Egoïstische Christenen komen zeker voor, maar gemiddeld genomen wordt er door Christenen veel meer sociaal werk (vrijwilligerswerk, gelddonaties) verricht dan door niet-Christenen. Aangezien humanisme van nature seculier is en daarmee tegenover het Christendom staat, kan ik me goed in de stelling vinden.
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010  23:58 schreef StormWarning het volgende:Juist die publieke ruimte waarin niemand de absolute waarheid kan claimen noopt humanisten tot bescheidenheid, tolerantie en respect voor anderen en hun opvattingen. Omdat je uiteindelijk als individuen samen moet leven en niet kunt redeneren vanuit een allesoverheersende absolute waarheidsclaim die door iedereen gedeeld zou moeten worden.

Sorry, maar daar lach ik om. Te vaak zijn er situaties waarbij seculier Nederland vindt Christelijke opvattingen minderwaardig zijn. Seculiere waarden als 'iedereen is gelijk' worden aan de Kerk opgedrongen. Sterker nog: hoewel we een scheiding van Kerk en staat hebben, wordt vaak alsnog de (staatkundige) grondwet erbij gepakt, zoals je dat recentelijk zag bij de homoprotesten in Den Bosch. De mening van niet-humanisten wordt als belachelijk en ouderwets ervaren en daar moet 'dus' tegen opgetreden worden.
Misschien ben ik te snel met humanisme en seculariteit op een hoop te gooien, maar het humanisme ligt m.i. wel aan de basis van de huidige seculariserende maatschappij.
Noot: ik zeg niet dat humanisme dit gedrag aanprijst. De theorie van humanisme is vast heel goed. In de praktijk leidt het echter tot een nieuwe arrogantie. De arrogantie van het Christendom, en van meer religies - overtuigd van eigen gelijk en dat aan anderen willen opdringen - is ook door humanisten, atheïsten en wat niet al overgenomen: wij hebben gelijk, jullie moeten verlicht worden.
[ Bericht 2% gewijzigd door Lathund op 19-03-2010 11:02:20 (Rephrase/PI) ]