abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79177076
Laatst sprak ik m'n moeder over haar badkamer, en die wil ze nu na een jaar of 20 vrijwel onaangeraakt te zijn gaan verbouwen.
Eventueel zijn er plannen dat ze het huis in de verkoop zet (dat is een beetje uit haar handen, kan nog alle kanten op, maar ze wil niet nog 10 jaar wachten en nóg niet die verbouwing gedaan hebben), en aangezien ze een ontzettend praktisch denker is beïnvloed dat nogal haar beeld van een verbouwing.

Er staat nu bijvoorbeeld een ligbad, en ze wil er weer eentje voor in de plaats hebben aangezien de verkoop dan beter gaat. Ook moeten de tegeltjes zo non-specifiek mogelijk zijn, want stel je voor dat andere mensen het niets vinden. Zo klein mogelijke voegen, en niet wit, want dat hou je toch niet schoon?

Het probleem ligt 'm er dus in dat ze maar moet gokken wat handig/praktisch is (ervaring), wat mooi is (smaak) en wat financieel het meest praktische is (kennis).
Ik raadde haar aan een financieel adviseur (1) badkamer-inrichter (bestaat dat? 2) en klusjesman (3) in te schakelen, maar besefte me direct dat ik er ook geen kaas van gegeten heb.

Waar moet je beginnen bij zoiets? Is m'n advies goed geweest, of zijn er hier op Fok! misschien mensen die er echt verstand van hebben? Vooral voor specifieke vragen zoals wat het kost om de leidingen achter de muren weg te werken, en of je dat 'terug'verdient als je zou gaan verkopen? Of ditto voor het opnieuw aansluiten van de wasmachine door deze buiten de badkamer te zetten?

Bedankt
pi_79177336
Als een badkamer zoals je al zegt sterk verouderd is, dan kan het interessant zijn om hem te vernieuwen. In dat geval zou ik voor een zo neutraal mogelijke badkamer kiezen waar het merendeel van de kopers zich in kunnen vinden. De woning zal hierdoor aantrekkelijker worden voor mensen die niks meer willen doen, maar het schrikt mensen af die een sterke eigen smaak hebben en de badkamer sowieso altijd vervangen als ze verhuizen.

Plaats eens wat foto's.
pi_79177412
Ja, hij is zeker aan vernieuwing toe. In de eerste instantie leek een beetje tegelverf genoeg, maar na wat rondkijken in de badkamer weet je gewoon dat er meer geld in moet worden gestoken.
Dat is dus te weinig investeren - maar een complete luxe badkamer met gouden randjes hoeft het óók niet te worden. Waar die grens dus zit ben ik erg benieuwd naar, en wat voor factoren daar in meespelen.

Foto's kan ik binnenkort wel maken denk ik!
pi_79180663
Vraag me sterk af of het financiëel nut heeft.

Veel mensen die een nieuw huis kopen hebben geen probleem om er een en ander aan te klussen.
Dan kan het remmend werken als ze beseffen dat die badkamer, die zij er uit willen slopen, er ingezet is om de prijs op te drijven.

Of anders gezegd: De prijs die het huis opbrengt moet méér omhoog gaan dan de nieuwe badkamer kost. Je moeder moet dus inschatten wat de nieuwe kopers (die ze nog helemaal niet kent) leuk vinden.

