abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79158337
Oftewel, dat een volwassene aangetrokken is tot adolescenten. Efebofilie is de algemene term, parthenofilie slaat alleen op meiden.

Dit gaat dus niet om pedofilie (aangetrokken zijn tot kinderen ZONDER secundaire geslachtskenmerken; schaamhaar, borsten).

In de natuur is efeb-/parthenofilie compleet geaccepteerd. Sterker nog, onder zoogdieren heeft het een voorkeur. Als een vrouw nog geen kinderen heeft, weet de man tenminste dat hij de eerste is die haar laat jongen.

Uiteraard, in onze maatschappij wordt seks met minderjarigen (12-16) niet toegestaan, en dat moet ook zo blijven. Dat omdat wij als mensen een veel langere ontwikkelperiode hebben, en mensen van die leeftijd, lichamelijk misschien wel geslachtsrijp zijn, maar geestelijk nog lange niet.

Neemt niet weg, dat wij ook gewoon dieren zijn, en dat mannen nog steeds de neiging hebben om op te kijken als er een jonge meid langskomt. Vanuit onze oerinstincten kijken we niet naar leeftijd, we kijken naar vrouwelijke vormen, borsten, billen, etc. etc. Voor die eerste blik maakt het dus niet uit of een meid 15 is of 17.

Of weet de mens dit na een eeuw van geestelijke en maatschappelijke overwegingen te onderdrukken. Hebben we het misschien helemaal uit onze 'natuur' weggekregen?

Ik weet het niet. Ik weet wel dat ik wel eens omkijk naar een mooie meid op straat. Zonder goed in te kunnen schatten of ze 15 of 17 is. Maar ook al is het voor mij niet te zien, volgens de algemene mening ben ik een 'pedofiel' als ze 15 is, en een gezonde man als ze 17 is.

Ik vind het vreemd. Jullie ook, of krijg ik voornamelijk nu te horen dat ik 'een vieze pedo ' ben (dat laatste zou overigens best dom zijn na mijn hele uitleg hierboven over wat wel en niet pedofilie is...)
  maandag 15 maart 2010 @ 08:52:55 #2
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_79158371
quote:
Op maandag 15 maart 2010 08:50 schreef stbabylon het volgende:
Ik vind het vreemd. Jullie ook, of krijg ik voornamelijk nu te horen dat ik 'een vieze pedo ' ben (dat laatste zou overigens best dom zijn na mijn hele uitleg hierboven over wat wel en niet pedofilie is...)
vertels eens, waar en wanneer wordt je uitscholden...

linkjes leveren je kudo's op
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_79158381
quote:
Op maandag 15 maart 2010 08:52 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

vertels eens, waar en wanneer wordt je uitscholden...

linkjes leveren je kudo's op
Ik vraag mij af of ik dat soort reacties krijg
pi_79158385
Pedo's

Sorry, kon 't niet laten.

In mijn ogen ben je pas een pedo als je ook echt wat met 't meisje van 15 doet.. En ben je iemand met pedofiele gedachten als je er over nadenkt
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_79158395
quote:
Op maandag 15 maart 2010 08:53 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Pedo's

Sorry, kon 't niet laten.

In mijn ogen ben je pas een pedo als je ook echt wat met 't meisje van 15 doet.. En ben je iemand met pedofiele gedachten als je er over nadenkt
Pedofilie: aangetrokken voelen tot kinderen zonder secundaire geslachtskenmerken. Meisjes van 15 hebben die over het algemeen wel.
  maandag 15 maart 2010 @ 08:56:14 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_79158416
Hoe denk je dan over het volgende?

Stel, je woont in een wijk en naast je woont een gezin met een meisje van 10. Doe je niks mee, doet jou niks. Maar dat meisje groeit op en jij ziet haar veranderen en als ze 15 is is het gewoon een lekker ding. Zou je je dan ook aangetrokken kunnen voelen?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_79158419
Weg

[ Bericht 94% gewijzigd door Re op 15-03-2010 09:05:11 ]
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  maandag 15 maart 2010 @ 08:57:24 #8
8369 speknek
Another day another slay
pi_79158430
Nee hoor, het is sociaal niet echt geaccepteerd, maar het is wel volkomen natuurlijk.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_79158435
quote:
Op maandag 15 maart 2010 08:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Hoe denk je dan over het volgende?

