abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Boks-Chick vrijdag 12 maart 2010 @ 20:34:27 #26
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_79075391
Ik heb even wat info over lasers opgezocht.

wiki:
quote:
Alle lasers t/m Class 3B zijn toegestaan in Nederland. Het is echter verboden om te handelen in lasers van Class 3A of hogere vermogens. Lasers van Class 3B zijn uitsluitend voor personen van 18 jaar en ouder. Verder is het niet toegestaan om lasers van Class 3B in het openbaar te gebruiken
Verdere uitleg van de Voedsel en Warenautoriteit:
quote:
Laserpointers
informatieblad 26 / 4 september 2006

Wetgeving
Iedereen die in Nederland laserpointers of lasergadgets verhandelt aan consumenten heeft te maken met artikel
18, aanhef en onder a van de Warenwet en het Warenwetbesluit Algemene Productveiligheid. Artikel 18 onder a luidt:
Het is verboden “waren, niet zijnde eet- of drinkwaren, te verhandelen waarvan degene die deze waren
verhandelt, weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat zij bij het gezien hun bestemming te verwachten gebruik bijzondere gevaren kunnen opleveren voor de veiligheid of gezondheid van de mens.”

Dit betekent dat een verhandelaar van laserpointers en -gadgets zèlf moet controleren of laten controleren of de te koop aangeboden producten geen bijzonder gevaar opleveren in de zin van artikel 18, aanhef en onder a van de Warenwet.

Definities
Laserpointer: moderne versie van een aanwijsstok, veelal diodelasers die een rood licht uitzenden
Lasergadget: laserpointer in combinatie met een sleutelhanger, pen, mesje, of ander soortig hebbedingetje,
een attribuut dat in handen van kinderen kan vallen.

Onderzoekscriteria
De Voedsel en Waren Autoriteit hanteert, om invulling te geven aan de term bijzonder gevaar, de volgende
criteria:

Een laserpointer mag geen (tijdelijk) oogletsel opleveren, indien hiermee kort in de ogen wordt geschenen. Daarom is het verhandelen van klasse 3R, 3B en 4 laserpointers aan consumenten niet toegestaan*.
Uit literatuuronderzoek is namelijk gebleken dat de reflecterende lichtbundel van laserpointers in deze klassen
zelfs bij een afstand van meer dan 10 meter tot letsel kan leiden. Bij het gebruik van een dergelijke laserpointer
tijdens een presentatie kan de lichtbundel op een reflecterend voorwerp vallen, waarbij de toehoorders zich
binnen de risicovolle afstand bevinden van de reflecterende lichtbundel.

De toehoorders, noch degene die de presentatie geeft, zijn zich van het gevaar bewust.
Het verhandelen van klasse 1, 2 en 2M** laserpointers als "aanwijsstok" bij presentaties is toegestaan.

Een lasergadget mag geen (tijdelijk) oogletsel opleveren indien hiermee in de ogen wordt geschenen. Daarom is het verhandelen van klasse 2, 2M, 3R, 3B en 4 lasergadgets* niet toegestaan. Uit literatuuronderzoek is namelijk gebleken dat de bundel van een lasergadget klasse 2 al oogletsel kan toebrengen als het hoofd niet afgewend wordt en of de ogen niet in een reflex gesloten worden. Door de vormgeving is een gadget aantrekkelijk voor kinderen. Zij zetten de gadget aan en kunnen zichzelf en anderen erm ee in de ogen schijnen.

Het verhandelen van klasse 1 en 1M lasergadgets is toegestaan.