Een badkamer zet je erin voor jezelf, niet om de prijs te verhogen.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 15:22:01 #5
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_79212325
een nieuwe badkamer hoeft niet zoveel te kosten, maar wat is precies het budget van je moeder?
  woensdag 17 maart 2010 @ 12:14:27 #6
18695 KeRsTmAnNeKe
December my ass!
pi_79249117
Materialen zijn ook niet de ergste kosten, het werk zelf kost vaak meer...
In ieder geval alle sanitair in wit doen, geen pergamon, heb het idee dat grijze tegels vloertegels/witte wandtegels vrij neutraal zijn.
Toilet met inbouwreservoir.
Indien losse douche zou ik niet zo snel voor een inloopdouche gaan, zoiets is wel modern, maar niet iedereen vind het fijn.
pi_79269781
1. Als je het doet, doe het goed. Maak het af.
2. Voor adviezen mbt tot verkoop, vraag een makelaar
3. Voor ideen wat mogelijk is, de sanitairboer
4. Werk met kwaliteits producten. (Je hoeft natuurlijk niet de duurste lijn te lijn te nemen)
5. Houd het ruim
6. Aparte douche indien mogelijk.
7. Moet je kiezen tussen een douche of een bad, dan is de keus snel persoonlijk.
8. Verbouwen voor de verkoop kan je beter laten, dan kan je beter je vraagprijs scherper stellen.
  woensdag 17 maart 2010 @ 21:39:50 #8
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_79272865
Als je per se wil verbouwen voor de verkoop, is het idd handig om het neutraal te houden. Echter houdt dit ook in dat het karakterloos is en iedereen wel een beetje zal aanspreken, maar niemand zal het bijzonder vinden. Kijk maar eens naar badkamers die vanuit de bouw in nieuwbouwwoningen geplaatst worden, wanneer een casco woning nog niet verkocht is. Niemand wordt er echt vrolijk van.
Beter is dan idd om je vraagprijs scherper te stellen. en niet te verbouwen.

Als ze er nog een aantal jaar verwacht te wonen, moet ze het lekker doen zoals ze zelf wil. Inspiratie kun je wat dat betreft prima vinden in de woonbladen. Zelf from scratch een plan maken en een aannemer aansturen kan ik je afraden als je er geen kaas van hebt gegeten en het allemaal niet te moeilijk wil.
Een interieurarchitect kun je heel goed inhuren, maar dat zou ik pas doen als je met vastgoed van boven de 5 ton zit. (anders wordt het verhoudingsgewijs erg duur)

Wat wel heel goed kan is naar een bad-speciaalzaak gaan (baderie oid, om er maar 1 te noemen; er zijn er zat). Zij zijn op de hoogte van alle 'trends' en kunnen e hele verbouwing van je badkamer verzorgen. Het is als het ware de woninginrichter, maar dan voor je badkamer. Scheelt je een hoop gedoe en die mensen weten best waar ze het over hebben.

Een financieel adviseur is alleen handig om een bouwdepot binnen je hypotheek te regelen. Met klusjesmannen moet je enorm oppassen; vaak zijn het beunhazen die of te weinig verstand van zaken hebben, of niet netjes werken, of wat voor problemen dan ook veroorzaken. Met een bonafide installateur / aannemer heb je iig garantie en kun je ergens aankloppen als het anders loopt dan je had verwacht.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_79279542
Thanks all!
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 20:43 schreef klaaskootstra het volgende:
4. Werk met kwaliteits producten. (Je hoeft natuurlijk niet de duurste lijn te lijn te nemen)
Waar kun je precies op bezuinigen, en waar niet op? Kunnen bijvoorbeeld tegels goedkoper?
Ze zit met een plafond die ooit eens niet goed is voorbereid op vocht, geen idee hoe dat is gebeurd. Is het dan bijvoorbeeld verstandig het plafond te verlagen (met schrootjes oid) of moet dit compleet onder handen genomen worden?
quote:
6. Aparte douche indien mogelijk.
7. Moet je kiezen tussen een douche of een bad, dan is de keus snel persoonlijk.
'persoonlijk' gaat in dit geval niet veel verder dan wat praktisch is, makkelijk schoon te houden, en goedkoop. Waarom een aparte douche indien mogelijk? Is hier meer vraag naar?
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 21:39 schreef error_404 het volgende:
Als je per se wil verbouwen voor de verkoop, is het idd handig om het neutraal te houden. Echter houdt dit ook in dat het karakterloos is en iedereen wel een beetje zal aanspreken, maar niemand zal het bijzonder vinden. Kijk maar eens naar badkamers die vanuit de bouw in nieuwbouwwoningen geplaatst worden, wanneer een casco woning nog niet verkocht is. Niemand wordt er echt vrolijk van.
Beter is dan idd om je vraagprijs scherper te stellen. en niet te verbouwen.
Precies, ik had al begrepen dat neutraal gewenst is voor de verkoop. Echter, en dat maakt het ook zo onmogelijk eigenlijk om nuttige tips te krijgen hier (haha), het is nogal een onzekere situatie. En toch maar beter nu verbouwen dan dat er over tig jaar nóg geen duidelijk is over haar verkoop. De badkamer ziet er echt niet meer uit. Afweging: neutraal saai en risicoloos, of persoonlijk ietwat prettiger met een risico.
quote:
Wat wel heel goed kan is naar een bad-speciaalzaak gaan (baderie oid, om er maar 1 te noemen; er zijn er zat). Zij zijn op de hoogte van alle 'trends' en kunnen e hele verbouwing van je badkamer verzorgen. Het is als het ware de woninginrichter, maar dan voor je badkamer. Scheelt je een hoop gedoe en die mensen weten best waar ze het over hebben.
Krijg je dan geen opdringerige 'heb-'m-zelluf-ook' snorremansen die vooral willen helpen met hun eigen producten? Hoe objectief kun je het krijgen in dit wereldje? Het beste zou natuurlijk zijn een figuur die je ook door durft te verwijzen naar een bedrijf die een bepaald product beter heeft, of uberhaubt heeft, en hij zelf niet. Trends gaat 'm niet worden, ze heeft zo d'r eigen smaak (tijdloos gelukkig) en niet echt een thing voor trends en mode.