Stel, je woont in een wijk en naast je woont een gezin met een meisje van 10. Doe je niks mee, doet jou niks. Maar dat meisje groeit op en jij ziet haar veranderen en als ze 15 is is het gewoon een lekker ding. Zou je je dan ook aangetrokken kunnen voelen?
Aangetrokken is een groot woord. Het is puur het vaststellen dat ze een lekker ding is geworden.
  maandag 15 maart 2010 @ 08:58:09 #10
285351 dalaiblama
too much bla
pi_79158444
Het is volstrekt normaal. En elke gezonde man kijkt naar een mooie tiener, feit.
Gelukkig zijn er tegenwoordig ook steeds meer goed geconserveerde twintigers/dertigers zonder kinderen die zich makkelijk met een tiener kunnen meten qua looks. Dat maakt die voorkeur toch een stuk makkelijker.

Het gezeik hierover is echt een beetje sociale druk. Elke volwassen man zou in eerlijkheid toe moeten geven dat die meiden er prachtig uitzien en ze in een ideale wereld er zonder twijfel bovenop zouden springen.
pi_79158448
quote:
Op maandag 15 maart 2010 08:56 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Hoe jij 't ook noemt... Je blijft toch een vies kereltje. Pedo of geen pedo.
Ik blijf een vies kereltje omdat ik naar mooie meiden kijk op straat?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 15 maart 2010 @ 08:59:29 #12
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_79158459
Vroegah was het wel normaal om een 16 jarige te bezwangeren.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  maandag 15 maart 2010 @ 09:01:07 #13
285351 dalaiblama
too much bla
pi_79158472
Overigens is het ineens geen probleem meer als een veertiger een jonge deerne scoort van in de twintig.
Ik denk toch dat de meeste mensen die hierover 'klagen' danwel gefrustreerde vrouwen zijn die zich hebben laten gaan, danwel gelovigen, danwel mensen die de maatschappelijke mening laten prevaleren boven die van henzelf.
pi_79158477
quote:
Op maandag 15 maart 2010 08:58 schreef dalaiblama het volgende:
Het is volstrekt normaal. En elke gezonde man kijkt naar een mooie tiener, feit.
Gelukkig zijn er tegenwoordig ook steeds meer goed geconserveerde twintigers/dertigers zonder kinderen die zich makkelijk met een tiener kunnen meten qua looks. Dat maakt die voorkeur toch een stuk makkelijker.
Ach, voor ik met iemand naar bed ga, weet ik gelukkig al wel hoe oud ze is. En als ze onder de 21 is, begin ik er sowieso niet aan. Want dan maakt dat geestelijke voor mij wel uit
  maandag 15 maart 2010 @ 09:03:15 #15
285351 dalaiblama
too much bla
pi_79158503
quote:
Op maandag 15 maart 2010 09:01 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Ach, voor ik met iemand naar bed ga, weet ik gelukkig al wel hoe oud ze is. En als ze onder de 21 is, begin ik er sowieso niet aan. Want dan maakt dat geestelijke voor mij wel uit
Echt?
Sorry hoor, maar van leeftijd voel ik niks in bed. Bovendien heb ik voor het neuken ook geen IQ test nodig. Eigenlijk vind ik deze reactie heel haaks staan op je OP>?
pi_79158525
Het is ook 'onnatuurlijk' hoe lang kinderen in onze maatschappij kind gehouden worden. Dat is cultuur. In sommige landen ben je volwassen bij je eerste menstruatie of als je een hert geschoten hebt, dan moet je trouwen en voor jezelf zorgen. Als die jongeren vervolgens seks hebben beleven ze dat als normaal omdat ze al jarenlang opgroeien met die cultuur. Hier zou een meisje wat met 12 ongesteld wordt en dan ineens voor zichzelf moet zorgen totaal niet kunnen, want onze cultuur werkt anders.

