abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 juli 2015 @ 12:26:53 #151
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_154642522
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 11:42 schreef senesta het volgende:
Ik denk dat ze er vanuit gaan dat mensen wat voorzichtiger zijn met het springen in wazige slootjes en zo ;)

Ik heb altijd wat moeite gehad met inenten maar als je kind of dier iets ernstigs krijgt omdat je niet ingeent hebt.. pfff
En wat als je kind of dier wat ernstigs krijgt ómdat je bent gaan enten?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_154656306
Ik vind het ook geen probleem om een hond of kat te enten. maar wat mij tegenstaat is het over enten.
Mensen worden als kind 1 keer geent en daarna niet meer tegen verschillende ziektes.
Honden en katten moeten jaarlijks geprikt worden en dat vind ik niet kloppen.
vandaar ook het titeren zodat je kunt zien wat de waardes zijn in het bloed en je niet onnodig ent.
home is where doghair sticks to anything but the dog!
  Moderator zondag 26 juli 2015 @ 22:21:55 #153
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_154661478
quote:
1s.gif Op zondag 26 juli 2015 12:26 schreef Qwea het volgende:

[..]

En wat als je kind of dier wat ernstigs krijgt ómdat je bent gaan enten?
Ik ken geen enkel dier wat dood is gegaan aan een inenting, aan kattenziekte daarentegen...
Het blijft gewoon een beste uit twee slechte kiezen.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  Moderator zondag 26 juli 2015 @ 22:24:17 #154
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_154661570
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 20:15 schreef winterstorm666 het volgende:
Ik vind het ook geen probleem om een hond of kat te enten. maar wat mij tegenstaat is het over enten.
Mensen worden als kind 1 keer geent en daarna niet meer tegen verschillende ziektes.
vandaar ook het titeren zodat je kunt zien wat de waardes zijn in het bloed en je niet onnodig ent.
Ben ik met je eens hoor maar ik heb me wel eens laten vertellen dat het met name bij katten niet erg betrouwbaar is. Maar bij mensen zijn er ook inentingen die geboost moeten worden toch?
Er word al wel steeds kritischer naar gekeken gelukkig, kattenziekte bijvoorbeeld al niet meer elk jaar.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_154686678
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 20:15 schreef winterstorm666 het volgende:
2x toch? Ik moest als tiener nog een keer voor een paar herhalingsinentingen.
pi_154686881
Ik heb 2 katten en ik had een tijdje terug bericht gehad dat ze weer inge-ent moeten worden.

Ik was het straal vergeten, heb een nogal druk leven atm. Een paar dagen geleden kreeg ik een herinneringsmail over die inenting. De mail kwam niet als fijn bij me over, ik vond het te pusherig en t kwam er op neer dat als ik niet kwam ik een slecht baasje zou zijn... Zo kwam het een beetje op me over.

Ondanks ze nooit buiten komen, laat ik ze elk jaar inenten. Onder het mom van ik heb beesten in huis gehaald dus moet ik er goed voor zorgen. Maar of het echt nodig is, daar heb ik altijd mijn vraagtekens bij gehad. En nu ik dit topic lees denk ik dat ik een jaartje oversla.
pi_154699085
Mijn kat is in Maart 1 geworden en ga dit jaar nog wel de inentingen geven, ben er wel sterk over na aan het denken met name door alles wat ik hier lees om dit in de toekomst een stuk minder te gaan doen!
pi_154699897
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 21:51 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb 2 katten en ik had een tijdje terug bericht gehad dat ze weer inge-ent moeten worden.

Ik was het straal vergeten, heb een nogal druk leven atm. Een paar dagen geleden kreeg ik een herinneringsmail over die inenting. De mail kwam niet als fijn bij me over, ik vond het te pusherig en t kwam er op neer dat als ik niet kwam ik een slecht baasje zou zijn... Zo kwam het een beetje op me over.

Ondanks ze nooit buiten komen, laat ik ze elk jaar inenten. Onder het mom van ik heb beesten in huis gehaald dus moet ik er goed voor zorgen. Maar of het echt nodig is, daar heb ik altijd mijn vraagtekens bij gehad. En nu ik dit topic lees denk ik dat ik een jaartje oversla.
Onze dierenarts kwam zelf met "Ze komen niet buiten he, alleen in de tuin? Dan hoeven ze niet elk jaar geint te worden. Maar voldoed om de drie jaar zolang ze nog jong zijn".
Dus ik zou even overleggen met je DA want er zijn dus genoeg DA's die uitzichzelf maar om de drie jaar enten.
Duvel & Niels
  zaterdag 24 oktober 2015 @ 20:04:14 #159
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_157067865
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 12:04 schreef Duufje het volgende:

[..]

Onze dierenarts kwam zelf met "Ze komen niet buiten he, alleen in de tuin? Dan hoeven ze niet elk jaar geint te worden. Maar voldoed om de drie jaar zolang ze nog jong zijn".
Dus ik zou even overleggen met je DA want er zijn dus genoeg DA's die uitzichzelf maar om de drie jaar enten.
Mijn dierenarts zei hetzelfde. Ondanks dat een van de twee katten wel buiten komt.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_157067949
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 20:04 schreef snakelady het volgende:

[..]