Nogmaals bedankt overigens, goeie tips!

[ Bericht 0% gewijzigd door Bot13 op 18-03-2010 00:09:17 ]
pi_79283335
Omdat een aparte douche 10 keer beter is dan in het bad te moeten douchen.
  donderdag 18 maart 2010 @ 09:14:34 #11
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_79284169
quote:
Krijg je dan geen opdringerige 'heb-'m-zelluf-ook' snorremansen die vooral willen helpen met hun eigen producten?
Natuurlijk kan dat, zelfde risico heb je als je een keuken of tv gaat kopen. Maar dan kun je er natuurlijk zelf voor kiezen om naar een ander te gaan
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  donderdag 18 maart 2010 @ 09:38:56 #12
291754 Suzanne-
-- Nil volentibus arduum --
pi_79284773
De kosten die je maakt om de badkamer te vernieuwen krijg je er over het algemeen niet één op één uit. Als de verbouwing van de badkamer zeg 10.000 (dat is vrij mager, maar weet niet hoe groot de badkamer is) gaat kosten (inclusief zetten) dan betekent dat niet dat je de woning voor 10.000 meer te koop kan zetten. Het is vaak veel lager en afhankelijk van de rest van de woning en dan nog de vraag pak je het toilet ook aan. Als je het toilet en de badkamer in de zelfde stijl vernieuwd is dit vaak een enorme plus bij de verkoop (vraag me niet waarom, maar kopers smelten er vaak bij)..

Verder zou ik absoluut geen schrootjes tegen het plafond zetten! Dat is echt niet meer van deze tijd en doet vaak afbreuk aan de badkamer. Dan zou ik eerder het plafond verlagen met spotjes en dan glad laten zetten (schuren) (is uiteraard weer duurder dan schrootjes).

De kleurstelling die eerder genoemd werd is inderdaad vrij neutraal momenteel, wit sanitair (geen pergamon) grijze/antraciete vloertegels en op de muur witte (niet hele kleine) tegels.

Alles wat ik nu heb getypt is uiteraard weer persoonlijk, want een badkamer blijft toch iets persoonlijks. Concluderend, als je nu al weet dat je moeder binnenkort gaat verkopen, dan weet je ook dat je de kosten voor de badkamer er (zeer waarschijnlijk) niet uit zult halen. Woont ze er nog langer, dan zal dat ook niet, maar dan heeft ze er wel woongenot voor terug.

Lastige keuze, laat je vooral goed informeren, ga inderdaad bij verschillende sanitair zaken kijken. Tegels kunnen ook bij de praxis vandaan komen, zolang de voegen maar van echt goed materiaal zijn, dat is vaak belangrijker dan de tegels. (als er door de voegen vocht achter de tegels kan komen, kunnen de tegels, hoe duur ze ook zijn, toch loslaten)..
pi_85439243
spam

[ Bericht 98% gewijzigd door Ml-etje op 18-08-2010 16:11:50 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')