Classificatie
Voor de vaststelling van de classificatie van laserpointers en lasergadgets wordt gebruik gemaakt van de norm
NEN-EN 60825-1:2001-08, Veiligheid van laserproducten, Deel 1 Apparatuurclassificatie, Eisen en
gebruikershandleiding. De klassen 1, 1M **, 2 en 2M worden als volgt omschreven:

· Klasse 1 laser. Laser die veilig is bij redelijkerwijs te voorzien gebruik. Hieronder valt ook het gebruik in
combinatie met optische instrumenten waarbij in de bundel wordt gekeken.
· Klasse 1M laser. Laser die, in het golflengtegebied van 302,5 nm tot 4000 nm, veilig is bij redelijkerwijs te
voorzien gebruik. Deze laser kan onder bepaalde condities een gevaar opleveren indien gebruikt in
combinatie met optische instrumenten.
· Klasse 2 laser. Laser die zichtbaar licht uitstraalt in het golflengtegebied van 400 nm tot 700 nm waarbij
oogletsel wordt voorkomen door het in een reactie afwenden van het hoofd en/of in een reflex sluiten van het
oog (binnen 0,25 s). Verwacht wordt dat deze reactie/reflex adequate bescherming biedt bij redelijkerwijs te
voorzien gebruik inclusief het gebruik in combinatie met optische instrumenten waarbij in de bundel wordt
gekeken.
· Klasse 2M laser. Laser die zichtbaar licht uitstraalt in het golflengtegebied van 400 nm tot 700 nm waarbij
oogletsel wordt voorkomen door het in een reactie afwenden van het hoofd en/of in een reflex sluiten van het
oog (binnen 0,25 s). Deze laser kan onder bepaalde condities een gevaar opleveren indien gebruikt in
combinatie met optische instrumenten.

Inspecties
De controleurs van de Voedsel en Waren Autoriteit voeren controles uit bij producenten en verhandelaren van
laserpointers en -gadgets. Wanneer tijdens een dergelijke inspectie blijkt dat niet aan de veiligheidsvoorschriften wordt voldaan, dan neemt de controleur maatregelen. Afhankelijk van de overtredingssituatie zal de controleur overgaan tot waarschuwen, het opmaken van een boeterapport of proces-verbaal met eventuele in beslagname. De verantwoordelijke persoon kan dan maatregelen treffen om de overtreding te beëindigen.

* Voor definities van deze klassen zie de norm NEN-EN 60825-1:2001-08
Bron
er staat dus niet specifiek sterkten.

aanvullende info: kamervragen en antwoorden

De classificaties met mW:

• Class 1 - de laser is ongevaarlijk, hetzij door een laag vermogen, dan wel door een afscherming die ervoor zorgt dat het licht de ogen niet kan bereiken. De lasers in cd-branders hebben een vrij hoog vermogen, maar zijn klasse 1 om laatstgenoemde reden. Lasers in streepjescodelezers vallen ook onder deze klasse omdat de laserbundel zo snel beweegt dat er nooit een gevaarlijke hoeveelheid licht in het oog kan komen.
  • Class 2 - de laser is ongevaarlijk bij normaal gebruik, omdat de reflex om het oog te sluiten voorkomt dat er een oogschade optreedt. Dit zijn zichtbaar-licht-lasers met vermogens tot 1 mW, zoals de meeste laserpointers. Enkele seconden in een dergelijke laser staren kan wel tot (kleine) oogbeschadigingen leiden.
  • Class 2M - vergelijkbaar met Class 2, onder de voorwaarde dat er geen instrumenten als lenzen gebruikt worden die het licht zouden kunnen concentreren.
  • Class 3M (ook wel Class IIIa) - de laser kan in principe tot oogschade leiden, zelfs als de ogen direct worden gesloten, maar het risico op ernstige oogschade is klein. Dit zijn lasers die zichtbaar licht uitstralen tot 5 mW. Sommige laserpointers hebben deze klasse, al zijn ze in Nederland wettelijk verboden.
  • Class 3B- de laser kan bij blootstelling direct ernstige oogschade veroorzaken. Vermogens van 5 tot 500 mW en lasers met onzichtbare golflengtes bij lagere vermogens. De interne lasers in cd- en dvd-branders vallen onder deze categorie wanneer de behuizing van de brander wordt geopend. Diffuus licht van dit type laser is niet schadelijk.
  • Class 4 - Behalve de ogen kan de laser ook de huid beschadigen. Alle hogere vermogens. Ook diffuus licht afkomstig van de laser kan de ogen beschadigen.
  • lolwut
    pi_79075461
    quote:
    Op vrijdag 12 maart 2010 19:49 schreef mickeyD het volgende:
    en deze dan?
    Class 3M (ook wel Class IIIa) - de laser kan in principe tot oogschade leiden, zelfs als de ogen direct worden gesloten, maar het risico op ernstige oogschade is klein. Dit zijn lasers die zichtbaar licht uitstralen tot 5 mW. Sommige laserpointers hebben deze klasse, al zijn ze in Nederland wettelijk verboden.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Laser_(licht)
    die zit onder klasse 3B zoals je ziet, dat het wettelijk verboden is snap ik dus niet
    maar zoals wordt gezegd, je kan gewoon lasers van 200mW in winkels kopen
      vrijdag 12 maart 2010 @ 20:54:24 #28
    225029 Dionysiou
    Grieks en trots
    pi_79076348
    TVP
    [b]Op zaterdag 21 november 2009 00:42 schreef Bravebart het volgende:[/b]
    Toch frappant dat zo'n knaapje zich in 1 week zo heeft ingelikt binnen PUB dat hij een verjaardagstopic krijgt.
      vrijdag 12 maart 2010 @ 20:56:40 #29
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_79076447
    weet niet meer wie, maar iemand was in het vorige topic op zoek naar must have speeltjes voor een DS en ik kwam deze tegen, opladen en toffe lichtjes tegelijkertijd

