Ik ook niet, ik hoop alleen maar.quote:
Dat is een mooie samenvatting van het belangrijkste.quote:Op woensdag 10 maart 2010 10:44 schreef dutchgal het volgende:
ik zou mijn kinderen stimuleren, motiveren, prikkelen om de wereld te ontdekken
en een eigen visie en mening te ontwikkelen zodat ze zelf een keuze kunnen
maken wat ze later willen worden.wat ik ze verder mee zou willlen geven is
respect voor anderen, behulpzaamheid, vriendelijkheid en geduld..dit is
even het eerste wat zo in me opkomt.
en inderdaad als ze zelf maar gelukkig zijn
Ik had dit al in een ander topic gevraagd, maar nu hier nog maar een keer dan. Aanhakend op vooral het stuk opvoeding dat tot een bepaald beoogd resultaat moet leiden:quote:Op woensdag 10 maart 2010 10:40 schreef snakelady het volgende:
Dat ze een traditionele huisvrouw wordt? een carrieretijger? werk gaat doen wat hulp bied? veel geld verdienen? de creatieve kant op?
Nou zullen de meeste zeggen, als hij/zij maar gelukkig wordt maar ik lees her en der en hoor ook her en der dat vele ouders toch wel bepaalde verwachtingen hebben over de toekomst van hun kind(eren).
Of die uitkomt valt uiteraard nog te bezien.
En wat doe je er aan om dat te bereiken?
Demi roept nu al 2 jaar dat ze dokter wil worden, uiteraard heb ik niet de illusie dat ze dat ook zal worden maar misschien wil ze wel de verzorgende kant op, dat zou zomaar kunnen.
Wat ik belangrijk vind is dat ze alle kansen benut die ze krijgt, wat ze daar dan uiteindelijk mee wordt ( winkelmeisje of dokter) dat maakt me niks uit, zolang ze wel maar de kansen benut die ze krijgt en er zelf ook achterstaat.
En dat gaat uiteraard voor beide meiden op.
Wat we er aan doen? gewoon stimuleren en steunen, meer kan je niet denk ik.
Ik hoop in iedergeval dat ze in hun volwassen leven ook sociaal zullen zijn en durven op te komen voor hun eigen mening.
Hoe uit zich dat dus in de praktijk van de opvoeding?quote:Op woensdag 10 maart 2010 17:43 schreef CrazyPrincess het volgende:
Ik zit hier delen mee te lezen, maar ik lees eigenlijk bijna alleen over het hier en nu.
Wat ik wel interessant vind om te weten is wat ouders nou straks bereikt willen hebben met hun opvoeding. Dus op de lange termijn. Hoe wil je dat je kind(eren) zich ontwikkeld heeft/hebben als het op eigen benen staat? Want dat is wat mij betreft de rode draad waar je je hele opvoeding omheen bouwt. Dus de keuzes die je maakt tijdens de opvoeding moeten in lijn liggen met dat eindresultaat dat je voor ogen hebt.
Oei! Mooi! Ik hoop dat elk kind, zo wordt opgevoed!quote:Op woensdag 10 maart 2010 21:55 schreef Vivi het volgende:
Wat mijn "verwachting" is t.a.v. het ouderschap komt eigenlijk het meest tot uiting in de volgende tekst;
[i]"Je kinderen zijn je kinderen niet.
Zij zijn de zonen en dochters van ‘s levens hunkering naar zichzelf
[knip]
Kahlil Gibran, uit "De Profeet".
Nou ja, op zich is er niets verkeerd aan je kind mee te geven dat niet alles wat je wil bereiken even makkelijk gaat en dat ergens voor knokken best oke is, maar ik snap wat je bedoelt.quote:Op donderdag 11 maart 2010 22:06 schreef Poppejans het volgende:
Dat hij zichzelf kan zijn en heel erg gelukkig kan zijn. En dan doel ik met name op school/niveau keuze. Ik ken zoveel ouders die hun kinderen zo enorm pushen daarin, kinderen vaak doodongelukkig omdat ze niet aan de verwachtingen van ouders kunnen voldoen.
Ik heb bij wijze van spreke liever dat hij op zn sloffen de mavo doet, dan diep ongelukkig net de havo haalt
Nou, als een goed vakman bent, zeg timmerman/vrouw, meubelmaker, loodgieter ed, dan zou het best weleens kunnen zijn dat je een beter inkomen hebt dan een 'hoogopgeleid' iemand.quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:57 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Je kunt wel zeggen dat dat niet uitmaakt. Maar wie staat er nu te juichen bij een vmbo advies?
En ook later het leven zijn hersens best een pré. Het zij toch vooral de hogeropgeleiden die het voor het kiezen hebben in hun werk. De lager opgeleiden hebben een stuk meer onzekerheid.. Slechte positie op de arbeidsmarkt, concurreren met Polen en studenten..
Alleenstaand paddenstoelenfotograafquote:Op vrijdag 12 maart 2010 23:40 schreef Knutknuttsson het volgende:
Of volgens dichter Erik Menkveld:
Alles mag je worden
Het springzaad knapt, de brempeulen
knallen open en jij ligt er in je wieg
als een popelend boontje bij.
Alles mag je worden van mij: zeeman,
boswachter, archeoloog. Of -
als je leven ingewikkelder loopt -
gesponsord ontdekker van aangroei
werende stoffen voor scheepsverf,
alleenstaand paddenstoelenfotograaf,
pacht- en beestenlijstenonderzoeker