Dat we onze kinderen zo lang kind houden is iets wat over de eeuwen gegroeid is, maar een paar eeuwen is niet genoeg om iets evolutionair in te bakken in de soort. Het is dus iets wat we aanleren, wat cultureel bepaald is en niet aangeboren. Vallen op tienermeisjes is dus niet zozeer een aangeboren afwijking maar meer een probleem met het aanleren en internaliseren van die culturele normen en waarden. Maar goed, dat praat het niet goed want voor geweld geldt het zelfde. Wij vinden het ook pas kort niet ok om iemand neer te hoeken als ie naar je vriendin kijkt, dat zit ook nog niet ingebakken. Dat we het niet doen (over het algemeen) is dus net zo goed cultuur.

Ik zou me dus verder geen zorgen maken als iemand graag in het breezerfototopic lurkt. Ik maak me wel zorgen als iemand allerlei spannende redenaties gaat verzinnen over waarom het goed te praten is om wat met veel te jonge meisjes (of jongetjes) te willen doen. Het hoort niet binnen onze cultuur, en cultuur is geen keuze. Zeggen dat we vanuit de evolutie gezien redenen hebben om met tieners te neuken is geen steekhoudend argument, want op die manier kun je ook geweldsdelicten, verkrachting, moord etc. goedpraten. Die hebben ook allemaal voordelen vanuit evolutieperspectief.
pi_79158527
quote:
Op maandag 15 maart 2010 09:03 schreef dalaiblama het volgende:

[..]

Echt?
Sorry hoor, maar van leeftijd voel ik niks in bed. Bovendien heb ik voor het neuken ook geen IQ test nodig. Eigenlijk vind ik deze reactie heel haaks staan op je OP>?
Ik kijk om naar een mooie meid op straat. Los van leeftijd. Als ik er mee naar bed ga, heb ik geen zin in om daarna een kalververliefde tiener achter me aan te hebben

Oh, en niet alles wat ik in de OP zeg, is 100% mijn mening he
pi_79158557
quote:
Op maandag 15 maart 2010 09:04 schreef Dipkip het volgende:
Het is ook 'onnatuurlijk' hoe lang kinderen in onze maatschappij kind gehouden worden. Dat is cultuur. In sommige landen ben je volwassen bij je eerste menstruatie of als je een hert geschoten hebt, dan moet je trouwen en voor jezelf zorgen. Als die jongeren vervolgens seks hebben beleven ze dat als normaal omdat ze al jarenlang opgroeien met die cultuur. Hier zou een meisje wat met 12 ongesteld wordt en dan ineens voor zichzelf moet zorgen totaal niet kunnen, want onze cultuur werkt anders.

Dat we onze kinderen zo lang kind houden is iets wat over de eeuwen gegroeid is, maar een paar eeuwen is niet genoeg om iets evolutionair in te bakken in de soort. Het is dus iets wat we aanleren, wat cultureel bepaald is en niet aangeboren. Vallen op tienermeisjes is dus niet zozeer een aangeboren afwijking maar meer een probleem met het aanleren en internaliseren van die culturele normen en waarden. Maar goed, dat praat het niet goed want voor geweld geldt het zelfde. Wij vinden het ook pas kort niet ok om iemand neer te hoeken als ie naar je vriendin kijkt, dat zit ook nog niet ingebakken. Dat we het niet doen (over het algemeen) is dus net zo goed cultuur.

