Wat normaal ook gebeurd bij een default o.a. devaluerende valuta, paniek in de markten, particulieren/hedgefundsen/banken/pensioenfondsen die verliezen moeten nemen, stoppen met het opkopen van andermans treasuries, economische downturn enzovoort. Mocht Japan echter defaulten zal dat een enorme impact hebben op het risicobesef van beleggers (wereldwijd) en de rente doen stijgen. een default van Japan, of een willekeurig ander er toe doende natie kan het default van andere naties triggeren en zowiezo het beginnen met bezuinigingen door andere overheden (versnellen).quote:Op donderdag 18 maart 2010 16:39 schreef Mendeljev het volgende:
Wat zijn eigenlijk de concrete gevolgen van een Japan default?
Tot zover kon ik het nog wel overzien.quote:Op donderdag 18 maart 2010 16:58 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Wat normaal ook gebeurd bij een default o.a. devaluerende valuta, paniek in de markten, particulieren/hedgefundsen/banken/pensioenfondsen die verliezen moeten nemen, stoppen met het opkopen van andermans treasuries, economische downturn enzovoort. Mocht Japan echter defaulten zal dat een enorme impact hebben op het risicobesef van beleggers (wereldwijd) en de rente doen stijgen.
Is dit vanzelfsprekend? Wel interessante materie.quote:een default van Japan, of een willekeurig ander er toe doende natie kan het default van andere naties triggeren
Vanzefsprekend niet, maar het is een logisch gevolg. Indien Japan immers failiet gaat, gaan rentes enorm stijgen in overige landen (en bij slechter ervoorstaande landen natuurlijk meer als de goede), omdat het risicobesef terugkomt. Bij een korte maturity (die tegenwoordig bij veel landen voorkomt) kan dat problemen met zich meebrengen en zelfs een mogelijk default. Ook komt het risicobesef bij overheden terug, die zullen sneller geneigd zijn te bezuinigen.quote:Op donderdag 18 maart 2010 17:14 schreef Mendeljev het volgende:
Is dit vanzelfsprekend? Wel interessante materie.
Een default brengt een devaluerende munt teweeg, die vaak zelfs een tijd na het default inflatie met zich meebrengt. Schulden en eigen vermogen(in cash) worden dan "verdampt" en de export neemt toe, maar tegelijkertijd neemt de cosumptie in eigen land af en word geld lenen duurder. Het hangt er dus grotendeels vanaf hoe een bedrijf gefinancierd is en waar de afzetmarkt van het betreffende bedrijf is of een bedrijf er voordeel of nadeel van ondervind. Vaak is er na default ook enige tijd sprake van isolatie van het land en soms zelfs bedrijfsleven. Over het algemeen betekent het dus vaak geen goed nieuws voor het bedrijfsleven, al zijn er altijd bedrijven die ervan profiteren.quote:Wat zijn eigenlijk de gevolgen voor het Japanse bedrijfsleven bij een default? Gaan die het loodje leggen door zware belastingverhogingen of gaan die sowieso het loodje leggen omdat ze moeilijker aanspraak kunnen doen op cash uit de markt?
Wat zegt een rating nogquote:Op donderdag 18 maart 2010 17:47 schreef LXIV het volgende:
Een Japan-default is helemaal niet zo waarschijnlijk. Hun obligaties hebben nog steeds de hoogste rating. Bovendien hebben ze een eigen munt die ze kunnen devalueren, een enorm handelsoverschot en zijn al die schulden gewoon uitgezet bij de eigen inwoners.
Als je je druk wil maken over defaults, denk dan eerder aan Italie of Spanje.
Munt devalueren om schuld weg te werken is natuurlijk gewoon een defaultquote:Op donderdag 18 maart 2010 17:47 schreef LXIV het volgende:
Een Japan-default is helemaal niet zo waarschijnlijk. Hun obligaties hebben nog steeds de hoogste rating. Bovendien hebben ze een eigen munt die ze kunnen devalueren, een enorm handelsoverschot en zijn al die schulden gewoon uitgezet bij de eigen inwoners.
