abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79068727
Ik was gisteren in een nieuwe winkel en daar verkochten ze eekhoorns... Er zaten er 2 in een heel kleine bak, best zielig. Mogen die beesten eigenlijk wel zomaar verkocht worden?
pi_79068903
Scholeksters, groenlingen, huismussen etc mogen ook. Het is belachelijk, maar ik denk dat het mag.
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
pi_79068977
Nee.
quote:
De eekhoorn is beschermd op grond van de Flora- en faunawet. Dat betekent dat het verboden is eekhoorns te vangen, te doden, in gevangenschap te houden of dit te proberen. Ook mag niet worden gehandeld in eekhoorns of delen van eekhoorns. Het is bovendien verboden eekhoorns te verontrusten of het nest te beschadigen of te bemachtigen (of dit te proberen).
Bron
quote:
Mag ik een eekhoorn als huisdier houden?
Nee, de eekhoorn is een beschermd dier en het is dus ook verboden een jonge, zieke of gewonde eekhoorn zelf te verzorgen. Een eekhoorn levenslang opsluiten in een kooi is dierenmishandeling! Een eekhoorn is een wild dier en hoort in het bos.
Bron
Syl moet winnen!
pi_79069028
Gelukkig maar, nu de vogels nog.
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
pi_79069058
Eekhoorns
pi_79069148
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 17:40 schreef Paris_Texas het volgende:
Nee.
[..]

Bron

En:
[..]

Bron
mooi, bedankt
pi_79069152
De rode eekhoorn is beschermd, of dat ook voor de grijze (Amerikaanse) geldt durf ik niet te zeggen. Deze verdringt momenteel de rode eekhoorn en wordt eigenlijk meer als plaag gezien. Maar in een hokje horen ze in ieder geval niet.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  vrijdag 12 maart 2010 @ 17:46:40 #8
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_79069214
Heb ze bij een restaurant op de veluwe ook wel eens in een kooi gezien, ontzettend zielig hoe ze neurotisch op een neer klommen de hele tijd.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  vrijdag 12 maart 2010 @ 17:48:22 #9
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_79069292
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 17:45 schreef Adfundum het volgende:
De rode eekhoorn is beschermd, of dat ook voor de grijze (Amerikaanse) geldt durf ik niet te zeggen. Deze verdringt momenteel de rode eekhoorn en wordt eigenlijk meer als plaag gezien. Maar in een hokje horen ze in ieder geval niet.
Wilde net dezelfde opmerking posten

De uitheemse is een stuk sterker en aggressiever dan de inheemse en heeft een kleiner territotium nodig.
om toch nog iets toe te voegen...
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_79069394
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 17:48 schreef error_404 het volgende:

[..]

Wilde net dezelfde opmerking posten

De uitheemse is een stuk sterker en aggressiever dan de inheemse en heeft een kleiner territotium nodig.
om toch nog iets toe te voegen...
ja oke maar klein kun je natuurlijk té letterlijk nemen
pi_79069405
quote:
De Squirrel wordt in de VS idd als een soort van boomrat gezien, en is in parken een nogal brutale, soms zeer onaangename aanwezigheid.
Ik weet niet of er in de bescherming van Eekhoorns in NL onderscheid gemaakt wordt tussen de rode eekhoorn die oorsponkelijk in NL in het wild voorkomt, en de grijze Squirrel uit de VS.
Syl moet winnen!
pi_79069809
waarschijnlijk wel...
pi_79070135
Nou.... zo te zien is het ook verboden in de grijze eekhoorn te handelen, sinds november 2009.
quote:
De Zoogdiervereniging is zeer verheugd met de beslissing van Minister Verburg om de handel en het bezit van drie exotische eekhoornsoorten te verbieden. Het gaat om de grijze eekhoorn, de Pallas’ eekhoorn en de Amerikaanse voseekhoorn. De Zoogdiervereniging pleitte eerder dit jaar in een brief aan minster Verburg voor een verbod op het houden van grijze eekhoorns en Pallas’ eekhoorns.
Bron

Want als ze ontsnappen zijn ze een bedreiging voor de inheemse natuur.
Syl moet winnen!
  zaterdag 13 maart 2010 @ 07:06:46 #14
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_79088588
quote:
Welk dier hoort wel in een hokje?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_79088631
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 07:06 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Welk dier hoort wel in een hokje?
Kippen.
Die gaan er 's nachts zelfs vrijwillig in.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_79090369
Maar we weten dus niet welke soort TS gezien heeft. Want je houdt nu nog tientallen exotische eekhoornsoorten over die je wél zonder meer mag houden in Nederland.
Je mag eigenlijk zowat elke zoogdiersoort die niet bedreigd is (want dan heb je CITES papieren nodig) zomaar hebben omdat er maar weinig wettelijk geregeld is op dat vlak.