Mijn dierenarts zei hetzelfde. Ondanks dat een van de twee katten wel buiten komt.
Ik heb een kaart thuis gekregen en ik geloof 3 mails wat betreft de jaarlijkse inenting. Katten worden daar altijd goed geholpen daar niet van, maar ik krijg hierdoor een beetje nare bijsmaak bij die dierenarts (onderdeel van een aantal dierenartsen bij elkaar). Alsof ze daar alleen voor de centen zitten ofzo.
pi_157068678
Inenten om de 3 jaar is vanwege kattenziekte, die hoeft maar eens per 3 jaar. Maar als ze niet ingeënt zijn, en ze krijgen kattenziekte, dan is dat gewoonlijk dodelijk. Er is geen behandeling voor, alleen intensieve ondersteunende behandelingen die dus ook niet altijd werken, en het verloop kan echt heel snel gaan. Soms zijn er uitbraken waarbij dan ook heel veel katten tegelijk overlijden, binnen- of buitenkat maakt daarvoor niet uit. Ik heb er asielkatten aan zien overlijden, deze inenting zou ik persoonlijk nooit overslaan (elke 3 jaar dus), dat wil ik absoluut niet riskeren.

De niesziekte inenting is wat elk jaar herhaald wordt, en wat niesziekte niet volledig kan voorkomen, maar als ze het dan krijgen, is het gewoonlijk minder heftig. Niesziekte kan chronisch worden, en kan ook blijvende schade aanrichten (al is dit volgens mij niet snel het geval als je op tijd gaat behandelen). Ook bij niesziekte maakt het niet uit of je een binnen- of buitenkat hebt, ze kunnen het allebei krijgen.
  zaterdag 24 oktober 2015 @ 20:43:59 #162
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_157068924
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 20:36 schreef Holyme het volgende:
Inenten om de 3 jaar is vanwege kattenziekte, die hoeft maar eens per 3 jaar. Maar als ze niet ingeënt zijn, en ze krijgen kattenziekte, dan is dat gewoonlijk dodelijk. Er is geen behandeling voor, alleen intensieve ondersteunende behandelingen die dus ook niet altijd werken, en het verloop kan echt heel snel gaan. Soms zijn er uitbraken waarbij dan ook heel veel katten tegelijk overlijden, binnen- of buitenkat maakt daarvoor niet uit. Ik heb er asielkatten aan zien overlijden, deze inenting zou ik persoonlijk nooit overslaan (elke 3 jaar dus), dat wil ik absoluut niet riskeren.

De niesziekte inenting is wat elk jaar herhaald wordt, en wat niesziekte niet volledig kan voorkomen, maar als ze het dan krijgen, is het gewoonlijk minder heftig. Niesziekte kan chronisch worden, en kan ook blijvende schade aanrichten (al is dit volgens mij niet snel het geval als je op tijd gaat behandelen). Ook bij niesziekte maakt het niet uit of je een binnen- of buitenkat hebt, ze kunnen het allebei krijgen.
Een van mijn katten heeft niesziekte gehad ondanks dat ze ingeënt was.
Maar net als bij mensen bouwen katten antistoffen op door de entingen, die antistoffen zijn niet na een jaar ineens spontaan verdwenen, het lichaam blijft die antistoffen behouden.

Wat betreft niesziekte, zie het als bv de griepprik
Gezonde mensen hoeven ook niet ieder jaar een griepprik te halen.
Gezonde katten hoeven dus ook helemaal niet iedere jaar geënt te worden tegen niesziekte . (het is zelden dat niesziekte chronisch wordt en nog zeldzamer daar het dodelijk is)
Ze hebben de antistoffen immers al in hun lichaam, ook al evolueerd de ziekte, je hebt altijd wel iets van antistoffen die je beschermen.

En kat die chronisch ziek of zwak is zou ik dus wel ieder jaar laten enten tegen niesziekte. Maar een gezonde kat is onnodig.

[ Bericht 2% gewijzigd door snakelady op 24-10-2015 20:52:05 ]
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_157069494
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 20:43 schreef snakelady het volgende:

[..]

En van mijn katten heeft niesziekte gehad ondanks dat ze ingeënt was.
Maar net als bij mensen bouwen katten antistoffen op door de entingen, die antistoffen zijn niet na een jaar ineens spontaan verdwenen, het lichaam blijft die antistoffen behouden.

Wat betreft niesziekte, zie het als bv de griepprik
Gezonde mensen hoeven ook niet ieder jaar een griepprik te halen.
Gezonde katten hoeven dus ook helemaal niet iedere jaar geënt te worden.
Ze hebben de antistoffen immers al in hun lichaam, ook al evolueerd de ziekte, je hebt altijd wel iets van antistoffen die je beschermen.

En kat die chronisch ziek of zwak is zou ik dus wel ieder jaar laten enten tegen niesziekte.
Dat weet ik, mijn post was ook meer ter info, om het verschil tussen de 2 duidelijk te maken en waarom die dierenartsen waarschijnlijk 3 jaar aangeven :) Kattenziekte is waarschijnlijk ook langer geldig, maar da's lastiger te bewijzen (dan zou je katten jarenlang in quarantaine moeten houden enzo).

Kattenziekte zou ik persoonlijk altijd inenten, niesziekte doe ik ook maar dat is ook ivm kittens opvangen en eigen kat die ernstige niesziekte heeft gehad als kitten. Als dat niet het geval was, zou ik die inenting ook 'ns opnieuw bekijken.
  zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:00:51 #164
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_157069584
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 20:58 schreef Holyme het volgende:

[..]

Dat weet ik, mijn post was ook meer ter info, om het verschil tussen de 2 duidelijk te maken en waarom die dierenartsen waarschijnlijk 3 jaar aangeven :) Kattenziekte is waarschijnlijk ook langer geldig, maar da's lastiger te bewijzen (dan zou je katten jarenlang in quarantaine moeten houden enzo).

Kattenziekte zou ik persoonlijk altijd inenten, niesziekte doe ik ook maar dat is ook ivm kittens opvangen en eigen kat die ernstige niesziekte heeft gehad als kitten. Als dat niet het geval was, zou ik die inenting ook 'ns opnieuw bekijken.
kattenziekte neem ik inderdaad ook niet te veel risico mee, dat kan toch wel ernstige gevolgen hebben.

En als je kittens opvangt of een cattery of iets dergelijks hebt is ieder jaar enten voor niesziekte inderdaad ook geen overbodige luxe.
pi_157069767
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 20:43 schreef snakelady het volgende:

[..]
En kat die chronisch ziek of zwak is zou ik dus wel ieder jaar laten enten tegen niesziekte. Maar een gezonde kat is onnodig.
dat zijn nu juist de dieren die je beter niet kan enten omdat de kans dat ze er juist ziek van worden groot is. en daarom is een goede bescherming via enten voor alle dieren belangrijk (herd immunity)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:10:08 #166
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_157069928
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 21:05 schreef simmu het volgende:

[..]

dat zijn nu juist de dieren die je beter niet kan enten omdat de kans dat ze er juist ziek van worden groot is. en daarom is een goede bescherming via enten voor alle dieren belangrijk (herd immunity)
dan hebben we het over de drie jaarlijkse enting, zoals we kinderen ook laten enten.
Maar niesziekte is een heel ander virus, meer te vergelijken met de griep. En gezonde mensen worden ook niet ieder jaar geënt tegen de griep.

Nogmaals, ik ben niet tegen enten, zeker niet, juist helemaal voor.
Maar er mag wel kritischer maar gekeken worden en er is ondertussen voldoende onderzoek naar gedaan en dus bewezen dat het jaarlijks enten niet nodig is bij gezonde katten.

Zelfs als je je kat ent tegen niesziekte, dan is de kat maar beschermt tegen een bepaalde vorm van niesziekte, maar niesziekte (net als de griep) evolueerd heel snel, in veel gevallen werkt een enting theoretisch gezien zelfs maar 4 tot 9 maanden.

[ Bericht 0% gewijzigd door snakelady op 24-10-2015 21:34:53 ]
  zaterdag 24 oktober 2015 @ 22:11:53 #167
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_157071986
Bij honden is dat hetzelfde met kennelhoest. Kan voor gezonde honden helemaal geen kwaad, kun je ze beter eens laten krijgen ipv risico's nemen met de entingen.
Ontwormen net zoiets.
DA praktijk die ik ken biedt nu aan dat je per post ontlasting kunt opsturen om te testen, en dat je dan ook nog eens korting krijgt op ontwormmiddel mocht het na de test nodig blijken te zijn.
Echt top vind ik dat!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_157093055
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 22:11 schreef oh-oh het volgende:
Bij honden is dat hetzelfde met kennelhoest. Kan voor gezonde honden helemaal geen kwaad, kun je ze beter eens laten krijgen ipv risico's nemen met de entingen.
Ontwormen net zoiets.
DA praktijk die ik ken biedt nu aan dat je per post ontlasting kunt opsturen om te testen, en dat je dan ook nog eens korting krijgt op ontwormmiddel mocht het na de test nodig blijken te zijn.
Echt top vind ik dat!
top!
home is where doghair sticks to anything but the dog!
  zondag 25 oktober 2015 @ 19:34:35 #169
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_157093295
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zondag 25 oktober 2015 @ 19:56:59 #170
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_157093930
quote:
Netjes ^O^
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 06:51:20 #171
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_157128056
De honden hier hebben 6 jaar inentingen gehad tot we erover na gingen denken. Doe hoef ik niet eens te titeren om te weten dat ze voldoende beschermd zijn, maar ik twijfel over wat ik met de kat moet doen.

Het titeren schijnt niet goed te werken voor katten, en bij Tannetje Konings lezing over inenten zei ze volgens mij dat binnenkatten juist misschien wel ingeënt moeten worden omdat zij geen natuurlijke boosters krijgen. Niesziekte lijkt me onnodig en dat durf ik dan wel aan, maar wat moet ik met de rest :'(
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')