Als je je druk wil maken over defaults, denk dan eerder aan Italie of Spanje.
Dat weet niemand.quote:Op donderdag 18 maart 2010 21:38 schreef AQuila360 het volgende:
Gaan we morgen nog wat zakken of weer wat stijgen ?
Jammerquote:
Dachten ze gisteren ook, toch opende AEX rood.quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:17 schreef LXIV het volgende:
Aan de sluiting op WS te zien gaan we morgen licht hoger openen.
Ook grappig die breuknotatie. Dat zie je echt nergens meer, Behalve dan op Wallstreetquote:Op donderdag 18 maart 2010 23:22 schreef Arcee het volgende:
[ afbeelding ]
Dat waren nog eens tijden, qua spaarrente.
Dat soort openingen neem je toch niet serieus? Of het nu +0.2 of -0.3% is. Lage volumes weinig beweging. Dit is gerommel in de marge.quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:18 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dachten ze gisteren ook, toch opende AEX rood.
Dat zegt inderdaad niks. En Japan gaat ook niet defaultenquote:Op donderdag 18 maart 2010 18:59 schreef LXIV het volgende:
Het is zo moeilijk om die verschillende schulden te vergelijken. Misschien sparen de mensen in Japan zelf voor hun oude dag en lenen ze daarvoor aan de overheid. Dan kan die schuld van de overheid wel groter zijn, dat wil dan niet zeggen dat het probleem van het land als geheel groter is dan bijvoorbeeld voor een land waar de overheid al die oude mensen uit eigen zak moet gaan betalen. Het komt namelijk op hetzelfde neer.
Net zoals dat artikeltje op GS bijv. waar de belastingdruk in landen werd weergegeven. Ze hadden het enkel over het toptarief van de inkomstenbelasting. Wat zegt dat nu over totale belastingdruk? Niks toch?
Waarom? Dat het het plakaat default krijgt is feitelijk niet waar. Je kunt met een munt devaluatie in wezen (dat is de achterliggende gedachte) een land redden van een default. Moet gezegd worden dat voor Griekenland de kortste weg een default is. Alleen is de klap op korte termijn niet wenselijk.quote:Op donderdag 18 maart 2010 18:56 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Munt devalueren om schuld weg te werken is natuurlijk gewoon een default
Blijft een beetje een defintiekwestie, mijn motivering:quote:Op donderdag 18 maart 2010 23:47 schreef sitting_elfling het volgende:
Waarom? Dat het het plakaat default krijgt is feitelijk niet waar. Je kunt met een munt devaluatie in wezen (dat is de achterliggende gedachte) een land redden van een default. Moet gezegd worden dat voor Griekenland de kortste weg een default is. Alleen is de klap op korte termijn niet wenselijk.
Ben het wel met je eens. Al is het natuurlijk ook niet zo dat ze niks meer betalen als een land default. Het is alleen wel de goedkoopste en makkelijkste weg voor het land zelf.quote:Op donderdag 18 maart 2010 23:59 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Blijft een beetje een defintiekwestie, mijn motivering:
De schulden in de originele vorm (initiele som + rentetarief) kunnen niet meer gedragen worden. Derhalve moet er een oplossing komen. Het is een misvatting dat landen die defaulten niets meer gaan betalen. Vaak is het gewoon een eenzijdige aanpassing in looptijd/rentevergoeding/initiele som. Als een land doelbewust de munt gaat devalueren om zo de schulden te 'verlagen' is ook gewoon een eenzijdige aanpassing in het initiele geldbedrag.
imho dus
Savingsrate in Japan is nog maar 3%, dus het verhaal dat Japanners zo spaarzaam zijn gaat niet meer op. Daarnaast is het één van de meest vergrijsde landen ter wereld dus die trend loopt ook de andere kant op. Dat is niet handig met de grootste staatsschuld in de ontwikkelde wereld en een 95% afhankelijkheid van binnenlandse financiering.quote:JGB yield curve steepens as big buyers' faith dented
TOKYO (Reuters) - Japan's yield curve is at its steepest in a decade and could rise further as core local investors, worried about mounting supply, are in no hurry to buy and may demand higher premiums for longer-dated government debt.