Ik heb zelf twee Afrikaanse witbuikegels, die mag je gewoon houden terwijl voor onze eigen Europese egel geregeld is dat je die niet als huisdier mag houden.
pi_79093167
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 10:45 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Maar we weten dus niet welke soort TS gezien heeft. Want je houdt nu nog tientallen exotische eekhoornsoorten over die je wél zonder meer mag houden in Nederland.
Je mag eigenlijk zowat elke zoogdiersoort die niet bedreigd is (want dan heb je CITES papieren nodig) zomaar hebben omdat er maar weinig wettelijk geregeld is op dat vlak.

Ik heb zelf twee Afrikaanse witbuikegels, die mag je gewoon houden terwijl voor onze eigen Europese egel geregeld is dat je die niet als huisdier mag houden.
ze verkochten daar idd ook egels.. of ze een witte buik hadden weet ik niet
pi_79107734
tof dat je er alert op bent maandag de dierenbescherming eens bellen ? of zou dat direct een zaak voor politie zijn ?
  zondag 14 maart 2010 @ 10:36:26 #19
44833 mista
Bebogeen
pi_79119640
Als ze volgens de FFwet beschermd zijn is het een zaak voor politie... Maar misschien handig eerst eens wat info in te winnen bij die winkel zelf. Voor t zelfde geldt mag het wel en hebben ze papieren enzo
  zondag 14 maart 2010 @ 13:15:05 #20
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_79123700
Mijn moeder heeft vroeger altijd twee van die kleine chinese eekhoorntjes gehad, in een gigantische ren, die mochten toen ieg wel, geen idee hoe dat nu zit.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_79124434
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 17:40 schreef Paris_Texas het volgende:
Nee.
[..]

Bron
[..]

Bron
JA!

http://www.depers.nl/binn(...)ische-eekhoorns.html

Er is nog geen dergelijk verbod, exotische eekhoorns mogen gehouden en worden momenteel gehouden.
pi_79125422
quote:
Op zondag 14 maart 2010 13:39 schreef Aneurism het volgende:

[..]

JA!

http://www.depers.nl/binn(...)ische-eekhoorns.html

Er is nog geen dergelijk verbod, exotische eekhoorns mogen gehouden en worden momenteel gehouden.
Ja
Dat is geweldig, een bon van mei 2009 posten terwijl de in die bron genoemde brief de aanleiding was voor de aanpassing van de wet in november 2009....
Maar goed, als je even verder kijkt dan zie je dat die aanpassing van november 2009 ook al gepost is...
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 18:09 schreef Paris_Texas het volgende:
Nou.... zo te zien is het ook verboden in de grijze eekhoorn te handelen, sinds november 2009.
[..]

Bron

Want als ze ontsnappen zijn ze een bedreiging voor de inheemse natuur.
Syl moet winnen!
pi_79127417
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:11 schreef Paris_Texas het volgende:

[..]

Ja
Dat is geweldig, een bon van mei 2009 posten terwijl de in die bron genoemde brief de aanleiding was voor de aanpassing van de wet in november 2009....
Maar goed, als je even verder kijkt dan zie je dat die aanpassing van november 2009 ook al gepost is...
[..]

http://www.eekhoorns.nl/

EIND 2009 HEEFT MINISTER VERBURG VAN HET MINISTERIE VAN LNV BESLOTEN DAT ER NOG 3 EEKHOORNSOORTEN VERBODEN WORDEN. STREEFDATUM VAN INGANG IS 1 JANUARI 2011.
HET BETREFT:
1. - PALLAS EEKHOORN
2. - AMERIKAANSE VOS EEKHOORN
3. - GRIJZE EEKHOORN

Dat iets in 2009 beslist word betekend NOOIT in de politiek dat het daadwerkelijk per direct ingaat.

En als je dan helemaal iets verder leest zie je dat het om 3 soortjes gaat, waar er al 2 verboden waren. Blijven er nog een hele boel soorten over van exotische afkomst die de winter in Nederland niet zouden overleven en dus nooit verboden worden omdat alleen invasieve danwel bedreigde soorten over het algemeen verboden worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2010 15:02:55 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')