Ik zou me dus verder geen zorgen maken als iemand graag in het breezerfototopic lurkt. Ik maak me wel zorgen als iemand allerlei spannende redenaties gaat verzinnen over waarom het goed te praten is om wat met veel te jonge meisjes (of jongetjes) te willen doen. Het hoort niet binnen onze cultuur, en cultuur is geen keuze. Zeggen dat we vanuit de evolutie gezien redenen hebben om met tieners te neuken is geen steekhoudend argument, want op die manier kun je ook geweldsdelicten, verkrachting, moord etc. goedpraten. Die hebben ook allemaal voordelen vanuit evolutieperspectief.
Disclaimer (tsja, even de boel scherp houden ), ik heb het over omkijken op straat, of een meid van 15 aantrekkelijk vinden. Seks ermee, keur ik al in de OP af.
  maandag 15 maart 2010 @ 09:07:45 #19
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_79158580
Overigens is het zo dat wanneer je zelf begint te puberen die meiden om je heen veranderen van stom naar aantrekkelijk. Dat gebeurt zo rond je 13/15e. Ergens is het dus niet raar om meiden van 14 aantrekkelijk te vinden enkel omdat je wat ouder wordt, al veranderen smaken wel over het verloop van de jaren.
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_79158598
quote:
Op maandag 15 maart 2010 09:06 schreef stbabylon het volgende:
Disclaimer (tsja, even de boel scherp houden ), ik heb het over omkijken op straat, of een meid van 15 aantrekkelijk vinden. Seks ermee, keur ik al in de OP af.
Ja. Wat jij in je OP beschrijft heb ik dus geen enkele moeite mee. Maar ik gaf aan waar ik wel moeite mee heb. En dat is dus niet alleen met het daadwerkelijk seks hebben, maar ook met het proberen seks te hebben, of met het goedpraten ervan alleen geen tiener kunnen vinden die het met je wil doen. Zo bedoelde ik het
pi_79158605
Of ze geestelijk er wel of niet klaar voor zijn is sterk afhankelijk van het meisje (of jongen).
Niet te vergeten zijn zelfs veel volwassenen er niet eens klaar voor dus of het echt leeftijdsafhankelijk is valt wat mij betreft moeilijk te zeggen.

Het is alleen vooral populair om te zeggen dat ze er niet klaar voor zijn.
Opgeklopt door een mediahype waardoor de boel zo erg is geworden dat je al voor pedo word uitgemaakt als je 30 bent en een vriendin van 18 hebt. (of zoals ..hoe heet die kerel ook alweer.. giel beelen? whatever)

Feit is dat puur technisch gezien je nog steeds in nederland met iemand van 14 kan trouwen.
Daar komt bij dat er hele landen zijn in europa waar dat gewoon legaal is.

Dus stel je bent 18+ en je trouwt met iemand in frankrijk, portugal, italie, spanje - met een meisje of jongen van 14 á 15 (verschilt per land) dan zou het opeens volstrekt legaal zijn en zou ze/hij zelfs inprincipe hier kunnen wonen aangezien europeanen geen verblijfsvergunningen nodig hebben in andere europese landen.
En niemand die er iets aan kan doen of van kan zeggen en diegene platneuken is dan opeens ook legaal.
(hypocriet noem ik dat overigens)

Feit is meer dat zulke wetten gebaseerd zijn omdat ouders het niet gewenst vinden.
Of dat het gebaseerd is op een sociale norm.. nou verrassing zoiets als "een norm - zwart/wit" bestaat niet.
Dat kan ik stellen vanwege het feit dat er blijkbaar meer dan 1 norm is.
Daar dan een wet op baseren is raar en vreemd.. en in dit geval zelfs onnatuurlijk.

Dat er gevallen zijn waar een ouder met een jonger iemand wat begint kwa sex of relatie komt al miljoenen jaren voor.
Dat het goed kan gaan en redelijk normaal is kan bewezen worden door de gehele geschiedenis van de mensheid.

Het is dan ook een redelijk moderne opvatting dat het opeens verkeerd is.
Moet ik wel bij zeggen dat op vlakken als psychologie er andere ontdekkingen gedaan zijn.

Bijv. hoe snel of langzaam hersenen ontwikkelen en welke delen etc.
Populair om aan te halen is dat jonge meisjes (vooral) wellicht misbruikt kunnen worden omdat ze geen overzicht hebben op de consequencies van hun beslissingen.