Domestic investors hold 95 percent of Japanese government bonds (JGBs) but doubts about the ruling coalition's willingness to tackle the country's massive debt, which is roughly double the size of the economy, are making fund managers at Japanese life insurers nervous.
Few market watchers see a Greece-style debt crisis around the corner, but the savings rate is falling and households are expected to start drawing on their nest eggs later in the decade as the population ages, meaning Japan will ultimately need more foreign buyers for its bonds.
That, in turn, means eventually it could no longer enjoy the low borrowing costs afforded it by domestic investors, which keep its 10-year bond yields some 230 basis points below U.S. Treasuries.
While that is still some way down the road, some fund managers at large life insurers already say they are thinking twice about when to buy, and once the economy picks up they will look for alternatives in corporate bonds.
East Japan Railway Co (9020.T), rated AA plus by a Japanese rating agency, sold 15 billion yen of 20-year bonds last week with a coupon set 11 basis points above the 20-year JGB yield.
Big insurers are core investors in 20-, 30- and 40-year JGBs to help meet longer-term obligations such as expected policy payments, but the country's prolonged economic malaise and weak investment returns are squeezing the indust2ry.
"The risk premium from the government's fiscal health is rising. Investors are worried about how bad the problem can get," said Yuuki Sakurai, president of Fukoku Capital Management, part of Japan's ninth largest life insurer Fukoku Mutual Life.
"The aging population will start to withdraw the principal of their savings sooner or later as Japan's low interest rates offer little return. Knowing that, institutional investors cannot feel fully secure about piling up government debt."
Japan's savings rate has already fallen to about 3 percent of household income from 10 percent a decade ago.
The five-year/20-year JGB yield spread widened to a decade-high 167.5 basis points (bps) last week, a reflection both of easy monetary policy at the short end and growing disquiet among long-end investors. It is currently around 164 bps.
Tax shortfalls and government spending to lift the economy from recession mean debt supply to the market will hit a record 144.3 trillion yen ($1.6 trillion) in the fiscal year from April.
Investors fear supply could stretch further if declines in popularity polls persuade the government to spend even more.
http://www.reuters.com/article/idUSTRE62I0UM20100319
Ook vandaag weer een nieuwe high: 10819.90. S&P weer (net) niet.quote:Op donderdag 18 maart 2010 23:43 schreef sitting_elfling het volgende:
Enig pluspunt is dat de DJ me goed gezind blijft.
Dat is echt klote ja.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 16:55 schreef Lemans24 het volgende:
Gedeeltelijk uitgevoerde orders zuigen!
Wat moet ik nu met 26 aandeeltjes...?
Dan is het aanbod groter dan de vraag en stijgt de prijs na die ene transactie vervolgens weer.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 16:58 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Dat is echt klote ja.
Hoe kan eigenlijk precies?
Er was niet meer vraag/aanbod.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 16:58 schreef AQuila360 het volgende:
Dat is echt klote ja.
Hoe kan eigenlijk precies?
Je speculeert op een overname?quote:Op vrijdag 19 maart 2010 17:03 schreef Lemans24 het volgende:
Ben wel blij met mijn nieuwe aankoop, met die oh zo fantastische naam: Galapagos!
Van de koersontwikkeling verwacht ik op de lange termijn veel, op de korte termijn boeit het me nog niet zo, het is maar een klein plukje.
Niet perse, meer de succesvolle introducties van eigen medicijnen en natuurlijk regelmatige successie betalingen.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 17:06 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je speculeert op een overname?
Ik kan mij moeilijk inbeelden dat je binnen enkele jaren spijt hebt van je aankoopquote:Op vrijdag 19 maart 2010 17:03 schreef Lemans24 het volgende:
Ben wel blij met mijn nieuwe aankoop, met die oh zo fantastische naam: Galapagos!