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34476
    Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
    pi_79078270
    tvp
    pi_79078407
    Jaaa, eindelijk weer lekker over gadgets babbelen

Iemand deze al eens besteld? Kwam die heel binnen?
    pi_79079007
    ik had er eentje gewonnen op suntekstore. de peer.
    pas op voor de randjes. al 2x papercut gehad !
      vrijdag 12 maart 2010 @ 23:06:26 #33
    132806 tokko1
    Wat Shiz zegt ..
    pi_79081971
    quote:
    Op vrijdag 12 maart 2010 21:40 schreef Starman89 het volgende:

[ link | afbeelding ]

Heb hier z'n peer staan,, komt opgevouwen binnen. Dus gewoon heel enzo!
    En dan moe tje 'm als 't waren ontvouwen wordt 't z'n raar ding.. met paperclipje
    Check mijn china reviews op <a href="http://reviewblog.tweakblogs.net" rel="nofollow" target="_blank">Reviewblog.tweakers.net</a>
      Boks-Chick vrijdag 12 maart 2010 @ 23:07:56 #34
    118131 BrandX
    BoksChick & CoffeeAddict
    pi_79082034
    quote:
    Op vrijdag 12 maart 2010 23:06 schreef tokko1 het volgende:

[..]

Heb hier z'n peer staan,, komt opgevouwen binnen. Dus gewoon heel enzo!
    En dan moe tje 'm als 't waren ontvouwen wordt 't z'n raar ding.. met paperclipje
    Net als een kerstklok dus
    lolwut
    pi_79089974
    ...de Voedsel en Warenautoriteit er met de haren bijslepen
    We all think we are right, and so does everybody else.
    Acne? Jeugdpuisten? DouGenjin.nl
      zaterdag 13 maart 2010 @ 10:30:19 #36
    48067 neo2000
    Asking the important questions
    pi_79090106
    quote:
    Op vrijdag 12 maart 2010 20:56 schreef Klonk het volgende:
    weet niet meer wie, maar iemand was in het vorige topic op zoek naar must have speeltjes voor een DS en ik kwam deze tegen, opladen en toffe lichtjes tegelijkertijd

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34476
    C'est moi!
    Ik zag hem al staan, bestel ik voor de volgende keer wel, samen met een Guitar Hero controller voor de DS.
    Ik wil eerst maar eens kijken hoe blij ze uberhaubt met de DS is. Zal niet de eerste keer zijn dat ze per se iets wil, en vervolgens blijkt dat ze er niet naar om kijkt. DS zelf is al duur zat om ongebruikt in een hoekje te liggen verstoffen.
    quote:
    Op vrijdag 12 maart 2010 21:40 schreef Starman89 het volgende:

[ link | afbeelding ]

Ik heb ook de peer eens meebesteld om m'n bestelbedrag mooi af te ronden. Er kan weinig aan stuk gaan hoor! Ziet er verder wel grappig uit. Stokje blijft alleen niet echt mooi zitten, en de blaadjes krijg je niet echt mooi los, dus na verloop van tijd ziet het ding eruit als een half aangekloven papieren peer. Desalniettemin weel een grappig ding, doch nutteloos.
    Common sense is my super power. What's yours?
    Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
      zaterdag 13 maart 2010 @ 10:35:14 #37
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_79090182
    quote:
    Op zaterdag 13 maart 2010 10:30 schreef neo2000 het volgende:

[..]

C'est moi!
    Ik zag hem al staan, bestel ik voor de volgende keer wel, samen met een Guitar Hero controller voor de DS.
    Ik wil eerst maar eens kijken hoe blij ze uberhaubt met de DS is. Zal niet de eerste keer zijn dat ze per se iets wil, en vervolgens blijkt dat ze er niet naar om kijkt. DS zelf is al duur zat om ongebruikt in een hoekje te liggen verstoffen.
    [..]

Ik heb ook de peer eens meebesteld om m'n bestelbedrag mooi af te ronden. Er kan weinig aan stuk gaan hoor! Ziet er verder wel grappig uit. Stokje blijft alleen niet echt mooi zitten, en de blaadjes krijg je niet echt mooi los, dus na verloop van tijd ziet het ding eruit als een half aangekloven papieren peer. Desalniettemin weel een grappig ding, doch nutteloos.
    ik weet er alles van, die DSi hier is ook niet het meest gebruikte ding hier in huis
    Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
      zaterdag 13 maart 2010 @ 10:44:25 #38
    48067 neo2000
    pi_79090342
    Zo hebben wij hier thuis een Wii omdat mevrouw die graag wilde hebben. Vraag me af of het ding het nog doet.

Overigens mijn product change request description @ dx:
    quote:
    Added wrong item to shopping basket. Must have been drunk.
    Antwoord van DX:
    quote:
    Dear ...,

We've added the right item to your order as you requested and i hope you was sober this time.
    the $1.87 price difference will be refunded to you in about a week.

[ Bericht 63% gewijzigd door neo2000 op 13-03-2010 11:14:20 ]
    Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
      zaterdag 13 maart 2010 @ 19:25:30 #39
    262852 monkeybrain
    High door Nescafé
    pi_79104652
    Ze kennen hun klanten

Chinezen zijn na 2 biertjes al weg dus zijn het gewend
    pi_79108097
    Zo, ze zijn snel geworden bij DealExtreme!

Nieuwe pakketje is binnen 2 dagen geshipt!
    pi_79108468
    quote:
    Op vrijdag 12 maart 2010 20:34 schreef BrandX het volgende:

• Class 4 - Behalve de ogen kan de laser ook de huid beschadigen. Alle hogere vermogens. Ook diffuus licht afkomstig van de laser kan de ogen beschadigen.
  • Dus je kunt eigenlijk van class 4 een ray gun maken?
      zaterdag 13 maart 2010 @ 21:13:52 #42
    132806 tokko1
    Wat Shiz zegt ..
    pi_79108474
    Ik wil weer is iets kopen uit china maar wat
    Nog leuke shops op taobao, of heeft iemad nog tip voor goede brandende laser?
    Check mijn china reviews op <a href="http://reviewblog.tweakblogs.net" rel="nofollow" target="_blank">Reviewblog.tweakers.net</a>
      zaterdag 13 maart 2010 @ 22:23:50 #43
    48067 neo2000
    pi_79110907
    quote:
    Op zaterdag 13 maart 2010 21:13 schreef FL_Freak het volgende:

[..]