Wat er dan niet bij vertelt word is dat het vooral draait om snelle besluitsvorming... als een meisje van 14 (bijv.) na x maanden nog steeds zoiets heeft van "ik wil bij hem/haar zijn" zelfs na een hoop gedoe van bijv. ouders, dan heeft ze echt wel een weloverwogen beslissing kunnen maken.

Er valt nog zoveel over te vertellen over zulk soort onderwerpen maar ik heb op dit moment nog meer te doen.

Mensen die deze zaken lezen.. vergeet niet niets in het leven is zwart-wit.

Lang verhaal typos
pi_79158615
quote:
Op maandag 15 maart 2010 09:07 schreef MikeyMo het volgende:
Overigens is het zo dat wanneer je zelf begint te puberen die meiden om je heen veranderen van stom naar aantrekkelijk. Dat gebeurt zo rond je 13/15e. Ergens is het dus niet raar om meiden van 14 aantrekkelijk te vinden enkel omdat je wat ouder wordt, al veranderen smaken wel over het verloop van de jaren.
Vind ik een goed punt. Ik kan uit de jongens van 15/16 ook zo de types er uit vissen waar ik als 14-jarige op gevallen zou zijn. Ik zou dr nu alleen niks meer mee willen, maar goed, mijn smaak is dan ook behoorlijk verandert en die overslaande stemmen en jeugdpuistjes wegen inmiddels wat zwaarder
pi_79158654
quote:
Op maandag 15 maart 2010 08:50 schreef stbabylon het volgende:
Oftewel, dat een volwassene aangetrokken is tot adolescenten. Efebofilie is de algemene term, parthenofilie slaat alleen op meiden.

Dit gaat dus niet om pedofilie (aangetrokken zijn tot kinderen ZONDER secundaire geslachtskenmerken; schaamhaar, borsten).

In de natuur is efeb-/parthenofilie compleet geaccepteerd. Sterker nog, onder zoogdieren heeft het een voorkeur. Als een vrouw nog geen kinderen heeft, weet de man tenminste dat hij de eerste is die haar laat jongen.

Uiteraard, in onze maatschappij wordt seks met minderjarigen (12-16) niet toegestaan, en dat moet ook zo blijven. Dat omdat wij als mensen een veel langere ontwikkelperiode hebben, en mensen van die leeftijd, lichamelijk misschien wel geslachtsrijp zijn, maar geestelijk nog lange niet.

Neemt niet weg, dat wij ook gewoon dieren zijn, en dat mannen nog steeds de neiging hebben om op te kijken als er een jonge meid langskomt. Vanuit onze oerinstincten kijken we niet naar leeftijd, we kijken naar vrouwelijke vormen, borsten, billen, etc. etc. Voor die eerste blik maakt het dus niet uit of een meid 15 is of 17.

Of weet de mens dit na een eeuw van geestelijke en maatschappelijke overwegingen te onderdrukken. Hebben we het misschien helemaal uit onze 'natuur' weggekregen?

Ik weet het niet. Ik weet wel dat ik wel eens omkijk naar een mooie meid op straat. Zonder goed in te kunnen schatten of ze 15 of 17 is. Maar ook al is het voor mij niet te zien, volgens de algemene mening ben ik een 'pedofiel' als ze 15 is, en een gezonde man als ze 17 is.

Het "in de natuur gaat het ook zo" argument vind ik flauw. In de natuur vreten ze kinderen van elkaar ook op en lopen ze naakt rond, om maar wat andere voorbeelden te noemen.

Je eigen leeftijd speelt ook mee. Als je zelf 21 bent en je vindt toevallig 1 of 2 keer een meisje van 15 aantrekkelijk, dan is er niets aan de hand. Maar ga je langzamerhand richting de 40 en heb je echt een drang om seks te hebben of aan meisje van die leeftijd te zitten, dan moet je je misschien eens achter de oren krabben. Het is iig niet verstandig om te doen alsof het verstandig is.