Van de koersontwikkeling verwacht ik op de lange termijn veel, op de korte termijn boeit het me nog niet zo, het is maar een klein plukje.
Hmm. Dat bedrijf lijkt me eigenlijk niksquote:Op vrijdag 19 maart 2010 17:21 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Niet perse, meer de succesvolle introducties van eigen medicijnen en natuurlijk regelmatige successie betalingen.
Al zal een overname ooit wel gebeuren.
Uiteraard ga je wel spijt krijgen.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 18:56 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Ik kan mij moeilijk inbeelden dat je binnen enkele jaren spijt hebt van je aankoop.
Heb er ook een klein beetje van btw.
Interessant, heb je misschien wat linkjes naar wat meer info? Dit zou erg op de koers moeten drukken imho. Nu moet ik toegeven dat het waarderen van dit soort bedrijven is aangezien er geen of nauwelijks winst wordt gemaakt en de toekomst grillig isquote:Op vrijdag 19 maart 2010 20:03 schreef Rukapul het volgende:
[..]
Uiteraard ga je wel spijt krijgen.
Ik heb een tijd geleden een presentatie bijgewoond van de CEO van Galapagos. Leuke presentatie, zeker innovatief, en waarschijnlijk zelfs wel levensvatbaar business model. Echter, wat de meeste beleggers niet weten, of er de gevolgen niet van realiseren, is dat het business model in de biotech snel aan het veranderen is wat heel veel invloed heeft op de aandeelhouderswaarde.
Steeds vaker wordt er in biotech gewerkt met partnerships. Hierbij doet het biotech bedrijf met het geld van de aandeelhouders het risicovolle onderzoek, maar zo gauw de technische onzekerheden opgelost zijn dan gaat men voor de verdere vermarkting met een partner (bv Johnson&Johnson) in zee. Het probleem hieraan is dat dit veelal werkt met een lumpsum payment en een enorme beperking van de hoge rendementen die zouden horen bij de risicovolle initiele investering van de aandeelhouders.
Zo'n partnership lijkt dus leuk omdat er (eindelijk) een zak geld binnenkomt, maar eigenlijk wordt hiermee het echte potentieel (goedkoop) uit handen gegeven. Op zich is hier nog niets mis mee zolang dit correct verwerkt zit in de prijs die men betaalt in het bedrijf en dat is vaak niet het geval.
Het idee achter biotech was altijd: stop geld in 20 initiatieven en hoop op 1 klapper. Dan helpt het niet als die ene potentiele klapper in een te vroeg stadium wordt verkocht.
Biotech zal blijken een soort van luchtvaart, radio of automobielen te zijn. Op zich prima nuttige industrien, maar als investeerder gemiddeld genomen waardeloos.
Je hebt wel een goed punt. Al moet ik zeggen dat ik sowieso een hekel heb aan biotech. Valt geen pijl op te trekken. Op al die relatief kleine bedrijven die als paddestoelen groeien. Ben alleen fan Novo. Wil d'r ook meer van kopen maar de prijs gaat alleen maar omhoogquote:Op vrijdag 19 maart 2010 20:03 schreef Rukapul het volgende:
[..]
Het idee achter biotech was altijd: stop geld in 20 initiatieven en hoop op 1 klapper. Dan helpt het niet als die ene potentiele klapper in een te vroeg stadium wordt verkocht.
Geely die de zwarte cab gaat kopen in de stad waar ik woon. Londen. Dat kan haast niet beterquote:LONDON - Zhejiang Geely Holding, the Chinese carmaker seeking to buy Ford's Volvo division, is set to take a controlling stake in Manganese Bronze, the maker of the iconic London black cab, in a further reshaping of the global auto industry.
Geely's Hong Kong-listed unit is planning raise its stake in the company to 51 per cent from 19.9 per cent by buying new shares at 70 pence apiece, Manganese finance director Mark Fryer said yesterday.
Interessant, want waar.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 20:03 schreef Rukapul het volgende:
Geef mij dan eens een aantal fundamentele of technische redenen waarom ik in Galapagos zou moeten overwegen om in te investeren?quote:Op vrijdag 19 maart 2010 20:40 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Interessant, want waar.