Dus je kunt eigenlijk van class 4 een ray gun maken?
    Dat kan, maar onthoud wel dat je voor een death star of de lasers op een imperial destroyer minimaal class 6 nodig hebt.
    pi_79112514
    wat een slechte ervaring heb ik gehad met FocalPrice... , had een oordop gehaald rond begint Januari en alle betalingen waren afgerond volgens PayPal maar volgens de site moest ie nog betaald worden. Na een maand wachten heb ik besloten maar even contact op te nemen en werd mijn bestelling ineens veranderd naar betaald status dus kon hij in principe opgestuurd worden. Een maand later was deze nog niet aangekomen dus gelijk even Paypal attenderen en geld terug gevraagd . Van PayPal kreeg ik te horen dat ik het product in ontvangst hebt gekregen volgens Focalprices maar dat kan helemaal niet want op de website van FocalPrices staat mijn product nog Unshipped.. en het sprookje loopt nog tot het heden. Hopen dat ik mijn geld terug kan krijgen en gewoon fatsoenlijk bij MediaMarkt voor wat meer poen bij leggen weer muziek kan luisteren
      zondag 14 maart 2010 @ 00:15:14 #45
    207403 First
    overal, altijd de eerste
    pi_79114953
    Weet iemand nog een leuk sterk zaklampje van dealextreme?
    pi_79115255
    quote:
    Op zaterdag 13 maart 2010 23:01 schreef chibii het volgende:
    wat een slechte ervaring heb ik gehad met FocalPrice... , had een oordop gehaald rond begint Januari en alle betalingen waren afgerond volgens PayPal maar volgens de site moest ie nog betaald worden. Na een maand wachten heb ik besloten maar even contact op te nemen en werd mijn bestelling ineens veranderd naar betaald status dus kon hij in principe opgestuurd worden. Een maand later was deze nog niet aangekomen dus gelijk even Paypal attenderen en geld terug gevraagd . Van PayPal kreeg ik te horen dat ik het product in ontvangst hebt gekregen volgens Focalprices maar dat kan helemaal niet want op de website van FocalPrices staat mijn product nog Unshipped.. en het sprookje loopt nog tot het heden. Hopen dat ik mijn geld terug kan krijgen en gewoon fatsoenlijk bij MediaMarkt voor wat meer poen bij leggen weer muziek kan luisteren
    Ik heb juist gezeik bij alle chinezen BEHALVE bij focalprice.... vaag
      zondag 14 maart 2010 @ 02:12:25 #47
    164283 Luco
    Buongiorno!
    pi_79117403
    quote:
    Op zondag 14 maart 2010 00:15 schreef First het volgende:
    Romisen RC-N3
    Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
    pi_79118665
    quote:
    Heb deze;

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14909

Bevalt uitstekend, je moet er alleen niet recht in kijken . . .
    pi_79118774
    Ja, een kloon ja.. dit keer wil ik een positieve bijdrage leveren aan Fok! en dan met name aan dit topic:

-om vervolgens je website te spammen Nah, doe maar niet Daarbij is aanzetten tot handel ook niet iets waar FOK! voor gebruik mag worden. Dit topic betreft het aankopen voor privegebruik. -

[ Bericht 14% gewijzigd door BrandX op 14-03-2010 09:07:15 ]
    We all think we are right, and so does everybody else.
    Acne? Jeugdpuisten? DouGenjin.nl
    pi_79118833
    quote:
    Wat wil je er (ongeveer) voor uitgeven?
    Wat wil je er mee, is het voor dagelijks gebruik en hoe lang moet de batterij mee gaan per lading?
    Wat voor batterijen wil je gebruiken, wil je "normale" AA batterijen of oplaadbare Lithium batterijen?
    Als je Lithium wilt welke batterijen wil je dan 16340, 18650 etc.

Zoals je ziet veel vragen maar dat maakt de keus wel iets makkelijker.
    Als je voor 2 "normale" AA batterijen wilt gaan is inderdaad de Romisen RC-N3 een hele goeie keus maar ook de UltraFire WF-606A.
    Wil je een heel klein handzaam zaklampje die op 1 "normale" AA batterij gaat en ook best fel is dan is de Romisen MXDL RC-G2 ook een heel leuk lampje.

Wil je echt hele felle lampen dan kom je automatisch al in de lampen met minimaal 1 18650 batterij en behoorlijk duurder.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')