Verder denk ik dat jij je eigen gevoelens teveel goed praat met teveel drogredenen. Blijf rationeel denken. We leven in een samenleving waar bepaalde dingen normaal zijn en bepaalde dingen afwijken van de norm. Zolang de afwijking niet te groot is, wordt het nog geaccepteerd, maar als het kwetsend, pijnlijk of op een andere manier aanstootgevend is, dan moet je op gaan passen als individu.

Hoe oud ben je zelf en wil je slechts een kortstondige lichamelijke relatie met zo'n meisje of bevalt haar hele denkwijze waardoor je ook echt een langdurige relatie met haar zou willen?
Daar zit je dan.
pi_79158790
quote:
Op maandag 15 maart 2010 09:12 schreef Csbs het volgende:

[..]

Het "in de natuur gaat het ook zo" argument vind ik flauw. In de natuur vreten ze kinderen van elkaar ook op en lopen ze naakt rond, om maar wat andere voorbeelden te noemen.

Je eigen leeftijd speelt ook mee. Als je zelf 21 bent en je vindt toevallig 1 of 2 keer een meisje van 15 aantrekkelijk, dan is er niets aan de hand. Maar ga je langzamerhand richting de 40 en heb je echt een drang om seks te hebben of aan meisje van die leeftijd te zitten, dan moet je je misschien eens achter de oren krabben. Het is iig niet verstandig om te doen alsof het verstandig is.

Verder denk ik dat jij je eigen gevoelens teveel goed praat met teveel drogredenen. Blijf rationeel denken. We leven in een samenleving waar bepaalde dingen normaal zijn en bepaalde dingen afwijken van de norm. Zolang de afwijking niet te groot is, wordt het nog geaccepteerd, maar als het kwetsend, pijnlijk of op een andere manier aanstootgevend is, dan moet je op gaan passen als individu.

Hoe oud ben je zelf en wil je slechts een kortstondige lichamelijke relatie met zo'n meisje of bevalt haar hele denkwijze waardoor je ook echt een langdurige relatie met haar zou willen?
Maar nou geef je zelf aan dat jij jouw mening baseerd op een norm.
Met andere woorden, je praat zelf nu ook iets goed met teveel drogredenen.
"Het is de norm.. dus zo moet het maar zijn"

Een norm houd niets meer in dan : "dit is ons perspectief op dit moment" ..het sluit dingen uit of het nou daadwerkelijk verkeerd is of niet.
(of andersom trouwens.. dingen aannemen als waarheid of dat nou klopt of niet)

Ik vind het persoonlijk een belangrijk iets om niet te leven naar andermans normen en zeker niet een wet erop te baseren.

Maar goed dat vind ik.

Edit : kan niet typen vandaag.
pi_79158866
quote:
Op maandag 15 maart 2010 09:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Maar nou geef je zelf aan dat jij jouw mening baseerd op een norm.
Met andere woorden, je praat zelf nu ook iets goed met teveel drogredenen.
"Het is de norm.. dus zo moet het maar zijn"

Een norm houd niets meer in dan : "dit is ons perspectief op dit moment" ..het sluit dingen uit of het nou daadwerkelijk verkeerd is of niet.
(of andersom trouwens.. dingen aannemen als waarheid of dat nou klopt of niet)

Ik vind het persoonlijk een belangrijk iets om niet te leven naar andermans normen en zeker niet een wet erop te baseren.

Maar goed dat vind ik.

Edit : kan niet typen vandaag.
De norm is wat de meeste mensen normaal vinden. Wat dus ook wordt geaccepteerd. Zodra iets afwijkt van de norm is het niet meer normaal, afwijkend of zelfs abnormaal. Nu heeft iedereen wel dingen die afwijken van de norm, ik ook.

Maar zolang niemand gekwetst wordt daarmee vind ik het prima. Ik vind alleen wel dat we als maatschappij verantwoordelijk zijn voor de "jonkies", de ouderen en de zwakkeren, zoals sommige diersoorten ook doen
Daar zit je dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')