Toch moet je dat wel nuanceren. Sommige biotechbedrijven hebben een grote kaspositie (veel kapitaalverhogingen) waardoor ze het zich kunnen veroorloven om geen parnerships te sluiten. Maar idd, voor het grote gedeelte van de bedrijven is dit realiteit en idd een domper op 't potentieel.
Nu was GLPG afgelopen jaar wel winstgevend. En zo heb ik nog eentje in pf dat winst gemaakt heeft doordat het onderzoek zo goed ging dat de mijlpaalbetalingen de kosten overstegen.
( http://www.tijd.be/nieuws(...)inst.8888381-429.art )
Morgen, tijdstip weet ik nog niet. Ik wou afgelopen vrijdag nog een lichte short positie op de healthcare sector innemen. Toch maar niet gedaan. Dat is in wezen een te grote gok.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 16:16 schreef Montelly het volgende:
Wanneer en op welke tijdstip wordt healthcare bill doorgvoerd??
Zo interessant zijn ze op het moment niet. De volumes van de AEX zelf zinnen me zelf ook absoluut niet. De laatste weken zijn de volumes gemiddeld genomen erg laag ten opzichte van voorgaande jaren. En willen we doorbreken zullen we toch wat hogere volumes moeten zien terwijl we vrijdag juist naar beneden gingen tegen een normaal gemiddeld volume.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 16:17 schreef Zure_Pruim het volgende:
Volumes in paar AEX aandelen zijn behoorlijk interessant. Kijken wat er verder gaat gebeuren.
Voor de AEX zelf is het peulenschil. Maar afzonderlijk is het voor die bepaalde aandelen erg hoog. KPN, Wereldhave, Wolter en nog paar anderen.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 17:03 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Zo interessant zijn ze op het moment niet. De volumes van de AEX zelf zinnen me zelf ook absoluut niet. De laatste weken zijn de volumes gemiddeld genomen erg laag ten opzichte van voorgaande jaren. En willen we doorbreken zullen we toch wat hogere volumes moeten zien terwijl we vrijdag juist naar beneden gingen tegen een normaal gemiddeld volume.
Fundamenteel de pijplijn, cashpositie en de winstgevende divisie, technisch de 1Y-performance?quote:Op vrijdag 19 maart 2010 20:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Geef mij dan eens een aantal fundamentele of technische redenen waarom ik in Galapagos zou moeten overwegen om in te investeren?
Laat maar? Kom op zeg! Ik ben oprecht benieuwd naar je eigen redenen om zulke aandelen te hebben!quote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:59 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Fundamenteel de pijplijn, cashpositie en de winstgevende divisie, technisch de 1Y-performance?
Maar laat maar, weet onderhand wel dat 't moeilijk is zo'n bedrijven te waarderen en gevaarlijk is om er mee in zee te gaan...
Ik vind Aziatische aandelen niet gevaarlijker dan andere aandelen, wellicht wat volatieler, maar zelf verkies ik ook vaak de volatiele (Nederlandse) aandelen.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:06 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Laat maar? Kom op zeg! Ik ben oprecht benieuwd naar je eigen redenen om zulke aandelen te hebben!Helft van mijn aandelen portefeuille is een stuk risicovoller dan Galapagos en ik denk dat menigeen (Jaco,LXIV,Dino etc
) hier al die Aziatisch gerelateerde aandelen veel te gevaarlijk vinden en de strategie die ik hanteer veel te veel op het randje is. Volgens mij heeft LXIV het eens dansen op de top van de vulkaan genoemd.
Ik vind Galapagos namelijk wel een leuke kandidaat om overgenomen te worden. Ik zoek nog een paar aandelen die financieel in orde zijn en een hoge kans hebben om over genomen te worden.
Oh, en je biotech sector is wel interessant maar heb daar gewoon erg weinig kijk op. De wisselvalligheid tussen die bedrijven is me ietsje te groot.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |