid minder betaalt. Als je een via-station opgeeft rekent NS dit als 2 reizen, en begin je dus opnieuw met tellen. Ook de OV-chipkaart zal dit als 2 losse reizen zien.
Niets.quote:Op maandag 15 maart 2010 21:08 schreef Geqxon het volgende:
Ben ook wel benieuwd wat er in deze situatie veranderd als ik gebruik maak van de OV-chipkaart.
Nee, hoor. In beide gevallen betaalt de reiziger het maximale tarief (het tarief van een dagkaart).quote:Op maandag 15 maart 2010 21:28 schreef Eix het volgende:
Zo kun je voor een retourreis Maastricht - Groningen beter een enkele reis Maastricht - Maastricht Randwyck via Groningen kopen, scheelt een paar euro.-edit- Dat staat dus in principe ook in de post hierboven...
Maastricht - Groningen voltarief:quote:Op maandag 15 maart 2010 21:39 schreef Socios het volgende:
[..]
Nee, hoor. In beide gevallen betaalt de reiziger het maximale tarief (het tarief van een dagkaart).
Klopt ja. De NS is hiermee bekend en wil de tariefstelling aanpassen.quote:Op maandag 15 maart 2010 21:42 schreef Eix het volgende:
[..]
Maastricht - Groningen voltarief:
Dagretour ¤ 44,60
Maastricht - Maastricht Randwyck via Groningen voltarief:
Enkele reis ¤ 36,80
Dan wordt het dus allebei ¤44,60quote:Op maandag 15 maart 2010 21:53 schreef JustinK het volgende:
[..]
Klopt ja. De NS is hiermee bekend en wil de tariefstelling aanpassen.
Dat was precies het punt van die topics.quote:Op maandag 15 maart 2010 20:49 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit gezien dat dezelfde route meer geld kost.
En dus heb ik een tegenvoorbeeld gepostquote:Op maandag 15 maart 2010 22:52 schreef TNA het volgende:
[..]
Dat was precies het punt van die topics.
Bij een overstap hoef je toch niet uit en weer in te checken?quote:Op maandag 15 maart 2010 23:40 schreef PeeJie_ het volgende:
Met de OV chipkaart kan het je duurder uit komen, als je moet uit en weer inchecken op hetzelfde station. Als je (bijv) van Lelystad Centrum naar Almere Oostvaarders zou reizen, moet je met de sneltrein, langs Oostvaarders, om in Almere Buiten weer een stoptrein terug te pakken naar Oostvaarders als eindstation. Dit kost je dan 2x een enkeltje ipv 1x een enkeltje zoals deze vroeger berekend werd.
Je moet (moest) uitchecken om bij het andere spoor te komen. Ga zelf verder nooit met de trein, dus heb het gelukkig nooit gehadquote:Op maandag 15 maart 2010 23:49 schreef Light het volgende:
[..]
Bij een overstap hoef je toch niet uit en weer in te checken?
Dit lijkt me een gewone overstap, want er is geen andere route van Lelystad Centrum naar Almere Oostvaarders. Dat je eerst dat station voorbij gaat, is dus niet jouw probleem.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |