Hellboy II: The Golden ArmyTis dat de film er weer spetterend tof eruit ziet, anders was het oordeel toch een stuk minder mals. Kosten noch moeite zijn gespaard voor dit visuele spektakel

. De diverse karakters zien er mooi en verschillend ten opzichte van elkaar uit. Voor de rest is het vermakelijke onzin, dat wel door te komen is. Cijfer: 6,5
JarheadSterke ietwat ondergewaardeerde film over een legereenheid tijdens de Golfoorlog begin jaren '90. Verwacht niet teveel actie, de ontwikkeling van de diverse karakters komt voornamelijk aan bod. Her en der heeft Sam Mendes leentjebuur gespeeld, veel elementen van Full Metal Jacket zijn bijvoorbeeld overgenomen. Wellicht is het ook gewoon zo dat aspecten als verveling, het verlangen naar actie, doorgeslagen idioterie steeds terugkomen bij elke nieuwe oorlog. Waar ik Road to Perdition er saai uit vond zien, werd ik door de cinematografie van Jarhead juist positief verrast met de lekker felle belichting die past bij de zinderende woestijn. Cijfer: 8
The Station AgentErg prettige independent-film, die net als de hoofdkarakters boeiend en een tikkeltje eigenzinnig is. De hoofdpersoon is een mensenschuwe, op het eerste gezicht norse dwerg (Dinklage), die na een erfenis op het platteland gaat wonen en komt daar in contact met nieuwe mensen. De relatie tussen de dwerg met een hotdog en koffie verkopende Cubaan is vooral eenrichtingsverkeer van laatstgenoemde: wat een spraakwaterval is het ook

. Het contact met een kunstenares gaat iets gemakkelijker, maar ook daar behoudt de dwerg in eerste instantie zijn defensieve houding. De twee bedoelen het allemaal goed, waardoor je als kijker niet meteen de sympathie van de dwerg krijgt.
Ben hoe dan ook benieuwd naar meer werk van Thomas McCarthy en dit soort recente independent films. Heb er de laatste maanden jammer genoeg echt te weinig van gezien. Cijfer: 8,5
The Hurt LockerWauw, The Hurt Locker maakt oorlog wel erg spannend zo, alhoewel de geschiftheid van sommige militairen natuurlijk ook prima op het witte doek te zien was. Zeker bij zo'n bomdemontagescene was ik wel razend benieuwd hoe zoiets zou aflopen en wat voor idiote stappen zo'n gek neemt. De beste scene echter is naar mijn mening die sniper-scene. Mên, wat een zenuwen moet je dan hebben. Deze scene duurde voor mijn gevoel ook enorm lang aan en dat bedoel ik dan positief! Enige jammere van de film is het overbodige geschud met de camera. Voor de rest een best wel verdiende oscarwinnaar. Cijfer: 8
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>